Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: De Huilende Professor


Aanbevolen berichten

Zal ik even een Huilende Prof topic maken? 8-)

Er is absoluut niks mis met de huilende prof. Heel anders dan de andere series, maar juist daarom zo briljant. Hele andere sfeer, in de originele versie bijna geen muziek en de slager-versie is natuurlijk de kers op de taart.

Ik heb trouwens geen personages in een andere reeks-situatie, maar ik moest dit even kwijt :P. Mijn ode aan de Prof.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is absoluut niks mis met de huilende prof. Heel anders dan de andere series, maar juist daarom zo briljant. Hele andere sfeer, in de originele versie bijna geen muziek en de slager-versie is natuurlijk de kers op de taart.

Ik heb trouwens geen personages in een andere reeks-situatie, maar ik moest dit even kwijt :P. Mijn ode aan de Prof.

Er is ook niets mis met de Prof, maar ik bedoelde; In het geval dat B1 en B2 in de Prof zouden zitten, hadden er veel veranderingen aan het verhaal moeten komen :P

Het enige wat ik echt jammer vind aan de Professor is dat het op video gedraaid is, wat anno 2010 een gigantische klote-kwaliteit oplevert aan het beeld. Ik baal als ik dan die beelden van "We reizen met het hele circus" zie, die wel gewoon in film zijn geschoten en er nog wel gewoon hartstikke goed uitzien. Plus Bassie's pruik zag in die filmfragmenten er stukken beter uit dan in de videodelen, waar je duidelijk de scheidingslijn tussen hoofd en pruik ziet. ...Jup, maak maar een Professor-topic aan, want ik dwaal te ver af :P

Ik vond dat B2 samen met Japie op Curacao had moeten zitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben het wel met Frey eens. De scenery is misschien een stuk minder dan bijvoorbeeld bij de Verzonken Stad of de Sleutel, maar verhaaltechnisch is het vrij origineel. Daarnaast blijft de 'Geheime Agenten'-droomwereld een hilarisch en geweldig hoogtepunt. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het enige wat ik echt jammer vind aan de Professor is dat het op video gedraaid is, wat anno 2010 een gigantische klote-kwaliteit oplevert aan het beeld. Ik baal als ik dan die beelden van "We reizen met het hele circus" zie, die wel gewoon in film zijn geschoten en er nog wel gewoon hartstikke goed uitzien. Plus Bassie's pruik zag in die filmfragmenten er stukken beter uit dan in de videodelen, waar je duidelijk de scheidingslijn tussen hoofd en pruik ziet.

Ik vraag me af of die banden die verloren zijn van deze serie (waarvan Aad er een paar jaar geleden dus 1 van terug gekregen had) van veel betere kwaliteit zijn dan de huidige banden die ze hebben. Sowieso zou een flinke portie kleurcorrectie niet misstaan in deze serie. Het is in principe een vage transitie-serie van de Joop van den Ende Produkties-series naar de Adrina Produkties-series, zo'n gevoel heb ik er altijd bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het bevat wat mij betreft wel de beste liedjes van alle series. Het mag dus zeker niet in het rijtje ontbreken. Het is wel veel mysterieuzer dan de andere series.

Ja, de muziek is hier echt uniek. Maurizio Mantille _O_. In tegenstelling tot de voorgaande series en die hierna, zijn deze nummers echt direct herkenbaar als liedjes van de Professor, en passen ze ook echt niet bij de andere series. Op de 1 of andere manier vormen ze een geheel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind de Penta-uitgave toch ook altijd iets speciaals en exclusiefs blijven hebben. Ook gelijk weer iets wat de serie uniek maakt want kan me niet direct herinneren dat dit ooit zo op tv te zien is geweest behalve dan misschien bij de allereerste uitzending door de TROS zelf maar dat is voor mijn tijd.:P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik in de eerdere series (dus ook deze) vaak dat die droomwerelden van

Bassie veel te lang duren (soms meer dan de helft van een aflevering) en bij deze serie

spreken de liedjes me ook niet echt aan... maar dat is gewoon het gevoel er bij.

Daarnaast zien Bassie en Adriaan er zelf niet uit, zijn sommige verhaallijnen nogal

onlogisch (sowieso met die kapitein die al veel eerder kon ingrijpen), de kwaliteit van

het beeld is bedroevend, je ziet 20 keer microfoons e.d. in beeld, de adjudant met een

baard is ook geen gezicht :P en zo kan ik nog wel even doorgaan... dus sorry, dit is

en blijft nog altijd mijn minst favoriete serie (al zijn er eigenlijk geen slechte ;) )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik me steeds afvraag... in de scène waarin Bassie op het strandje bij het groene meertje, samen met Robin op Adriaan zit te wachten, wordt het ineens iets donkerder (ongeveer op het moment dat Bassie zegt dat het landschap wel de maan lijkt). Zat hier soms een scène tussen die later verwijderd is? Ik ken de verwijderde scènes uit deze serie niet, maar ik heb begrepen dat het liedje 'Ook een clown' gezongen werd door Bassie op deze locatie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik me steeds afvraag... in de scène waarin Bassie op het strandje bij het groene meertje, samen met Robin op Adriaan zit te wachten, wordt het ineens iets donkerder (ongeveer op het moment dat Bassie zegt dat het landschap wel de maan lijkt). Zat hier soms een scène tussen die later verwijderd is? Ik ken de verwijderde scènes uit deze serie niet, maar ik heb begrepen dat het liedje 'Ook een clown' gezongen werd door Bassie op deze locatie.

Het verwijderde liedje werd niet op die locatie gezongen, maar op het strandje waar Adriaan via de rotsen naar boven klimt. Dat het bij het groene meertje ineens donkerder wordt zal misschien wel gewoon door een wolk zijn veroorzaakt...of iemand was met de camera en/of het reflectiescherm aan het klungelen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Het verwijderde liedje werd niet op die locatie gezongen, maar op het strandje waar Adriaan via de rotsen naar boven klimt.

Ah ok, verkeerd voorgelicht dus! Nouja dan zal dat donkere inderdaad wat anders zijn!

aangepast door Joost
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het er enkele jaren geleden over gehad met Y J, maar nu schiet het me weer binnen; De Piratendroom. Er staan 2 foto's op Adriaan's homepage, maar er moet toch meer van zijn? In ieder geval moeten er gewoon opnames gemaakt zijn (Je kan onmogelijk zoveel organiseren en dan enkel thuiskomen met 2 lullige foto's), het enige wat ik me afvraag is wat er dan gebeurd zou zijn met deze opnamen...? Iemand die weet of Adriaan er ooit iets over heeft losgelaten, bijvoorbeeld op 1 juli 2004?

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

"cut for timing" geloof ik. Hij duurde veel te lang en ze hebben hem daarom uit de serie geknipt, of misschien zelfs niet eens afgemonteerd. Zoiets staat me bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er staat me iets van bij dat die piratendroom na één opnamedag helemaal niet verder is afgemaakt. Veel materiaal zal er dus inderdaad niet zijn geweest.

Er is volgens mij (iig t/m de prof) totaal geen origineel materiaal meer. Vanaf de shorties is de beeldkwaliteit op dvd vaak ook beter dan vroeger en zie je soms iets meer van shots (in De Verzonken Stad op dvd zitten heel veel extra secondes die je alleen ziet als je de Klaris en Smorenburg versies naast elkaar zet). De eerste 4 series zijn ook opnieuw geknipt (maar de prof het minst) met veel pauzes die verwijderd zijn. God mag weten waarom, maar dan hebben we het hier over millisecondes. Daarom werd ik ook blij toen die professor opnamebanden gevonden leken te zijn, eindelijk eens wat betere kwaliteit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eigenlijk een belachelijke reden als je dan kijkt naar een serie als Het geheim van de Sleutel, waar sommige dromen soms bijna een halve aflevering in beslag namen. Maargoed, thx voor beetje opheldering.

Misschien hebben ze van het verleden geleerd :P
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik vind dit anders een goede TV serie, ik had er vroeger nooit bij stil gestaan, dat de orginele versie bijna geen achtergrondmuziek bevatte, ik kende dus alleen de versie uit 1992. Ik ben wel blij, dat ze uiteindelijk de stem van Robin opnieuw hebben ingesproken, want ik vond de eerste Robinstem (van Guus Verstraete) niet echt bij Robin passen, maar ik denk ook eerder dat ik dat zo vind, omdat ik de huidige Robinstem (van Ina van Toor) gewend was, en dan hoor je ineens in de huilende professor een andere stem, en dan klinkt dat gek.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind dit anders een goede TV serie, ik had er vroeger nooit bij stil gestaan, dat de orginele versie bijna geen achtergrondmuziek bevatte, ik kende dus alleen de versie uit 1992. Ik ben wel blij, dat ze uiteindelijk de stem van Robin opnieuw hebben ingesproken, want ik vond de eerste Robinstem (van Guus Verstraete) niet echt bij Robin passen, maar ik denk ook eerder dat ik dat zo vind, omdat ik de huidige Robinstem (van Ina van Toor) gewend was, en dan hoor je ineens in de huilende professor een andere stem, en dan klinkt dat gek.

Lag het nou aan mij of was dat één nonstop zin? :P Ik ben het met je eens, maar ik was alleen de 1997-heruitgave met de eerste Smorenburg-themes en geen Geheime Agenten gewend... Leende ik een keer een band van een buurjongen, ineens 'Geheime agenten' :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

maar, ik vind ook belachelijk... das ze de volledige penta"s nu niet op dvd plaatsen....zoals bassie bij de kok enz...of de circus voorstelling of het liedje : ook een clown enz,....in plaats bij de extra"s..gewoon in de film zelf te plaatsen... *) das toch veel leuker... en wil je het niet zien, dan spoel je gewoon verder hihihi...as mijn mening eh :W

Link naar bericht
Delen op andere sites

daar kan ik een verklaring voor leggen, ... hier kan ik amper nog op antwoorden... :? ...op deze forum...op andere forums..word er constant gepraat enz,....

als je ziet,...ik heb er op verschillende gereageerd op deze sité van onderwerpen : .o.a verzameling enz,....maar er word amper iets terug gezegd....

ik hoop dat er één van deze dagen...terug meer leven in komt op dit forum onderwerp: Bassie en Adriaan..

ik hoop dat je weet wat ik bedoel...... ;)

het is hier leuk...maar er moet meer iets rond gebeuren...rond dit forum van hun ... zoals op het Studio 100 forum ^O^

nu terug naar de huilende professor *)

Link naar bericht
Delen op andere sites

daar kan ik een verklaring voor leggen, ... hier kan ik amper nog op antwoorden... :? ...op deze forum...op andere forums..word er constant gepraat enz,....

als je ziet,...ik heb er op verschillende gereageerd op deze sité van onderwerpen : .o.a verzameling enz,....maar er word amper iets terug gezegd....

ik hoop dat er één van deze dagen...terug meer leven in komt op dit forum onderwerp: Bassie en Adriaan..

ik hoop dat je weet wat ik bedoel...... ;)

het is hier leuk...maar er moet meer iets rond gebeuren...rond dit forum van hun ... zoals op het Studio 100 forum ^O^

nu terug naar de huilende professor *)

Op Studio100fan zie ik je anders ook niet meer forummen hoor. Verder begrijp ik je verklaring totaal niet, want je doet alsof Retroforum uit ALLEEN Bassie & Adriaan staat. Tuurlijk wordt er niet meteen op je gereageerd, mensen zullen ook niet zo snel reageren op berichten als 'Heel mooi, hihihi!', en verder is er anno 2012 nog maar weinig nieuws te melden over B&A. Heb je al gezien waar al die andere forums op Retroforum over gaan? Bassie & Adriaan is nog maar één van de vele onderwerpen die hier nu behandeld kunnen worden. En als er meer moet gebeuren hier moet je dit forum meer promoten, dus ik zou zeggen, veel succes met op Studio100fan te vertellen over dit fantastische forum! :D

Ontopic wil ik het graag hebben over Maurizio Mantille... Iemand enig idee waarom hij enkel déze serie de muziek heeft geschreven? Was er onenigheid met Ruud Bos of...?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor zover ik weet heeft Aad van Toor alleen maar ruzie met Aad Klaris gehad. Dus ik denk dat doordat ze niet meer met Joop van Ende werkten, dat misschien ook de samenwerking met Maurizio Mantille daardoor automatisch beeindigd is. Wel heb ik op andere fora over Bassie en Adriaan gelezen, dat er in de versie van 1992 veel muziek van Clannad, Vangelis, Mike Oldfield, John Carpenter en Jean Michel Jarre is toegevoegd, waren er dan eigenlijk ook melodieën van Klaris zelf in deze serie te horen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ontopic wil ik het graag hebben over Maurizio Mantille... Iemand enig idee waarom hij enkel déze serie de muziek heeft geschreven? Was er onenigheid met Ruud Bos of...?

Heeft Mantille wel écht achtergrond muziek geproduceerd? voor zover ik weet heeft die en paar liedjes in deze serie gecomponeerd maar dat zijn er ook niet veel te noemen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor zover ik weet heeft Aad van Toor alleen maar ruzie met Aad Klaris gehad. Dus ik denk dat doordat ze niet meer met Joop van Ende werkten, dat misschien ook de samenwerking met Maurizio Mantille daardoor automatisch beeindigd is. Wel heb ik op andere fora over Bassie en Adriaan gelezen, dat er in de versie van 1992 veel muziek van Clannad, Vangelis, Mike Oldfield, John Carpenter en Jean Michel Jarre is toegevoegd, waren er dan eigenlijk ook melodieën van Klaris zelf in deze serie te horen?

Leuk dat je ook reageert op het eerste deel van mijn post :P Ik heb je sinds oktober niet meer buiten het B&A-forum gezien, beetje jammer. Wat betreft de muziek; De 1992-remaster bevatte naast de muziek van door jou opgenoemde artiesten ook de toevoegingen van Klaris. Die remaster werd later gebruikt voor de slagersbanden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft Mantille wel écht achtergrond muziek geproduceerd? voor zover ik weet heeft die en paar liedjes in deze serie gecomponeerd maar dat zijn er ook niet veel te noemen :P

Dan heeft hij alsnog muziek gecomponeerd. Ik heb het nergens over achtergrondmuziek. De 2 liedjes die Klaris componeerde voor de Kroon waren uiteindelijk toch ook zo te noemen dat hij degene was die muziek voor die serie heeft geproduceerd? Het gaat er niet om hoeveel men doet, het gaat erom wie het doet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan heeft hij alsnog muziek gecomponeerd. Ik heb het nergens over achtergrondmuziek. De 2 liedjes die Klaris componeerde voor de Kroon waren uiteindelijk toch ook zo te noemen dat hij degene was die muziek voor die serie heeft geproduceerd? Het gaat er niet om hoeveel men doet, het gaat erom wie het doet.

Achwel dat is waar; foutje van mijn kant!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had ook gehoopt dat de penta op dvd kwam, De professor is de enigste serie die ze op videoband hebben opgenomen vandaar de klote kwalitijd de rest was op een andere manier opgenomen en daarom veel mooier,

Ik hoop dat ze een keer de beste videobanden op dvd uitbrengen en alle extra scenes

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had ook gehoopt dat de penta op dvd kwam, De professor is de enigste serie die ze op videoband hebben opgenomen vandaar de klote kwalitijd de rest was op een andere manier opgenomen en daarom veel mooier,

Ik hoop dat ze een keer de beste videobanden op dvd uitbrengen en alle extra scenes

Psst... Ze hebben de montage van de professor van de penta-videobanden moeten halen, daarom de lage kwaliteit... De masterbanden waren uiteraard in veel betere staat, maar die zijn niet allemaal in handen van Aad.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Ik heb nu inmiddels verschillende versies gezien van deze serie. En opvallend is, dat je sommige geluidseffecten, die zijn toegevoegd in de CNR of Arcade uitgave, niet meer te horen zijn op de dvd uitgave. Zo hoor je in de droomwereld van het hoorspel in de arcade uitgave, een veel overtuigend glasgerinkel, als Bassie een blik door het raam werpt. En in de huidige uitgave hoor je meer een geluid wat klinkt als het omvallen van een doos lego steentjes. En in de droomwereld tandarts van de CNR uitgave, daarin hoor je adriaan, als ie de praktijk kamer verlaat echt honden geblaf, en hoor je adriaan roepen: Nee au! Plaats! af! wat het einde van de scène best grappig maakte, en in de dvd versie hoor je eigenlijk alleen maar gegrom, en dan pas komt adriaan met gescheurde kleren weer de praktijkruimte binnen. En als je dan al die versies zo bekeken hebt, dan mis je dat wel in de huidige versie. 't is maar een kleine toevoeging, maar het maakt naar mijn mening de scène leuker, of soms ook beter.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nu inmiddels verschillende versies gezien van deze serie. En opvallend is, dat je sommige geluidseffecten, die zijn toegevoegd in de CNR of Arcade uitgave, niet meer te horen zijn op de dvd uitgave.

Is ook met het afschieten van het vuurwerk. Je hoort het getik niet meer in de recente uitgave...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is ook met het afschieten van het vuurwerk. Je hoort het getik niet meer in de recente uitgave...

En helaas verging daarmee ook het laatste beetje normaliteit aan die scènes; Joris en de professor zo zien schreeuwen "Ze schieten met mitrailleurs! - Ah! Dan plagen ze ons weer!" zonder ook maar een kik van de 'schoten', dat is gewoon compleet onlogisch om te zien en te horen.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...