Content: Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Background: Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Pattern: Blank Waves Notes Sharp Wood Rockface Leather Honey Vertical Triangles

Heer_van_Bartolhoven

User
  • Content count

    445
  • Joined

  • Last visited

About Heer_van_Bartolhoven

  • Rank
    Speed Freak
  • Birthday 06/18/1983

Profiel

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Leiden
  • Interesses
    Audiofiel, toneel spelen, boeken, (jeugd)series uit de goede oude tijd en nog veel meer!
  • Console
    Geen
  1. Deze types geen stuurschijf onderin zitten volgens mij die alle 23-modellen wel hadden (op de VR2340/F na dan). Zelf heb ik ooit een VR2840 met op hol geslagen schakelproblemen gehad, naar een reparateur gebracht die Gromsound waarschijnlijk verslaat in diens kennis en ervaring ; ) Wel interessant, dit type was eigenlijk de meest uitgeklede en eenvoudige V2000 recorders die ze net voor einde op de markt brachten om kosten te besparen en toch nog wat te verkopen. Met de allereerste modellen die in dit topic genoemd waren heb ik ook geen ervaring, wel met de bekende 23-serie (stereo) en de 2x8 modellen van Grundig (eveneens stereo). De 23-serie is wat mij betreft het meest stabiel en je komt er relatief goed bij. Die 2x8 serie kan het heel goed doen, maar als daar eenmaal rare fouten in komen dan schijnt het een crime te zijn om ze te repareren.
  2. Ook ik heb dit vrij laat gelezen en kwam er via het youtube filmpje achter. Ik heb hem enkele keren ontmoet onder het genot van een (speciaal) biertje en natuurlijk op de Bassie en Adriaan dag in Dieren in 2004. Net als de anderen ook hier schrik en verbazing over hoe het kan lopen in het leven en uiteraard besef je niet dat je zo iemand voor het laatst ziet op zo een dergelijke meet..... Naast dat ik het eens ben met wat mensen zeggen over zijn positieve bijdrage aan het forum, zou ik nog willen zeggen dat hij in werkelijkheid ook zeer relaxt en sympathiek overkwam als persoon in de keren dat we elkaar gezien hebben op een meet. Sprekend voor mezelf een persoon die ik niet zal vergeten door zoals hij was en mede dankzij zijn inzet in de geschiedenis van het forum en alles daar omheen.
  3. Ik ben niet anti-Bas van Toor zoals bekend, maar ik moet toch wel stellen dat hij nadat Adriaan ermee stopte zijn hoogtijdagen wel voorbij waren. Van hetgeen hij daarna gedaan heeft heb ik nauwelijks iets meegekregen, behalve dat er nog 2 series bij zaten die het niet zoude kunnen halen bij Bassie en Adriaan. Desaniettemin had hij kennelijk succes bij een bepaalde doelgroep en vind ik niet dat hij zich zou moeten schamen om nog op te treden, ik had er alleen zelf niet meer zo veel mee. Edit volgens Nu.nl stopt ie pas in 2015
  4. Ha dat is hem inderdaad, het is hier kennelijke "The Finder" genoemd
  5. @ DJ Koelkast en Hinse, ik denk dat het zo rond 1992-1994 geweest zou moeten zijn, het heette gewoon "Finders Keepers" en het was nederlands ondertiteld.
  6. Kent iemand de serie Finders Keepers nog? Het ging over een Australische 10-jarige jongen die in staat was om 'de barrière' over te steken en zo in een andere wereld terechtkwam. Daar waren ze wel op de hoogte van het bestaan van onze wereld en dingen die kwijt raakten kwamen daar terecht en vice versa. Het was aan de jongen door middel van een vreemde quiz in andere spullen terug te laten keren. Het gezin waarin hij leeft bestaan uit zijn ouders, zijn zus, zijn broertje en een oppas van in de 20. Zij blijkt geen vrienden en familie te hebben verder en het blijkt dat zij ooit per ongeluk in onze wereld is terechtgekomen. De eerste 5 afleveringen gaan hierover. In de tweede en laatste 5 afleveringen is barrière instabiel geworden aan de andera kant van de barrière, onze wereld merkt niks raars. Het blijkt dat een klok in het winkelcentrum een 'time keeper' is die niet alleen de tijd weergeeft, maar het ook stabiel houdt. De regulator is echter eruit gevallen en technici hebben de klok verplaatst. Het is nu aan de jongen, zijn zus en zijn vrienden aan de andere kant van de barrière dit alles weer te herstellen. Ik vond het een leuke serie uit het fantasiegenre, gek genoeg herkent bijna niemand het meer. Heel karakteristiek is een grote klok met een ingewikkeld mechanisme waar een dummy uitkomt (die later een levend wezen blijkt te zijn) die de tijd slaat: Op 4.58 zie je de klok en direct daarna het passeren naar de andere kant, ik benieuwd of iemand het herkent.
  7. Ik heb enkele bandrecorders, zowel Akai en Philips evenals cassettedecks. Wat je over Dolby en DNL (Dynamic Noise Limitter) zegt daar ben ik het toch niet zo mee eens. DNL werkt inderdaad alleen bij weergave, maar als je hetzelfde materiaal opneemt met Dolby B en ook weer weergeeft met Dolby B dan zorgt dit voor een grotere afname van ruis dan bij DNL. Voor cassettes die niet met een Dolby zijn opgenomen is DNL wellicht beter. Wat vaak fout ging bij Dolby is men het systeem weleens inschakelde wanneer de cassette niet met Dolby was opgenomen, dit klinkt dan ongelooflijk dof en je bent echt heel veel hoog kwijt. Een ander punt waarop het fout kon lopen is als de bias tussen cassettedecks onderling verschilde, dolby onderdrukte dan ook te krachtig of te zwak, de duurdere cassettedecks hadden een instelbare biasregelaar om dit te ondervangen. Hier wat achtergrondinformatie over verschillende ruisonderdrukkingsystemen: http://audiotools.com/noise.html
  8. Een advies n.a.v. onderzoek van The World Health Organization (WHO), toch wel een wetenschappelijke autoriteit: http://www.who.int/t...ation_Final.pdf en een samenvattendartikeltje hierover in de NRC Next: http://www.nrcnext.n...200-sigaretten/ Het enige 'eenzijdige' aan het verhaal is dat je meestal met meerderen rookt en je dus bij lange na 'geen uurtje' aan een waterpijp zit, maar meestal korter.
  9. DJ Koelkast heeft gelijk, het is niet gezonder dan een sigaar roken en zelfs niet dan een sigaret roken. Voor de omgeving maakt het dan wel weer weinig uit, maar je krijgt veel meer rook binnen en het duurt veel langer voordat hij uit is. Dit laatste nadeel wordt weer minder als je een waterpijp met meerdere mensen rookt.
  10. Ik rook nog steeds af en toe (eens per week) een sigaar of wat op zaterdagavond. Ik heb ook een waterpijp die ik weleens aansteek als er bezoek is en er meer gegadigden zijn. En ja ik weet dat het ongezond is, maar ik vind dit een individuele keuze die men voor zichzelf in een vrij land moet kunnen maken. Wel vind ik dat anderen er geen last van moeten hebben. Waarom ik het doe? Simpelweg omdat ik het lekker vind.
  11. Nog gefeliciteerd Wer-Al_Zwowe en anderen
  12. Matsushita is een grootaandeelhouder van JVC. En hoewel JVC VHS heeft 'uitgevonden', werd het met name ondersteund door Matsushita en de gerelateerde merken. Bedankt DJ Koelkast
  13. Overigens heb ik me destijds ook heel erg verdiept in die videostrijd. In het begin en buiten Europa ging het tussen Betamax en VHS. Er zijn verschillende redenen die voor de overwinning van VHS hebben gezorgd. Een interessant (niet bewezen) gerucht voor de ontwikkeling van beiden systemen is overigens dat Sony meewerkte (al dan niet met het Matsushita concern) aan VHS, maar dit te slecht vonden en afstootten en gingen werken aan hun eigen systeem gebaseerd op het professionele U-matic. Vervolgens kwam Betamax uit in 1975 en VHS van Matsushita/JVC in 1976. Je zou zeggen dat Betamax een voordeel had vanwege dit eerdere tijdstip. Echter boden Betamax banden toen slechts 1 uur opnemen en VHS banden 2 uur!. Dit betekende dat je een complete speelfilm (doorgaans anderhalf tot 2 uur) makkelijk met 1 VHS band kon opnemen. Terwijl bij Betamax 2 banden nodig waren en het met een timer programeren van zo een film niet te doen was. Ook werd beweerd dat rond die tijdens het EK van 1976 en het WK van 1978 er mensen bestonden die voetbalwedstrijden opnamen. Wederom was VHS hier qua tijd prima voor geschikt en Betamax minder. Dat de kwaliteit van zowel beeld en geluid (geluid was sowieso brak voordat er hifi kwam) van Betamax iets beter waren kon de consument niet zoveel schelen. Het was al een wonder beeld in kleur in redelijke kwaliteit terug te kunnen halen. Betamax had wel foefjes als beeldzoeken en stilstaand beeld, maar het kostte VHS weinig moeite om dit ook toe te passen. Uiteindelijk werd de speelduur voor een Betamax band naar 3 uur en een kwartier uitgebreid. VHS slaagde erin om dit uit te breiden tot 4 uur. Het opnemen van maar liefst 2 speelfilms op 1 band met een foutenmarge (ivm programeren) kon zonder meer. Ten tweede waren er de licenties. JVC (Matsushita) deed totaal niet moeilijk over licenties verstrekken aan fabrikanten die VHS recorders wilden produceren. Fabrikanten die dit voor Betamax wilden waren duurder uit. Een derde reden waren de videotheken. Matsushita slaagde erin om zich hier goed op te storten waardoor een film altijd beschikbaar was op VHS en soms op Betamax. Dit was ongeveer de situatie begin jaren '80. VHS had toen een voorsprong die alleen maar groeide. V2000 was door Philips eind 1979 gelanceerd. Voor delen buiten Europa was dit systeem geen optie, ze hadden hun handen vol aan Betamax en VHS en zaten niet op een duurder en ingewikkelder, derde systeem te wachten. Een van de eerste nadelen die Philips had was de timing, de videomarkt was al volop in beweging en begon zich al te vormen toen ze met hun systeem kwamen aanzetten. Dat het syteem technische snufjes had die nooit op de modernste VHS recorder zijn toegepast (komt later), maakte het syteem op zich wel beter, maak ook stukken duurder. Nogmaals de consument wilde gewoon een filmpje opnemen en weergeven en gaf niet bijster veel om sublieme kwaliteit. Het geavanceerde gedeelte van V2000 maakte het systeem ook een stuk onbetrouwbaarder, de eerste apparaten (die loeizware apparaten waar DJ Koelkast het over had) bezaten aardig wat kinderziektes. Hiernaast gaven Philips en Grundig totaal geen licenties uit en hielden het produceren van hun paradepaardje in eigen hand. Hiernaast komt het gerucht dat Philips geen porno wilde uitbrengen op V2000, maar dit wordt vaak weersproken dus ik weet niet wat hier waar van is. Het verloop kennen we, in 1984 bracht Philips een eigen VHS recorder naast hun V2000 recorders op de markt. (In de eerste handleidingen stonden nog wel eens teksten als 'bij het beeldzoeken zullen er stoorstrepen optreden, dit is normaal voor dit systeem' of iets dergelijks) Dit gold voor Sony in 1988, hoewel die door bleven ontwikkelen (Hifi Stereo en Super Beta e.d.,) In 1985/86 werd het VHS HQ systeem ontwikkeld en werden VHS recorders al een stuk beter. Wat onmogelijk had geleken werd mogelijk: Hifi Stereo geluid, door het geluid met extra koppen op de draaiende koppentrommel -in diepte- onder het beeldsignaal op te nemen. Dit leidde tot een geluidskwaliteit te vergelijken met een Plaat en zelfs een CD (alhoewel dit toch niet helemaal opgaat). Vervolgens kwamen Super VHS, Noise Reduction Systemen, Time Base Correctoren en een hele zooi verbeteringen aan (meer koppen op de trommel voor beter stilstaand beeld en spoelen) zodat VHS beeld beter en beter werd. Al bleven er altijd stoorstrepen tijdens spoelen met beeld. Tot slot Video 2000: er waren echt een paar dingen compleet uniek aan dit systeem die ook nooit werden toegepast op VHS. Allereerst het omdraaien van de band: 2 x 4 uur en met goede banden en een goede recorder geeft dit prachtige kwaliteit. Een paar dingen waren slimmer aangepakt dan bij VHS en Betamax, zo hebben V2000 banden een schuif waarmee je een ongewenste opname kunt voorkomen, als je wel weer wilt opnemen schuif je dit terug. Bij VHS en Beta moest je een stuk afbreken en er later plakband overheen plakken. Bovendien zat een V2000 band echt compleet opgesloten in de cassette en konden er nagenoeg geen vette vingers of stof bij komen. Hiernaast had V2000 een band indicatie systeem, zodra je een band in de recorder deed spoelde die kort voor en terug en had precies door (in real time) waar de band zich bevond. De "GoTO" mogelijkheid maakte het mogelijk dat je een tijd intypte en de recorder daar heen ging en deed wat je wilde (afspelen, stilstaand beeld, opnemen, enz). Het spoelen zonder beeld ging razendsnel. V2000 gebruikte namelijk onafhankelijke spoelschotels met een eigen wikkelmotor. Bij VHS en Beta werden er rubberen tussenwielen gebruikt die na verloopt van tijd poreus raakten en hun functie verloren. Hierbij maakten ze meer herrie en zorgden ze soms voor een recorder die banden 'vrat' (is me bij een V2000 recorder nog nooit overkomen). Voor het laatst bewaard zijn de koppen: deze waren piëzo elektrisch. Ze bewogen mee en volgden het bandspoor (Dynamic Track Following, DTF), dit maakte 'tracking' volledige overbodig en garandeerde 100% compabiliteit. Maar ook bij het beeldzoeken en stilstaand beeld verscheen het beeld gewoon als bij het voorspoelen met een DVD. Iedere keer wanneer ik dat weer zie kan ik nauwelijks geloven dat ik met een begin jaren '80 apparaat te maken heb. Tot zover voorlopig.
  14. Klopt, de voeding is niet ingewikkeld. Ik heb het meer over de electronica en deels over de mechaniek. Deze recorders zijn wel uniek in een aantal punten. Zo heb je letterlijk geen schroef nodig hem open en dicht te krijgen en gebruikt ie U-loading voor het inrijgen van de band.
  15. Heb ik er ook een van staan die nog werkt, een Grundig 2x4/2x8 Stereo. Dit zijn prachtige toestellen zodra ze werken, maar een 'hell of a job' om ze te repareren.