Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

PEZ. Snoepjes in een buisje met een kop erop. Volgens mij in Nederland nooit echt aangeslagen (al zullen er zat verzamelaars zijn)

post-8-127299338387.jpg

Terwijl veel mensen denken dat dit uit Amerika komt is het een Oostenrijks product en staat PEZ voor de letters in het Duitse woord voor pepermunt (PfEffermintZ). Het is ook begonnen als alleen pepermunt. Samengeperst in een snoepvorm, net zoals pillen gemaakt worden. De PEZ snoepjes zijn ontwikkeld door Eduard Haas III uit Wenen. Het PEZ pepermuntje werd verkocht als alternatief voor roken en het pakje had de vorm van een aansteker.

Er zijn nu nog steeds diverse smaken te vinden, dit is een lijst uit de VS:

Pepermunt, chocolade, cola, druif, citroen sinaasappel, framboos en aardbei.

Sinaasappel, citroen en aardbei zijn ook verkrijgbaar in een suikervrije variant.

Er zijn een aantal zure smaken: watermeloen, groene appel, ananas en bramen.

Smaken die niet meer verkocht worden zijn: appel, kersen, chlorofyl (groene kleurstof van sommige planten), koffie, bloemen, limoen, menthol/eucalyptus en yoghurt.

Wie kent ze en ziet ze nog wel eens?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vroeger had ik een hele resem PEZ-dispensers.

Voor elke smaak 1. (en heel veel reserve)

Bij ons had je de smaken citroen, aardbei, sinaas en framboos.

Qua dispensers had ik veel Looney Tunes figuurtjes, De rode Power Ranger, Batman nog een aantal.

Hier kan je er in sommige supermarkten nog kopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Omdat ik het niet echt een nieuw topic waard vind om het volgende kwijt te willen... Probeerde laatst Rang te kopen, die mierzoete zuurtjes van vroeger. Blijkbaar had Redband het merk een paar jaar geleden opgekocht en zijn ze weer terug de handel in gegaan. ...Tot een tijdje terug. Ze waren nog wel eens te krijgen bij de benzinepompen zoals BP, maar helaas zijn ze uit de handel. ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 11 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...