Ga naar inhoud

Zelf koffie branden


Aanbevolen berichten

Op dit gebied begeven zich maar weinig mensen, ondanks dat het relatief goedkoop kan en je hebt er heel veel plezier van, want echte verse koffie krijg je niet in de supermarkt.

Wat heb je nodig:

  • Ongebrande koffiebonen (te koop bij de speciaalzaak of online, die van mij komen van Fascino en zijn er al vanaf € 2.82 per 250 gram. Prijzen die je ziet zijn per kg, maar ze zijn er ook in 250g
  • Een koffiebrander, of als je die niet hebt een popcornmachine. Ik heb deze popcornmachine van slechts € 18.75
  • Een zeef/net. Hittebestendig, dus bij voorkeur een metalen versie.
  • Een leeg blikje. Witte bonen, appelmoes, het maakt niet uit

Met zo weinig kun je al aan de slag.

Als eerste moet je het lege blikje schoonmaken en de onderkant eruit halen. Om het passend te maken moet je er wat stukjes uitknippen. Die van mij is niet 100% gelukt, maar het was een goede eerste poging. Er moeten geen gaten in zitten want daar ontsnappen je bonen uit en dat gebeurde bij mij dus ook. Het blikje kun je meerdere keren gebruiken.

post-8-127308195374.jpg

Dit blikje moet op de popcornmachine. Gebruik niet het originele hulpstuk, want dat is berekend op popcorn. Popcorn heeft veel minder lang nodig om te poppen dan koffie om bruin te worden, dus het deksel smelt gewoon weg.

post-8-127308201646.jpg

post-8-127308201967.jpg

Zet de popcornmachine aan en wacht ongeveer een halve minuut tot een minuut, tot de machine is opgewarmd. Nu neem je ongebrande koffiebonen. Deze zijn een stuk kleiner en zwaarder dan gebrande koffiebonen. Ze zijn groen van kleur en ruiken niet zo lekker als gebrande koffie:

post-8-127308208312.jpg

Doe zo veel ongebrande koffie in de machine tot ze niet meer zo wild bewegen, maar niet zo veel dat ze er uit puilen. Dit is een beetje oefenen, begin met een beetje en doe er steeds wat bij. Doe dit wel snel, zodat je niet ongelijkmatig gebrande bonen hebt. Als je er te weinig in doet koelen de bonen door het bewegen steeds af en duurt het branden heel erg lang.

Binnen korte tijd zullen de bonen hun buitenste velletje verliezen. Dit is zo licht dat je een regen aan velletjes kunt verwachten. Ik doe meestal de zeef op het blikje zodat het niet overal heen vliegt, maar je voorkomt nooit dat er niets op het aanrecht en de grond terecht komt. De velletjes heb je niet nodig, dus het maakt in feite niet veel uit wat je er mee doet. Als je van opruimen houdt laat je ze lekker vliegen. Ik vang ze dus op in de zeef en doe ze dan in een kommetje, zo blijft het redelijk netjes.

post-8-127308224815.jpg

Niet lang hierna zul je zien dat de bonen bruin beginnen te worden. Het begint allemaal erg lekker te ruiken en dit is wat je dan ziet:

post-8-127308229258.jpg

post-8-127308875842.jpg

post-8-127308229574.jpg

Vanaf nu komt het op je reukvermogen en je gehoor aan. Je ruikt namelijk, hoe verder de bonen branden, steeds een andere geur. Ervaring leert hier.

Op een gegeven moment beginnen de bonen te knetteren, dit is het punt waar je heen wil. Het klinkt als het knetteren van een haardvuur, eerst langzaam een paar bonen, maar steeds meer beginnen te kraken. Op dit punt vliegen de velletjes je om de oren. Als het geknetter stopt heb je gebrande koffie die klaar is en heb je een milde branding. Je kunt nu kiezen: stoppen of door laten gaan, maar het gaat vanaf hier wel om seconden. Ongeveer 30 seconden later (afhankelijk van hoe vol je machine zit) komt een 2e "knak". Deze klinkt iets doffer. Als dit doorzet en alle bonen knakken voor de 2e keer dan krijg je een "dark roast". Nadat dit gestopt is heb je nog zo'n 10-15 seconden speling: ga je door dan krijg je glimmende bonen die zwaar geroosterd zijn en pittig (sterk en enigszins bitter) smaken. Let op rookontwikkeling, want dit rookt als een gek! Brandmelders gaan gegarandeerd af.

post-8-127308289931.jpg

Ik stop zodra de 2e knak nèt begint, dan is het net iets verder dan een milde roast. Hier begint het roken al, dus direct in de zeef storten en naar buiten lopen om de rookmelders met rust te laten. Nu begint de volgende belangrijke stap: het koelen.

post-8-127308291272.jpg

Buiten schudden met de zeef zodat alles geleidelijk koelt. De bonen zijn namelijk zo heet dat ze nog even doorroosteren. Als je ze niet zou bewegen en buiten zou koelen dan roosteren ze misschien te ver door voor je smaak. Als ze warm zijn (maar niet meer heet, voel met je hand) dan kun je ze weer mee naar binnen nemen en op zichzelf helemaal af laten koelen. Dit duurt afhankelijk van de hoeveelheid een minuut of 4, 5.

Na het afkoelen heb je de allerlekkerste en meest verse koffie die er is. Gebruik een goede bonenmaler (geen bonen"hakker" maar eentje met keramische schijven) en zet je koffie in een espressomachine. Naar gelang je minder sterke koffie wil laat je het water gewoon langer doorlopen.

post-8-127308298807.jpg

De koffie is echter nog niet klaar om gedronken te worden. Tot 48u na het branden geven ze CO2 uit. Dit beïnvloedt de smaak negatief. Dus 48u in een afgesloten bus, pot of bak. Doe dit niet in een wekpot, want de CO2 moet wel kunnen ontsnappen. Heb je niets anders licht dan het deksel 2x per dag om de overtollige CO2 te laten ontsnappen. Sowieso is dit leuk om te doen want je koffie zal de komende 48u steeds anders ruiken en ontwikkelen. De koffie is het lekkerste tussen de 2 en 7 dagen, brand daarom niet te veel. Na 7 dagen begint de koffie langzaam minder te worden en na ongeveer 14 dagen is het bijzondere er wel af. Daarom dat supermarktkoffie (die vaak een maand of ouder is) niet dat bijzondere vleugje heeft en zelfgebrande koffie wel.

Drink smakelijk!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant ja. Ik moet wel zeggen dat ik niet zoveel met koffie heb. Ik drink het heel afentoe en dan heeft dat meestal een doel, zoals langer wakker blijven of dat ik niet naar de WC kan, kuch kuch. Maar echt smakelijk vind ik het dan niet. Ik doe er trouwens dan ook niks bij, geen melk of suiker. Misschien moet ik maar eens proberen wat jij zegt, lekker zelf koffie branden, wie weet vind ik dat wel lekker. Sowieso, zelf dingen maken is altijd leuker. Een goeie tip _O_.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geniet elke dat wel van 2 à 3 kopjes koffie, maar dan meestal wel standaard slechte (maar wel goedkope) zooi. Zoiets als dit lijkt me zeker interessant! Ik kocht laatst bij Albert Heijn eens wat duurdere koffie (Excellent/Fair Trade oid), dat smaakte al een stuk beter dan de standaard DE Aroma rood. :P Goede tip DJ, ik ga dit in een weekend eens proberen. Alleen durf ik niet zo goed bij onbekende webwinkels als die jij aangeeft te bestellen. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geniet elke dat wel van 2 à 3 kopjes koffie, maar dan meestal wel standaard slechte (maar wel goedkope) zooi. Zoiets als dit lijkt me zeker interessant! Ik kocht laatst bij Albert Heijn eens wat duurdere koffie (Excellent/Fair Trade oid), dat smaakte al een stuk beter dan de standaard DE Aroma rood. :P Goede tip DJ, ik ga dit in een weekend eens proberen. Alleen durf ik niet zo goed bij onbekende webwinkels als die jij aangeeft te bestellen. ;)

De 1e webwinkel heb ik besteld is prima, de 2e webwinkel is de beste ter wereld :P

DE is bocht, want gemalen koffie verliest na een uur al zijn verfijnde aroma. Bovendien is dat een blend en ik vind single origin vaak lekkerder. Niet altijd, maar in sommige gevallen wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is even iets wat ik niet snap bij het knippen van dat blikje. Er staat dat de onderkant eruit moet halen en er wat stukjes eruit geknipt moeten worden maar er geen koffiebonen mogen ontsnappen. Het is toch de bedoeling dat de bonen in het apparaat vallen of begrijp ik het niet helemaal goed?

Wel erg leuk lijkt me, heb alleen een heleboel dingen hier niet zo in huis.:P

Link naar bericht
Delen op andere sites

De 1e webwinkel heb ik besteld is prima, de 2e webwinkel is de beste ter wereld :P

DE is bocht, want gemalen koffie verliest na een uur al zijn verfijnde aroma. Bovendien is dat een blend en ik vind single origin vaak lekkerder. Niet altijd, maar in sommige gevallen wel.

Ja ik weet ook wel dat het bocht is, maar toch liever wel dan niet ofzo. Op een festival drink ik ook bochtbier, gewoon omdat je het toch wil ofzo. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeer interessant, maar eer ik dit probeer moet ik toch eerst verhuizen.

Ik woon namelijk momenteel op 500m van de beste koffiebranderij in Gent, de Mokabon.

Daar hebben ze geweldige koffie, en je kan zelfs een speciale bestelling plaatsen om je eigen bonen te kiezen en deze dan laten, vers gebrand, op te halen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is even iets wat ik niet snap bij het knippen van dat blikje. Er staat dat de onderkant eruit moet halen en er wat stukjes eruit geknipt moeten worden maar er geen koffiebonen mogen ontsnappen. Het is toch de bedoeling dat de bonen in het apparaat vallen of begrijp ik het niet helemaal goed?

Wel erg leuk lijkt me, heb alleen een heleboel dingen hier niet zo in huis.:P

Nee, het is geen popcorn, het moet er de hele tijd inblijven, totdat de bonen klaar zijn, dan giet je ze eruit. Ze springen er ook niet uit (op een enkel boontje na dan) ofzo, ze "ontploffen" ook niet.

Uit de handleiding van een bonenbrandmachine:

Het eerste duidelijk waarneembaar, edoch sporadisch, geluid geeft aan dat het brandproces

aanvangt. De bonen raken vocht kwijt via stoom terwijl de suikers in de boon beginnen te caramelliseren.

De structuur van de boon veranderd tijdens het uitzetten ervan.

Het tweede duidelijk waarneembaar geluid begint ook sporadisch maar is duidelijker dan

het geluid van de eerste crack. De bonen zijn uitgezet tot hun maximum en kleine stukjes kunnen van

bonen afspatten. Als de branding op dit punt wordt voortgezet zal het geluid veranderen naar een

aanhoudend geknetter zoals het geluid van gepofte rijst (zoals bijv. Chocopuffs e.d.) waar melk bij gevoegd

is. De rookontwikkeling zal sterk toenemen vanaf dit punt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...