Content: Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Background: Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Pattern: Blank Waves Notes Sharp Wood Rockface Leather Honey Vertical Triangles

samba-boy

User
  • Content count

    5,349
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About samba-boy

  • Rank
    Mappy
  • Birthday 06/07/1995

Profiel

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Den Bosch
  • Interesses
    Nederlandse televisie, film, games, etcetera. Televisionist van beroep. :P
  • Console
    SNES
  1. Och ja, Stadium Events. Dan noem je ook wel een game. Wel bizar dat voor zo'n generic game, zelfs al is ie zo kort in de handel geweest, zo'n prijs wordt neergeteld. Dat zou je eerder verwachten van de Nintendo World Championship Gold Cartridges.
  2. Ik ben vooral benieuwd of de tentoonstelling veel verschilt met de tentoonstelling van 13 jaar geleden in TV-toys in Dieren. Dat was naar mijn gevoel nog altijd de allerbeste tentoonstelling. Prachtig knus pand ook.
  3. Precies zoals het er staat. Mike Brouwer heeft bij de vorige expo in Terschuur een foto achter een vitrine vandaan gegrist en dat is de foto, ingescand en wel, waar ik naartoe link in het originele bericht. Daarom kan ik ook maar met moeite naar die video kijken van Aad die de rondleiding geeft op de expo; daar staat hij namelijk ook weer alle aandacht in de ruimte op te zuigen. Ugh.
  4. Hmm, dat miniatuurcircus was ooit groter en uitgebreider kan ik me herinneren. Wel jammer dat die foto die Michael Brouwer gejat heeft bij de vorige expositie (in Terschuur) er uiteraard niet meer bij zit, nu maar hopen dat hij niet nog meer meepikt tijdens deze expo.
  5. Hmm, ik twijfel of ik overmorgen ga. Dan laat ik een handtekening zetten op mijn 1 juli 2004 forumdvd.
  6. ...Waarvan de persdag overigens gister al was, dus de hysterische fans mogen het lekker uitzoeken Aad zei zelf in Rotterdam vorige week: doe jezelf een lol (als je echt wil komen) en kom op zondag of maandag. Dan zijn ze er ook nog allebei. Ik stel voor om op maandag met een divisie van "het forum" inclusief spandoek "gebeurd is gebeurd, praten we niet meer over" te komen kijken.
  7. Dit wordt letterlijk een printed compilatie van de kleine columns 'Verhalen en belevenissen' die lange tijd op de website van Bas hebben gestaan, trust me on this one. Ik merkte toen al aan die verhaaltjes dat er columns uit 1996 of ouder bij zaten (omdat Bas toen in die actualiteit aan het schrijven was, of dat hij op dat moment 'zoveel jaar acrobaat was'; ja, dan val je daarmee door de mand en is je schrijfsel gedateerd). EDIT: Omdat ik de kwaadste niet ben ging ik eens op onderzoek. Ik durf er vergif op innemen dat meer dan 50% van deze columns sowieso al in het boekje terecht gaan komen. En laten we die ene column die er tussenuit springt, 'Forums', er eens bij pakken. Een 'verhaal en/of belevenis' die niet lang op de site heeft gestaan en inmiddels nergens te vinden is. Naja, bijna nergens. U weet waar u deze en de rest kan vinden. Weer er in lazeren en 15 piek neerleggen voor dit soort fantastische uiteenzettingen? Leuk voor de completisten, maar ik pas. ...Al was Bassie22 ook wel echt een randdebiel om zo ongegeneerd op die clown af te stappen.
  8. Ik heb inmiddels het boek tot het eind doorgelezen, en moet alleen de jeugdjaren nog. Het wordt rond het einde duidelijk dat Aad tussen 2003 en 2016 NIETS aan de biografie heeft gedaan, omdat hij niet meer kon onthouden wat hij opschreef, dus al die mailtjes van "ik ben ermee bezig" waren meer "het ligt stil en komt nog wel". Als je vervolgens leest dat pagina 503 op 4 juni jongstlede(!) opgetekend is, valt te concluderen dat na die laatste pagina nauwelijks tot geen volledige eindcontrole over het complete boek is heengegaan, en dat is jammer. Een paar voorbeeldjes. - In het hoofdstuk over de shorties, 1983/1984, verspringt het genoemde jaartal veelvuldig foutief van 1984 en 1985 naar 2004 (ja echt), 1994 en 1995. - Het verhaal van 'We waren vergeten 1 shot op te nemen in Spanje voor het taalliedje dus vergaten we dat in alle andere landen' is volledig vervallen, want door het overzicht dat je krijgt met het boek blijkt dat Spanje juist 1 van de laatste landen was waarin de Europa-reeks werd opgenomen en het verhaal hoogwaarschijnlijk een stoer verhaal was. - Er zitten wel wat opmerkingen over de 'winterspecial in Davos' (100x B&A), maar geen letter over Brieven aan de Koningin of de Trosster. - Het Amerika-hoofdstuk begon zo goed, zó goed... Maar toen sloeg de geschreven sfeer zó om. En dat is óók zo met de acteurs. Joop Dikmans, Paul van Gorcum, Hans Beijer (die kwam er het meest bekaaid vanaf, die werd enkel weggezet als "knikkende meeloper"), Paul van Soest, ze werden allemaal groots positief onthaald maar van het ene op het andere moment sloegen in het verhaal Joop en Paul 'zomaar' om. Oh ja, toch een beetje interessante info: eigenlijk wilde Aad Peter Lusse voor de rol van Handige Harry, maar die kon niet. - Het boek bestaat in de laatste hoofdstukken uit een verhouding 70/30, als het gaat om benoemen van nutteloze zaken en conflicten, tegen het vertellen van memoires-waardige anekdotes. - Het raarste voorbeeld hiervoor is het kopje 'Pas op, indianen!' in het Amerika-hoofdstuk. Ja, dan verwacht ik een verhaal over indianen (gek hè), maar in plaats daarvan ging het 1 zin over het feit dat ze naar een indianenstadje gingen. De overige 20 regels ging het over een ruzie met Paul van Soest rondom een auto daar naartoe. Hmmpf. Aad had dit boek gewoon in 2003 moeten schrijven of gewoon niet moeten verderschrijven. Ik heb zo'n vreemd en vaag vermoeden dat hij vanaf 2016 vooral is teruggegaan naar de zaken die hij al geschreven had om mensen vol door het slijk te halen en nieuwe zaken die hij schreef te bestoken met 'door het slijk'-trekkerij. Het had een fan-tastisch boek kunnen worden, is het niet, en dat vind ik oprecht zonde. En Aad zei nog iets tegen me in de trant van "Als je dit geen goed boek vindt heb je geen goed leven gehad"...Dus ik zal wel geen goed leven hebben gehad. Oh ja, nog iets wat ik wel een giller vond in het boek;
  9. Inmiddels ook de eerste bladzijden gaan lezen, maar dat voelt spreke en zegge serieus als een totaal ander boek. Misschien slaat dit toch terug op het voorwoord, waarin van Toor vermeldt dat hij begon met schrijven in 2003 en pas in 2014 (Of later?) de draad weer oppakte.
  10. Een contact van me was anderhalve maand geleden nog bij hem thuis en toen ging het wel goed. Die heeft zeer regelmatig contact met hem wegens een project. Zover ik heb begrepen gaat het inmiddels heel redelijk met 'm.
  11. Als je het deel van de jongensjaren overslaat en meteen naar de Bassie en Adriaan-jaren springt, dan snap je wat voor memoires of autobiografie dit is. Het eerste deel zal vast vol trots geschreven zijn (moet ik nog aan toekomen), maar de B&A-opnameavonturen worden massaal geteisterd door de nodige 'bewijsvoering', de constante benadrukking dat ze het toch maar mooi wisten te regelen. Nou, wij zijn er massaal ingestonken en hebben 20 piek neergelapt voor grotendeels 1 brok bewijsvoering. Nu ik dat kopje over 'illegale banden' (bladzijde 367) nog eens overlees, bekruipt me serieus het gevoel dat ik gewoon 20 piek heb betaald voor een veredeld stuk bewijsmateriaal. Dat kopje eindigt namelijk, niet bepaald subtiel, met de zin "Vanaf dat moment bezaten Bas en Aad van Toor alle rechten van de tv-series van Bassie en Adriaan". Een vreemde eend in de bijt-zin, gezien Aad alles verder in de eerste persoon schreef. Pas dan begint het te dagen; elk verhaaltje met de acteurs waar juridisch gedoe mee is geweest, had wel een ondertoon (of gewoon een onsubtiele toon) waarin werd verteld hoe goed Bas en Aad de zaakjes voor ze geregeld hadden en ze tot in de puntjes verwend hadden, terwijl de acteurs ietwat ondankbaar alles 'for granted' namen. Echt élke anekdote wordt hier wel door geteisterd. Het toppunt is wel deze "quote" van Hans Beijer, tijdens een etentje in Spanje (bladzijde 350): Waarom, waa-rom, zie ik het al gebeuren dat dit boek bij een hoger beroep tot in den treure wordt opgegooid als bewijsstuk A-Z? Ik las bij het doorskimmen al iets over "Het is fijn dat ik alles zo goed heb bijgehouden en bewaard door de jaren heen, zodat ik het in geval van een rechtzaak meteen aan mijn advocaat kan meegeven", maar nu paraphrase ik. De exacte quote daarvan hou je dus nog even van me tegoed.
  12. Even better; in 1 passage schrijft Aad dat hij 'De plaaggeest' en 'De huilende professor' nooit echt als volwaardige Bassie en Adriaan-series beschouwd heeft. ...Maar daar had men geen probleem mee toen ze de rechten voor de uitgaven konden overnemen. Wat wel grappig is, is dat Aad uitgebreid schrijft over de video-uitgaven; blijkbaar zijn de uitgaves van Weton Wesgram (die ik jarenlang 'namaak-Penta's' noemde, heruitgaves van de Pentabanden met (in het geval van de professor) nagenoeg dezelfde hoes met een 'BEKEND VAN TV'-sticker over het Penta-logo) illegaal uitgebracht en hebben zij een licentie overgekocht van iemand die helemaal geen licentie had. Wat me wel opvalt is dat er verder to-taal niet wordt geschreven over Penta Video.
  13. En over Marina van der Vegt, de vrouw van de overleden circusdirecteur Nol van der Vegt: "Ze wist precies waar ze de drank het goedkoopst kon kopen, maar van een circus leiden had ze geen verstand."
  14. In other news: als ik nog één keer in dat boek passages lees als "De woorden die ik toen gebruikte zal ik in dit boek niet schrijven", dan vliegt mijn kop weg. Serieus, dat komt zo ziek vaak terug. Élk wissewasje, elke ruzie, elk conflict wordt benoemd. En 9 op de 10 keer worden de mensen waar toen de conflicten mee plaatsvonden met naam en toenaam volledig door het slijk gehaald, eindigend met een oneliner waarin Aad op 'originele wijze' wil duidelijk maken dat hij vanaf toen geen zaken meer met die persoon deed of er voor gezorgd had dat die persoon geen zaken meer met van Toor kón doen (ontslagen, weggestuurd). Aad zei me wel eerder gister daar iets over, zo ook "Het is volledig naar waarheid geschreven", maar het is vooral zíjn waarheid. Er zijn continu conflicten, maar het eerste conflict in het boek dat echt de schuld is van Aad en/of Bas wat ook door Aad wordt toegegeven als zijnde hun schuld, dat moet ik nog tegenkomen. Het is steeds weer die ander. Met alle respect voor Aads schrijfstijl, want het leest heerlijk weg en de verhalen zijn mooi, maar het is volgens mij wachten geblazen tot er iemand opstaat en zegt dat deze aantijgingen een carrière-ruïnerend zijn. Then again, grote kans dat hij enkel de naam en toenaam noemde als de persoon allang dood is.
  15. Wie zegt dat ik geen opname...?