Ga naar inhoud

Synths uit het analoge tijdperk


Aanbevolen berichten

Te beginnen bij de mass-built commerciële synthesizers, dus voor het gemak even alle experimentele modellen zo groot als een heel huis overslaand.

De meest populaire en meest bekende synth ooit lijkt me de Minimoog.

Hier een mooi stukje:

Het aparte is dat er heel veel meerstemmige muziek mee is gemaakt, terwijl het een éénstemmig instrument is (dus al druk je 3 toetsen in, je hoort maar 1 van de noten, steeds maximaal 1 noot tegelijk). Er zijn dan meerdere sporen na elkaar opgenomen.

Klaus Wunderlich heeft een schitterende plaat op de Moog (niet de Minimoog) gemaakt en elke 2e, 3e, 4e noot die je tegelijk hoort is dus apart opgenomen op een multitrack recorder. Alleen de drumbegeleiding komt van een echt drumstel.

post-8-127273572112.jpg

Keizer van de Minimoog is als je het mij vraagt Jean Jeacques Perry. De beste man (81 jaar oud) leeft nog steeds en speelt nog steeds.

Filmpje van Perrey (helaas in bedroevende kwaliteit):

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

En dan nu... een JUMP* richting de 80's.

post-446-12727178973.png

post-446-127271790647.jpg

Daar werd bij een kleine synth fabrikant genaamd Oberheim de OBX-A ontworpen. Deze synth heeft dienst gedaan in veel bekende nummers van onder andere:

Depeche Mode, Van Halen (Jump!), Gary Numan, Jean Michel Jarre, New Order, Paul Sheafer, Prince, Queen, Jethro Tull, Stevie Nicks, Sneaker Pimps, Rush, Mike Oldfield, Richard Barbieri, the Thompson Twins and Bon Jovi..

De OBX-A heeft dan wel een "digitale" (discrete logic) synth, maar de audio-processing is volledig analoog. Er kon gekozen worden uit verschillende configuraties, waar uit het aantal stemmen kon worden gekozen, dit wil zeggen dat de OBX kon beschikken over 4, 6 of 8 polyfone stemmen.

Helaas begint deze synth verschrikkelijk zeldzaam te worden, er worden er zo nu en dan nog een handje vol aangeboden op Ebay, maar de prijzen rijzen de pan uit, zo rond de 1500 a 3500 dollar voor een "mint" synth.

De OBX-A is mede bekend geworden door zijn ultieme "vette" sound, zoals te horen is in de onderstaande clips.

http://www.youtube.com/watch?v=PHgP9phsW1M

http://www.youtube.com/watch?v=LFCGecfCcPk

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een van de dikste synths met de vetste geluiden vind ik toch echt de Prophet 5 van Sequential Circuits:

post-8-127271838818.jpg

Notable users:

Kraftwerk, Duran Duran, No Doubt, Depeche Mode, Prodigy, Jean-Michel Jarre,Level 42, the Eurythmics, Pet Shop Boys, Vangelis, John Carpenter en vele anderen.

Vooral bekend om zijn "blazers" en dit is er een prima voorbeeld van:

Een nummer van Yellow Magic Orchestra _O_

En nog wat demotjes, de geluiden die ik bedoel vind je op 2:26, 4:45 en 7:32. Op 8:48 nog een stukje Yellow Magic Orchestra _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nu zelf een Korg M3 met Radias board, die Radias is echt geweldig, ik heb even een demo'tje gemaakt:

http://www.retroforum.nl/files/radiasdemo.mp3

Was even "airplay" dus kunnen wat foutjes in zitten.

Het fijne aan Korg is dat je de geluiden echt compleet kunt slopen, heel vet, heel smerig, echt zeer radicale veranderingen, dat was ook al zo met de Microkorg. Terwijl als je de Korg M3 ziet zou je niet verwachten dat dit er mee kan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier nog een stukje uit mijn M3 en met name het Radias board. Een echte oude MSX klassieker. Het is oorspronkelijk St. Thomas van Sonny Rollins maar door de MSX pioniers van het Nederlandse Bytebusters/Aackosoft veelvuldig gebruikt in hun spellen.

Uiteraard is dit een vereenvoudigde versie met een drumtrack en een single voice:

http://www.retroforum.nl/files/m3-stthomas.mp3

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Heel interessant ja. Vooral de (mini)moog vind ik interessant. Heb even hard rondgezocht en deze foto gevonden van George Harrison en Ringo Starr met de Moog tijdens de opnames van Abbey Road. Volgens mij de eerste keer ooit dat dat ding gebruikt werd, was op het Beatles album Abbey Road. Later gebruikte George het nog in zijn solo-album, All things must Pass.

1.jpg

Als je die albums luistert hoor je soms echt duidelijk de Moog :P.

aangepast door Y J
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Paul McCartney met de Moog tijdens het maken van zijn tweede solo-album (mijn persoonlijke favoriet) Ram.

R001.jpg

Later gebruikte hij de Moog nog vaker op albums als 'Red Rose Speedway', 'Off the ground' en recentelijk nog op het 'Chaos and Creation in the Backyard' album uit 2005.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Gaaf filmpje. Maar ik twijfel ook een beetje aan de echtheid, want de stem van die gast klinkt zwaar gecomprimeerd, terwijl de muziek wel vrij helder klinkt. Maar het idee an sich is al geweldig. _O_

Dat was dus exact hetgene wat ik zei op dat videoenaudio-forum, maar ik denk dat dat ermee te maken heeft dat hij het orgel misschien op iets digitaals heeft aangesloten en zo de audio die uit het orgel komt in HQ kan opslaan... Dit in tegenstelling tot zijn stem die via een bijna webcam-microfoon lijkt te gaan :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Een The Raven is de keyboardversie van de Rave-O-Lution.

Maar ik ben toch weer naar iets anders gaan zoeken.

Tip voor je yt dingetjes: mediatags zijn niet meer nodig, gewoon yt linkje plakken en het wordt embedded ;)

Tenzij die WYSIWYG editor roet in het eten gooit...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

En dat al in de 60's

Er waren soortgelijke machines die met loops werkten, maar deze "spoelt" de tape direct terug nadat je de toets loslaat, hetgeen een veel echter gevoel geeft omdat je aan het begin van zo'n tape een langzamere attack kunt opnemen, dit kan bij een loopje natuurlijk niet, dan is het een tapekop die tegen een stukje tape aan drukt wat de hele tijd hetzelfde speelt.

The Beatles hebben de Mellotron ook gebruikt, maar dan een versie met andere tapes dan bovenstaand voorbeeld. De intro van Strawberry Fields Forever is op een Mellotron gemaakt. Het is niet het eerste nummer maar wel het bekendste gebruik van deze machine. Hierin zaten dan bijvoorbeeld strings, blazers, koortjes etc.

Er zijn ook modellen uitgegeven met geluidseffecten er in.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Tijdens mijn storingsdienst vorige week hoorde ik een nummertje op de radio waar ik toch een heel aantal oude analoge synthinvloeden opmerkte....blijkbaar is niet alles digitaal tegenwoordig...

 

 

(rond 4:00)

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Er worden tegenwoordig weer echte analoge synths gemaakt trouwens, Dave Smith Instruments heeft bijvoorbeeld een opnieuw uitgevonden Prophet gemaakt.

In dat nummer hoor ik trouwens niets analoogs, hooguit VA (Virtual Analog), maar da's echt andere koek dan analoog. Dit klinkt veel te digitaal :P

 

Dit is modern analoog (2013 en nu nog te koop voor een slordige 2000 euro nieuw):

 

 

En iets ouder (2000-2001) maar ook helemaal analoog:

 

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

Tijdens mijn storingsdienst vorige week hoorde ik een nummertje op de radio waar ik toch een heel aantal oude analoge synthinvloeden opmerkte....blijkbaar is niet alles digitaal tegenwoordig...

 

 

(rond 4:00)

 

Lijkt wel wat op "die Autobahn", ik verwachtte dan ook elk moment gezang te horen. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...