Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: De Diamant


Aanbevolen berichten

Geniale serie :D Adriaan heeft best talent voor regisseren (jammer dat dat later weer een beetje verdwijnt), er zitten hele leuke overgangen in en dergelijke. Superspannend met dat kasteel en de achtervolging enzo... Oh, en de adjudant zingt :D

Samen met de Kroon mijn favo serie :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze serie staat bij mij inderdaad in mijn top 3 van favoriete series. De Diamant kent veel spanning en sfeer en de wraak van de boeven is hier wel heel gemeen. Als zelfs het helec circus (inclusief publiek) zich tegen Bassie en Adriaan keert, heb je het wel goed gedaan. Ook de achtergrondmuziek vind ik goed gekozen. Jammer alleen dat het geluid van deze serie vrij slecht is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind de Adjudant hier heel erg goed en mijn favoriete stuk is het opzetten van de Infrarood bril, hoe briljant gevonden is dat!

Alleen was ie in de diamant nog "maar" hoofdagent bij de gemeentepolitie ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

En, eh...een infraroodbril in de Diamant? Dat was toch echt pas negen jaar later in de Kroon :P

Maar goed, na de Stad komt de Diamant bij mij op de tweede plaats. Het is zeker de spannendste van alle series, B2 heeft een aantal geweldige opmerkingen en net als in de Stad barst het van de briljante muziekjes. Bovendien zijn B&A zelf hier echt nog de Crocksons, wat ook een hoop leuke/spannende scènes oplevert.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Wat mij onlangs bij het herbekijken van deze serie opviel was de aanwezigheid van een stukje 'GX1' (Rick van der Linden). Het stukje muziek zit in een scène waarin Adriaan het kasteel beklimt. Zat hier oorspronkelijk niet zo'n 'rechtenvrije-lp muziekje'? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik 'GX1' ooit buiten De Sleutel ergens gehoord heb.

Daarnaast is er natuurlijk wel meer aangepast, want de kofferbak scène bevat bijvoorbeeld tegenwoordig een stukje Smorenburg en niet meer dat muziekje waarvan de naam nog steeds niet is gevonden (het kofferbak-nummer).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat mij onlangs bij het herbekijken van deze serie opviel was de aanwezigheid van een stukje 'GX1' (Rick van der Linden). Het stukje muziek zit in een scène waarin Adriaan het kasteel beklimt. Zat hier oorspronkelijk niet zo'n 'rechtenvrije-lp muziekje'? Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik 'GX1' ooit buiten De Sleutel ergens gehoord heb.

Daarnaast is er natuurlijk wel meer aangepast, want de kofferbak scène bevat bijvoorbeeld tegenwoordig een stukje Smorenburg en niet meer dat muziekje waarvan de naam nog steeds niet is gevonden (het kofferbak-nummer).

Volgens mij zat GX1 er altijd al. Dat kofferbak-nummer was trouwens alleen te horen in de nabewerking op vhs. Een soortgelijk nummer is ook te horen in de schatkaart en de sleutel nabewerking op vhs.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat kofferbak-nummer was trouwens alleen te horen in de nabewerking op vhs. Een soortgelijk nummer is ook te horen in de schatkaart en de sleutel nabewerking op vhs.

In feite is het gebruik van dat nummer in de Diamant op één of andere manier dus een eigen leven gaan leiden, waaruit de naam "Kofferbaknummer" is ontstaan.

Het eerste gebruik van het nummer was immers inderdaad in de Schatkaart, en dat is ook de enige serie waar het in feite 'thuishoort'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Goede serie. Alleen jammer dat ze bij de nabeweking niks hebben gedaan aan de belichting in de grotten van Valkenburg. In de videobanden zag je duidelijk Bassie en Adriaan binnen komen, Adriaan wenken naar Bassie, en dan zag je Bassie vallen. Maar op de DVD hoor je alleen wat gestommel, en vraagt Adriaan ineens aan Bassie wat er gebeurt. Maar je ziet eigenlijk helemaal niks, behalve een paar brandende fakkels.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Mijn favoriete B&A-serie, aangezien ik in Valkenburg aan de Geul woon, dus ik kom regelmatig terug op de nostalgische opname-locaties :)

Dus mochten er nog locaties onbekend zijn, let me know.

aangepast door Joris84
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Op het moment ben ik weer De Diamant aan het kijken. Wat blijft dat toch een goede serie. De afwisseling tussen humor, spanning en actie is heel goed gedoseerd. Je ziet alleen dat zeker in deze tijd sommige scene's vre-se-lijk langdradig zijn, bijvoorbeeld de droomwereld met de leeuwen. Pffff...

Een paar dagen geleden heb ik het boevenkasteel weer van dichtbij mogen bewonderen. We hadden opnames voor de nieuwe serie: Jelger de goochelaar en de geheimzinnige kist. Inmiddels de derde grote serie. Ook ik ben tegen de kasteelmuur opgeklommen en het is echt veel moeilijker dan het er uit ziet. Respect voor Adriaan.:) Naar boven gaat nog wel, maar als je eenmaal terugwil, is het ontzettend lastig om de stenen terug te vinden waar je op hebt gestaan.

In De Diamant klimt Adriaan naar boven er komt ie een losse steen tegen. In het echt gebeurt dit ook, want ik kwam geheel onverwacht ook een losse steen tegen. Toen ben ik maar gestopt. ;)

Het blijft een heel indrukwekkend kasteel. Bij deze wil ik jullie ook allemaal uitnodigen op dinsdag 9 Oktober, want dan gaat de nieuwe film in premiere in De Naald in Naaldwijk. 's Ochtends om 09:15 uur en 's middags om 13:00 uur. Op woensdag 12 September is er op dezelfde tijden een herhaling van de tweede serie: de jacht op de juwelendief. Bij deze nodig ik ook meteen de heer Koelkast uit om e.v.t. iets moois te componeren. We krijgen steeds meer vaste grond onder onze voeten en ik zou je er graag bij betrekken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beetje verkapte reclamepost voor je nieuwe film, Jelger :') Maargoed, ik wens je er natuurlijk wel veel succes mee.

Nou... De zaal komt ook wel vol zonder hier een bericht te plaatsen, maar ik vind het leuk om jullie even te vertellen en jij bent ook uitgenodigd hoor. Kom er maar bij.;) Bovendien doet het kasteel me natuurlijk meteen denken aan De Diamant en het is ook erg leuk om te zien hoe weinig het is veranderd. Die ridder staat er bijvoorbeeld ook nog steeds. Wel zonder sigaar...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Om het topic maar weer ontopic te sturen: Ik heb deze serie laatst weer gezien, en net als de Sleutel is het geen Schatkaart, maar wel een fantastisch avontuur. Vanaf de eerste scene met de onsnappende boefjes is het meteen een constante strijd tussen de boeven en b&a :D Het kasteel is een mysterieuze schuilplaats, en het plan van de Boevenbaas is heerlijk gemeen. Gelukkig zien Bassie en Adriaan al snel de auto van de boefjes bij het kasteel staan, en Adriaan bedenkt snel het plan om de kofferbak in te kruipen... Waarmee meteen dat heerlijke deuntje begint die we al zo lang zoeken :( Daarna de scene in de grot die overgaat in de 'verkoop van de diamant' gevolgd door een lange achtervolging... Nee, met dit avontuur kan ik me niet vervelen :D Ook een heerlijke soundtrack die die van de Sleutel overtreft.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een kickje: Wat is jullie favoriete versie van de Diamant?

- Originele versie

- CNR versie (Ingekort tot speelfilmlengte, met Schatkaartdeuntjes toegevoegd)

- Arcade versie (Compleet op wat droomwerelden na, met Kroondeuntjes toegevoegd)

Ik ga voor de CNR versie, het snelle tempo helpt het avontuur spannend te houden, en de Schatkaartdeuntjes zijn de kers op de taart :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb niet echt een voorkeur. Er zit namelijk in de huidige versie nog zoveel orginele muziek, dat het me niet uitmaakt, of er muziek van Bert Smorenburg tussen zit of dat van Klaris. Want dat van Smorenburg zijn maar een klein aantal melodieën. En de volledige serie op DVD vind ik alleen maar prettig. Ik heb gemerkt, dat ik de series waar een hoop scènes zijn uitgehaald voor een sneller verhaal voor VHS, dat die lang niet zo leuk zijn, dan wanneer alles erin zit. Alhoewel, één scène had voor mij in de DVD versie sterk mogen ingekort worden, en dat is de droomwereld van Bassie als Leeuwentemmer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb niet echt een voorkeur. Er zit namelijk in de huidige versie nog zoveel orginele muziek, dat het me niet uitmaakt, of er muziek van Bert Smorenburg tussen zit of dat van Klaris. Want dat van Smorenburg zijn maar een klein aantal melodieën. En de volledige serie op DVD vind ik alleen maar prettig. Ik heb gemerkt, dat ik de series waar een hoop scènes zijn uitgehaald voor een sneller verhaal voor VHS, dat die lang niet zo leuk zijn, dan wanneer alles erin zit. Alhoewel, één scène had voor mij in de DVD versie sterk mogen ingekort worden, en dat is de droomwereld van Bassie als Leeuwentemmer.

Aah, het leeuwentemmer-dilemma. Als kind die droomwereld op de 10 jaar Bassie en Adriaan-band beugekeken (Nee, écht tot ik 'm kotsbeu was, evenals de musketiers) en toen was ik er ook klaar mee. Dus ja, in het circus was ik ook niet meer gek van een échte leeuwentemmeract :P Ook de slechte overdubbing van Bas erachteraan draagde daar niet aan bij... Maar toen ik ouder werd en meer naar de act zelf ging kijken... Eigenlijk is het gewoon een kwalitatief goede act die daar neergezet wordt. Ook het verhaal wat eraan bijdraagt tijdens het maken, met de lastige leeuw, dat zorgt toch wel voor vermaak van de droomwereld. Maar most of all ben ik nog altijd gek van het prachtige stuk muziek wat in het origineel te horen is. Toen dat uit de serie gesloopt was was mijn main reason voor het positief wezen over de droomwereld eigenlijk wel weg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar most of all ben ik nog altijd gek van het prachtige stuk muziek wat in het origineel te horen is. Toen dat uit de serie gesloopt was was mijn main reason voor het positief wezen over de droomwereld eigenlijk wel weg.

Eh, de Leeuwentemmer-droom heeft toch nog steeds dezelfde muziek? Of ik heb al die jaren iets ernstig gemist :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Serieus? Ik dacht dat er een nabewerking was waar andere muziek in die droom te horen was. :')

Nee, voor zover ik weet nog steeds Tres por Diez ;)

Er is wel een andere scène waarin de originele muziek is vervangen, hoewel het géén latere toevoeging betreft, maar niet de Leeuwentemmer-droom.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De scène waarin B&A naar de kleermaker rennen. Oorspronkelijk (zoals ook nog op de dubbelbox te horen) zat daar een Van Galen-versie van Three Little Words gecomponeerd door Harry Ruby, maar op de DVD is het door een ander, niet nader geïdentificeerd honky tonk-deuntje vervangen (dat overigens ook een keer in de teruggevonden verloren aflevering van de Sleutel opduikt, waardoor ik het vermoeden heb dat het daar oorspronkelijk ook niet thuishoorde).

Opvallend is dat een ander fragment van datzelfde Three Little Words ook in de shorty over grappen maken is vervangen. Daarin was het te horen wanneer Bassie zijn taartgrap wil uithalen, maar ook daar is het dus verdwenen. Zal dus ongetwijfeld een rechtenkwestie zijn, maar toch opvallend dat het enkel dat nummer betreft en geen enkele van de andere, vergelijkbare door Van Galen ingespeelde oldies.

Link naar bericht
Delen op andere sites

en het plan van de Boevenbaas is heerlijk gemeen.

Dit is inderdaad wat deze serie erg goed maakt. De wraak is echt even compleet daar. Niet alleen rekenen de boeven af met hun vijanden, maar ze zorgen er ook voor dat ze overal uitgejouwd worden. Twee vliegen in één klap dus. Dit gegeven herhaalt zich in De Kroon, maar is daar minder sterk uitgewerkt. Niet iedereen weet dat B&A er met het losgeld vandoor zouden zijn gegaan, dus de impact naar 'de buitenwereld' is minder groot.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is inderdaad wat deze serie erg goed maakt. De wraak is echt even compleet daar. Niet alleen rekenen de boeven af met hun vijanden, maar ze zorgen er ook voor dat ze overal uitgejouwd worden. Twee vliegen in één klap dus. Dit gegeven herhaalt zich in De Kroon, maar is daar minder sterk uitgewerkt. Niet iedereen weet dat B&A er met het losgeld vandoor zouden zijn gegaan, dus de impact naar 'de buitenwereld' is minder groot.

Mwah, de onderliggende dreiging die heerst is dan weer wel episch gedaan in de kroon. Chronologisch gezien zouden B&A het hele gedoe met De Diamant-zaak al gehad hebben dus weten ze wat ze boven het hoofd hangt als ze de Baron niet grijpen.

Maar ook de diefstal is zo geniaal, die achtervolging met de twee duo's _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond het vroeger altijd zo vreemd, dat B1 zijn pruik zo netjes gekamd had tijdens de diamantroof, en dat zijn pruik tijdens de achtervolging ineens weer in het model zat wat deze had, toen hij 'm in het kasteel op zijn hoofd zette. Járen later weet ik nu wel beter. In die scène doet Aad van Toor alsof ie B1 in vermomming is. En heeft Wil Sibbelee gewoon de stem nagesynchroniseerd zodat het lijkt dat het B1 is vermomd als Adriaan. En tijdens de achtervolging die daarop volgt, is het gewoon Wil in het acrobatenkostuum.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar ook de diefstal is zo geniaal, die achtervolging met de twee duo's _O_

Met die doorgang door dat gebouwtje, blijft ook zo geniaal.

En Paul natuurlijk met zijn legendarische 'Dieven... DIEVEN' Wat kon die man toch heerlijk tekeer gaan in zijn rollen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik vond het vroeger altijd zo vreemd, dat B1 zijn pruik zo netjes gekamd had tijdens de diamantroof, en dat zijn pruik tijdens de achtervolging ineens weer in het model zat wat deze had, toen hij 'm in het kasteel op zijn hoofd zette. Járen later weet ik nu wel beter. In die scène doet Aad van Toor alsof ie B1 in vermomming is. En heeft Wil Sibbelee gewoon de stem nagesynchroniseerd zodat het lijkt dat het B1 is vermomd als Adriaan. En tijdens de achtervolging die daarop volgt, is het gewoon Wil in het acrobatenkostuum.

 

Dankjewel. Ik snapte die scene eerst niet tot je reactie. Ik snapte niet dat B1 er zo goed uitziet als Adriaan en dan opeens in de vluchtauto niet meer. 

 

Bij die scene dat de Diamatiar Glitter & Schitter (wat een naam) dacht ik opeens de Baron te horen. Ik dacht bijna ''Drommels, altijd weer die vervelende Bassie & Adriaan'' te horen.  :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...