Ga naar inhoud

B&A Stelling #6


Het verhaal van de ''Verdwenen Kroon'' is teveel nageaapt van de ''Diamant''  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Het verhaal van de ''Verdwenen Kroon'' is teveel nageaapt van de ''Diamant''

    • Eens
      3
    • Oneens
      30
    • Geen mening
      1


Aanbevolen berichten

Leuke stelling :P

Op zich zijn de series niet met elkaar te vergelijken. De enige overeenkomst die er te vinden is, is de wraak die de boeven willen nemen op B&A.

In de diamant wordt er een diamant gestolen door als B&A verklede boeven.

In de kroon wordt er een kroon gestolen door NIET als B&A verklede boeven.

Daarbij zit er in de diamant een achtervolging in en worden B&A ervan verdacht dat zij de diamant hebben gestolen, waardoor ze achter de boeven aan gaan en in de kroon worden ze er van verdacht samen te werken met de boeven, doordat de adjudant weet dat B&A de kroon niet hebben gestolen.

De boeven die de diamant stelen willen deze verkopen aan andere schurken en de boeven die de kroon stelen doen dit om losgeld los te krijgen die B&A moeten leveren. Ook iets totaal anders :P

Oneens dus

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een stelling zeg... Ik kan meer verschillen dan overeenkomsten bedenken. Enkele dingen zijn hetzelfde, maar die komen in meerdere series terug.

Grote onzin, dus oneens

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is wel een reden dat het mijn favoriete series zijn... En nee, dat heeft niet met Dick te maken :P Tenminste, niet zo veel, want de professor vind ik niet heel geweldig.

Er worden een aantal elementen gedeeld, dat valt niet te ontkennen. B&A worden zwaar in discrediet gebracht, de inbraak is ontegenzeglijk geniaal, het grootste doel van de boeven is wraak nemen met geld in het vooruitzicht. B&A worden gruwelijk vernederd en weten uiteindelijk door toeval en vernuftigheid de boeven te pakken te krijgen. Beide series zijn gedeeltelijk in een kasteel en gedeeltelijk in Naarden opgenomen.

Er zijn duidelijk overeenkomsten, maar om nou te zeggen dat het is nageaapt :N En al helemaal niet te veel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal oneens!

Elke serie is toch anders? En zoals Twice ook al zegt: Er komen dingen in voor die ook in andere series voorkomen, maar ja... Dat is niet alleen bij de kroon. En ja... Er wordt een Diamant gestolen en een kroon... Nou ja... Er gebeuren toch hele andere dingen vind ik. Kroon vanmorgen/vanmiddag nog gekeken. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan het niet helemaal vinden met deze stelling. Het is me eerder nooit zo opgevallen, maar als je er goed over nadenkt zijn er inderdaad wel een aantal opmerkelijke overeenkomsten. B&A die verdacht worden van een diefstal die de boeven begaan hebben en dat onze twee vrienden vervolgens achterdochtigheid opwekken bij "de mensen". Toch vind ik dat er geen enkele sprake is van na-aperij.

Zo komt in De Diamant veel duidelijker naar voren dat de mensen twijfelen aan de betrouwbaarheid van het tweetal. In De Kroon is het alleen de adjudant die wat woordjes loslaat over dat hij twijfelt aan Bassie en Adriaan. Maar ook de sfeer is in beide series zeer verschillend. Ook de lokaties en de wreedheid van de boeven zijn heel anders.

Dus ik stem voor oneens, ik vind niet dat de twee series zodanig op elkaar lijken dat er sprake is van na-aperij. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heerlijk! Eindelijk eens een stelling waarbij er niemand in twijfel zit. :D

Iedereen gooit er duidelijk ''recht voor zijn raap'' uit waarom dit puur

gezwets is en DAT is nou precies de reden dat ik hem ingestuurd heb. :Y)

Je kan aan de (harde) posts aflezen dat niemand ook maar een

seconde hoeft na te denken en meteen weet wat zijn mening is.

Toch lekker op zijn tijd? Een makkelijke stelling met voorspelbare uitslagen. :P

Natuurlijk stem ik ook ONEENS vanwege het feit dat er slechts één

overeenkomst is = dat de boeven B&A op een gegevens moment overal

de schuld van weten te geven en zij hun onschuld moeten bewijzen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook ik stem oneens. De verhalen van beide series lijken in grote lijnen natuurlijk erg sterk op elkaar (de boeven uit de voorgaande serie ontsnappen uit de gevangenis, verschuilen zich in een kasteel en beramen een plan om snel rijk te worden en tegelijkertijd wraak te nemen op B&A) maar in de details zitten flink wat verschillen.

Alle langlopende series gaan uiteindelijk in meer of mindere mate wel eens naar zichzelf kijken voor inspiratie, en dat zal bij B&A ook best gebeurd zijn; het is op dezelfde manier ook aan de Sleutel/Schatkaart wel te zien. Maar zoals gezegd, de overeenkomsten tussen de twee series zijn er, maar van na-apen kan ik toch zeker niet spreken; daarvoor zijn de beide avonturen op bepaalde punten toch echt te verschillend.

(ook wel weer opvallend dat in zowel de Diamant als de Kroon een nieuwe acteur de rol van de boevenleider overneemt...maar dat heeft natuurlijk niets met het verhaal te maken ;) )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook op oneens gestemd.

Alle series zijn verschillend. Af en toe zit er misschien een liedje, een grapje of iets anders in een serie dat hetzelfde is of sterk lijkt op een liedje, een grapje of iets anders van een eerdere serie. Maar ik vind de diamant en de kroon té verschillend om bij deze poll op eens te kunnen stemmen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje tussen oneens en eens, aangezien een paar essentiële onderdelen van de Kroon toch wel erg veel overeenkomsten tonen met de Diamant. Het woord naäperij is zowiezo niet op zijn plaats denk ik, het is niet iemand die het stuk precies zo nagedaan heeft (en daar komt bij dat Adriaan beide series bedacht/geregisseerd heeft) Een beetje van hetzelfde is het naar mijn mening wel.

Een geniaal idee van de BB, ook uitgevoerd door de Baron. Misschien heeft Adriaan wel ingezien dat het een redelijk geniaal plan was en heeft hij het nog een keer willen gebruiken voor de Kroon.

Het is trouwens niet alleen reproductie tussen de Kroon en de Diamant. Zo zitten B&A bijna in elke serie de krant te lezen met het bericht dat de boeven ontsnapt zijn. Er zijn er nog veel meer dingen te bedenken.

De Kroon en de Diamant zijn volgens mij 2 handen op 1 buik qua verhaallijn, alleen de 2 verschillende sferen maken de series (gelukkig) verschillend voor mij.

Uiteindelijk is mijn antwoord toch Oneens vanwege het feit dat ik het absoluut niet teveel en al zeker geen naäperij vind. Wel ben ik het eens met het feit dat veel dingen hetzelfde zijn in de series. (En dat maakt het voor mij ook hele spannende series).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een vette oneens! De sfeer is zo anders, veel meer actie, de boeven zijn anders, Robin en Lara dragen daar ook hun steentje aan bij. Daarom zou ik het nog geen halve kopie van De Diamant willen noemen. Naar mijn smaak past deze stelling meer bij de Europa en Amerika serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook oneens gestemd.

Het lijken op het eerste gezicht inderdaad identieke situaties, B&A beschuldigd van iets wat ze niet gedaan hebben door het gedrag van de boeven, maar er zit toch ook duidelijk verschil tussen beide gevallen.

In de Diamant zegt de boevenbaas meteen dat hij de diamant wil stelen en B&A van die diefstal de schuld wil geven (vandaar de verkleedpartij van zijn hulpjes). In de Kroon is het de baron echter meer om het losgeld te doen, dat B&A moeten betalen, pas later, na de mislukte overdracht van het geld komt hij op het idee om B&A te vangen, er met kroon en losgeld vandoor te gaan en B&A te beschuldigen van het niet op komen dagen met het geld. Hierdoor is de beschuldiging van B&A van een misdrijf in de Kroon minder dan in De Diamant, waardoor in laatstgenoemde serie de boevenactie eigenlijk veel genialer is. In de Diamant slagen de boeven er immers in om ook het personeel en het circuspubliek te laten denken dat die twee zelf misdadigers zijn. In de kroon denkt alleen de adjudant dat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb gestemd op oneens.

Hoewel het in beide series erom gaat dat de boeven wraak op B&A willen nemen vind ik dat het verhaal toch wel verschilt. In de Diamant is het zo dat het al meteen duidelijk wordt dat de boeven wraak op B&A willen nemen naast het stelen van de Diamant.

In de Kroon is het zo dat de boeven eerst een Kroon stelen en hier losgeld voor willen hebben. Pas later als de baron doorheeft dat Bassie & Adriaan hem, B2 en Vlugge Japie in de val willen laten lopen ontstaat er het plan bij om de adjudant te bellen om de schuld van alles helemaal op B&A te schuiven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb op oneens gestemd. Nu ik er zo over nadenk lijkt het verloop van de 2 serie's wel een beetje op elkaar, maar dit is niet storend. Ik vind het verhaal van de Kroon vele malen leuker dan dat van de Diamant. Ik heb de Diamant altijd op de één of andere manier een iets mindere serie gevonden. :? De inbraak in de Kroon is zowiezo uiterst gerafineerd en stukken beter (en heel anders) dan in de Diamant. De schuilplaats in de Kroon is veel kicker! *wonderer* Kortom, het verhaal lijkt er in grote lijnen wel een beetje op, maar het is niet storend. Daarom heb ik op oneens gestemd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens.... eigenlijk om alle redenen die al genoemd zijn (andere boeven, andere locaties, ander plot, blabla)... maar ook dat als ik echt vond dat ze op elkaar leken... dat ik de diamant ook wel leuk had gevonden... terwijl ik de kroon nu het leukst vind en de diamant bij de minste series plaats. :Y) En in de diamant mis ik ook de prelude, helikopters, duikboten, speedboten, waterscooters, amfibiewagens enz. _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens, want er zijn inderdaad een paar overeenkomsten. Maar er zijn nog veel meer verschillen, zoals hierboven ook genoemd is. Pure onzin dus.

Bovendien, al zóu het na-aperij zijn, dan was dat nog niet erg geweest, want je mag best jezelf na-apen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oneens:

Zoals iedereen hier al gezegd heeft: iedere b&a serie is anders. Natuurlijk zitten er wel overeenkomsten in, maar dat heb je wel in meerdere series. Veel overeenkomsten zie ik niet tussen de kroon en de diamant.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Ik heb op eens gestemt. De basis lijkt te veel op elkaar, maar ik vind 't hoorspel de verdwenen schat helemaal veel op de diamant lijken. Vooral 't begin, dat de boeven eten krijgen enzo.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...