Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: De Plaaggeest


Aanbevolen berichten

Jaaa de stunts natuurlijk!

Adriaan op de crossmotor, de handstand op de Euromast, de traploopscène, Bassie met zijn bretels vast aan de vrachtwagen, Adriaan aan de hijskraan.

En de slapstickmomenten zoals zeep in de koffie, Bassie die "Jan" omstoot, de spin in Adriaans gympak.

In z'n originele vorm, dus zonder de toevoeging van muziek op plekken waar het niet hoort heeft deze serie absoluut een warm plekje verdiend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben dol op de Klaris nabewerking. In die vorm heb ik deze serie dan ook voor het eerst gezien op de dubbelvideo uit 1996. Ik vind dat Klaris muziekje uit "De Reis vol Verrassingen" dat ze gekozen hebben als "Thema Plaaggeest" echt geweldig gekozen.

De beste scènes vind ik die met de Schandebakker. "Het is een schande!" _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Is "schandebakker" trouwens officieel? Of hebben wij dat zelf bedacht?

Inderdaad, als ze hem weer tegenkomen bij het restaurant waar ze even werken (Hebt u kikkerbilletjes? :') )

Ik heb deze serie van de week weer eens bekeken (na een jaar of 5) en er vallen een paar dingen toch wel op.

- Het acteerniveau is bij vlagen echt bedroevend, vooral van de bijrollen en dan met name kinderen.

- De boeven die later komen zijn toch wel erg belangrijk, dit plaaggeest gedoe blijft vaag, want alleen de lach maakt hem 'eng'. Verder haalt hij vooral grapjes uit (die wel wat lullig zijn voor zijn slachtoffers) maar echt iets evils haalt hij niet uit. Hij wil Bassie en Adriaan niet uit de weg ruimen of zo.

Er was nog wel meer dat me te binnen schoot toen ik aan het kijken was, maar ik was te lui om het op te schrijven, ik kom er misschien nog wel op.

Link naar bericht
Delen op andere sites

- De boeven die later komen zijn toch wel erg belangrijk, dit plaaggeest gedoe blijft vaag, want alleen de lach maakt hem 'eng'. Verder haalt hij vooral grapjes uit (die wel wat lullig zijn voor zijn slachtoffers) maar echt iets evils haalt hij niet uit. Hij wil Bassie en Adriaan niet uit de weg ruimen of zo.

Het blijft natuurlijk zo dat die hele Plaaggeest niet door Aad bedacht is. Dat verklaart ook al wel een hoop.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aad en Bas hebben inderdaad nooit verteld wie de scenarioschrijver is die door de TROS op de serie werd gezet. We weten alleen maar dàt die schrijver er was, en dat hij wel meer scènes bedacht heeft die Aad en Bas niet zo zagen zitten, waaronder "Bassie wordt in een badkuip weggevaren".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Misschien is dit niet de spannendste serie, hij is wel bijzonder en uniek in een aantal opzichten. De hele sfeer is rebels, vooral Bassie die als clown instabiel in de grote mensen wereld staat en vaak moet opboksen tegen de heersende mores. Hij trekt Adriaan hier vaak in mee, in latere series is Adriaan toch een stabieler tegenwicht die Bassie als een soort grote broer uit de problemen haalt en houdt, zonder eraan deel te nemen. Bijvoorbeeld Adriaan die ook zelf wegrent voor de Schandebakker is in latere series nauwelijks meer voor te stellen ;)

Verder merk je dat ze bepaalde dingen toch nog wel aan het aftasten waren, bepaalde dingen zijn gebleven, zoals opmerkingen (altijd blijven lachen, slagroomtaart, alles is voor Bassie), maar bepaalde dingen komen hier alleen in voor, zoals Adriaan die op zijn kop gaat staan op een goed idee te krijgen of de uitspraak van Bassie tov Adriaan 'wat goed zeg, jij weet ook overal raad op!').

Ook kan Adriaan zich in deze serie flink opwinden over fouten van Bassie, soms zelfs tot op het driftige af. In latere series is Adriaan een stuk kalmer en gemoedelijker en stelt hij Bassie eerder gerust dan dat ie hem afbrand.

Maar de allergrootste charme vind ik nog wel de eenvoud van de serie, niks geen boevenscenes langs tropische stranden, grootse locaties, gewoon een beetje rondtrekken in eigen land. De scene waar het lied "Bassie als toreador" werd gezongen, gewoon simpelweg in een koeienstal of die achtervolging van de Plaaggeest in de portiek van een flat, simpel, eenvoudig, vermakend en doeltreffend.

Een mooi begin van de reeks ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Deze serie is niet mijn favoriet maar ik heb er ook geen hekel aan. Het was denk nog even zoeken hoe je persies bassie en Adriaan moesten spelen want een serie later speelde ze al een stuk beter. De plaaggeest en douwe (Spelling) kon je snel herkennen dat zei dezelfde persoon waren alleen als kind let je daar niet op en boeit het je niet.

Een leuke serie die ik graag terug kijk maar niet mijn grote favoriet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Hallo ben nieuw hier

Ik vind de Plaaggeest een leuke serie het is niet 1 van mijn favorieten maar ik vind die stunt op de euromast echt goed gedaan door Adriaan en dat hij helemaal niet trilde van angst en het gewoon deed ik vond Bassie vooral leuk bij de bakker als hij de vrouw wil helpen( Vies zakmesje maar daar schil ik altijd mijn aardappelen mee) het blijft wel een leuke serie

Link naar bericht
Delen op andere sites

De plaaggeest is niet een van mijn favorieten. Maar ik vind 'm wel leuk om te kijken. De laatste aflevering met de circusvoorstelling erin, vind ik een beetje langdradig. Maar voor de rest vind ik het best een goede serie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

haha, misschien raar zeggen maar toen ik een jaar of 6 was vond ik de mooiste serie die er was... :P

ik ben eigenlijk nooit bang geweest voor de plaaggeest vond hem alleen maar spannend.

vroeger kon ik nooit de plaaggeest op video vinden en toen kwam ik de dubbel box in de bart smit tegen.. :D

stiekem nu nog steeds de plaaggeest de beste film en er zitten ook de leukste liedjes in.

ook al is de muziek van de huilende professor ook mooi.

en terwijl ik daar vroeger geen fan van was ik vond het vroeger alleen maar een apparte kerel die proffessor chagrijn

daar was ik eerder bang voor dan de plaaggeest hahaha :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Hallo,

Ik ben ook nieuw hier, weet iemand misschien wat het originele einde was van de Plaaggeest?

Deze heb ik namelijk nog nooit gezien.

Groetjes,

Giovanni

Hoi Giovanni,

Welkom op het RetroForum, altijd gezellig, nieuwe users! Stel je even voor in het voorsteltopic.

Met betreffende je vraag, ik zou er geen antwoord op kunnen geven, maar er zweven hier genoeg die-hard B&A fans rond, die je daar graag een antwoord op willen geven, dus nog even geduld ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie vraag :)

Het originele einde is enkel en alleen uitgebracht op de Video Media-uitgave uit begin jaren '80, en uitgezonden in de allereerste uitzendingen bij de TROS. Na het 'Eind goed, al goed!' (Check de DVD, waar ineens heel abrupt de eindleader in beeld komt), bleek origineel dat Bassie redelijk verdrietig werd, omdat hij nu niet meer zijn vriendjes en vriendinnetjes kon zien. Adriaan stelde hem gerust dat ze in het nieuwe seizoen weer nieuwe avonturen met hen zou beleven, waarop Bassie de reeks besluit; "Ja hoi hoi, kom op Adriaan, op naar het nieuwe avontuur!", ze uit beeld lopen en de eindtune wordt ingezet.

Best knullig, maar dat was de hele sfeer van die eerste reeks wel :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad, die heeft een tijdje op youtube gestaan, maar je kent de van toors waarscheinlijk wel met hun rechtenclaims ;)

Vond het niet 'n heel intressant einde, alleen het idee dat ze daar nog zeiden:"op naar de nieuwe avonturen van bassie&adriaan" vond ik ergens wel wat hebben, kun je wel aan merken dat het gewoon aardig oud is!

Velen zullen nu misschien denken van, waar heeft die het over, maar dat is wat ik ervan vind haha! 8))

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad, die heeft een tijdje op youtube gestaan, maar je kent de van toors waarscheinlijk wel met hun rechtenclaims ;)

Vond het niet 'n heel intressant einde, alleen het idee dat ze daar nog zeiden:"op naar de nieuwe avonturen van bassie&adriaan" vond ik ergens wel wat hebben, kun je wel aan merken dat het gewoon aardig oud is!

Velen zullen nu misschien denken van, waar heeft die het over, maar dat is wat ik ervan vind haha! 8))

Ja pas heel recentelijk werd het door de beruchte JennoH op YouTube gezet... Ik wist het al sinds 2005 ongeveer, toen ene Matthijs (die toen als een van de weinigen de videomediatapes had) er over vertelde.

Overigens, er schijnen 2 versies te zijn uitgebracht van Bassie & Adriaan op videomedia in het VHS-formaat. Sowieso zijn er ook die VCR-blokbanden, maar ik herinner me twee verschillende covers... Misschien weet iemand anders waar ik het over heb?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja pas heel recentelijk werd het door de beruchte JennoH op YouTube gezet... Ik wist het al sinds 2005 ongeveer, toen ene Matthijs (die toen als een van de weinigen de videomediatapes had) er over vertelde.

Overigens, er schijnen 2 versies te zijn uitgebracht van Bassie & Adriaan op videomedia in het VHS-formaat. Sowieso zijn er ook die VCR-blokbanden, maar ik herinner me twee verschillende covers... Misschien weet iemand anders waar ik het over heb?

bedoel je de covers waar o.a. bassie met 2 kleine jongentjes op de foto staat met rechtsonderin een getal (volgens mij een 3)?

of zit ik nou al bij de penta uitgaven?

Link naar bericht
Delen op andere sites

bedoel je de covers waar o.a. bassie met 2 kleine jongentjes op de foto staat met rechtsonderin een getal (volgens mij een 3)?

of zit ik nou al bij de penta uitgaven?

Nee, dát zijn de Video Media uitgaven, inderdaad.

Ik herinner me een uitgave met die foto met heel ouderwetse letters (Bassie en Adriaan, geschreven in de stijl van de originele afleveringstitels (Voor als je de verloren aflevering 7 van de sleutel nog voor de geest kan halen)) èn een uitgave met een heel futuristisch lettertype en andere vormgeving.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, dát zijn de Video Media uitgaven, inderdaad.

Ik herinner me een uitgave met die foto met heel ouderwetse letters (Bassie en Adriaan, geschreven in de stijl van de originele afleveringstitels (Voor als je de verloren aflevering 7 van de sleutel nog voor de geest kan halen)) èn een uitgave met een heel futuristisch lettertype en andere vormgeving.

heb net even de intro van aflevering 7 bekeken en inderdaad, die letters stonden op die Video Media uitgave.

Hierop staat bassie met die 2 jongetjes & voor zover ik weet staan die letters op & is de rest van de hoes zwart.

Link naar bericht
Delen op andere sites

heb net even de intro van aflevering 7 bekeken en inderdaad, die letters stonden op die Video Media uitgave.

Hierop staat bassie met die 2 jongetjes & voor zover ik weet staan die letters op & is de rest van de hoes zwart.

Geel, toch? In ieder geval, ik heb hier dus de nieuwere (Wel héél extreem gezien:')) uitgave:

085_gr.jpg

(Niet mijn verzameling maar de uniekere dingen van JennoH)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Geel, toch? In ieder geval, ik heb hier dus de nieuwere (Wel héél extreem gezien:')) uitgave:

085_gr.jpg

(Niet mijn verzameling maar de uniekere dingen van JennoH)

Ja die foto van bassie bedoelde ik! (:

en die 2 nederlandse strepen over de hoes heen zegt me ook iets, maar ik dacht toch echt dat de rest van de cover zwart was!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Hebbes, de (weliswaar gecropte maar toch) eerste uitgave van die band:

[afbeelding]

Hier zat een kader omheen. En dat was dus de video media band.

Inderdaad, kwam hem laatst tegen op de site van bassie als ik het goed heb!

die foto bedoelde ik inderdaad ja! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

De eerste uitzending was te zien op dinsdag 10 januari 1978. Om 19.04 uur tot 19.30 uur. Maar dit was onder de titel 'De avonturen van Bassie en Adriaan'. We mogen hopen dat iemand destijds op videorecorder de originele serie heeft opgenomen. In 1978 kwam de eerste videoband ook al op markt van Bassie en Adriaan, in vierkante VCR-blokbanden.

aangepast door Omroepersnl
Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste uitzending was te zien op dinsdag 10 januari 1978. Om 19.04 uur tot 19.30 uur. Maar dit was onder de titel 'De avonturen van Bassie en Adriaan'. We mogen hopen dat iemand destijds op videorecorder de originele serie heeft opgenomen. In 1978 kwam de eerste videoband ook al op markt van Bassie en Adriaan, in vierkante VCR-blokbanden.

Klopt, heb je destijds verteld ja. Weet je inmiddels al of die uitgave op de blokbanden nu voor de consument bestemd waren om te kopen, of enkel om te huren of iets dergelijks?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Aad en Bas hebben inderdaad nooit verteld wie de scenarioschrijver is die door de TROS op de serie werd gezet. We weten alleen maar dàt die schrijver er was, en dat hij wel meer scènes bedacht heeft die Aad en Bas niet zo zagen zitten, waaronder "Bassie wordt in een badkuip weggevaren".

Misschien dat Jaap Stobbe hier destijds eveneens een redelijk grote vinger in de pap bleek te hebben? Kan verklaren waarom Aad en Bas nowadays niet zo heel erg veel goeds meer over hem te vermelden hebben.

 

Ik blijf me verbazen over het feit dat de originele rollen van (een deel van) deze serie gewoon zoekgeraakt/niet bewaard zijn. Heb jaren geleden gehoord dat de originele filmrollen niet bewaard zijn en van een kopie de banden en DVD's werden getrokken

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Misschien dat Jaap Stobbe hier destijds eveneens een redelijk grote vinger in de pap bleek te hebben? Kan verklaren waarom Aad en Bas nowadays niet zo heel erg veel goeds meer over hem te vermelden hebben.

 

Ik blijf me verbazen over het feit dat de originele rollen van (een deel van) deze serie gewoon zoekgeraakt/niet bewaard zijn. Heb jaren geleden gehoord dat de originele filmrollen niet bewaard zijn en van een kopie de banden en DVD's werden getrokken

Bassie zei in dit interview: https://www.youtube.com/watch?v=KTi7U-nR_k0 dat ene ''Joop'' de Plaaggeest had bedacht. Ik heb geen idee of hij daarmee Joop Van De Ende mee bedoelt, maar ik denk het niet. Vind het trouwens wel raar dat Bassie & Adriaan altijd zo geheimzinnig over de bedenker van de Plaaggeest. Proberen ze diegene beschermen of zo? En zo ja waarom?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad, als ze hem weer tegenkomen bij het restaurant waar ze even werken (Hebt u kikkerbilletjes? :') )

Ik heb deze serie van de week weer eens bekeken (na een jaar of 5) en er vallen een paar dingen toch wel op.

- Het acteerniveau is bij vlagen echt bedroevend, vooral van de bijrollen en dan met name kinderen.

- De boeven die later komen zijn toch wel erg belangrijk, dit plaaggeest gedoe blijft vaag, want alleen de lach maakt hem 'eng'. Verder haalt hij vooral grapjes uit (die wel wat lullig zijn voor zijn slachtoffers) maar echt iets evils haalt hij niet uit. Hij wil Bassie en Adriaan niet uit de weg ruimen of zo.

Er was nog wel meer dat me te binnen schoot toen ik aan het kijken was, maar ik was te lui om het op te schrijven, ik kom er misschien nog wel op.

Ik vind het acteerniveau toch wel meevallen... Okee zeker Bassie & Adriaan waren toch (nog) geen goede acteurs, maar zeker Jaap Stobbeh Joris Sirag (De Schandebakker) vind ik toch goede acteurs. Maar het lijkt me dat de acteerkwaliteiten voor een kinderprogramma toch wel genoeg zijn, zeker wel voor de eerste serie. Maar dat jij het slecht geacteerd vind, kan ook wel liggen aan dat als je iets nostalgisch terug kijkt het altijd wel een beetje tegenvalt, omdat je als kind daar niet zo oplet... 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien dat Jaap Stobbe hier destijds eveneens een redelijk grote vinger in de pap bleek te hebben? Kan verklaren waarom Aad en Bas nowadays niet zo heel erg veel goeds meer over hem te vermelden hebben.

 

Ik blijf me verbazen over het feit dat de originele rollen van (een deel van) deze serie gewoon zoekgeraakt/niet bewaard zijn. Heb jaren geleden gehoord dat de originele filmrollen niet bewaard zijn en van een kopie de banden en DVD's werden getrokken

Ik denk zelf wel, dat Jaap Stobbe zélf de Plaaggeest heeft bedacht heeft... Daar is hij wel gek genoeg voor ,volgens mij.  Dat zou verklaren dat de broers Van Toor Jaap Stobbe niet echt mogen. Bas en Aad hebben de Plaaggeest altijd een grote fout beschouwd, zelfs toen ze al bezig waren met de serie. 

 

En van die banden: misschien probeerde Bas en Aad de serie te vernietigen of hebben ze de banden een beetje verwaarloosd (Net als de droomwereldscene in Japan uit ''Het geheim van de sleutel''), misschien was er wel opzet in het spel. In eerste toen ze de rechten van de serie terug kochten in 1993, wilde ze niet eens meer heruitzenden. Omdat ze kennelijk vonden dat sommige fragmenten zij niet aanstonden (eigenlijk de hele serie met name de Plaaggeest).

 

Achteraf hebben ze waarschijnlijk berouw gehad. Sinds toen wilde ze lekker veel geld verdienen met de dvd's.  _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...