Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: Het Geheim Van De Sleutel


Aanbevolen berichten

gepost (aangepast)

Ik bedacht me laatst; In de sleutel krijgen B&A een klapband. Bassie loopt naar een deur toe waar hij zegt "De sleutel past niet". Verderop in de serie moet Adriaan over een hele schutting heen om bij diezelfde deur te komen? Ook in De diamant kijken ze even op dezelfde plaats en weer een schutting :P

Dat brengt me op het volgende punt. User Sweety en ik zijn een tijdje terug naar Vlaardingen afgereisd en kwamen langs deze locatie. Daar vertelde hij me dat familie van Bas en Aad even verderop een drankzaak heeft. Die locatie was destijds opslag voor de drankzaak van die familie. Dat deed me weer denken aan wat hier ooit is gepost op het forum. In enkele shots van de schuilplaats werden op kisten die in het shot stonden de naam Van Toor opgemerkt. Dit zou, blijkt nu dus, gaan om kisten van die drankzaak, wat betekent dat de boevenschuilplaats de opslag van familie van Bas en Aad was. Low-budget van de eerste rang :')

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

In die drankenhandel zijn nog wel meer scènes opgenomen dan enkel deze.

Ik geloof dat dat was in "De Plaaggeest", daarin zat een droomwereld over een Spaanse bodega.

Een klein Spaans cafeetje waar Bassie de flamenco danst en ook dat is in die drankenhandel opgenomen.

Bas heeft daar ook nog een tijdje gewerkt, het is een zaak van een oom als ik me het goed herinner.

Dus low-budget kun je het wel noemen ja :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

In die drankenhandel zijn nog wel meer scènes opgenomen dan enkel deze.

Ik geloof dat dat was in "De Plaaggeest", daarin zat een droomwereld over een Spaanse bodega.

Een klein Spaans cafeetje waar Bassie de flamenco danst en ook dat is in die drankenhandel opgenomen.

Bas heeft daar ook nog een tijdje gewerkt, het is een zaak van een oom als ik me het goed herinner.

Dus low-budget kun je het wel noemen ja :P

Nee dat was in de Sleutel ook :P. Maar dat is wel ontzettend interessant zeg. Ik heb nooit dozen met 'Van Toor' gezien, maar eens goed opletten.

Overigens, goeie avatar Sweety, zo met die hand voor die lelijke kin/nek van hem :P. Precies goed.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Benieuwd of ze er ooit in slagen de laatste verloren aflevering te vinden. Tenslotte is het met aflevering 1b ook gelukt. Ok, je kunt de aflevering bekijken op de site van Adriaan, maar in goede kwaliteit teruggemonteerd in de serie, voorzien van de scènestukjes die daarna ook zijn verwijderd, zou wel mooi zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof niet echt dat er heel veel is weggelaten vanwege aflevering 7, hoor. Er wordt overal gezegd van wel, maar ik weet het niet. Misschien 1 of 2 scenes waarin ze het hebben over de inbrekers en dat ze leken op de mensen uit het vliegtuig, maar verder? Neh.

En de enige reden dat de kopie van die filmrol die op Adriaan's homepage stond (Kan hem namelijk niet meer vinden) niet in de film wordt gemonteerd, is vanwege het einde. Niet alleen het feit dat het einde van de aflevering van een andere opnamebron wordt gebruikgemaakt (Het lijkt een particuliere tv-opname vanwege het vage beeld en de ruis erdoorheen) en zijn slechte kwaliteit, maar ook doordat de aftiteling met de boefjes rennend over het strand, geschrokken van Bassie als een spook, verkloot is met een gigantisch TROS-logo wat dan over het beeld gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En de enige reden dat de kopie van die filmrol die op Adriaan's homepage stond (Kan hem namelijk niet meer vinden) niet in de film wordt gemonteerd, is vanwege het einde. Niet alleen het feit dat het einde van de aflevering van een andere opnamebron wordt gebruikgemaakt (Het lijkt een particuliere tv-opname vanwege het vage beeld en de ruis erdoorheen) en zijn slechte kwaliteit, maar ook doordat de aftiteling met de boefjes rennend over het strand, geschrokken van Bassie als een spook, verkloot is met een gigantisch TROS-logo wat dan over het beeld gaat.

Dat is niet helemaal waar. Alle eindes van alle afleveringen (t/m de diamant) zijn weggeknipt. Die eindigden allemaal met een aftiteling terwijl bijv. BenA wegreden, wegfietsten en in dit geval de boeven wegvluchten. Dus dat Tros logo heeft er geen zak mee te maken, het zou gewoon kortgeknipt zijn na een kort stukje rennen, zoals de rest ook kortgeknipt is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt gelijk. Die eerste aflevering van De plaaggeest op de VCR-banden en VHS-banden van Video Media en Penta hebben ook allemaal een erg lange aftiteling, wat ik al zo vreemd vond (Daar zat dan bij tv-uitzending het TROS logo overheen), maar daar zit dus geen logo overheen. Maar dan nog blijft er de factor dat het einde van de uitzending van gewoon werkelijk belabberde kwaliteit is. Maar ach, dat zijn sommige stukken in De Plaaggeest (Wat in feite 1 grote kopie van een filmrol is, want de originele filmrollen zijn zoek) zoals de brommer-achtervolging (Zie de beschadigingen in beeld) en het de lucht intillen van Adriaan (Helemaal vergeeld) ook. En dan niet te denken van de Professor, waar sowiezo alles van 4 koopvideo's komt!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch grappig dat mensen er vroeger geen rekening mee hielden dat zo'n serie ook nog op andere manieren aan mensen konden worden laten zien... Dus waarom de originelen behouden? Je hebt toch alleen de versie nodig die de tv-zender uitzendt? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou ja, het had ook erger af kunnen lopen. Het was toch de jaren '70, voor hetzelfde geld waren die eerste series gewoon compleet gewist, zoals dat ook gebeurde met series als Hamelen en Ja Zuster, Nee Zuster. Misschien toch een geluk bij een ongeluk :P

Onmogelijk in dit geval, want dat werd opgenomen op Ampex banden. Die waren schreeuwend duur en de recorder was zo groot (en duur) dat dit alleen in de studio is gebruikt. B&A hebben amper tot geen studioopnames gemaakt, dus dat kon al niet.

Het is opgenomen op film en dat is niet te wissen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Onmogelijk in dit geval, want dat werd opgenomen op Ampex banden. Die waren schreeuwend duur en de recorder was zo groot (en duur) dat dit alleen in de studio is gebruikt. B&A hebben amper tot geen studioopnames gemaakt, dus dat kon al niet.

Het is opgenomen op film en dat is niet te wissen.

Hamelen toch niet? Dat was toch gewoon op VHS opgenomen of iets dergelijks? In ieder geval geen Ampex, want ik weet dat die krengen echt zo gigantisch groot en duur waren. Maar wat betreft B&A heb je inderdaad gelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hamelen toch niet? Dat was toch gewoon op VHS opgenomen of iets dergelijks? In ieder geval geen Ampex, want ik weet dat die krengen echt zo gigantisch groot en duur waren. Maar wat betreft B&A heb je inderdaad gelijk.

Ik doelde op Ja zuster, Nee zuster. Hamelen heb ik me niet in verdiept.

Bovendien waren de eerste Ampex-banden alleen zwart-wit en ik kan me geen B&A series in zwart-wit herinneren :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ok, dat is dan ook weer waar :P

Om terug te komen op het onderwerp van de Sleutel; De allerlaatste serie die ik op video gekocht heb was toevallig De sleutel, de dubbelbox-editie uit 2002. Ik had de 90 minuten-versie al liggen (Weliswaar de 1996-versie zonder cover, geen idee waar die is gebleven _O-), maar ik wilde de complete versie. Ik had nog geen DVD-speler (Net zoals internet, ook tamelijk laat met de DVD) dus dan maar de video-versie, naar later bleek de allerlaatste serie die ik dus op video kocht (Amerika dubbelbox 1 kocht ik net ervoor op video). De bijna compleet gele cover is zo gaaf. De DVD-versie straalt al zo'n gevoel uit, maar dan komt er ineens zo'n motherload dubbelbox op je af met die gigantische knalgele cover. Was meteen verkocht, vind het ook waarschijnlijk een van de allerbeste covers die B&A sinds 2000 hebben gehad. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Even een vraag voor de 'kenners' (kon geen centraal B&A dvd topic vinden, dus doe ik het maar hier):

Ik heb ergens gelezen dat er na het terugmonteren van de verloren aflevering (het nieuwe nummer) op de dvd op andere plekken stukken zijn weggeknipt. Dit is niet zo in de serie op tv, daar is wel de verloren aflevering te zien, maar zijn de andere afleveringen hetzelfde gebleven.

Nu ben ik wel benieuwd welke stukken niet op de dvd staan die wel op tv te zien zijn. Gaat het om hele scenes, of om stukjes? Welke stukken zijn er precies verdwenen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ok, dat is dan ook weer waar :P

Om terug te komen op het onderwerp van de Sleutel; De allerlaatste serie die ik op video gekocht heb was toevallig De sleutel, de dubbelbox-editie uit 2002. Ik had de 90 minuten-versie al liggen (Weliswaar de 1996-versie zonder cover, geen idee waar die is gebleven _ O-), maar ik wilde de complete versie. Ik had nog geen DVD-speler (Net zoals internet, ook tamelijk laat met de DVD) dus dan maar de video-versie, naar later bleek de allerlaatste serie die ik dus op video kocht (Amerika dubbelbox 1 kocht ik net ervoor op video). De bijna compleet gele cover is zo gaaf. De DVD-versie straalt al zo'n gevoel uit, maar dan komt er ineens zo'n motherload dubbelbox op je af met die gigantische knalgele cover. Was meteen verkocht, vind het ook waarschijnlijk een van de allerbeste covers die B&A sinds 2000 hebben gehad. :)

Although you may dig a load of ore out of a mother lode, the spelling “motherload” is a mistake which is probably influenced by people thinking it means something like “the mother of all loads.” A “lode” was originally a stream of water, but by analogy it became a vein of metal ore. Miners of precious metals dream of finding a really rich vein, which they refer to as a “mother lode,” most often spelled as two words, though you also commonly see it spelled as one.

Het is dus mother lode of motherlode ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Although you may dig a load of ore out of a mother lode, the spelling “motherload” is a mistake which is probably influenced by people thinking it means something like “the mother of all loads.” A “lode” was originally a stream of water, but by analogy it became a vein of metal ore. Miners of precious metals dream of finding a really rich vein, which they refer to as a “mother lode,” most often spelled as two words, though you also commonly see it spelled as one.

Het is dus mother lode of motherlode ;)

Het is dus een post van 3 jaar geleden, maar verder gaat alles goed hoor. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een vraag voor de 'kenners' (kon geen centraal B&A dvd topic vinden, dus doe ik het maar hier):

Ik heb ergens gelezen dat er na het terugmonteren van de verloren aflevering (het nieuwe nummer) op de dvd op andere plekken stukken zijn weggeknipt. Dit is niet zo in de serie op tv, daar is wel de verloren aflevering te zien, maar zijn de andere afleveringen hetzelfde gebleven.

Nu ben ik wel benieuwd welke stukken niet op de dvd staan die wel op tv te zien zijn. Gaat het om hele scenes, of om stukjes? Welke stukken zijn er precies verdwenen?

Ik weet dat ze 'De spaanse zon' in Spanje nog een keer hebben gezongen, en deze zou op de nieuwere uitgave gesneuveld. Weet niet of deze weer terug op z'n plek zitten in de 2-DVD uitgave.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een vraag voor de 'kenners' (kon geen centraal B&A dvd topic vinden, dus doe ik het maar hier):

Ik heb ergens gelezen dat er na het terugmonteren van de verloren aflevering (het nieuwe nummer) op de dvd op andere plekken stukken zijn weggeknipt. Dit is niet zo in de serie op tv, daar is wel de verloren aflevering te zien, maar zijn de andere afleveringen hetzelfde gebleven.

Nu ben ik wel benieuwd welke stukken niet op de dvd staan die wel op tv te zien zijn. Gaat het om hele scenes, of om stukjes? Welke stukken zijn er precies verdwenen?

Het zijn slechts twee korte stukjes. Zoals Samba al aangeeft, is de herhaling van 'De Spaanse zon' verdwenen. Verder ontbreekt de scène waarin Bassie de sleutel in de vaas verstopt. Overigens zijn dit dus de verschillen tussen de oorspronkelijke DVD en de 'Speciale Uitgave' inclusief de verloren aflevering; er staat me iets van bij dat die herhaling van 'De Spaanse zon' ook in de tijd van de eerste DVD al niet op TV te zien was.

Het opvallendste en vreemdste verschil tussen verschillende versies van de Sleutel blijft wat mij betreft toch de afdeling zonder remmen: op de DVD en de huidige TV-versie is die scène om onduidelijke redenen iets korter en voorzien van andere dialoog dan op de videoband van anderhalf uur. Joost mag dus weten welke versie van de afdaling in 1979 op TV te zien was.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het opvallendste en vreemdste verschil tussen verschillende versies van de Sleutel blijft wat mij betreft toch de afdeling zonder remmen: op de DVD en de huidige TV-versie is die scène om onduidelijke redenen iets korter en voorzien van andere dialoog dan op de videoband van anderhalf uur. Joost mag dus weten welke versie van de afdaling in 1979 op TV te zien was.

Ben ik heel makkelijk in: de versie die nu op DVD en TV te zien is. Waarom? Omdat in de 'verlengde' scène op de 90-minuten gebruik wordt gemaakt van een hehaling van de beelden waar Adriaan al in paniek met de niet-werkende rem bezig is, terwijl er een rustig gesprekje tussen Bassie en Adriaan overheen is gedubt :P Ook het shot van de dichterbijkomende hoek is geloof ik meerdere keren gebruikt, maar daar ben ik niet zeker van.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben ik heel makkelijk in: de versie die nu op DVD en TV te zien is. Waarom? Omdat in de 'verlengde' scène op de 90-minuten gebruik wordt gemaakt van een hehaling van de beelden waar Adriaan al in paniek met de niet-werkende rem bezig is, terwijl er een rustig gesprekje tussen Bassie en Adriaan overheen is gedubt :P Ook het shot van de dichterbijkomende hoek is geloof ik meerdere keren gebruikt, maar daar ben ik niet zeker van.

Met dat shot van die hoek heb je volgens mij inderdaad gelijk, en wat de herhaling betreft dus ook. Toch blijft het dan een raadsel waar de shots die wél duidelijk anders zijn dan vandaan zijn gekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Met dat shot van die hoek heb je volgens mij inderdaad gelijk, en wat de herhaling betreft dus ook. Toch blijft het dan een raadsel waar de shots die wél duidelijk anders zijn dan vandaan zijn gekomen.

Net zo'n vraag als 'Waar komen de beelden uit de verloren aflevering in de intro van de 90-minuten versie vandaan?'. We don't know. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net zo'n vraag als 'Waar komen de beelden uit de verloren aflevering in de intro van de 90-minuten versie vandaan?'. We don't know. :P

Nou, dat weten we dan weer wel :P Die beelden zijn rechtstreeks uit de intro uit 1978 geplukt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het stukje over de verwijderde scenes weer gevonden, stond op de wiki pagina van Het geheim van de Sleutel. Er werd inderdaad verwezen naar het verschil tussen de DVD uitgaven. Ik dacht dat dit over het verschil TV - DVD ging, maar blijkbaar zijn die aan elkaar gelijk. De tweede keer Spaanse Zon heb ik onlangs niet gezien in de TV Versie en de scene met de sleutel in de vaas is ook niet meer op tv te zien. Ze gaan nu meteen richting zwembad als ze zich omgekleed hebben.

Kennelijk is de tv versie ook gewijzigd na de terugkeer van de verloren aflevering. Is me eigenlijk nooit opgevallen gek genoeg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op Pebble TV of Telekids kan ik me herinneren. Aflevering 2 heet nu aflevering 2a als ik het goed heb.

Aflevering 1b :) Het zit immers tussen aflevering 1 en 2 in.

Levert meteen ook een maf stukje op op tv, aan het einde van aflevering 1`De Klapband', krijg je de vooruitblik op aflevering 2 en niet op aflevering 1B (er is dus geen 'nieuwe nummer vooruitblik'. Aan het einde van aflevering 1B krijg je opnieuw de vooruitblik op aflevering 2, beetje slordig!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aflevering 1b :) Het zit immers tussen aflevering 1 en 2 in.

Levert meteen ook een maf stukje op op tv, aan het einde van aflevering 1`De Klapband', krijg je de vooruitblik op aflevering 2 en niet op aflevering 1B (er is dus geen 'nieuwe nummer vooruitblik'. Aan het einde van aflevering 1B krijg je opnieuw de vooruitblik op aflevering 2, beetje slordig!

Aah, I stand corrected :) Just wondering, maar hoelang duurt aflevering 1b eigenlijk? Dacht altijd dat hij te kort was om als volwaardige aflevering herhaald te worden. En ergens is het ook wel een ongelofelijk stuk filler :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij duurt hij gewoon 20 minuten hoor. Zeker omdat het liedje (Oversteken) en het circusnummer best lang duurt.

Daarover gesproken, het valt me nog mee dat ze dat stuk uit de aflevering niet in die 'Leer het verkeer'-themaDVD hebben gemonteerd zoals ze met talloze shorties en zelfs stukjes uit de series hebben gedaan. Of, even ietwat offtopic, zat de shorty met veilig oversteken er al tussen? :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

...Maar waarom dan de 1978-leader gebruiken voor die paar seconden, als de rest ervan daar niet uit afkomstig is? :P

De leader uit '78 had sowieso al vijf shots die onbruikwaar waren vanwege het toenmalige titellogo. Tel daarbij op dat die leader volgens mij steeds per aflevering aangepast werd en dan hou je al niet veel shots meer over die bruikbaar waren :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

"Twee boeven geven Bassie per vergissing de sleutel van een geheime kluis. Bassie en Adriaan vertrekken, nietsvermoedend, voor een rustige vakantie naar Spanje. Maar veel rust krijgen ze niet. De boeven willen namelijk de sleutel terug en achtervolgen daarom de clown en acrobaat zelfs naar Spanje! Onze twee vrienden beleven weer spannende avonturen. Maar gelukkig loopt alles ook weer goed af." Ik heb net sinds lange tijd deze serie weer eens gezien, de 90 minuten durende CNR videoband. Okee, het is niet geweldige avontuur van het Geheim van de Schatkaart, maar ook hier zit veel actie in (Eigenlijk al meteen zodra ze de sleutel hebben, en dat is al na een paar minuten :P ) en geweldige flauwe humor! De oude B2 vind ik geweldig, waar ik me aan de nieuwe vaak stoor. Non-stop actie, met daartussenin geweldige humor, maakt van deze serie een topper. Ik moet wel de CNR band kijken, de volledige serie vind ik niets aan, met naar mijn mening saaie dromen en liedjes en veel opvulling :)

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij hielden ze een hele serie over waar ze beelden uit konden halen. _O-

Volgens mij was dat ze in die tijd van de eerste videobanden waarschijnlijk nét iets te veel moeite ;) Zie ook de eerste video-uitgave van de Schatkaart; voor die leader namen ze niet eens de moeite om een tekstloze versie van de shots die op TV de titels van de afleveringen laten zien op te zoeken, maar plakten ze gewoon twee totaal niet-passende shots uit de serie eroverheen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik heb laatst ''De Sleutel'' op DVD gezien. Ik moet zeggen: het is een hele leuke serie. Maar de serie doet me een beetje denken aan De Plaaggeest...

Ik weet niet waarom maar misschien ligt het een beetje aan de regisseur. Maar toch veel beter geacteerd. :P  

Maar met bijna net zoveel humor. (de scene dat Bassie's koffer ''wordt gestolen''). 

B1 en B2 doen het ook heel leuk, B1 is duidelijk de aangever van B2. De Boevenbaas doet het ook heel leuk. 

 

Verder vallen de scenes ''In Amerika'''me op, Waarom droomt hij over Amerika in Spanje?  :?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Ten eerste: leuk dat je weer terug bent.  :)

 

 

Het is eigenlijk Mexico. Maar toen ik de serie voor het eerst zag in januari, dacht ik dat het in Amerika was.

 

Eigenlijk is titel ook verkeerd, het Wilde Westen is alleen Amerika.

 

 

 

Ik vind het wel de droomwereld met de beste muziek. 

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Er kwam een stelletje pikkers en die hebben mijn geld geboefd! <3

Nog altijd één van mijn favoriete droomwerelden van de 10 jaar Bassie & Adriaan-videoband :D

 

About de verloren aflevering... Geen idee? Misschien gewoon niet opgenomen in het uitzendpatroon van Pebble? Het is immers een later aangeleverde aflevering met een vage titel (1b) en een vage vooruitblik (Tweemaal 'De volgende keer'-vooruitblik voor de tegenwoordig officiële aflevering 2, bij aflevering 1 (en dus geen vooruitblik naar aflevering 1b) en bij aflevering 1b).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Begin 2007 kon men wel in lage kwaliteit en opgesplitst in vijf fragmenten de aflevering bekijken op de homepage van Aad van Toor. Het beeldmateriaal was afkomstig van een VCR, waardoor de kwaliteit van het beeld en geluid niet voldoende is om te hermonteren tussen de andere afleveringen. Niet veel later zijn de fragmenten offline gehaald. 

(Tekst van Wikipedia). 

 

Zijn deze 5 fragmenten nog op enige wijze te verkrijgen/bekijken ergens? 

Ook al zijn ze van slechte kwaliteit, zou ze graag eens willen zien. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...