Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Droedel(s) - ww droedelen.

Achter droedelen staat in de dikke Van Dale 'gedachteloos krabbels en tekeningetjes maken' en het Prisma woordenboek Nederlands schrijft daar 'zonder na te denken krabbels tekenen'. Het woord droedel komt in beide niet voor.

Een droedel is volgens Wikipedia, de vrije encyclopedie, een raadsel of een woordspel waarin alleen letters gebruikt worden en waarbij de onderlinge positie van de letters dikwijls van belang is. Bijvoorbeeld, je ziet op het plaatje ver onder het woord stell in de letter G:

post-598-0-10758600-1331332802.gif

Dit gegeven achter elkaar gezet vormt zo het woord veronderstelling (ver-onder-stell-in-g).

Of deze waarin je het woord pek ziet staan in een cirkel met e's - dat wordt dan pekinees (pek-in-ees).

post-598-0-10509900-1331332877.jpg

Deze beeldraadsels staan ook wel bekend onder de naam rebus. Een rebus volgens van Dale: 'raadsel waarbij een woord of zin op een ongebruikelijke wijze door beelden, tekens of lettergroeperingen wordt weergegeven'. Een woordrebus of een letterrebus dus.

Een totaal ander voorbeeld, maar eveneens onder de noemer droedel laat het volgende plaatje zien.

post-598-0-32690700-1331332923.gif

waarbij de oplossing veearts is (de letter v + arts).

Om weer even terug te komen op de droedel: een droedel kan ook een erg eenvoudige tekening of deel van een tekening zijn en daar gaat het in deze topic om en over.

Want, raad eens ... wat is dit?

post-598-0-46119700-1331332977.gif

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 105
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De eerste voorbeelden die ik gaf en die je ook te zien krijgt als je droedel bij Google intikt, vind ik geen echte droedels, meer rebussen, vandaar. De droedels die ik bedoelde bij het denken aan een droedel zijn deze simpele tekeningetjes die iets voorstellen, wat je mag omschrijven en dat hoeft niet 1 woord te zijn.

Het antwoord dat je geeft is goed.

En deze dan?

post-598-0-17238300-1331388229.gif

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste voorbeelden die ik gaf en die je ook te zien krijgt als je droedel bij Google intikt, vind ik geen echte droedels, meer rebussen, vandaar. De droedels die ik bedoelde bij het denken aan een droedel zijn deze simpele tekeningetjes die iets voorstellen, wat je mag omschrijven en dat hoeft niet 1 woord te zijn.

Het antwoord dat je geeft is goed.

En deze dan?

post-598-0-17238300-1331388229.gif

Het laatste wat je ziet wanneer een vliegtuig op je af komt stormen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuke reacties, maar er is er slechts eentje goed. De oplossing van Ross. Het was inderdaad een Mexicaan op de fiets die met losse handen rijdt... ;)

Dit trio Mexicanen is meestal een voorzetje uit de retrodoedeldoos. De volgende is ook een oude bekende:

post-598-0-25977900-1331552611.gif

Wat is dit?

2 deuren waar 4 mensen achter staan die met halve hoofden naar ons zitten te kijken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...