Ga naar inhoud

Suske en Wiske


Aanbevolen berichten

  • Reacties 236
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik vraag me ook wel af of nu die covers op deze manier zullen veranderen de verkoopcijfers ook opvallend zullen gaan stijgen of dalen. Want als ik hier de meeste reacties zo lees (en wat mijn eigen mening ook is) is dat de meesten de nieuwe stijl minder mooi vinden. Maar dat hoeft natuurlijk nog niets te zeggen over andere meningen en het kan altijd zijn dat de uitgeverij juist denkt met deze covers meer mensen te trekken.

Maar of ze er echt over hebben nagedacht betwijfel ik...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja dat nieuwe tekenteam is echt fantastisch :|Y

- Tekeningen worden steeds lelijker

- Verhaallijnen om van te janken

- Boekjes worden elk half jaar 50 cent duurder

- Boekjes worden per deel dunner / minder bladzijdes

- Irritante zogenaamd leuke grappen op elke strook

- Hoofdpersonages verliezen steeds meer hun identiteiten

- En nou ook nog de traditie van de 60 jarige lay-outs van Willy verbreken en erbij zeggen "dat Willy het zeker goed had gevonden". Right, die draait zich om in z'n graf als hij ziet hoe het er aan toe gaat. Allemaal onder het mom van Suske en Wiske modern houden. Dat is een tijd geleden ook goed gegaan toen ze de kleding van Suske en Wiske veranderden ;) . Ik geef ze nog een paar kansen en anders stopt mijn verzameling bij nr. 300 :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja dat nieuwe tekenteam is echt fantastisch :|Y

- Tekeningen worden steeds lelijker

- Verhaallijnen om van te janken

- Boekjes worden elk half jaar 50 cent duurder

- Boekjes worden per deel dunner / minder bladzijdes

- Irritante zogenaamd leuke grappen op elke strook

- Hoofdpersonages verliezen steeds meer hun identiteiten

- En nou ook nog de traditie van de 60 jarige lay-outs van Willy verbreken en erbij zeggen "dat Willy het zeker goed had gevonden". Right, die draait zich om in z'n graf als hij ziet hoe het er aan toe gaat. Allemaal onder het mom van Suske en Wiske modern houden. Dat is een tijd geleden ook goed gegaan toen ze de kleding van Suske en Wiske veranderden ;) . Ik geef ze nog een paar kansen en anders stopt mijn verzameling bij nr. 300 :P

Ik heb de laatste albums niet eens meer gelezen. Inderdaad door redenen die jij noemt: de minder grappen en verhaallijnen, het feit dat Suske & Wiske en de andere karakters hun identiteit verliezen. Jammer.

Het contrast met bijv. Kuifje is groot, daar kwamen niet zoveel albums van uit maar de kwaliteit bleef wel gewaarborgd. De laatste Asterix en Obelix schijnt trouwens ook erg slecht te zijn en volledig buiten de stijl van de andere albums...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 years later...

Speaking of 'Retro'... "Heb je het deze week al gehoord?"

Nee, Suske en Wiske zijn niet uit elkaar... maar ze hebben wel een nieuwe look!

 

Wat vinden jullie? Ik zal als 'Comic-artist' en eigenaar van alle albums tot nu toe eens mijn mening geven;

 

Sinds Marc Verhaegen is ontslagen en er een tekenteam o.l.v. de heren Van Gucht en Morjeau is opgezet is de serie drastisch in kwaliteit gedaald. Waarom naar mijn idee? De doelgroep is vervormd naar kleuters tot 8-jarigen. De ziel is er uit. De inhoud en de verhaallijnen van de boekjes is dun en waardeloos en de kwantiteit staat voorop. Gevolg: de omzet daalt al jaren. En wat gebeurt er dan tegenwoordig? Er moet iets veranderen!

 

Conclusie volgens het 'Teleurstellende Tekenteam' (zou een geweldige titel zijn!): de personages zoals meester Vandersteen ze heeft bedacht zijn uit de tijd! Dus: Suske krijgt nu Skinny jeans en gimpies en Wiske krijgt tietjes! En dan komt het goed! Want: kleuters zijn dáár gevoelig voor! En dan vooral 30x benadrukken dat Vandersteen hier absoluut achter had gestaan (hij heeft testamentair laten vastleggen dat er nooit seksuele uitspattingen mogen plaatsvinden, zelfs gedetailleerd tot een no-go tussen een relatie tussen Sidonia en Lambik aan toe). En dan wederom verdere aanpassingen in de herkenbare lay-out: rood wordt wit, het formaat van de albums wijzigt, de karakteristieke nummering is aangepast.

 

Ik heb maar 1 woord beschikbaar als samenvatting: Schande

 

Stop er maar mee.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb gisteren het nieuwste deel in mijn handen gehad en het zag er echt niet uit;

 

Lambik lijkt 60 jaar ouder, de plaatjes zoals ze waren zijn niet meer karakteristiek en het zijn niet altijd meer regels, maar soms hele pagina's met een vage mix van kleuren als achtergrond en op de voorkant staat het volgnummer ook rechts bovenin met grote vieze witte computerletters in plaats van in de vertrouwde cirkel bovenin.

 

Maar ik ben nog het meest "geschrokken" van de achterzijde;

In plaats van een opsomming van alle titels hebben ze nu de bekende toren geplaatst (wel helemaal verkracht met die nieuwe stijl).

Gelukkig hebben ze de "reclames" wel verwijderd.

De titels zijn verplaatst naar de binnenkant, zoals dat al bij eerdere delen werd gedaan  maar nu staan niet alle titels meer vermeld.

Ze beginnen bij nummer 300 te nummeren en er staat een geweldige tekst bij.

 

"De nummers 67 t/m 299 zullen opnieuw worden uitgebracht in de nieuwe stijl (witte reeks). Er komen 12 albums per jaar uit" 

 

Er zijn kennelijk al enkele albums uitgebracht want er waren al enkele titels genoemd.

Nummer 1 (letterlijk, dus niet nummer 67) was het geheim van de gladiatoren en niet de poenschepper.

Dus de titels worden ook nog eens dwars door elkaar uitgegeven.

En helemaal onderaan staat de zin doe MarsM ook al aanhaalde.

"Zoals Wily vanderSteen het ook zou hebben heruitgegeven" of iets in die trend.

 

Ze zouden zich echt moeten schamen.

 

EDIT:

Het was ook een onderdeel in het RTL ontbijtnieuws van de week

 

20170515_072351.mp4

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat met die chronologische volgorde is niet veel erger geworden. Met de full-Color her-uitgaven vanaf deel 67 is alles destijds al door elkaar gegaan. Nieuwe delen (waaronder de Poenschepper) kwamen tussen de her-uitgaven van oude delen door. En sommige van die oude delen waren alweer her-uitgaven van her-uitgaven (dus van 0-66 zaten er uit m' hoofd ook al iets van 15 dubbele tussen, van 2 naar 4 kleuren drukken).

 

Maar goed, dat staat los van wat ze nu uit naam van Willy Vandersteen allemaal aan net wijzigen zijn aan de identiteit en het uiterlijk van de serie :N

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minutes ago, MarsM said:

 

Maar goed, dat staat los van wat ze nu uit naam van Willy Vandersteen allemaal aan net wijzigen zijn aan de identiteit en het uiterlijk van de serie :N

 

Dat staat er niet los van.

Waarom moeten ze 30 keer die covers hertekenen en heruitgeven in de nieuwe stijl?

 

Dat zou er raar uitzien mer Rikki en Wiske in Chocowakije;

Dan heeft Wiske op de cover tietjes (of zoals ze zelf zeggen vrouwelijke vormen), terwijl ze met een popje (schanulleke) in haar handen staat (alleen al dat contrast) en het verschil met de strip zelf is ook aanzienlijk groot...!

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, RM zei:

 

Dat staat er niet los van.

Waarom moeten ze 30 keer die covers hertekenen en heruitgeven in de nieuwe stijl?

 

Dat zou er raar uitzien mer Rikki en Wiske in Chocowakije;

Dan heeft Wiske op de cover tietjes (of zoals ze zelf zeggen vrouwelijke vormen), terwijl ze met een popje (schanulleke) in haar handen staat (alleen al dat contrast) en het verschil met de strip zelf is ook aanzienlijk groot...!

 

Ik bedoelde de chronologische volgorde irl de nummering. Dat ging met her-uitgaven al door elkaar toen Vandersteen nog leefde.

 

Het her-tekenen van de covers en het aanpassen van de lay-out is inderdaad onderdeel van de schandalige aanpassingen, maar daar waren ze 10 jaar geleden al mee gestart. Daarmee wordt zelfs het werk en de herinnering aan Vandersteen weggepoetst (de oude delen zijn 'zijn' werk, daar blijf je sowieso vanaf!).

 

Het 'tekenteam' meent constant dat die aanpassingen noodzakelijk zijn om Suske en Wiske in leven te houden (zoals ze het zelf verwoorden). Waar ze compleet aan voorbij gaan is dat het wel eens aan de inhoud van hun eigen werk zou kunnen liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, djkoelkast zei:

Paling & Ko hebben ze toen ook ooit weer nieuw leven in willen blazen en niet eens met andere tekeningen of wat ook, maar gewoon totaal verpest. Ik geloof dat er 2 of 3 delen zijn uitgebracht en dat was het dan.

 

Paling & Ko is nooit overgenomen door een andere tekenaar toch?

In vrijwel alle gevallen is dat waar het sowieso mis gaat, alleen in het geval van Suske en Wiske was Geerts nog een zeer goede opvolger.

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, MarsM zei:

 

Paling & Ko is nooit overgenomen door een andere tekenaar toch?

In vrijwel alle gevallen is dat waar het sowieso mis gaat, alleen in het geval van Suske en Wiske was Geerts nog een zeer goede opvolger.

 

Nee, altijd nog Ibanez, maar het lettertype is opeens heel lelijk (computer), Paling is Ko en Ko is Paling, de grapjes zijn niet meer goed vertaald.

Maar dat is ook al jaren terug hoor, ik heb even teruggezocht en volgens wiki zouden er tussen 2000-2006 8 nieuwe albums zijn uitgegeven.

 

Wel een nieuwe uitgever trouwens.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja dat i

12 minutes ago, djkoelkast said:

 

Nee, altijd nog Ibanez, maar het lettertype is opeens heel lelijk (computer), Paling is Ko en Ko is Paling, de grapjes zijn niet meer goed vertaald.

Maar dat is ook al jaren terug hoor, ik heb even teruggezocht en volgens wiki zouden er tussen 2000-2006 8 nieuwe albums zijn uitgegeven.

 

Wel een nieuwe uitgever trouwens.

 

 

Ja dat is de Arboris reeks, ik heb alle albums.

Maar het is niet een kwestie van nieuw leven inblazen door Nederland.

In Spanje heb je geloof ik 3 verschillende reeksen en daarin is erg veel onderscheid te zien.

 

In Nederland zijn er 5 reeksen uitgegeven

- de hoofdreeks (51 delen)

- de Ole reeks (6 delen)

- de paperback reeks (16 delen)

- de super paperback reeks (4 delen)

- de Arboris reeks (8 delen)

 

De verhalen zijn willekeurig uit de diverse Spaanse reeksen vertaald en dus dwars door elkaar verwerkt.

De paperback, de superpaperback en de ole reeks zijn vertalingen uit de Spaanse ole reeks en de hoofdreeks is de hoofdreeks uit Spanje, maar die is in Spanje veel groter (ik geloof circa 170 delen).

De Arboris reeks is onderdeel uit de 3e reeks van Spanje en daarin koos Ibanez voor de nieuwe stijl.

Ik heb ook 2 Spaanse albums.

 

Het ging overigens fout met de Arboris reeks toen de Spaanse uitgever begin te eisen dat de strips voortaan in Spanje vertaald en gedrukt moesten gaan worden. Arboris ging daar niet mee accoord, vanwege te hoge kosten en dus werd het contract stopgezet.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minutes ago, djkoelkast said:

En in de hoofdreeks zijn er met witte en rode kaft, er zijn ook een aantal delen opnieuw uitgegeven met rode kaft, een aantal ook met een verkeerde nummering.

En volgens mij staat er op 1 van de achterkanten ook een album dat nooit is uitgegeven in NL

O nou dan ben ik wel benieuwd naar de titel van dat album.

Ik heb alle strips die uit zijn gekomen in Nederland en heb die titel nooit kunnen ontdekken.

 

Het geval mer de witte en rode kaften is overigens vanwege 2 uitgevers (die samenwerkten).

Vanaf nummer 42 zijn de kaften rood.

De eerste 41 nummers zijn officieel wit, maar later werden die ook in rode kaft uitgegeven (daar heb ik er ook een paar van en dan zijn er een paar albums waarbij de nummering niet klopt (ze zien er overigens ook niet uit)).

 

De witte kaften zijn ook vergelijkbaar met de kaften van de ole, de paperback en de superpaperback reeks.

Witte kaften is uitgeverij de Vrijbuiter

Rode kaften is uitgeverij De Schorpioen

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, RM zei:

O nou dan ben ik wel benieuwd naar de titel van dat album.

Ik heb alle strips die uit zijn gekomen in Nederland en heb die titel nooit kunnen ontdekken.

 

Het geval mer de witte en rode kaften is overigens vanwege 2 uitgevers (die samenwerkten).

Vanaf nummer 42 zijn de kaften rood.

De eerste 41 nummers zijn officieel wit, maar later werden die ook in rode kaft uitgegeven (daar heb ik er ook een paar van en dan zijn er een paar albums waarbij de nummering niet klopt (ze zien er overigens ook niet uit)).

 

De witte kaften zijn ook vergelijkbaar met de kaften van de ole, de paperback en de superpaperback reeks.

Witte kaften is uitgeverij de Vrijbuiter

Rode kaften is uitgeverij De Schorpioen

 

 

 

Ook weer niet helemaal waar, want de eerste ca 10 delen delen zijn zowel in Vrijbuiter als Schorpioen uitgaven verschenen (dus niet expliciet overstap vanaf album 42). Bij de Schorpioen uitgaven (de rode kaften) ging de nummering ineens in een andere volgorde.

 

En van de witte kaften zijn van de eerste paar delen zelfs uitgaven met verschillende voorkanten ;) .

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja 

1 minute ago, MarsM said:

 

Ook weer niet helemaal waar, want de eerste ca 10 delen delen zijn zowel in Vrijbuiter als Schorpioen uitgaven verschenen (dus niet expliciet overstap vanaf album 42). Bij de Schorpioen uitgaven (de rode kaften) ging de nummering ineens in een andere volgorde.

 

En van de witte kaften zijn van de eerste paar delen zelfs uitgaven met verschillende voorkanten ;) .

 

 

Ja die rode kaften van de eerste nummers zijn later uitgegeven ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden, MarsM zei:

Ik denk dat djkoelkast 'de tovenaar' bedoelt. Die werd aan de achterkant van een album getoond als in wording, maar die is uiteindelijk nooit verschenen. Werd toen volgens mij 'meteorologische hoogstandjes' voor uitgegeven.

 

Zoiets was het inderdaad, maar het is lang geleden.

Er zijn inderdaad ook nummers 1-10 ofzo in rood heruitgegeven met hele lelijke kaften en een paar nummers omgedraaid.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, MarsM said:

Ik denk dat djkoelkast 'de tovenaar' bedoelt. Die werd aan de achterkant van een album getoond als in wording, maar die is uiteindelijk nooit verschenen. Werd toen volgens mij 'meteorologische hoogstandjes' voor uitgegeven.

 

Ik heb het even nagekeken en het klopt;

Dit is de achterkant van nummer 47 (De Kip Met De Gouden Eieren);

 

20170520_133334.thumb.jpg.6bc5c03391793093b54dad0de831f96a.jpg20170520_133348.thumb.jpg.09c4cd825cf4df7503da3c8f2018bc12.jpg

 

Overigens ook leuk om te vermelden;

  • Op alle delen t/m nummer 43 (met rode kaft) is de cover van nummer 44 (De Builenvangers) afgebeeld, vanaf nummer 44 wordt steeds het komende nummer afgebeeld (dus vermoedelijk is dat het moment dat de eerste delen ook in rode kaften werden uitgegeven)
  • Vanaf nummer 48 zijn de covers rood en de ruggen wit

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben al lang geleden afgehaakt met het lezen van Suske & Wiske, namelijk toen men het steeds meer wilde moderniseren en met andere kaften en dergelijke ging werken. In stripreeksen moet je wat mij betreft geen al te grote wijzigingen doorvoeren. Deze doorvoeringen zijn ook nogal nutteloos en doen vooral afbreuk aan de personages.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verdorie, van dat formaat van de strip mogen ze afblijven! Van een mooi geordend rijtje S&W naar één lullig boekje dat er uitsteekt, zelfs in de breedte...

 

Wat de rest van de moderniseringen betreft, ik kan er me wel bij neerleggen. Alhoewel dat blauwe truitje van Wiske nergens op slaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2017-5-20 at 10:45, RM zei:

 

Dat staat er niet los van.

Waarom moeten ze 30 keer die covers hertekenen en heruitgeven in de nieuwe stijl?

 

Dat zou er raar uitzien mer Rikki en Wiske in Chocowakije;

Dan heeft Wiske op de cover tietjes (of zoals ze zelf zeggen vrouwelijke vormen), terwijl ze met een popje (schanulleke) in haar handen staat (alleen al dat contrast) en het verschil met de strip zelf is ook aanzienlijk groot...!

Het grappige is, ik heb me hier van de week dus uitgebreid over ingelezen; zowel over de verjonging als de heruitgaven als die hertekende covers. Even kijken of ik alles kan bespreken wat ik te weten ben gekomen.

 

Laat ik beginnen met de hertekende covers, want deel 67 tot en met... Waar ze begonnen met die volledige covers (dus de afschrijving van de grotendeels rode kaft, beginnende bij 'De Curieuze Neuzen') hebben ze massaal heruitgebracht met een nieuwe, volledig uitgetekende kaft. Nu blijkt dus het volgende: in plaats van dat ze hebben gewacht tot deel 350, zodat de heruitgaven volledig konden worden uitgebracht, hebben ze dus de beslissing gemaakt de heruitgaven om te gooien op een punt dat er nog een paar heruitgaven moesten komen. In het slechtste geval moeten er nog ca. 45 delen uitgegeven worden met een nieuwe cover, op z'n best nog slechts 15 heruitgaven; enkele delen zijn al in speciale uitgaven met nieuwe cover heruitgegeven, dus echt duidelijkheid is er niet. Áls er dus al nieuwere verzamelaars waren, die zo geschift waren om al die boeken in het nieuw te kopen (of geschifte diehards, die na de oude rode reeks-uitgaven de heruitgave-reeks gingen sparen), dan zitten die nu dus 99% zeker met een incomplete set. De dikste 'Fuck You!' die Standaard Uitgeverij kan geven.

 

Nee, dan die witte reeks, 'Suske en Wiske Classics' die ook nog eens gebundeld worden in 'Suske en Wiske Integraal'. Echt Integraal is het niet; het zijn gewoon de hertekende en vaak ook ingekorte versies van de verhalen van Vandersteen. En neem maar van mij aan; die reeks gaat écht niet lang lopen, dus uiteindelijk zitten een paar sukkelaars weer met een vet incomplete reeks. Enkele mensen online stellen al de theorie dat uitgeven in A4-formaat goedkoper is dan een afwijkend stripformaat, dus ook dat is een keuze die gewoon om de poen(scheppers) te doen is.

 

Tenslotte zei iemand het op het 'Suske en Wiske op het www'-forum laatst heel treffend: Als ze zo nodig vanaf nummer 1 wilden herbeginnen met een her-her-heruitgave (het lijkt Bassie en Adriaan wel), had het gewoon eindelijk chronologisch gedaan dan. Dus 1 tot en met 66 zoals de alleroudste reeks liep, deel 67 gewoon De Poenschepper en vanaf deel 68 chronologisch aanhouden. Chaotisch is het toch al, maar nu wordt het gewoon zielig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En ik heb óók een toelichting op het niet uitgebrachte Paling en Ko-deel 'De Tovenaar', en daarvoor quote ik toch de normaliter wat onbetrouwbare Wikipedia, die volgens mij best klopt deze keer:

 

Quote

Om diverse redenen zijn een heleboel albums niet in Nederland uitgebracht; o.a. problemen met de distributie, uitschakeling op het WK-voetbal van 1982, 1986 en 2002'. De Tovenaar (El brujo uit 1977) stond gepland als opvolger van De Kip met de Gouden Eieren maar na drie jaar stilte koos men voor het recentere Meteorologische Hoogstandjes. Billy El Horrendo is hier alleen uitgebracht als onderdeel van de tweede tekenfilmserie onder de titel De Zaak van Vreselijke Freddie.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volledig eens met bovenstaande, echter op 1 klein puntje na ;)

 

Zoals MarsM al zei zaten er in de eerste 66 delen al her-her uitgaven (van geen kleuren naar 2 kleuren en van 2 kleuren naar 4 kleuren).

En volgens hem zouden dat er zo'n ongeveer 16 geweest.

Dus hoe je het wendt of keert, je zult dan ook nooit op nummer 67 met de poenschepper kunnen beginnen, maar je blijft een gat houden.

Een gat van minstens 15, want volgens mij was Rikki en Wiske nummer 0.

De enige manier is dan ook om alle andere nakomende delen opnieuw te hertellen (met een nieuwe chaos, want dan blijkt over x jaar dat nummer 339 "De Planeet Vreters" ineens nummer 324 te zijn :P)

Een andere mogelijkheid zou nog zijn om de tig reclame uitgaven in de "kleur"e reeks op te nemen.

 

Ze konden beter de titel van het nieuwste verhaal omdopen naar "Fuck(en) de Fans" of iets dergelijks als ze dan toch zonodig volwassen trekjes willen geven aan de personages.

Dan heeft het nog ergens zin.

 

Het slaat gewoon nergens op; Suske en Wiske zijn en blijven kinderen, maar het hoeft niet persé voor kinderen te zijn en dat wordt het wel steeds en steeds meer (of juist niet...?) 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 minutes ago, samba-boy said:

En ik heb óók een toelichting op het niet uitgebrachte Paling en Ko-deel 'De Tovenaar', en daarvoor quote ik toch de normaliter wat onbetrouwbare Wikipedia, die volgens mij best klopt deze keer:

 

 

 

De zaak van Vreselijke Freddie was inderdaad 1 van de "slechts" 13 vertaalde tekenfilm afleveringen.

Een aantal andere afleveringen zijn ook in stripversie uitgegeven in Nederland (zoals het Atoomsulfaat)

Maar ook voor de tekenfilmserie geldt dat er veel meer Spaanse afleveringen zijn die nooit zijn vertaald.

 

Zoals ik al zei telt de Spaanse reeks veel en veel meer titels en de uitgevers hebben in die tijd lukraak en kriskras door elkaar vertaald.

Ik ben ooit wel eens begonnen aan het opzoeken en bijhouden welke delen er vertaald zijn, maar dat blijft lastig

 

Op de Spaanse webpagina stonden eerder ook alle delen, maar nu dus niet meer.

Er waren dus 3 series in Spanje en het lijkt erop alsof er nu ook een 4e serie is;

- Mortadelo y Filemon

- Super Humor

- Olé! Mortadelo y Filemon

- (Top Comic Mortadelo)

Ik zie overigens ook 2 keer een cover staan met "Mundial 2014" (WK) en met een andere cover.

 

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt mbt her-heruitgaven deel 0-66.

 

Zo is nr. 28. De Spokenjagers ook her-uitgegeven als nr.52

En nr. 3 de Sprietatoom is her-uitgegeven als nr. 42.

Dit geldt voor ca. 10 delen uit m'n hoofd.

 

Vanaf nr. 67 De Poenschepper (wat toen een nieuw album was) zijn de albums als volledige 4-kleurendrukken uitgegeven, zoals ze nu nog steeds verkrijgbaar zijn. Na De Poenschepper zijn de (unieke) delen van daarvoor (van 0-66) nogmaals allemaal als volledige 4-kleurendruk her-uitgegeven en helaas dwars door elkaar (niet chronologisch). De échte nieuwe delen die uitkwamen werden vervolgens daar ook weer tussendoor uitgebracht in de nummering (nieuwe delen waren: 67 - 71 - 75 - 79 - 82 - 86 - 92 - 97 - 102 - 106 - 108 - 117 - 122 - 128 - 130 (Vandersteens laatste muv. een drietal albums die jaren later nog kwamen 212, 213 en 216) - 135 - 139 - 143 - 147 - 149 - 151 - 152 - 153 - en alles na 155). De allerlaatste her-uitgave in volledige 4-kleurendruk was dus het eerste albums Rikki en Wiske in Chocowakije. Deze kreeg nr. 154.

 

En dan is er nog een klein addertje; de Blauwe Reeks. Dit is een 8-tal albums dat voor/in het Kuifje magazine is gepubliceerd begin jaren 50. Deze maakten nooit deel uit van de bekende Rode reeks maar zijn bij de volledige 4-kleurendruk her-uitgaven uiteindelijk wel in de rode reeks opgenomen als nrs. 100, 111-116 en 150.

 

Dus ja, het is lekker ingewikkeld. Als je het chronologisch wilt lezen vanuit de huidige rode reeks moet je dus zelf de volgorde uitzoeken. Dus beginnen met 154 - 68 - 87 - 107 - 105 - 129 - 140 - 134 - 138 - 144 - 132 - 145 - 131 - 137 - 133 - 141 - 146 - 148 - 89 - 88 - 127 - 81 - 91 - 76 - 95 - 83 - 136 - 80 - 70 - 93 - 84 - 142 - 119 - 120 - 121 - 123 - 124 - 125 - 126 - 118 - 110 - 109 - 103 - 104 - 98 - 101 - 99 - 96 - 94 - 90 - 69 - 73 - 74 - 85 - 77 - 72 - 78, En daarna de nieuwe delen vanaf 67, zoals ik hierboven de volgorde aangaf.

 

Ja ik ben een kenner :P 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mars en RM _O_ Precies de aanvullingen die ik inmiddels ook had opgevangen; ja, als ik in een onderwerp duik laat ik niet snel meer los. Ik zag het ook dat er al her-heruitgaven tijdens de eerste 66 delen plaatsvonden, dus in short; THEY FUCKED UP BIGTIME :D_O-  En dan is er ook nog iets met enkelen van die heruitgaven (waarvan ik even kwijt ben wat dat nou met die oer-Hollandse teksten-heruitgaven te maken had) die soms wel, soms niet een origineel eigen nummer kregen en soms ook het nummer van het originele deel aanhielden... Whut :')

 

Op 2017-5-21 at 21:54, MarsM zei:

maar zijn bij de volledige 4-kleurendruk her-uitgaven uiteindelijk wel in de rode reeks opgenomen als nrs. 100, 111-116 en 150.

Aaah, de blauwe reeks :D Prachtige reeks verhalen, maar allen (ja, ook nummer 100) ingekort uitgebracht toen ze eenmaal in de rode reeks terecht kwamen.

 

Graag meer strip-informatie als deze, I don't care als het veelal al op andere sites staat, want hier is het tenminste overzichtelijk en duidelijk uitgelegd ^^ Nieuw topic afsplitsen, maar? ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, thanks! ;) Inderdaad de informatie is allemaal te achterhalen, als je je er even in verdiept en de juiste bronnen raadpleegt.

Maar zeker leuk om hier ook allemaal delen (Ook de achtergrondinformatie van comics valt onder Retro!). Topic afsplitsen (Paling en Ko? :) ) mag de crew over nadenken ;) 

 

De blauwe reeks zijn inderdaad allemaal geweldig! Zijn ook echt allemaal wat grimmiger van inhoud en gedetailleerder uitgewerkt. En het was uitsluitend met Suske, Wiske en Lambik ;) 

 

Je hebt het ook nog over 'oer-hollandse' uitgaven, wat inderdaad speelde in de beginfase. T/m nr 50 is er ook nog eens onderscheid gemaakt tussen een Vlaamse en Nederlandse reeks, wat vanaf nr. 51 definitief overging naar 'Algemeen beschaafd Nederlands'. Dat heeft ook nog enkele keren (tussen nr. 51-66) geleid tot herdrukken met afwijkende nummering (bijv. de eerder hier vermelde herdruk nr 52 van de Spokenjagers had in de Vlaamse reeks nr.28 en in de Nederlandse reeks nr.18... dat had ik in de eerdere toelichting even achterwege gelaten om de 'chaos' niet nog groter te maken :p).

 

Ook leuk om te vermelden is dat in de tijd van Vandersteen al enkele wijzigingen plaatsvonden in titels.

Dat gaat van kleine aanpassingen in schrijfstijl (Cirkusbaron - Circusbaron, Sissende Sampam - Sissende Sampan, enz.), tot compleet andere titels (het nu bekende 'De geverniste zeerovers' heette oorspronkelijk 'De zonnige zageman' en 'Het sprekende testament' heette officieel 'Het taterende testament') ;) .

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat afsplitsen lastig wordt en niet zoveel zin meer heeft.

Paling & Ko en Suske & Wiske worden immers door elkaar besproken.

Uiteraard kan ik wel een keer kijken naar een mooi Paling & Ko topic ;)

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, samba-boy zei:

Of hernoem dit topic gewoon tot 'Suske en Wiske (Vanaf pagina 3 hernomen als centrale striptopic)', als we het dantoch hebben over reeksen die dramatisch hernummerd zijn _O- 

 

Met die insteek kun je je ook nog eens verdiepen in een andere favoriet van mij persoonlijk; Lucky Luke ;)

 

In een notendop: Deze serie begin oorspronkelijk netjes bij nr.1: Dick Digger's goudmijn. Jaren later is echter ineens opnieuw begonnen met nr. A1: De Postkoets. Deze tweede serie kreeg 32 delen. En omdat blijkbaar vreemd hoort te zijn toen is ineens besloten door te gaan vanaf nr. 61 :+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zijn nog zoveel stripreeksen waar ik aan wil beginnen, ik weet alleen nooit de tijd ervoor te maken. Kuifje heb ik nog niet eens allemaal gelezen. :O

 

7 uren geleden, MarsM zei:

Ook leuk om te vermelden is dat in de tijd van Vandersteen al enkele wijzigingen plaatsvonden in titels.

Dat gaat van kleine aanpassingen in schrijfstijl (Cirkusbaron - Circusbaron, Sissende Sampam - Sissende Sampan, enz.), tot compleet andere titels (het nu bekende 'De geverniste zeerovers' heette oorspronkelijk 'De zonnige zageman' en 'Het sprekende testament' heette officieel 'Het taterende testament') ;) .

En zo heette 'Het geheim der/van de gladiatoren' in het Kuifje-weekblad toch ook oorspronkelijk 'Goud voor Rome'? ^^

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago, MarsM said:

 

Met die insteek kun je je ook nog eens verdiepen in een andere favoriet van mij persoonlijk; Lucky Luke ;)

 

In een notendop: Deze serie begin oorspronkelijk netjes bij nr.1: Dick Digger's goudmijn. Jaren later is echter ineens opnieuw begonnen met nr. A1: De Postkoets. Deze tweede serie kreeg 32 delen. En omdat blijkbaar vreemd hoort te zijn toen is ineens besloten door te gaan vanaf nr. 61 :+

 

Hmm dat hebben we toch al eens uitgezocht;

Lucky Luke heeft in Nederland 3 stripreeksen en de eerste reeks heeft er 31, waarvoor ze dacht ik later een "A" voor de telling hebben geplaatst.

De 2e serie heeft er een x aantal (ik dacht 29) en de 3e serie is niet meer van de originele tekenaars en die begint bij nummer 61.

Als je de nummering zou doortellen van de eerste 2 reeksen dan kwam je volgens mij precies op 60 uit en is nummer 61 dus "logisch" om de 3e reeks mee te beginnen ;) 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, samba-boy zei:

Er zijn nog zoveel stripreeksen waar ik aan wil beginnen, ik weet alleen nooit de tijd ervoor te maken. Kuifje heb ik nog niet eens allemaal gelezen. :O

 

En zo heette 'Het geheim der/van de gladiatoren' in het Kuifje-weekblad toch ook oorspronkelijk 'Goud voor Rome'? ^^

 

Helemaal juist mbt. 'Het geheim der Gladiatoren' :Y !

 

Haha, Kuifje is wel een must, dat zijn er slechts rond de 25-30 met het extra materiaal allemaal meegeteld. Daar ging kwaliteit écht boven kwantiteit. Tekenstijl spreekt me niet overal aan, maar de verhalen zijn fantastisch. In de laatste fase verschenen er helaas nog enkele mindere delen (Cokes in voorraad en vooral de Picaro's).

 

Maar inderdaad je moet keuzes maken ;) . Wel een hele eer dat ForumSchorum voorrang krijgt, al heeft dat natuurlijk een overzichtelijke nummering! :+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Terug naar Suske & Wiske; ik weet niet of iemand hier de recente 'Amoras' serie (1 verhaal verdeeld over 6 albums) heeft gelezen / in bezit heeft, maar dit vond ik dan persoonlijk weer wél een geslaagd experiment :) .

 

Het verhaal zat goed in elkaar, mooie tekeningen / afwerking, en een heerlijke grimmige sfeer. De bekendste personages uit Suske en Wiske maken hun opwachting, maar zonder afbreuk aan de échte / standaard serie (omdat het gewoon een side-project is). Hun naam en voorkomen en locaties en methodieken worden slechts 'geleend' in een volwassen en gewelddadige 'Suske en Wiske-wereld'. Ik was eerst sceptisch maar gaf het een kans en mijn oordeel is: aanrader ;) .

 

Inmiddels is de serie ge-reboot als 'De Kronieken van Amoras', waarin steeds de achtergrond van een personage centraal komt te staan. Het eerste deel was gericht op Krimson. Je leest o.a. waarom Lambik hem al kende vóór zijn eerste verschijning in 'Het Rijmende Paard' (incl. de klassieke scéne waarbij Lambik bewapend in een greppel ligt en verbaasd aan Sidonia vraagt waarom ze de gevaarlijkste persoon op Aarde niet kent; "Maar ken je Dr. Krimson niet?!"). De tekeningen / afwerking waren helaas iéts minder dan de originele 'Amoras'-serie, maar de inhoud was wederom interessant ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

'Amoras' staat zonder gekheid nog op mijn to read-lijstje, daar ben ik serieus benieuwd naar. Wist niet dat er al een reboot van is, dat lijkt me op het eerste gehoor een beetje jammer (elk beetje succesvolle idee meteen vol uitmelken), maargoed, ik kan er naast zitten.

 

In other news, @RM, ik denk zomaar dat een heruitgave van de lange verhalen niet zoveel gedoe op zou leveren als het goed wordt gedaan. In 'De Totale Tabel', een overzicht wat enkele diehards hebben opgesteld om te weten te komen welke schrijvers en tekenaars welk verhaal hebben gemaakt, is te zien dat, zónder verdubbeling (of ik moet er overheen kijken) De poenschepper nummer 68 is in de reeks van álle lange verhalen in chronologische volgorde. :D

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, de reboot had van mij ook niet gehoeven. Haalt het exclusieve er ook weer wat vanaf ;)

 

Met een beetje puzzelen zou het inderdaad te doen zijn om te her-nummeren. Met de her-her uitgaven kom je tussen de 50 a 55 unieke titels uit, maar daar zitten de blauwe reeks nrs al niet bij. En dan zijn er altijd nog korte verhalen / reclamestrips om mee aan-/ op te vullen. In feite staan nrs 188, 191 en 193 nu ook niet chronologisch ;) . En je hebt ook volwaardige lengte-delen (188 of meer regels) die niet zijn opgenomen, zoals 'Witte zwanen zwarte zwanen'. :)

 

Zal vooral een financiële reden achter zitten dat t niet gebeurt ;)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
15 hours ago, samba-boy said:

In other news, @RM, ik denk zomaar dat een heruitgave van de lange verhalen niet zoveel gedoe op zou leveren als het goed wordt gedaan. In 'De Totale Tabel', een overzicht wat enkele diehards hebben opgesteld om te weten te komen welke schrijvers en tekenaars welk verhaal hebben gemaakt, is te zien dat, zónder verdubbeling (of ik moet er overheen kijken) De poenschepper nummer 68 is in de reeks van álle lange verhalen in chronologische volgorde. :D

 

Ik weet het wel zeker van niet _O-

Suske & Wiske kent 3 verschillende tekenaars en daarna kwam er een tekenteam; MarsM heeft dat overzicht zo'n beetje in zijn hoofd gebrand staan en kan het zo opdreunen ;)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 29 mei 2017 at 19:33, jefmetdeklak zei:

Weet iemand wie de stemmen deden in de Vlaamse versie van de tekenfilmserie in de jaren 90 ?  Deze werd uitgezonden tijdens Schuif af op VTM

https://jeugdsentimentportaal.wordpress.com/suske-en-wiske-tekenfilmserie/

 

De Nederlandse versie hiervan was voor de helft geknipt en de stemmen waren schandalig lelijk heringesproken :D

 

De informatie op deze site klopt om te beginnen al deels niet...

De Nederlandse versie was niet voor de helft geknipt, er was een set afleveringen die ca. 25 minuten duurden en een set die ca. 60 minuten duurden. Op deze site zie ik steeds 15 stuks van 25 min. vermeld, maar ik heb ze allemaal op VHS liggen en het zijn er 17 (13 + 4). Wattman en de Zingende Zwammen duurden ook ca. 25 minuten ipv ca. 60.

 

De personen achter de stemmen kan ik zo niet herleiden, maar inderdaad: het waren belachelijk slechte tekenfilms in alle opzichten (dus niet alleen de stemmen).

Link naar bericht
Delen op andere sites

De personen achter de stemmen zijn gewoon op de site genoemd voor de Nederlandse versie en die zijn van de 25 minuten filmpjes. 

 

Vraag van jefmetdeklak is alleen om de stemmen van de Vlaamse versie en ik betwijfel of die er zijn (tenzij hij het heeft over de 60 minuten films, want die stemmen (en de intro) zijn anders (wel Vlaams)).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Man man, die tekenfilms waren slecht. Wattman met moeite uitgekeken als kind. Het waren net flashanimaties done poorly.

 

Also, big chance dat de VTM-reeks wel een andere stemmencast had. Het is uiteraard speculeren, maar ik herinner me dat de VHS-banden die wij hier hadden oer-Hollandsjche stemmen had (en die ook tijdens Telekids in 1994 werden uitgezonden), terwijl ik dat VTM in die tijd gewoon niet zo snel op zender zie gooien maar eerder met een echte Vlaamse cast zie doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zie hieronder en oordeel zelf :P;

 

De korte tekenfilms hadden Nederlandse stemmen (voorbeeld van Wattmann hieronder)

 

En de lange tekenfilms hadden Vlaamse stemmen (voorbeeld van De Spokenjagers hieronder).

Deze tekenfilms hadden ook een andere intro (die ik niet kan terugvinden op youtube).

MarsM heeft het zingende Nijlpaard op VHS, dus wellicht kunnen we eens kijken of we de intro kunnen laten zien/horen.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...