Retroforum: Synths uit het analoge tijdperk - Retroforum

Ga naar inhoud

Welkom op Retroforum

Retroforum is het gezelligste forum over alles wat retro is. Van NES tot Amiga, van B&A tot Pipo en van schoudervulling tot grote brillen. Doe nu mee op het gezelligste en leukste forum van Nederland en Vlaanderen!

Je bent momenteel niet ingelogd en hebt daarom beperkt toegang tot dit forum. Ook zie je meer advertenties dan geregistreerde en ingelogde gebruikers.

Registreren is uiteraard gratis en kost slechts een fractie van je tijd, je krijgt er echter een hoop voor terug! Klik hier om je te registreren of klik hier om in te loggen.

Als user van dit forum kun je:

• Topics starten en antwoorden op topics. Evenementen toevoegen in de retrokalender. Spelletjes doen in de arcadehal. Privéberichten sturen en lezen. Bijlagen bekijken. Retropunten verzamelen. Meedoen in onze geweldige community en nog veel meer! Dit bericht zul je als geregistreerde user niet meer zien.

Guest Message © 2010 DevFuse

[color=white]Retroforum - www.retroforum.nl[/color]

Pagina 1 van 1
  • Je mag geen nieuw topic starten
  • Op dit topic mag je niet antwoorden.

Synths uit het analoge tijdperk

#1 User is online   djkoelkast 

• Site Admin
  • Pictogram
  • Groep: Admin
  • LocatieDen Helder
  • Console:Amiga 4000

Awards

Gepost 01-05-2010 - 11:42

Te beginnen bij de mass-built commerciële synthesizers, dus voor het gemak even alle experimentele modellen zo groot als een heel huis overslaand.

De meest populaire en meest bekende synth ooit lijkt me de Minimoog.

Hier een mooi stukje:

Het aparte is dat er heel veel meerstemmige muziek mee is gemaakt, terwijl het een éénstemmig instrument is (dus al druk je 3 toetsen in, je hoort maar 1 van de noten, steeds maximaal 1 noot tegelijk). Er zijn dan meerdere sporen na elkaar opgenomen.

Klaus Wunderlich heeft een schitterende plaat op de Moog (niet de Minimoog) gemaakt en elke 2e, 3e, 4e noot die je tegelijk hoort is dus apart opgenomen op een multitrack recorder. Alleen de drumbegeleiding komt van een echt drumstel.

Bijlage  R-499357-1162907307.jpg (213.64K )
Aantal downloads: 0

Keizer van de Minimoog is als je het mij vraagt Jean Jeacques Perry. De beste man (81 jaar oud) leeft nog steeds en speelt nog steeds.

Filmpje van Perrey (helaas in bedroevende kwaliteit):

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt, en nooit optijd.

#2 User is offline   Ross 

• Space invader
  • Pip Pip
  • Groep: New user
  • LocatieTubbergen

Gepost 01-05-2010 - 13:41

En dan nu... een JUMP* richting de 80's.

Bijlage  1afa953044808a617bee469a124fcc13.image.284x303.png (65.72K )
Bijlage  OB-Xa.jpg (62.73K )

Daar werd bij een kleine synth fabrikant genaamd Oberheim de OBX-A ontworpen. Deze synth heeft dienst gedaan in veel bekende nummers van onder andere:

Depeche Mode, Van Halen (Jump!), Gary Numan, Jean Michel Jarre, New Order, Paul Sheafer, Prince, Queen, Jethro Tull, Stevie Nicks, Sneaker Pimps, Rush, Mike Oldfield, Richard Barbieri, the Thompson Twins and Bon Jovi..

De OBX-A heeft dan wel een "digitale" (discrete logic) synth, maar de audio-processing is volledig analoog. Er kon gekozen worden uit verschillende configuraties, waar uit het aantal stemmen kon worden gekozen, dit wil zeggen dat de OBX kon beschikken over 4, 6 of 8 polyfone stemmen.

Helaas begint deze synth verschrikkelijk zeldzaam te worden, er worden er zo nu en dan nog een handje vol aangeboden op Ebay, maar de prijzen rijzen de pan uit, zo rond de 1500 a 3500 dollar voor een "mint" synth.

De OBX-A is mede bekend geworden door zijn ultieme "vette" sound, zoals te horen is in de onderstaande clips.

[media]http://www.youtube.c...h?v=PHgP9phsW1M[/media]

[media]http://www.youtube.c...h?v=LFCGecfCcPk[/media]

[media]http://www.youtube.c...h?v=BSRtEU4ebF8[/media]

Post bewerkt door: Ross op: 01-05-2010 - 13:45

#3 User is online   djkoelkast 

• Site Admin
  • Pictogram
  • LocatieDen Helder

Awards

Gepost 01-05-2010 - 13:56

Een van de dikste synths met de vetste geluiden vind ik toch echt de Prophet 5 van Sequential Circuits:

Bijlage  p5.jpg (32.4K )

Notable users:

Kraftwerk, Duran Duran, No Doubt, Depeche Mode, Prodigy, Jean-Michel Jarre,Level 42, the Eurythmics, Pet Shop Boys, Vangelis, John Carpenter en vele anderen.

Vooral bekend om zijn "blazers" en dit is er een prima voorbeeld van:

Een nummer van Yellow Magic Orchestra _O_

En nog wat demotjes, de geluiden die ik bedoel vind je op 2:26, 4:45 en 7:32. Op 8:48 nog een stukje Yellow Magic Orchestra _O_

#4 User is online   djkoelkast 

• Site Admin
  • Pictogram
  • LocatieDen Helder

Awards

Gepost 01-05-2010 - 14:17

Ik heb nu zelf een Korg M3 met Radias board, die Radias is echt geweldig, ik heb even een demo'tje gemaakt:

Was even "airplay" dus kunnen wat foutjes in zitten.
Het fijne aan Korg is dat je de geluiden echt compleet kunt slopen, heel vet, heel smerig, echt zeer radicale veranderingen, dat was ook al zo met de Microkorg. Terwijl als je de Korg M3 ziet zou je niet verwachten dat dit er mee kan.

#5 User is online   djkoelkast 

• Site Admin
  • Pictogram
  • LocatieDen Helder

Awards

Gepost 01-05-2010 - 18:05

Hier nog een stukje uit mijn M3 en met name het Radias board. Een echte oude MSX klassieker. Het is oorspronkelijk St. Thomas van Sonny Rollins maar door de MSX pioniers van het Nederlandse Bytebusters/Aackosoft veelvuldig gebruikt in hun spellen.
Uiteraard is dit een vereenvoudigde versie met een drumtrack en een single voice:

#6 User is offline   Hinse 

• Wario
  • Pictogram
  • Groep: User
  • LocatieUtrecht
  • Console:Gameboy

Awards

Gepost 02-05-2010 - 09:23

Erg leerzaam en interessant! Ik heb zelf altijd wel een zwak voor Synthesizermuziek maar heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept. :)

#7 User is offline   Y J 

• Wario
  • Pictogram
  • Console:Nintendo 64

Awards

Gepost 02-05-2010 - 17:33

Heel interessant ja. Vooral de (mini)moog vind ik interessant. Heb even hard rondgezocht en deze foto gevonden van George Harrison en Ringo Starr met de Moog tijdens de opnames van Abbey Road. Volgens mij de eerste keer ooit dat dat ding gebruikt werd, was op het Beatles album Abbey Road. Later gebruikte George het nog in zijn solo-album, All things must Pass.

http://beatlephotoblog.com/photos/blogger/_AInLCzbQBXM/SUwcBGbP5qI/AAAAAAAAIq8/w5D6ORNAcFM/s1600/1.jpg

Als je die albums luistert hoor je soms echt duidelijk de Moog :P.

Post bewerkt door: Y J op: 02-05-2010 - 17:34

Coming Up!

#8 User is offline   Y J 

• Wario
  • Pictogram
  • Console:Nintendo 64

Awards

Gepost 15-05-2010 - 01:22

Paul McCartney met de Moog tijdens het maken van zijn tweede solo-album (mijn persoonlijke favoriet) Ram.
http://beatlephotoblog.com/photos/blogger/_AInLCzbQBXM/RjtEzpmQbYI/AAAAAAAABqk/7js8fczppNE/s1600/R001.jpg
Later gebruikte hij de Moog nog vaker op albums als 'Red Rose Speedway', 'Off the ground' en recentelijk nog op het 'Chaos and Creation in the Backyard' album uit 2005.
Coming Up!

#9 User is offline   wonderer 

• Moderator Forumschorum
  • Pictogram
  • Groep: Moderator
  • LocatieConcord NH, USA

Gepost 24-07-2010 - 01:41

http://www.engadget....-always-wanted/

Dit vinden jullie vast ook wel leuk.
You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking.

#10 User is online   djkoelkast 

• Site Admin
  • Pictogram
  • LocatieDen Helder

Awards

Gepost 24-07-2010 - 01:43

Met het Youtube filmpje natuurlijk. Ik twijfel aan de echtheid, maar hij is er nerdish genoeg voor en als het echt is: wat een held _O_

#11 User is offline   samba-boy 

• Wario
  • Pictogram
  • LocatieDen Bosch
  • Console:SNES

Awards

Gepost 25-07-2010 - 10:02

Hey, die wilde ik net plaatsen! Die zag ik op een videoenaudio forum :P
Doei :P

#12 User is offline   Hinse 

• Wario
  • Pictogram
  • LocatieUtrecht
  • Console:Gameboy

Awards

Gepost 30-07-2010 - 13:42

Gaaf filmpje. Maar ik twijfel ook een beetje aan de echtheid, want de stem van die gast klinkt zwaar gecomprimeerd, terwijl de muziek wel vrij helder klinkt. Maar het idee an sich is al geweldig. _O_

#13 User is offline   samba-boy 

• Wario
  • Pictogram
  • LocatieDen Bosch
  • Console:SNES

Awards

Gepost 30-07-2010 - 17:07

Bekijk PostHinse, op 30-07-2010 - 14:42, zei:

Gaaf filmpje. Maar ik twijfel ook een beetje aan de echtheid, want de stem van die gast klinkt zwaar gecomprimeerd, terwijl de muziek wel vrij helder klinkt. Maar het idee an sich is al geweldig. _O_

Dat was dus exact hetgene wat ik zei op dat videoenaudio-forum, maar ik denk dat dat ermee te maken heeft dat hij het orgel misschien op iets digitaals heeft aangesloten en zo de audio die uit het orgel komt in HQ kan opslaan... Dit in tegenstelling tot zijn stem die via een bijna webcam-microfoon lijkt te gaan :P
Doei :P

Pagina 1 van 1