Ga naar inhoud

Het Queen-Topic


Aanbevolen berichten

2436006194_b1afbd8a74_o.jpg

QUEEN

Wie kent ze niet?

Bij de piano vinden we Freddie Mercury, de pianist en leadzanger van de groep.

fred_on_keyboard.jpg

Met gitaar in hand treffen wij Brian May, de gitarist van de band.

Brian+May.jpg

Aan de drums speelt Roger Taylor, de drummer, een pakkend ritme.

roger30.jpg

En tot slot vinden we John Deacon, de bassist, terwijl hij de bekende riffjes speelt van nummers als Under Pressure.

john_deacon-medium.png

Met z'n vieren maakten zij 20 jaar lang, van 1971 tot aan 1991 (wanneer Freddie overlijdt aan AIDS) bekende nummers als 'Bohemian Rhapsody', 'I Want It All', 'Heaven for Everyone', 'Bicycle Race' en 'I Want To Break Free'.

1291720009queen.jpg

Na het verschijnen van hun eerste album, 'Queen', in 1973, waar o.a. de hit 'Keep Yourself Alive' op te vinden is, ontwikkelt Freddie Mercury zich als de unieke frontman van de band. Met microfoon-houder in hand loopt hij energiek het podium rond iedereen aansporend hard mee te zingen. Een tweede album komt al snel, genaamd 'Queen II' met daarop de hit 'Seven Seas of Rhye', maar pas bij het derde album 'Sheer Heart Attack' komt de eerste echte hit voor de band. 'Killer Queen'.

Duidelijk te horen zijn de diverse gitaarharmonies waar Brian May om bekend zou worden. Daarna komt in 1975 één van de meest unieke albums uit de muziekgeschiedenis: 'A Night At The Opera', met daarop het wereldberoemde 'Bohemian Rhapsody', een uniek nummer dat nog steeds zijn weerga niet kent.

Dit wordt opgevolgd met het album 'A Day At The Races', waarop het bekende 'Somebody To Love' staat. Maar geen van de vorige nummers is zo bekend als de volgende twee: Op het album 'News Of The World' staan deze twee nummers, vlak achterelkaar geplaatst: 'We Will Rock You' en 'We Are The Champions'. Nog steeds zal je deze nummers regelmatig horen bij voetbalwedstrijden over de hele wereld.

Na het album Jazz, waar o.a. 'Bicycle Race' op te vinden is, komt Queen terug in 1980. Een aantal dingen zijn veranderd. De haren zijn wat korter en Freddie heeft nu een snor.

queen.jpg

Het dan nieuwe ijzersterke album 'The Game', waarop 'Crazy Little Thing Called Love' en 'Another One Bites The Dust' staat, komt dan uit. Dat laatste nummer was een heel ander nummer dan men van Queen gewend was maar ook een grote hit.

Dan doet Queen in 1982 iets heel anders: Ze gaan de disco richting in en maken 'Hot Space'. Meningen zijn hierover verdeeld, maar op het album staat wel de hit 'Under Pressure', een duet met David Bowie.

In 1984 keert Queen terug naar hun roots en maken ze het album 'The Works', met o.a. de hit 'Radio Ga Ga'. Dit wordt gevolgd door het fenomenale optreden op Live Aid in 1985, waar iedereen het ritme klapt op 'Radio Ga Ga', zoals in de videoclip. Dan volgt in 1986 hun album A Kind Of Magic met het oh zo bekende 'Who Wants To Live Forever'

In 1986 gaf Queen hun laatste concert. Freddie is ziek en heeft AIDS, maar dit moet geheim blijven. In 1989 en 1991 volgen nog twee albums. 'The Miracle' en 'Innuendo' De band maakt nog videoclips, maar duidelijk wordt hoe fragiel en ziek Freddie is.

Queen+1991+Slightly+mad+video.jpg

(laatste foto met alle leden van Queen, 1991)

Bekende nummers uit de laatste periode van Queen zijn o.a. 'I Want It All', 'Breakthru', 'The Show Must Go On' maar vooral, de laatste videoclip met Freddie, 'These Are The Days Of Our Lives'.

http://www.youtube.com/watch?v=ymLiw8dnHO4

Freddie overlijdt uiteindelijk in datzelfde jaar op 24 november 1991. Een rocklegende is heengegaan. Uiteindelijk volgt in 1995 het laatste album van Queen, 'Made In Heaven', met de laatste nummers van Freddie afgemaakt na zijn dood.

made_in_heaven.jpg

Bij het beluisteren van dit album wordt eens te meer duidelijk wat we kwijt zijn geraakt met het overlijden van Freddie. Dit topic is om te praten over Queen, maar ook over de solo-carrieres van de vier heren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Queen is toch wel één van mijn favorieten in mijn playlists. Mijn favoriete nummer verandert ook zowat dagelijks. Spijtig dat het zo vroeg moest eindigen, had ze maar wat graag live gezien. Mercury is voor mij een held op de buhne, maar er zijn ook veel dingen aan hem die ik verschrikkelijk vind.

En Hinse, U2 vind ik nog veeeel gaver. Maar dat zijn dan ook mijn favorieten ;)

Hulde voor de OP overigens!

aangepast door Niveath
Link naar bericht
Delen op andere sites

Queen heeft toch een enorme stempel gedrukt op de muziekgeschiedenis. Alleen het feit al dat Bohemian Rhapsody bijna jaarlijks op 1 staat in de top 2000 laat dit duidelijk zien. Op zich had ik ook niet veel met de band zelf, maar ze hebben wel een rij fraaie hits achtergelaten, tot op het laatst toe.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb niet zo veel met Queen, maar een hoop nummers kan ik toch wel aanhoren. Ik geniet zelf echter meer van de (Queen fans zullen het verkrachting vinden) remixen, bijvoorbeeld Bicycle race van Bluemchen/Blossom:

Radio GaGa vond ik trouwens altijd een pokkenummer :P En Another one bites the dust vond ik toen ik echt nog heel jong was "grappig".

Zeer goed uitgewerkte OP trouwens ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Het is dat ik lang niet op dit forum ben geweest, anders had ik veel eerder gereageerd. Maar Queen is een band waar ik wel wat mee heb. Een heleboel eigenlijk. Dit terwijl ik de klassieke samenstelling nooit in actie heb gezien.

In 2005 was voor mij eindelijk de kans om Brian May en Roger Taylor live te zien met Paul Rodgers. En hoewel het zonder Freddie (en John) nooit hetzelfde is, heb ik toen ontzettend genoten van beide concerten in Nederland. Toen vervolgens in 2008 het album "The Cosmos Rocks" uit kwam, was ik erg content. Hoewel de nummers de hitlijsten nauwelijks haalden, zit er zeker leuk materiaal bij. Alleen moet je hier niet het theatricale bij verwachten, dat Freddie toevoegde. Tijdens de bijbehorende tour bezocht ik ook weer een concertje. En ook dit vond ik weer geweldig.

Vervolgens kwam "We Will Rock You" naar nederland. Ik hoorde via de fanclub, waar ik niet lid van was maar toch bepaalde mails van kreeg omdat ik ooit kaartjes via ze had aangeschaft, dat Brian en Roger op een bepaalde dag in Utrecht waren voor de kick-off. En dat onder de aanwezigen toegangskaartjes verder verloot voor de premiere. Aangezien ik daarbij aanwezig wilde zijn, ben ik toen daarom die kant op gegaan (moest me wel van tevoren opgeven). Alleen zonder het resultaat dat ik wilde hebben. Ik kreeg een mooie tas en een t-shirt.

Gelukkig kon ik op het laatste moment nog via de fanclub, waar ik inmiddels wel lid van was geworden, kaarten voor de premiere krijgen (kopen). Dus dat heb ik vervolgens gedaan. En ik heb toen genoten van de voorstelling. Het was toen wel een vreemd gevoel in de pauze. Tussen de BNers door lopen. Maar goed, het was zeker de moeite waard. Ook omdat Brian en Roger aanwezig waren.

Later kreeg ik via de fanclub eens de mogelijkheid om kaarten te bestellen voor de Eddy Christiani awards 2011 te bestellen. Deze elektrische gitaar award ging naar Brian May. Op de avond van de uitreiking was ik, voorin de zaal, getuige van een historisch optreden van Roel van Velzen, waarin Brian May een paar Queen-nummers meespeelde.

Later in 2011 was ik in Londen bij een door de fanclub georganiseerd Freddie Mercury tribute concert. Dit optreden werd gegeven door de SAS-band (met toetsenist Spike Edney) en diverse gastartiesten. Waaronder Brian May. Niet alleen Queen nummers werden gespeeld, maar ook nummers die Freddie gewoon leuk vond. Het blijft eentonig, maar ook hier heb ik genoten.

Voor deze zomer heb ik al kaartjes liggen voor de 2 optredens met Adam Lambert in Londen.

Dus met andere woorden, je kunt me eigenlijk best een grote fan noemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf Freddie heb gemist omdat ik op het moment van verschijnen naar Brian May zat te kijken. Dus wat ik hier over de zichtbaarheid van Freddie tik is op basis van waarnemingen van anderen. Het verschijnen was erg kort. In Bohemian Rhapsody werd de laatste zin, Anyway the wind blows, gezongen door Freddie. En tijdens deze zin was hij dan ook zichtbaar, een paar seconden. Maar hij was erg doorzichtig. Wat niet gek is, want het podium was ontzettend verlicht.

Vervolgens was er een bedankpraatje door Brian, gevolgd door Ben Elton. Die riep producent Robert De Niro en anderen nog even het podium op. En uiteindelijk was er een toegift met The Show Must Go On.

Na de show was er een afterparty, waar alleen VIP's in mochten. En helaas behoorde ik niet tot deze groep. Maar na gezellig met wat anderen te hebben gewacht, ben ik nog wel even met Roger Taylor op de foto geweest en heb ik Brian May de hand geschud.

Al met al was het een ontzettend leuke avond, maar de verschijning van Freddie heb ik gemist omdat Brian May midden op het podium gitaar stond te spelen. En het feit dat ik het effect mis, zegt genoeg over het doel van het effect. Namelijk dat de geest van Freddie doorschijnt in de muziek. Misschien etisch ook beter dan hem te laten rondspringen. Maar door alle aandacht vooraf ietwat een tegenvaller.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even ter informatie, ik ben vandaag weer in Nederland aangekomen. En het is me gelukt om ook voor het 3e concert met Adam Lambert, dat maandag in de verkoop ging, kaarten te bemachtigen. Dus ik kan in Juli nog net iets langer in Londen blijven dan ik eerst van plan was. Het is en blijft een mooie stad.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Queen LP's:

A day at the races

A night at the opera

Queen

Queen news of the world

Queen Jazz

Queen The Game

Queen Hot Space

De eerste 2 zijn genoemd naar films van de Marx Brothers.

Een paar platen heb ik destijds tweedehands gekocht bij Concerto, Amsterdam. Helaas zit er 'als tweedehands merkje' een knipje in deze hoezen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Ik denk dat veel het gemist hebben. Maar afgelopen zaterdag was het eerste volledige concert van Queen+ Adam Lambert. Dit was een gratis toegankelijk concert in Kiev. Dankzij een internetstream kon ik live getuige zijn van dit concert en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben.

De huidige samenstelling van de tourband:

  • Adam Lambert: zang
  • Brian May: gitaar, zang
  • Roger Taylor: drum, zang
  • Spike Edney: keyboard
  • Rufus Taylor (de zoon van Roger): assistent drummer
  • Neil Fairclough: basgitaar

Het mooie is dat de stem van Adam ervoor zorgt dat ze nummers kunnen doen, die met Paul Rodgers onmogelijk waren. Zo waren weer nummers te horen als Seven Seas Of Rhye, Don’t Stop Me Now, We Will Rock You (fast) en Somebody to Love. Ik heb 2 uur genoten van dit concert. Ook al baalde ik dat ik er niet bij was. Maar dat haal ik volgende week 3 keer in.

Een voorbeeld van één van de hoogtepunten staat hieronder:

http://www.youtube.com/watch?v=5-oKp9woQsE&feature=relmfu

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die is ook erg goed. Vooral zijn versie van Bohemian Rhapsody is geweldig. Het is dat ik weet dat het allemaal opnieuw is ingespeeld/gezongen, want sommige momenten klinken vrijwel exact als Freddie.

Overigens een andere goede keuze zou Marc Martel zijn. Die maakt nu deel uit van de Queen Extravaganza, de door Roger Taylor samengestelde coverband.

aangepast door Wer-Al_Zwowe
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan had je het toch echt eerder moeten zeggen. :P

Ondertussen werd mij vanochtend op de volgende video gewezen, en vond hem wel het vermelden waard (Tip: Ctrl - Alt - Linkerpijltoets)

http://www.youtube.com/watch?v=4pGc9zgNogk

:P

Ik kwam er pas op het laatste moment achter dat het concert ook via stream te volgen was. Anders had ik het al veel eerder gemeld *)

Maar toch irritant wat sommigen moeten uithalen om verwijdering op Youtube tegen te gaan. In ieder geval wel een prachtige aflevering van Family Guy, die in mijn herinnering iets langer was.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo, morgen nog even werken en dan snel richting Londen om de heren 3 keer te zien. Namelijk woensdag, donderdag en zaterdag. Indien ik over een internetverbinding beschik (vast wel) zal ik een paar korte reviews geven over deze concerten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren is het eerste concert geweest van Queen + Adam Lambert in de Hammersmith Apollo. Misschien wel het beste concert waar ik ooit bij ben geweest.

Er is klik tussen Queen + Adam Lambert, die ik nog niet eerder heb gezien. De heren hadden gewoon veel plezier op het podium en deden in deze relatief kleine zaal (3500 mensen) bepaalde dingen die ze anders niet zouden doen. Vooral Brian May was hierbij goed bezig. Bijvoorbeeld op een bepaald moment moest er een drumkit voor op het podium gezet worden. Om de tijd hiervan te vullen vertelde hij maar een mop.

Maar ook bij het accoustische stuk was hij goed bezig. Op het moment dat Love of My Life normaal gespeeld werd, vertelde hij het geweldig vind met deze intieme aangelegenheden, dat hij eigenlijk alles kan doen wat hij wil. Vervolgens zette hij accoustisch The Show Must Go On in. Dit alsnog gevolgd door Love Of My Life.

En ook met de Brighton Rock Solo deed Brian iets anders dan normaal. Hij overlegde namelijk met Spike Edney, terwijl hij aan het spelen was. Die speelde vervolgens een variatie van de intro van I Want To Break Free. Het is dat Roger Taylor te laat weer op het podium was, anders was dit vloeiend overgelopen in dat nummer. Maar goed, dat hebben ze goed opgelost door gewoon ook het nummer normaal te beginnen.

En heel belangrijk, het klonk allemaal geweldig. Dus ik ben benieuwd wat komende dagen te wachten staat bij de andere optredens. Van het optreden van aanstaande zaterdag wordt overigens een DVD gemaakt. En laat ik dan net bij de eerste honderd horen die naar binnen mogen...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Toen ik bovenstaande schreef wist ik nog helemaal niets van wat komen ging. Tijdens het 2e en 3e concert ging namelijk alles nog beter. Hoewel ik Queen nooit in het echt heb gezien met Freddie, durf ik te zeggen dat ze qua niveau dat haalden of er erg vlak op zaten.

Alles ging veel vloeiender dan de eerste avond. Adam ontpopte zich als ware frontman, die de aandacht van het publiek goed op zich wist te houden. En, minstens zo belangrijk, die alle hoge noten haalde. Ik heb het gevoel dat ik Queen tijdens deze concerten voor het eerst heb gezien. En dat terwijl ik naar meerdere optredens met Paul Rodgers ben geweest en de heren May en Taylor ook al op verschillende gelegenheden heb zien optreden.

Het was hierbij ook heerlijk om bij het laatste optreden helemaal vooraan te staan. Ik stond overigens net naast een japanner, die zich als Freddie Mercury had verkleed. Dus de kans dat ik een paar keer op de dvd te zien zal zijn is best groot.

Even ter verduidelijking over de kwaliteit, hier zijn de eerste paar nummers van het 2e concert.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...

Deze band blijft gewoon geweldig. Eind vorig jaar (oudejaarsavond) ben ik in Londen in een kerk geweest, om met ze het jaar af te sluiten en dit jaar te beginnen. Dit concert werd live door de BBC uitgezonden. En daardoor was de terugweg naar Nederland heel vreemd. Terwijl ik het gevoel had dat ik iets unieks en exclusiefs had meegemaakt, met een klein groepje mensen, leek het wel of ik iedereen er over hoorde praten. Bizar, maar geweldig.

 

Twee weken later was ik in Newcastle. Voor het eerste concert van de volledige tour. Nu bleek voor mij het stukken goedkoper uit te komen om via Manchester te vliegen. Dus daar landde ik de dag voor het concert. Haalde mijn gehuurde auto op en reed naar mijn hotel in Newcastle. De volgende ochtend keek ik even op Facebook en zag ik de eerste berichten van Queen fans die zich verzamelden. Dus even ontbijten en de auto in. Na 5 minuten rijden kwam ik op een parkeerplaats met een heleboel Queen + Adam Lambert vrachtwagens. Een kippenvel moment... Vervolgens heb ik de auto geparkeerd en ging ik naar de ingang, waar een stuk of 30 fans al aan het wachten waren. Waaronder een aantal bekende gezichten, waaronder de Japanse Freddie. Dus gezellig kletsen, en heel gemoedelijk wachten tot de deur open ging. En dat is het heerlijke aan de UK. De mensen houden zich aan de volgorde, waarin iedereen is gekomen. Maar goed, we konden naar binnen. Kregen zelfs nog de mogelijkheid om een wc bezoek te doen, terwijl we wel onze entree volgorde hielden. En toen ik uiteindelijk de zaal in ging, liep ik naar de plek die ik op het oog had, voorste rij, helemaal in het midden van de catwalk. En weer met de Japanse Freddie naast me. Dus daar heb ik lekker van het concert genoten, met interactie met de band. En ik heb een heleboel foto's gemaakt.

 

Minder dan een week later was mijn volgende reisje naar Engeland. Dit keer naar Londen, om het nog een keer in de O2 te zien. Weer een geweldige plek, weer geweldig genoten. En toen kwam het afzien, omdat ik een kleine twee weken moest wachten tot ik ze weer zag. Op 29 januari, de verjaardag van Adam Lambert, in Keulen. Na het concert even een vriendin bij haar huis afgezet en vervolgens snel door naar Amsterdam, door de sneeuw. Want in Amsterdam stonden ze de dag erna. Kort een hotel overnachting genomen en vervolgens langs de Arena en de HMH naar het Ziggodome gewandeld. Waar ik de 5e was in de rij. (Degene voor me was verbaast dat ik er al was, en merkte in het Engels op, jij was toch gisteren in Keulen?)

 

Voor het volgende concert waar ik naartoe zou gaan, had ik met een vriend in Utrecht afgesproken om te carpoolen richting Brussel. Toen ik echter met de trein onderweg was naar Utrecht kreeg ik het bericht dat dit concert niet door zou gaan. Dus maar even gezamenlijk in Stairway to heaven een biertje gedronken en maar weer terug. Jammer, maar aangezien Adam van zijn dokter niet mocht zingen niets aan te doen.

 

Gelukkig had ik nog een concertje staan in Zürich. Oorspronkelijk het laatste concert van de tour, waar ik naartoe zou gaan. En wat mij betreft ook het concert dat er bovenuit sprong. Ze waren allemaal goed, maar deze had iets extra. Moeilijk te omschrijven, maar de sfeer, de kwaliteit. En ik was niet de enige die dat vond.

 

Goed, oorspronkelijk zou het de laatste zijn geweest. Maar het stak me toch een beetje dat ik naar een concert minder was gegaan dan gepland, dankzij Brussel. Dus uiteindelijk heb ik een kaartje voor Sheffield weten te regelen. Echt het laatste concert van de tour. Zoals altijd weer een geweldige avond. En heerlijk om het op een goede manier af te kunnen sluiten.

 

Opvallend genoeg waren er altijd mensen die van de security hoorden dat de dvd daar werd opgenomen. Maar dat is mij inmiddels wel duidelijk. De security is ingehuurd door de zaal, i.p.v. door de band. Dus die zien camera's en denken daardoor dvd. Terwijl er een paar grote schermen van beeld voorzien moeten worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...