Ga naar inhoud

Wat voor onzin "spaarde" jij vroeger allemaal?


Aanbevolen berichten

In je jeugd zeg je al snel "ja, dat spaar ik", maar uiteindelijk slaat het dan nergens op en komt je verzameling ook niet echt van de grond. Ik ben in dit topic dus echt op zoek naar mislukte verzamelingen, dingen waarvan je vroeger dacht "wow, dat ga ik sparen!".

Ik spaarde bijvoorbeeld frisdrankblikjes, ik had er een heleboel, allemaal "unieke" modellen uit het buitenland enzo. Deze heb ik allemaal weggegooid uiteindelijk :P

Ik spaare ook cassettebandjes, als ik een bandje zag wat ik nog niet had moest ik het hebben. Ik had echt alle kleuren. Ik heb er nog wel een aantal overigens.

Ik heb een blauwe maandag suikerzakjes gespaard, maar ben nooit verder dan 10 ofzo gekomen :P

Petjes heb ik ook verzameld, ik had er een stuk of 15. Zelfs een Samson pet met enorm lange klep ;) Mijn favoriete pet was mijn "Chicago Bulls" pet. Omdat iedereen die had. Heb nooit wat met basketball gehad. Nu heb ik nog 2 petten, nieuwere, die oude zijn allemaal weg.

Mijn grootste verzameling was varkens. Pluche, geluksvarken, varkensglazen, bekers, spaarpotten, ik had ze allemaal. Nu heb ik alleen nog de leukste knuffel en een houten varken van de kunstmarkt.

Wat waren jouw verzamelingen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm petten zijn wel herkenbaar, wilde er altijd zo veel mogelijk hebben, maar een echte verzameling kwam niet echt van de grond.

Verder spaarde ik eigenlijk niets, behalve dingen die ik nog spaar namelijk films en lego :P Over lego ga ik ook zeker nog een topic maken ;) eerst ff denken over een OP.

aangepast door Niveath
Link naar bericht
Delen op andere sites

Stenen. Echt heel lang en heel intensief. Heb er nog de krant mee gehaald :D Later nog een poosje koeien, maar dat was al snel over.

Verder had ik veel knuffels, maar da's niet echt sparen.

Mijn moeder spaart al dertig jaar miniaturen van lelijke eenden, da's echt vet :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf een aantal "domme" verzamelingen gehad.

Kroonkurken, daar had ik er massa's van. (bier, limonade, fruitsap, water, alles was voor mij goed)

Toen ook een periode vingerhoeden gespaard, maar dat was meer om nog wat tijd met mijn overgrootmoeder door te brengen, zij vond dat namelijk super.

Ook een grote collectie plastic figuurtjes bijeen gespaard (zoals alle figuren uit kuifje, suske en wiske, power rangers,...)

O ja, ook nog snowglobes verzameld, maar na een tijdje werd ik da beu en heb ik het opgegegeven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

In groep 8 (inmiddels alweer zo'n 9 jaar geleden) spaarde veel mensen Dragon Ball Z-kaarten, ik ook. Je had ook kaarten van verschillende 'saga's' (seizoenen van de serie) en als er een nieuwe serie uitwas werd daar volop in geruild. Heb mijn kaarten nog steeds, gewoon omdat ik het geinig vind. Staan verder wel te verstoffen in de kast. Ervoor en ook tegelijkertijd had je ook de Pokémon-kaarten. Die spaarde ik niet, want die vond ik stom.

Heb momenteel een verzameling OV-spul (kaartjes, dienstregelingboekjes, promotiemateriaal etc.), dat zo'n beetje door elkaar in dozen ligt. Ook daar wordt weinig mee gedaan en er zit ook verder geen structuur in. Vanuit mijn opleiding (museologie) hebben we het over verzamelbeleid gehad. Daarom heb ik zelf ook geprobeerd een eigen verzamelbeleid te maken, maar dat is nooit van de grond gekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Aanstekers (honderden en een flink aantal echte zippo's ook), maar ja stoppen met roken en daarna gestopt met verzamelen.

Geen idee eigelijk wat er met ze gebeurd is :-).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is juist het mooie van sparen/verzamelen: het heeft allemaal vrij weinig nut, maar toch is het om het moment zelf leuk tijdverdrijf.

Ik spaarde vroeger Flippo's (eerste reeks), Topshots (+ Oranje Topshots) en postzegels. Ook had ik heel veel cd-singletjes, omdat mijn oom er voor zijn radioprogramma elke week 50 kreeg en het merendeel bij mij dumpte.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Ik heb ook nog een hele verzameling (mappen vol) met oude magazines en weekbladen. :P

- Donald Duck (vanaf nr. 37, 1991 tot ergens in het jaar 2000

- Break Out! (van 1996 tot ergens in 2004)

- Top 40 lijsten

- De Top 100 lijsten

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Knikkers

Plastic speentjes (was een trend in '90 ofzo, komen nu weer terug :) )

Pol stripboeken

Dufty's

Flippo's en van die veterwokkels

Gummetjes

Van die stickers voor de boeken (weet niet meer of het toen al panini heette)van barbie, my little pony e.d.

Fluor plastic armbandjes

Momenteel heb ik alleen nog de pol boeken..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Vroeger spaarde ik bierviltjes. Heb ook een aantal dienblad viltjes gehad etc. Ging alle cafe's en slijterijen af om die dingen te krijgen. Het staat nog wel ergens, maar zijn maar iets van 500 verschillende.

Heb als kind flippo's gespaard. Tijdens een onderzoekje heb ik de verzameling nogmaals bekeken en nagenoeg compleet gemaakt. Er missen er nog een stuk of 5, voor de rest zijn het 10 mappen met alle permutaties van de bekende flippo alswel een paar misdrukken enzovoorts.

Verder een verzameling Braun MTV Eurocharts. Is ook bijna compleet, mis de papieren-hoesjes-edities en misschien nog een mix cd. De NL en RnB edities heb ik niet compleet, die waren sowieso lastiger te krijgen. Heb ook wat andere releases om een completer beeld te krijgen, maar met opzet niet volledig: MTV is op zichzelf al 100 cd's ofzo...

Met bovenstaande drie ben ik gestopt, en verzamel nu alleen nog spelcomputers en games voor Awesome Retro. Maar dat is geen "ik-moet-dat-hebben-want-dan-is-het-compleet" verzameling maar meer "toevallig wat tegenkomen".

Erg leuk om jullie verzamelingen te lezen ook :))

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Folders van auto's hebben gespaard vind ik helemaal geen onzin. Ergens in huis moeten we nog een folder van de XM hebben liggen uit 1995. Als je ze ook nog hebt is dat echt RETRO. Had je een voorkeur voor bepaalde auto's?

De XM, wat een prachtbak! Mijn ouders hadden er een in de 90's. Een 2.0i comfort model uit de eerste serie, dus die met die opvallende spoiler.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Stickers en Folders van auto's.

Rubberen poppentjes

Ja, die rubberen poppetjes inderdaad...

Ik heb ze nog van David de kabouter, de snorkels en de smurfen (de echte oude). We hadden ook de smurfen huisjes en wat andere bijpassende spulletjes, maar die hebben we niet meer (als ik het me goed herinner een keer verkocht met Koninginnedag)

Klasgenootjes hadden ze van de fabeltjeskrant, die waren ook leuk :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Valt mij nog mee wie er allemaal postzegels hebben gespaard. Heb nog 2 dozen vol postzegels staan die ik ooit op Koninginnedag heb gekocht :)

Verder spaarde ik ook bierdoppen, (jetix) knikkers, flippo's (en nog wat dingen die je bij de chips kreeg) en pokemon kaarten

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Streetfighter-plaatjes bij zo'n verzamelboek (al heb ik Streetfighter game eigenlijk vrij weinig gespeeld / zelf nooit gehad), is het enige wat me zo snel te binnen schiet, van echt 'vroeger'.. en soortgelijk stickers + boek van WNF.

Enkele jaren terug fervent verzamelaar van bepaalde cd-collecties, maar dat is (gelukkig voor de portemonnee) ook aardig gezakt.. heb ze nog steeds staan, en zal ze ook niet snel weg doen. Toch een soort van kapitaalsinvestering ;) Idem voor games, al doe ik dat ook nog steeds, en zou ik dat niet bepaald een mislukking willen noemen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Phoe, ik heb toch wel aardig wat ''verzamelingen'' gehad. Maar dit waren toch de vreemdsten:

Kassabonnen

Waarom weet ik niet, maar ik was verzot op kassabonnen. Vrienden, familie en buren bewaarden altijd elke bon die ze kregen. Uiteindelijk waren het wel vijf big shoppers vol. Na een paar maandjes zijn ze allemaal met het oud papier meegegaan. Volgens mijn moeder was ik van plan mijn kamer met die bonnen te behangen :')

WC-papier

Nee, niet de rollen. Maar elke keer als we ergens heen gingen (van attractiepark tot kennisen) ging ik als ik naar de wc ging altijd een stukje papier mee. Vond ik leuk om te bewaren :@

Lege verpakkingen

Ja, lege koekdoosjes, glazen bouillon potten, plastic snoepverpakkingen etc. Dan vond ik het altijd leuk om een winkel na te spelen _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites

Phoe, ik heb toch wel aardig wat ''verzamelingen'' gehad. Maar dit waren toch de vreemdsten:

Kassabonnen

Waarom weet ik niet, maar ik was verzot op kassabonnen. Vrienden, familie en buren bewaarden altijd elke bon die ze kregen. Uiteindelijk waren het wel vijf big shoppers vol. Na een paar maandjes zijn ze allemaal met het oud papier meegegaan. Volgens mijn moeder was ik van plan mijn kamer met die bonnen te behangen :')

Deze vind ik niet vreemd. Het is een tijd 'in' geweest om kassabonnen te sparen vanwege acties. Als je een bepaald bedrag bij elkaar had gespaard (in kassabonnen), kreeg je geld of goederen cadeau.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze vind ik niet vreemd. Het is een tijd 'in' geweest om kassabonnen te sparen vanwege acties. Als je een bepaald bedrag bij elkaar had gespaard (in kassabonnen), kreeg je geld of goederen cadeau.

Sportclubs doen het nog steeds, ze krijgen dan een bepaald percentage (heel klein) voor de sportvereniging.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sportclubs doen het nog steeds, ze krijgen dan een bepaald percentage (heel klein) voor de sportvereniging.

Echt?

Nu realiseer ik me pas, dat ik ook een vorm van kassabonnen sparen heb. Ik loop al jaren met kassabonnen in mijn jaszak. Onlangs heeft mijn man een stapeltje ingepikt om te scannen omdat er nog guldenprijzen opstaan. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Over Flippo's gesproken.. heb wel eens bij kringloopwinkel van die Flippo-mappen gezien met complete collecties erin.. Wie koopt dat nu nog? Het 'leuke' van die dingen was toch juist om ze allemaal bij elkaar te sprokkelen, al dan niet door ze te ruilen of te winnen met een breed scala aan spelletjes? Als je een hele verzameling in 1 keer opkoopt, ga je helemaal voorbij aan het doel / de beleving..

In zekere zin geldt dat voor elke vorm van verzamelen wel.. je wil het liefst alles compleet hebben, ook al weet je dat dat nooit mogelijk zal zijn (afhankelijk van wat je verzamelt uiteraard).. en wat ALS je dan eindelijk je verzameling compleet hebt, vind je het dan nog steeds wel leuk? Uiteraard heb je vast leuke herinneringen hoe je net aan dat ene specifieke object bent gekomen, maar eigenlijk is het maar een raar iets, de verzameldrift van de mens.. :P

Beetje hetzelfde als een tekenfilm of strip, waar de bad guy voorgoed wordt verslagen, of de bad guy de good guy eindelijk heeft weten te pakken (en dan ook daadwerkelijk met m afrekent).. dan is de hele essentie van de serie kwijt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over Flippo's gesproken.. heb wel eens bij kringloopwinkel van die Flippo-mappen gezien met complete collecties erin.. Wie koopt dat nu nog? Het 'leuke' van die dingen was toch juist om ze allemaal bij elkaar te sprokkelen, al dan niet door ze te ruilen of te winnen met een breed scala aan spelletjes? Als je een hele verzameling in 1 keer opkoopt, ga je helemaal voorbij aan het doel / de beleving..

In zekere zin geldt dat voor elke vorm van verzamelen wel.. je wil het liefst alles compleet hebben, ook al weet je dat dat nooit mogelijk zal zijn (afhankelijk van wat je verzamelt uiteraard).. en wat ALS je dan eindelijk je verzameling compleet hebt, vind je het dan nog steeds wel leuk? Uiteraard heb je vast leuke herinneringen hoe je net aan dat ene specifieke object bent gekomen, maar eigenlijk is het maar een raar iets, de verzameldrift van de mens.. :P

Beetje hetzelfde als een tekenfilm of strip, waar de bad guy voorgoed wordt verslagen, of de bad guy de good guy eindelijk heeft weten te pakken (en dan ook daadwerkelijk met m afrekent).. dan is de hele essentie van de serie kwijt.

En zo stierf ook Twin Peaks een stille dood. :P

Maar nee, je hebt best gelijk. Toen ik een jaar of 8-9 was kocht ik voor 1 euro wel een collectie Flippo's (2 mappen met nagenoeg alles erin), al deed ik dat vooral vanwege de leuke tijdsaanduiding (écht 90s :D) en de geinige Looney Tunes-plaatjes op de flippo's :P Ik ben rond 2000 wel met de Pokémon-flippo's begonnen en had reeks 1 compleet, maar toen Smiths een faal had gemaakt bij het uitdelen van de verzamelvellen van reeks 2 (er miste een vel waardoor ik onmogelijk kon weten welke ik nou eigenlijk nog zocht) heb ik die maar gelaten voor wat het is. Toen kwamen al snel de Beyblade Spinners. En de Yu-Gi-Oh Chaps. En de Mega Man-magneetdoppen. En de Rocket Power diskjes.

...En de Nederlandse regering maar afvragen hoe overgewicht bij kinderen ontstaat. Ik heb de meeste van de opgenoemde verzamelingen destijds compleet gekregen door te verzamelen. En dat betekent dus ook... Om nom nom nom nom. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja nog gezeik om gehad ook met mijn ma destijds. Ma kocht standaard Edah winkelmerk chips, terwijl ik Smiths lekkerder vond. Maar zij dacht dat ik dat alleen maar zei vanwege de Flippo's :X:P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja nog gezeik om gehad ook met mijn ma destijds. Ma kocht standaard Edah winkelmerk chips, terwijl ik Smiths lekkerder vond. Maar zij dacht dat ik dat alleen maar zei vanwege de Flippo's :X:P

Edah! _O_

Deed ik ook boodschappen en aan het einde van elk jaar pikten ze je niet gebruikte spaarpunten in die nog op je spaarkaart stonden. Grrr.

post-598-0-66161900-1374839795.jpg

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vroeger spaarde ik alles wat los en vast zat.

Flippo's, telefoonkaarten (die waren zo vet), postzegels, aansterkers, speelkaarten..van alles wat.

Nu richt ik me op:

- Pokémon op 1.

- Retro stuff.

- Nintendo artikelen.

Nu ik wat specifieker werk, merk ik dat het verzamelen leuker en makkelijker is geworden :7

Oh, en wat ik me nu bedenk, ik heb belachelijk veel licensed plushies o.ó Pacman + spookjes etc.

Al verzamel ik dat niet specifiek, ik heb er veel van door o.a mijn claw machine verslaving.

aangepast door Lt.Surge
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...