Ga naar inhoud

Religie in de breedste zin van het woord


Aanbevolen berichten

Controversiele onderwerpen zijn meestal wel goed voor wat leuke discussies.

Religie is iets dat de mens onderscheidt van de dieren. Een geloof in een hogere macht, of desnoods in jezelf, is iets wat voor zover we weten niet voorkomt in het dierenrijk.

Geloof is eeuwen gebruikt en misbruikt voor uiteenlopende dingen. Moord en oorlog werden goedgepraat, volksstammen werden onderdrukt, daklozen en andere zwakke groepen worden geholpen, aids wordt gepromoot, kortom mensen worden ongelukkig en gelukkig van.

Hoe kijk jij tegen het geloof aan? Geloof je zelf? En wat dan? Heb je fijne of minder fijne ervaringen gehad in combinatie met het geloof?

Ikzelf probeer mijn leven zo goed mogelijk te leiden zonder dat iemand me vertelt hoe of wat. In beginsel heb ik niets tegen iemand die iets anders gelooft, zolang hij dat maar niet aan mij probeert op te leggen, en ik heb sowieso een aversie tegen elke vorm van georganiseerd geloof. Dat levert alleen maar problemen op.

Ik kan me ergens wel vinden in een aantal dingen die het satanisme onderschrijven, maar ik wil niet zo ver gaan om mezelf satanist te noemen. Ik ben gewoon mezelf, met mijn eigen setje normen en waarden, en zolang ik daar anderen geen of nauwelijks kwaad mee doe, moet Balkenende zijn kop houden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet meer wie het zei maar "geloof is opium voor de massa".

En daar stel ik me volledig achter. Religie is voor velen een houvast in een voor hen chaotische wereld. Daarin zie ik het nut ook van de vele waarden en normen die vele religies opleggen (zeg nu zelf de 10 geboden zijn toch niet zo slecht om na te leven)

Het grote probleem is dat vele mensen relgie gebruiken om zaken goed te praten: (zoals wonderer zei) oorlogen, onderdrukking van minderheidsgroepen, ...

Wat mij het ergste stoort is het vastklampen aan verschrikkelijk verouderde gebruiken (de Kerk is tegen voorbehoedsmiddelen, de Koran ziet de vrouw nog steeds minderwaardig, het Hindoeisme blijft bij het kastensysteem zweren,...)

Ikzelf ben gedoopt, heb m'n eerste communie en m'n vormsel gedaan. Als m'n ouders erop (en m'n vriendin erop staat) zal ik ook waarschijnlijk in de Kerk trouwen, maar dat is enkel om de rust te bewaren.

Zelf geloof ik niet een God die altijd meekijkt en aanwezig is.

Als je natuurlijk God ziet als gewoon "het goede in de mens" dan sta ik er volledig achter, ik geloof niet dat er 100% kwade mensen zijn (soms zijn mensen gewoon niet goed snik, maar daarom niet "evil")

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben zelf christelijk, althans, dat is mij vanaf mijn geboorte verteld. Ik wil best geloven, maar op een bepaalde leeftijd begin je toch na te denken over dingen die je jaren verteld zijn. Een man die over het water liep, verlamden weer liet lopen, doden liet opstaan, ik weet niet echt wat ik daar allemaal van moet geloven. Ik ben nu op een moment dat ik wel wil geloven op de één of andere manier (vraag me niet hoe dat komt).

Ik heb een hekel aan geloven waarin gezegd wordt dat andere geloven niet deugen. Dat iedereen dat specifieke geloof moet aanhouden, en dat je anders het licht in je ogen niet verdient. Het is niet voor niets een "geloof". Je gelooft ergens in, of in iets anders, of je gelooft niet, klaar.

Sommige mensen zien geloof ook als een groot wetboek met regels waar aan voldaan moet worden. Niet werken op Zondag, geen TV in huis, niet vrijen met voorbehoedsmiddelen, geen sex voor het huwelijk, dan ben je naar mijn mening niet meer met een geloof bezig, maar om enkel regels na te streven.

Geloof lekker waar je zelf in wil, maar val er verder niemand mee lastig. Er hoeven ook geen "leiders" of wat ook aangewezen te worden die controleren of jij je wel aan de regels van 't geloof houdt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof ook in God, dus in Jezus en dat hij opgestaan is uit de dood.

Soms is het idd moeilijk te verkopen, en moeilijk.

Ik heb wel respect voor alle anderen, maar ik denk wel dat er maar 1 God is en dus de andere geloven gebasseerd zijn op verkeerde gronden, Joden geloven wel in de zelfde God maar niet dat Jezus de Messias is,

Allah lijkt veel op de God van de christenen, maar hoe dat precies zit weet ik niet

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanuit mijn oogpunt is geloof iets wat men ooit bedacht heeft om de vrede te bewaren. Neem nou de laatste zes van de tien geboden. Dat zijn gewoon regels voor vrede en vriendschap. Alleen moet er voor de mensen wel een reden zijn om zich aan die regels te houden. Daarom heeft men een goddelijke macht bedacht.

Verder staan er in een boek zoals de bijbel veel verhalen die wel een kern van waarheid hebben, maar in de loop van de tijd, bewust of onbewust, dusdanig zijn verdraaid dat er een hoop nieuwe elementen zijn ontstaan.

Een voorbeeld hiervan is de ark van Noach. Waarschijnlijk is er ooit iemand geweest die bij een overstroming in zijn woonplaats in een boot zat met zijn huisdieren. Maar in de loop van de tijd zijn die huisdieren alle dieren ter wereld geworden. En zijn overstroomde woonplaats werd de gehele wereld.

Een nadeel van de geloven is dat sommige extreme groeperingen elk lettertje anders lezen dan dat het ooit bedoelt is. Hierdoor wordt iets dat voor vrede bedoelt is een reden voor oorlog.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik heb sowieso een aversie tegen elke vorm van georganiseerd geloof. Dat levert alleen maar problemen op.

Dat elke vorm van georganiseerd geloof problemen oplevert is natuurlijk onzin. Dit wordt vaker gedacht omdat alleen de extreme voorbeelden duidelijk worden. Ik ken genoeg georganiseerde geloven die absoluut niet de bedoeling hebben om problemen te veroorzaken en die iedereen in hun waarde laten, gelovig of niet.

Overigens wil ik ook even de situatie andersom aanstippen. Er wordt wel eens negatief tegen het geloof aangekeken door niet-gelovigen, maar andersom lijkt het heden ten dage wel een soort sport geworden om gelovigen diep te beledigen, Natuurlijk is het aantal niet-gelovigen de laatste jaren groter dan het aantal gelovigen, maar ik vraag me wel eens af waarom gelovigen daardoor zomaar ongestraft zwaar beledigd mogen worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Eerste. Dat het een trend lijkt om gelovigen te beledigen ben ik met je eens.

Ik bedoelde daarmee dat er genoeg kerkgenootschappen zijn die helemaal niet zo opdringerig zijn. Die gewoon met elkaar over het geloof willen nadenken en zeker niet ten koste van anderen hun gelijk willen halen, ook niet in overdenkingen tijdens kerkdiensten. Daarnaast is een instantie als het Leger des Heils ook een goed voorbeeld. Een georganiseerd geloof, maar ze staan klaar om iedereen te helpen. Ok ze spelen soms op straat (muziek), dus ze laten zich wel horen, maar ze rennen niet hinderlijk achter mensen aan ofzo.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die lui die aan je deur komen om "de boodschap over te brengen" zijn ook gewoon irritant. Dat iemand een geloof heeft heb ik respect voor en moet iedereen zelf weten. Maar hou het dan ook voor jezelf of in de kerk en ga niet anderen lastig vallen om ze er ook bij te betrekken. Ik ga ook niet bij iedereen aanbellen om te vragen of ze gelovig zijn en als dat zo is zeggen wat ik van hun geloof vind. :N

Beledigen van een geloof/een persoon met een geloof is triest en zinloos. Gewoon iedereen in zn waarde laten, dan komt het allemaal keurig goed. En dat geldt dus ook voor gelovigen zelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Die lui die aan je deur komen om "de boodschap over te brengen" zijn ook gewoon irritant. Dat iemand een geloof heeft heb ik respect voor en moet iedereen zelf weten. Maar hou het dan ook voor jezelf of in de kerk en ga niet anderen lastig vallen om ze er ook bij te betrekken. Ik ga ook niet bij iedereen aanbellen om te vragen of ze gelovig zijn en als dat zo is zeggen wat ik van hun geloof vind. :N

Beledigen van een geloof/een persoon met een geloof is triest en zinloos. Gewoon iedereen in zn waarde laten, dan komt het allemaal keurig goed. En dat geldt dus ook voor gelovigen zelf.

En dit ben ik helemaal met je eens :Y. Ik ben zelf helemaal niet gelovig, maar heb respect voor mensen die dat wel zijn. Ik heb alleen een hekel aan de erg fundamentele gelovigen die ook vooral proberen om jou te overtuigen en uiteraard aan mensen die geweld gebruiken in naam van hun geloof.

Geloof kan erg mooi zijn, maar heeft ook door de eeuwen heen voor heel veel ellende gezorgd. Daarom heb ik er persoonlijk niet zo veel mee...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik niks met geloof heb. Ik geloof nergens in en vind het ook onzin, maar ik heb respect voor mensen die wel geloven. Het lijkt me ook geweldig om altijd terug te kunnen vallen op iemand, in wat voor situatie dan ook.

Tja, dat overdreven verspreiden vind ik ook niet nodig.

Geloof zorgt niet voor ellende, als je maar respect hebt voor andere geloven.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik bedoelde daarmee dat er genoeg kerkgenootschappen zijn die helemaal niet zo opdringerig zijn. Die gewoon met elkaar over het geloof willen nadenken en zeker niet ten koste van anderen hun gelijk willen halen, ook niet in overdenkingen tijdens kerkdiensten. Daarnaast is een instantie als het Leger des Heils ook een goed voorbeeld. Een georganiseerd geloof, maar ze staan klaar om iedereen te helpen. Ok ze spelen soms op straat (muziek), dus ze laten zich wel horen, maar ze rennen niet hinderlijk achter mensen aan ofzo.

Dat wil ik geen georganiseerd geloof noemen. Dat is zo klein... georganiseerd geloof heb je met de grote stromingen,d ie overal een vinger in de pap hebben en beslissingen over de hoofden van vele mensen nemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je nog 3 minuten de tijd om je bus te halen... en je moet nog allerlei zooi inpakken en je pc uitdoen en eten pakken enzo... eeeennnn ja hoor: "ding dong". Staan er weer 2 van die geitebreiers aan de deur met een bijbel. *zucht*. Ze wensten me nog wel succes met het halen van m'n bus, dat was dan weer aardig O-):P . Die heb ik overigens ook gehaald, want hij was 10 minuten te laat...... :+

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik niks met geloof heb. Ik geloof nergens in en vind het ook onzin, maar ik heb respect voor mensen die wel geloven. Het lijkt me ook geweldig om altijd terug te kunnen vallen op iemand, in wat voor situatie dan ook.

Tja, dat overdreven verspreiden vind ik ook niet nodig.

Geloof zorgt niet voor ellende, als je maar respect hebt voor andere geloven.

Je vindt het jammer dat je niks met geloof hebt? Maar je vindt het ook onzin? Dus je vindt het jammer dat je niet in onzin gelooft? O}

Als je wil geloven kun je dat altijd gaan doen hoor. Verdiep je dan eens in een geloof zou ik zeggen. Ga op Zondag eens voor de grap naar de kerk of lees de kinderbijbel een stukje. >:)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren was ik in Amsterdam, staat dr zo'n vrouw(zeer onaantrekkelijke) heel hard een lied uit een bekende christelijk liedbundel te zingen, ( verschrikkelijk vals), in dr hand een bordje "Jesus loves You" o.i.d . Daarnaast bewoog ze ook behoorlijk op het ritme van het nummer.

Ik had haar graag even aangesproken, maar ik moest mijn trein halen. Maar ik schaamde me werkelijk dat ik christen ben op zo'n moment, door zo'n vrouw krijgen mensen echt een verkeerd beeld. Ik begrijp dat je helmaal in de Heer kan zijn, heb vaker dat soort dingen gezien.

Maar ik had dr graag gezegt wat ik dr van vond. Hebben jullie welleens van dit soort mensen gezien en wat vonden jullie ervan?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gisteren was ik in Amsterdam, staat dr zo'n vrouw(zeer onaantrekkelijke) heel hard een lied uit een bekende christelijk liedbundel te zingen, ( verschrikkelijk vals), in dr hand een bordje "Jesus loves You" o.i.d . Daarnaast bewoog ze ook behoorlijk op het ritme van het nummer.

Ik had haar graag even aangesproken, maar ik moest mijn trein halen. Maar ik schaamde me werkelijk dat ik christen ben op zo'n moment, door zo'n vrouw krijgen mensen echt een verkeerd beeld. Ik begrijp dat je helmaal in de Heer kan zijn, heb vaker dat soort dingen gezien.

Maar ik had dr graag gezegt wat ik dr van vond. Hebben jullie welleens van dit soort mensen gezien en wat vonden jullie ervan?

Ik ben ooit eens een heel gesprek aangegaan met straat evangelisten in Zwolle, maar je kunt net zo goed tegen een muur praten. Niemand denkt zelf na, ze kauwen allemaal na wat de dominee ze heeft "geleerd". Overal hebben ze een weerwoord op dat niks meer met argumenten te maken heeft.

Geloven doe je maar lekker in je eigen tijd, val mij er niet mee lastig :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar ik had dr graag gezegt wat ik dr van vond. Hebben jullie welleens van dit soort mensen gezien en wat vonden jullie ervan?

Ik kan alleen maar respect hebben voor dit soort mensen. Ze dragen hun geloof uit en zijn daar heel enthousiast in. Als ze dat in het openbaar willen doen vind ik dat best. Ze zorgen niet voor meer overlast dan de gemiddelde zwerver. Zolang ze zich maar niet op gaan dringen aan de deur of je aanspreken in de stad.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Hm, interessant topic :D Toch maar even reageren:

Ik geloof in God, een schepper van het universum dus. In de zogenaamde Heilige Boeken geloof ik niet. Ben zelf een ontzettende vrijdenker (Daar ben ik dan ook vrijmetselaar voor :P ) en zou nooit in een hokje van religie kunnen zitten. Persoonlijk denk ik dat God (Wat voor wezen het ook is) buiten ons Universum leeft, en dat wij hem nooit zullen zien. Het enige dat we wel kunnen onderzoeken is de schepping, door middel van wetenschap. Naar mijn mening geeft religie mensen een minderwaardigheidscomplex. Wij mensen zijn zondig en hebben vergeving nodig :') Ik heb het nu over de drie Abrahamitische religies (Jodendom, Christendom, Islam).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof ook niet, niet gedoopt dus ook niks van huis uit mee gekregen! ;)

Maar natuurlijk respecteer ik de keuze van andere mensen in hun geloof wel natuurlijk, wat voor sommigen nog niet altijd even normaal is in deze maatschappij! :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof ook niet, niet gedoopt dus ook niks van huis uit mee gekregen! ;)

Maar natuurlijk respecteer ik de keuze van andere mensen in hun geloof wel natuurlijk, wat voor sommigen nog niet altijd even normaal is in deze maatschappij! :')

:D
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het enige wat ik wel wil geloven is dat je na je dood terug komt als een ander individu, voor de rest heb ik er ook niet echt interesse in om alles te weten :P

Dit is ook wetenschappelijk bewezen :) Dat wil zeggen, de aarde hergebruikt de atomen waaruit de mens bestaat om andere wezens te vormen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Zelf ben ik gelovig in het religie van de Wicca. Wicca is een andere benaming voor het geloof van de heksen. Het is het geloven in de god en de godin waarbij magische rituelen een grote rol spelen. Het is een oud en mysterieus geloof. Over een paar jaar hoop ik zelf ingewijd te mogen worden zodat ik me later een volwaardige heks mag noemen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben ooit gedoopt,heb communie en vormsel gedaan, de laatste 2 enkel voor de kado's de eerste omdat ik geen keuze had als baby.

Kortom ik heb absoluut niets meer op met geloof. Voor mij is het achterhaald en net als olie nu, een van de belangrijkste redenen voor oorlogen.

Maar zolang als andere mij het niet opdringen, mogen ze geloven waar ze in willen, als ze ook mijn kant respecteren.

En als ze maar respect hebben voor de anders denkende in onze samenleving. Helaas is dit een utopie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Religie is erg belangrijk in de context van culturele identiteit. In NL is de culturele identiteit (met uitzondering van allochtonen en autochtone minderheden) niet langer gekoppeld aan een religie maar aan een seculier modernisme. Religie is ook erg belangrijk voor fases in de levenscyclus. In de westerse maatschappij is die cyclus echter veelal losgelaten (huwelijk, doop, sterven). Je ziet in landen waar etnische groeperingen spanningen beleven vanwege schaarste aan grondstoffen / economische emancipatie dat religie erg belangrijk is voor het handhaven van de culturele identiteit (voorbeelden: Ierse Katholieken en Britse Protestanten in Noord IE; Sjiieten / Alawieten / Christenen / Droezen versus Soennieten in SY, Sjieten versus Soennieten in IQ, Hindoes versus Moslims in IN enzovoorts).

 

Religie is dus beslist geen oorzaak voor oorlogen: economische emancipatie (dat wil zeggen: geen onderdrukking) en toegang tot schaarse grondstoffen / water wel. En bepaalde etnische / religieuze groeperingen gebruiken religie als een propaganda middel om hun zaak te versterken. Voorbeelden ten over: in de YU oorlog wilden de Orthodoxe Serven de baas blijven in YU terwijl de Katholieke Slovenen / Kroaten en Islamitische Bosniers dat niet zagen zitten. Die laatste groepen wilden zelfbeschikking. Hetzelfde met Albanezen die werden onderdrukt door Serven in Kosovo. En nu speelt dit in IQ and SY met Sjiiten / Alawieten die Soennieten onderdrukken / economische toegang ontzeggen. Andere minderheden maken vervolgens van deze situaties gebruik om zichzelf ook vrij te maken (Koerden in IQ en SY). Erg kleine minderheden (Assyrische Christenen in IQ / SY) hebben geen andere keuze dan te vluchten.

aangepast door PeterNY
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Religie is dus beslist geen oorzaak voor oorlogen

Toch nog even reageren :P De mens heeft vanaf het prille begin al een vonk in zich gehad om het Hogere te vereren. Dit is wat mensen van dieren onderscheidt.

 

Zodra mensen niet inzien dat alle gelovigen eigenlijk hetzelfde vereren (Of je dat beginsel nu als persoonlijke God ziet, of als Kracht), onstaan er conflicten.

De geschiedenis heeft bewezen dat doorslaan in religie dus zeker wél tot oorlog leidt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

Okee,dit klinkt erg vreemd, gezien mijn eerdere posts in dit topic,maar ik ben sinds een tijdje Rooms-Katholiek :P 

 

Het erg veel lezen van filosofie en ook de rituelen van de vrijmetselarij hebben mij tot dit pad gebracht.

 

Binnenkort wordt ik gedoopt en gevormd, en dan mag ik eindelijk deelnemen aan het Sacrament van de Eucharistie, in plaats van enkel toeschouwer te zijn.

 

Ik verheug mij hier erg op!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mij behoorlijk afzijdig gehouden over dit onderwerp.

 

Ben van origine rooms katholiek opgevoed, maar om nu eerlijk te zeggen dat ik er blij mee ben, nee.

Ik kan en zal gewoonweg niet geloven. Waarom niet? Als er echt zo een "entiteit" daarboven of daaronder zou zijn, zouden er op de wereld niet zo veel problemen zijn, zouden er geen oorlogen zijn, en geen enge ziektes zijn. Ik kan me niet voorstellen dat diegene dat zou willen hebben, anders zou deze persoon wel erg "gitzwart" zijn. 

 

Kerken draaien in mijn ogen om geld, niets meer en niets minder. Bangmakerij. Vroeger werd je als je niet geloofde ook nagenoeg afgemaakt, nu is dit in ons hedendaags " geloof " al een heel stuk minder, maar blijkbaar voor de mensen die nog in de middeleeuwen leven, zoals de IS, nog steeds erg normaal.

 

Zoals ik er over denk zal ik niemand door zijn strot drukken, netzomin als ik dat van een ander verwacht. Ieder moet "geloven" in wat hij of zij wil geloven, maar klop er niet bij mij mee aan. 

 

 

post-446-0-03104500-1428442240_thumb.jpg

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mij behoorlijk afzijdig gehouden over dit onderwerp.

 

Ben van origine rooms katholiek opgevoed, maar om nu eerlijk te zeggen dat ik er blij mee ben, nee.

Ik kan en zal gewoonweg niet geloven. Waarom niet? Als er echt zo een "entiteit" daarboven of daaronder zou zijn, zouden er op de wereld niet zo veel problemen zijn, zouden er geen oorlogen zijn, en geen enge ziektes zijn. Ik kan me niet voorstellen dat diegene dat zou willen hebben, anders zou deze persoon wel erg "gitzwart" zijn. 

 

Kerken draaien in mijn ogen om geld, niets meer en niets minder. Bangmakerij. Vroeger werd je als je niet geloofde ook nagenoeg afgemaakt, nu is dit in ons hedendaags " geloof " al een heel stuk minder, maar blijkbaar voor de mensen die nog in de middeleeuwen leven, zoals de IS, nog steeds erg normaal.

 

Zoals ik er over denk zal ik niemand door zijn strot drukken, netzomin als ik dat van een ander verwacht. Ieder moet "geloven" in wat hij of zij wil geloven, maar klop er niet bij mij mee aan. 

 

 

attachicon.gifreli.jpg

Kan ik mij helemaal in vinden.
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ieder moet "geloven" in wat hij of zij wil geloven, maar klop er niet bij mij mee aan. 

 

Je hebt volkomen gelijk.

 

Vroeger woonden we op een bovenhuis in het centrum van de stad. De dichtstbijzijnde kleuterschool was een christelijke, waar iedereen zijn kinderen en dus ook wij onze zoon naar toe stuurde. Dat kon geen kwaad, dachten wij, want wij hadden beiden op een zondagsschool gezeten - mooie verhalen, mooie plaatjes kreeg je ook.

 

Later vertelde hij ons dat hij nachtmerries had in die tijd, van die verhalen en wij hadden daar nooit iets van gemerkt. Wat we wel te horen kregen van die uk toen was dat wij in de hel kwamen want zo zei hij 'jullie bidden niet voor het eten!'

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mij behoorlijk afzijdig gehouden over dit onderwerp.

 

Ben van origine rooms katholiek opgevoed, maar om nu eerlijk te zeggen dat ik er blij mee ben, nee.

Ik kan en zal gewoonweg niet geloven. Waarom niet? Als er echt zo een "entiteit" daarboven of daaronder zou zijn, zouden er op de wereld niet zo veel problemen zijn, zouden er geen oorlogen zijn, en geen enge ziektes zijn. Ik kan me niet voorstellen dat diegene dat zou willen hebben, anders zou deze persoon wel erg "gitzwart" zijn. 

 

Kerken draaien in mijn ogen om geld, niets meer en niets minder. Bangmakerij. Vroeger werd je als je niet geloofde ook nagenoeg afgemaakt, nu is dit in ons hedendaags " geloof " al een heel stuk minder, maar blijkbaar voor de mensen die nog in de middeleeuwen leven, zoals de IS, nog steeds erg normaal.

 

Zoals ik er over denk zal ik niemand door zijn strot drukken, netzomin als ik dat van een ander verwacht. Ieder moet "geloven" in wat hij of zij wil geloven, maar klop er niet bij mij mee aan. 

 

 

attachicon.gifreli.jpg

 

Sluit ik me helemaal bij aan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan me ook wel grotendeels vinden in was Ross zegt, alleen er zijn wel veel gradaties in geloof/religie. Je kunt helemaal los gaan in - wat Ross beschrijft - zaken als hiërarchie / bangmakerij / onzinnige randzaken, daar heb ik ook helemaal niets mee. Wij zijn gelukkig grotendeels van een generatie die zich heeft los weten te rukken van bekrompen zaken uit het verleden (o.a. verzuiling), maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om met veel vrijheid en horizonverbreding zich te kunnen ontwikkelen. 

 

Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die denken dat er meer is tussen hemel en aarde. Begrijp me goed, zelf geloof ik niet, maar het is niet vreemd om te denken dat alles wat wij kunnen waarnemen met onze zintuigen mogelijk heel beperkt is. Misschien is er meer. Maar zolang ik daar zelf geen seintje van krijg is het voor mij duidelijk: het is zoals het is, ik heb op basis van mijn huidige waarnemingen geen reden aan te nemen dat er meer is. En zoals Ross zegt, als er een alwetende perfecte God zou zijn, had ie van de aarde heus niet zo'n puinhoop gemaakt. ;)

 

Soms ben ik wel eens jaloers op gelovigen: ze hebben altijd een allesomvattende verklaring voor moeilijke levensbeschouwelijke problemen en ze weten zeker dat er na het leven nog wat is. Ze hebben altijd hoop. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Twee grootste problemen die ik heb met religie;

 

- Keuze is vaak niet vrij. Landen dwingen inwoners via wetten, kinderen worden gedwongen door hun ouders, ga zo maar door. Geschiedenis van het Katholicisme in onze geschreven geschiedenis is extreem bloederig en vanuit westers oogpunt erg belangrijk, maar helaas geldt hetzelfde voor de meeste religies, zoals islam maar ook bijvoorbeeld boeddhisme en oorspronkelijke vormen van heidense geloven. Vooral die laatste twee in hun neo vorm wordt nogal met roze bril naar gekeken. Hiërarchie is pas een probleem wanneer mensen geen keus hebben, maar in een geloof worden gedwongen op die manier. Als de keuze vrij is, worden mensen vaak gelukkiger van hiërarchie in spiritualiteit (er vinden significant meer zelfmoorden plaats in het protestantisme dan in het katholicisme).

- Er is weinig tot geen respect voor mensen die iets anders willen geloven. Mensen die denken de waarheid in pacht te hebben veranderen vaak in een oogwenk in irritante zeuren of fanatieke terroristen. De meeste religies pretenderen naastenliefde te verkondigen maar ondertussen veroordelen ze alles en iedereen. =/.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...