Ga naar inhoud

Wie is de Mol?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 281
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

GAME OVER

Wat zullen veel molkijkers gisteren het nakijken hebben gehad... JW kreeg steeds meer verdenkingen en eerlijk is eerlijk, de hints waren ook wel zeer sterk.

Zelf vond ik het wel spannend dat JW samen met Susan overbleef tijdens de executie. Ik heb Susan al een tijdje bovenaan mijn verdachtenlijst staan, vanwege haar gedrag tijdens bepaalde opdrachten en vreesde al dat 'mijn' mol weer eens vroegtijdig zou moeten vertrekken, zeker omdat ze overbleef met degene met de meeste hints en verdenkingen...... Nu blijft én 'mijn' mol erin en ik kan de mogelijke andere mol die ik 'erbij had gehouden' (door al die internethints) eindelijk wegstrepen. Een herhaling van vorig jaar (Paulien en Kees) blijft hierdoor uit.

Gevaar is nu dat ik ook in de beruchte tunnelvisie terecht kom. Zul je zien dat Suus uiteindelijk de winnaar gaat worden, zal niet de eerste keer zijn dat mijn molverdachte het geld pakt :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Joost; in mijn bericht van 24-01 schreef ik al dat het er bij JW héél dik bovenop lag, en dat wanneer hij het niet is het wel Susan of Aaf zou zijn. Helaas is het ook dit jaar weer zo dat de persoon die de beste papieren had om de mol te zijn er 'toevallig' weer vlak voor de finale uitvliegt (zie ook de laatste aflevering weer dat hij met die hond bezig was en vervolgens -2500 veroorzaakte). Van de mol laten ze nooit zoveel acties zien.

Voelt heel erg als een deja vu met seizoen 12 (slechtste seizoen van de mol imo tot nu toe). Tim Kamps en Liesbeth saboteerden alles en mega-irritante Annemarie bleek de mol, die uiteindelijk bijna niks had gedaan in haar rol. Als het nu Susan blijkt te zijn, heeft ook zij niet bijster veel gedaan. Men verdenkt haar vooral omdat ze overal opduikt met bijv. schoppentekentjes (oeh oeh, 'schoppenvrouw'... de zwarte weduwe! ... weduwe... zwarte vrijstelling... ijzersterke hints ;-). Ik verdacht JW echt niet om zijn T-shirt, maar omdat hij enorm veel spellen verknalde. En dan hebben we Sofie nog. Dat is voor mij echt de Annemarie Jung van dit seizoen die maar geen rood scherm wil krijgen. Vooral omdat ze enorm irritant doet en iedereen haar verdenkt en daarom altijd haar tests beter maakt... en ja... Sofie zit op Susan, dus ze zal zomaar eens gelijk kunnen hebben. Sowieso vind ik de mannelijke mollen (zie Dennis Weening, Patrick Stoof, Kees Tol, Jon van Eerd) vaak véél beter dan vrouwelijke mollen... die lijken gewoon veel meer risico te nemen. Ik hóóp dan maar dat Tygo de mol is. Dat zou nog een verrassing zijn en komt er misschien nog een leuke

slotaflevering.

Overigens; een herhaling zoals met Kees en Paulien zit er zeker wel in. Sofie en Susan die met zijn tweeën overblijven? Die zitten al vanaf minuut 1 vol op elkaar in te zetten.

Verder zoals eerder al gemeld is dit seizoen qua spellen ook minder dan vorig jaar. Nu weer drie kwartier Robinson spelen en vier (uh vijf) op een rij... ook echt van die dingen waar de mol bij 'in actie' moet komen ;-).

Mijn 'mol-koorts' is wel weer een beetje gezakt sinds donderdag... en ja het is maar een spelletje, maar het voelt gewoon wat teleurstellend aan. Volgende week weer Flikken Maastricht, YES! ;-)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

@djkoelkast; beetje een korte samenvatting van mijn vertrouwd lange epistels, maar inderdaad ;-).

Maar goed, klein vooruitblikje naar 'de spannende finale':

Freek heeft een vrijstelling. Sofie zit op Susan, Susan zit op Sofie. Tygo zit op Susan, maar een klein beetje op Sofie. Kan je natuurlijk uittekenen dat Tygo morgen de laatste afvaller wordt, toch? Waarom? Nou...

Scenario: Susan is de mol

- Als Tygo een rood scherm krijgt denkt heel Nederland; 'oooh, maar dan is Susan niet de mol!' Echter aangezien Sofie óók vol op Susan zit hoeft Tygo hooguit zijn test iets langzamer dan Sofie te maken om een rood scherm te krijgen.

Scenario: Sofie is de mol

In dit geval zou Tygo zijn test áltijd minder goed maken dan Susan.

Scenario: Freek is de mol

Zowel Tygo als Sofie zit verkeerd. Susan verdenkt hem wél een béétje.

Met andere woorden (en zoals ik al zei:). Tussen Tygo en Sofie maakt Sofie meer kans om door te gaan. Tygo kan het eigenlijk alleen halen als hij zélf de mol is (maar dat is vrij onwaarschijnlijk, gezien een aantal kandidaten, waaronder Owen, al eerder vol op hem hebben ingezet). Als Tygo afvalt weten wij als kijker nog altijd helemaal geen bal over 'de identiteit van de mol'. Maar als het Susan is wordt zij door een exit van Tygo minder verdacht. En dat willen de makers graag ;-) .

Susan heeft in dit alles eigenlijk 0,0 kans om af te vallen. En nu Jan-Willem eruit ligt ('knap' Joost dat je dat ook daarna pas aangeeft ;-) ) is zij toch de ultieme publieks-hoofdverdachte.

Eigenlijk is het gewoon wiskunde ;-)

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh en voor de duidelijkheid nog daaraan toegevoegd:

- Tygo en Sofie 'zien' wij als als kijkers mollen. Freek en Susan 'zien' wij niét mollen. Vanuit contrapsychologisch perspectief zal de mol dus Freek of Susan zijn (dus; Susan).

- Als Sofie afvalt... dan kunnen de kijkers beredeneren 'wie' de mol is (o.a. omdat Susan en Sofie op elkaar zitten en iedereen op zn minst Sofie licht verdenkt). Als Tygo afvalt weten de kijkers dus niks.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als Freek de mol is dan hebben ze 2x achter elkaar een homo. Ik vond Freek wel verdacht de 1e 2 afleveringen, maar ben er snel van afgestapt.

Er is trouwens op de beeld & geluid wiki te lezen: wie is de mol? Sofie, Freek of Tygo?

Het zou dus ook zomaar kunnen dat Suzan afvalt, of hebben ze het daar fout.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die 'beeld en geluid' poster kom je écht overal tegen en je hoort iedereen er over. Lijkt me dus eerder (wederom vanuit contrapsychologisch perspectief) dat ze daar álle finale-kandidaten op zetten BEHALVE de Mol, nietwaar? ;-) Anders hadden ze net zo goed op dat ding kunnen kalken: wie is de mol van 2014: Jan-Willem?' ;-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh ja, de gehele bovenstaande voorspelling klopte. Dus Joost inderdaad Schoppenvrouw-Susan is de mol, zéér knap opgemerkt ná dat JW eruit lag ;-).

Om het nog obv afl.9 toe te lichten. Toen Sofie de pot ging natellen na de envelop-toch ontbrak er 1750€ (dus dit werd er nog afgetrokken). Art zei hardop dat er 4 envelopjes met rente waren gevonden: 3x met Susan erop en 1x met Sofie. Tygo en Sofie hebben samen de brievenbusjes geopend. Freek en Susan gingen afgewisseld kijken in de brievenbusjes. Susan heeft eerder dit seizoen een envelopje gepost met de naam FREEK erop met een bedrag van 1750€. Conclusie: Susan heeft haar eigen envelopje in één van de brievenbusjes laten liggen. Aangevuld met dat Tygo en Sofie verbaasd waren over dat ze dubbel bij een brievenbusje waren en Freek+Susan dus de verkeerde route hebben genomen maakt het compleet (Susan had de kaart in handen en Freek stuurde de boot.... en volgens Freek 'verliep de samenwerking met Susan vlekkeloos').

Tegenvallend seizoen. Vorig jaar was het veel beter. De meeste kandidaten hadden Susan door, voor het publiek werd 'mol-JanWillem' als een taart in het gezicht gedrukt': en hij was ook de beste mol geweest. De spelletjes voegden ook weer weinig toe.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh trouwens, Djkoelkast: jij verdient ook wel wat credits! Op 19-01 merkte je ook al op dat de getallen 5 en 6 wel vaak in beeld kwamen en dat 1965 het geboortejaar is van Susan! ;-). 'Susan (5letters) Visser (6letters)' sluit hier wel extra bij aan toch?

De openingsspeech van Art is ook wel treffend ('de mol zoekt zijn balans dit jaar in evenwicht') ... Susan is Weegschaal van Sterrenbeeld. Dan nog al die schoppentekens erbij (ook openingsspeech Art afl.1 op de boot op de achtergrond, en bij Susan op de achtergrond in alle leaders). En dan nog haar fanatieke 'follow the horwwwwse' in het chinese jaar van het paard'. Jeminee.

Zou Susan de Mol zijn?! ;-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan weet je nu definitief hoe je volgend jaar de Mol ertussenuit pikt... als 'wij' te zien krijgen (dus on-screen) dat een kandidaat iets verkeerd doet, loopt te stoken, t-shirts met teksten of rode/groene broeken draagt, of fanatiek voor jokers en vrijstellingen gaat, dan is het niet de mol. Een nieuwe variant op het 'follow the money' principe dus. Erg jammer dus, want voor de kijker zou het juist leuk zijn als je de Mol kon vinden als je 'm iets on-screen 'ziet' uitvreten (zoals bij Jan-Willem dit seizoen) en niet tegenovergesteld.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou echt graag een seizoen zien zoals ze in Australië hebben gedaan:

Onbekende mensen, allemaal met een compleet ander beroep

De mol krijgt al het geld wat hij/zij uit de pot weet te houden, totdat hij/zij wordt ontdekt

Dan is de motivatie om geld te winnen vele malen groter dan dat je het op de grote hoop gooit. Ook heeft de mol er zèlf wat aan om niet ontdekt te worden en om dingen sneaky te doen. In de seizoenen met Karel en volgens mij ook Pieter-Jan wist de presentator ook niet wie de mol was. Kan zijn dat het ook bij Angela zo geweest is of bij 1 van die 3 juist wel, ik weet niet meer precies hoe het zit, maar dat is veel interessanter.

Voor dit seizoen nog wat hints:

Het Amerikaanse Ellis Island is op 15 oktober 1965 toegevoegd aan het nationaal register van historische plaatsen. Susan is op die dag geboren.

Bij het vijf-op-een-rij spel waren de schijven van Susan groen. In eerdere seizoenen is verteld dat groen de kleur van de Mol is.

Wanneer Susan een blik in de toekomst mag werpen zien we 'De Mol' op haar scherm. Dit is bij geen enkele andere deelnemer te zien.

We zien twee heiligen een vergelijkbaar handgebaar maken: Boeddha en Sint-Augustinus. Susan maakt een vergelijkbaar gebaar. De titel van de aflevering is een heilige aanwijzing.

We zagen in aflevering 5 een shot van een wolk in de vorm van een hart en daarna een shot van een straat. Susan speelt in de film Hartenstraat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klinkt goed wat betreft Australische versie... Paul Rabbering maakte in de Wereld draait door vandaag ook al een opmerking over dat je de laatste jaren vooral kandidaten ziet 'Mollen'. Dat is juist (imo) teleurstellend, want voor de kijker wordt het daarmee ook onmogelijk om de mol te ontdekken. Kandidaten en dé mol zouden in hun rol moeten blijven en daartoe ook 'gemotiveerd' moeten worden.

Verder nog aanvullend op je aanwijzingen de muzikale hint van Jan-Willem Roodbeen richting de identiteit van de mol: The Police > Roxanne (fragment: you don't have to put on the red light)... lijkt ook duidelijk te verwijzen naar Susan die de keuze kreeg voor een groepsvrijstelling en daarmee dus 'niet verplicht werd een rood scherm te laten tonen'.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zooo.

Nou dit was dus BY FAR de ALLERSLECHTSTE MOL ooit!!

Deze mol heeft geen ene flikker gedaan, is compleet ingeseind door de regie en hoefde het alleen maar uit te voeren.

Feitelijk is dus de regie dit jaar de grootste mol geweest.

Daarbij hebben wij in de laatste aflevering alle spelletjes terug mogen kijken.

Ik heb in geen enkel spelletje een ECHTE mol actie gezien (niet eens een actie zoals Anne-Marie Jung dat deed met het krijtje).

Sterker nog: Nadat de "mol-acties" uitgezonden waren werden meerdere keren Aaf en (jawel) Jan-Willem genoemd als kandidaten die meer liepen te mollen...

Daarbij ook nog op te merken:

- Geen leader,

- Geen terugdraaiend filmpje zoals in seizoen 11 en 12

- Geen enkel spannend moment meer voor het bekend maken van de mol (Freek werd al verteld dat hij ook niet de winnaar was (dus het MOEST Susan zijn en het kon niet anders meer)

- Geen "verborgen" extra aanwijzingen

- Alle "verborgen" afleveringen van de titels en "mol-acties" die uitgevoerd zijn werden al op diverse fora (ook hier) gepost (zoals bijvoorbeeld het laten liggen van het envelopje van Freek in die brievenbus (waarbij de andere kandidaten overigens luid moesten juichen (ahum!)) en het mol-logo tijden het in de toekomst kijken en de heilige vingeraanwijzing

- De "verborgen" afleveringtitels waren superslecht (neem alleen al als voorbeeld "schijnbeweging"; was het een schijnbeweging dat juist het groepje van de mol geld pakte? Nee dat was niet gepland en bovendien MISLUKT; De schijnbeweging "MOL" van Jan-Willem was er wel één. En "...Moet je zien", wat?! die VISSERSboot?? Wow goed man... NOT!

- NIETS over zwarte vrijstellingen en/of schoppen zoals in januari ook al gepost in dit topic

Kortom: een KUT-mol en de ALLERSLECHTSTE SEIZOENSFINALE OOIT

Dit seizoen moeten we denk ik maar gauw vergeten.

Misschien zelfs wel beter om dit seizoen heel diep onder de grond te weg te stoppen...

Het meest erge vond ik nog wel dat Art zei: "Nou Susan, je hebt wel heel goed gedaan" (Braak gehalte was heel hoog).

Ik weet 100% zeker dat Sofie nog een betere mol was, en voor 100000% zeker dat Jan-Willem de mol had MOETEN zijn!

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nu ik er iets langer over nadenk: een aantal spelletjes hebben we niet eens terug gezien. Er is dus amper gemold. Ja, zo kan ik ook verborgen blijven.

Ah, dus het is ingedaald...

Dat bedoel ik dus.

Kun je dus nagaan hoe goed Kees Tol was vorig jaar ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mja maar die vond ik niet zo goed :P

Het spel wordt ook veel te veel 'gespeeld' nu. Iedereen gaat lopen 'mollen'.

Bullshit... Deze mol heeft niets gedaan en is letterlijk overal mee geholpen.

En in de spelletjes waar de mol de vrije hand had en zelf kon improviseren werd dat NIET gedaan.

Kees pakte dat wel leuk aan door wel te mollen.

Kees kan dan wel je type niet zijn, maar hij speelde het spel wel leuker

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Joost; nee, dat spreek ik zeker tegen. Dit seizoen was net als alle andere seizoenen gewoon weer leuk om naar te kijken met alle bijbehorende prachtige beelden, complottheorieën en leuke deelnemers (Vooral JW, Tygo en Jennifer voor het uitzicht ;-) ). De 'uitkomst' was alleen een flinke tegenvaller. Zonder al te veel in herhaling te vallen:

- Deze 'Mol' heeft weinig eigen inbreng gehad (vrijwel alles op aanwijzen van de regie, zoals 'in die envelop zit het geld, het is díe vingerafdruk, dit is de cijfercombinatie, enz.). Spellen mislukten 'sowieso' ook zonder Mol... dit zei Art zelfs letterlijk.

- Bij de mógelijke eigen inbreng was deze Mol véél te passief of de uitvoering is compleet mislukt/de Mol pakte de kansen niet (zie eerste spel waar Jennifer het geld pakt, maar ook de windmolens, de jeep-boot opdracht (mol: 'dit ging zó gesmeerd... het leek bijna alsof er geen mol was'), de speedboot-achtervolging, en het Alfabet-woorden spel.)

Persoonlijk begrijp ik ook niet hoe de makers deze kandidaat hebben kunnen selecteren voor de rol van 'Mol'...

Daarnaast; de 'aankleding' van de finale was ook mager. Je zat 5 minuten naar hetzelfde verhaal van Art uit afl. 9 te kijken en we kregen uiteindelijk alleen de Mol die naar voren stapte en zich bekendmaakte. Geen spannende compilatie... geen spannende muziek... en Art die de Mol verraadde door te zeggen 'dat Freek óók niet de Winnaar was... eh? Dan weten we het toch..?

De regie was dit seizoen de Mol... zij wilden heel Nederland laten geloven dat Jan-Willem de Mol was (op de finaledag gaf 8% van de kijkers nog stééds aan dat JW de Mol was...) en dat is ze gelukt tegen ieders gezonde verstand in. Velen hiér zeiden ook resoluut JW, maar zeiden er ook naast 'dat het er zó dik bovenop lag dat het wel Susan zou zijn'. JW bracht iedereen in twijfel. Alles na JW's exit kon je dus ook blind invullen (heb ik letterlijk gedaan, zie mijn posts vóór de uitzendingen.. Tygo's exit, de envelop met 'FREEK', de muzikale aanwijzing, enz..).

Conclusie: één van de minste / zo niet teleurstellendste 'Mollen' uit 14 seizoenen Wie is de Mol (Tja... nog érger dan Annemarie Jung...) . Maar volgend jaar ga ik er gewoon weer met veel plezier en hoop naar kijken... (eigenlijk net als de nieuwe James Bond, die ook steeds tegenvalt) En als de Mol weer een man is wordt het sowieso weer een beter seizoen...!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is wel het best bekeken seizoen ooit, wat maakt dat ze het volgend jaar net zo gaan doen ;(

Zo hebben ze ook Expeditie Robinson verkracht.

En Peking Express...

EDIT: Pardon, nee, niet Peking Express. Ik zat teveel met dat vre-se-lijke BN'er-seizoen (Peking Express VIPS, gruwel...) in gedachten.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar Joost, alles buiten beschouwing... wat is dan jouw mening over deze Mol?

Wat betreft mijn mening over Susan als mol, tsja ik wil haar ook niet vergelijken met topmollen als Nico, George, Yvon, Dennis en Kees. Dat waren mollen die echt zelf het initiatief namen om opdrachten te saboteren, tot zelfs woedende medekandidaten aan toe. Hopelijk volgende keer weer zo'n echte verrader. Ben het dus eens met de mening dat Suus wel heel veel kreeg aangereikt. Daarom vraag ik me ook af of het programma niet over z'n top heen is qua spel van de mol. We zullen zien wat de mollentoekomst brengt.

En over de serie: aangezien ik de laatste jaren meer naar het programma als geheel kijk en wat minder fanatiek naar de mol speur, ben ik over het algemeen wel te spreken over deze editie. De locaties waren weer super, ook diverse opdrachten konden me wel bekoren en stiekem vond ik het uitstapje naar ER ook wel leuk (was lang genoeg zo). Ik kijk dus ook zeker uit naar editie 15 (zonder Anton Jongsma).

Link naar bericht
Delen op andere sites

En Peking Express...

EDIT: Pardon, nee, niet Peking Express. Ik zat teveel met dat vre-se-lijke BN'er-seizoen (Peking Express VIPS, gruwel...) in gedachten.

Ving ooit ergens op dat er BN'ers waren benaderd voor een nieuwe Peking Express.De kans is er dus dat ook dit programma met BN'ers gaat werken :(

Link naar bericht
Delen op andere sites

En Peking Express...

EDIT: Pardon, nee, niet Peking Express. Ik zat teveel met dat vre-se-lijke BN'er-seizoen (Peking Express VIPS, gruwel...) in gedachten.

Peking Express is met het vertrek van Art (die het na wijlen EPH erg goed deed) ten dode opgeschreven. Ze hadden een of andere Wortelboer? Die gozer kon echt niks. Zonde. Ook verpest door véél te veel 'studiostukjes' tussendoor.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Peking Express is met het vertrek van Art (die het na wijlen EPH erg goed deed) ten dode opgeschreven. Ze hadden een of andere Wortelboer? Die gozer kon echt niks. Zonde. Ook verpest door véél te veel 'studiostukjes' tussendoor.

Art maar ook Roos van Acker, een heel goed presentatieduo voor die reeks. Het was ook de allereerste realitygameshow die ik echt volgde, terug in 2006 :D En iedere week zaten zowel ik als m'n moeder (die na de eerste uitzending ook om was en voortaan stug meekeek) ons dood te ergeren aan het lesbische koppel Inge en Lien, de ene zo dramatisch geblondeerd dat je blind werd als je maar lang genoeg recht naar haar kop bleef kijken en de ander zó rood dat... je blind werd als je maar lang genoeg recht naar haar kop bleef kijken. :') Die laatste is zelfs nog bij Kopspijkers geweest, misschien kan iemand het zich herinneren dat de roodharige hun handicap Reinier (uit seizoen 1) uitschold omdat hij er "als een vuurtoren uitziet met zijn vuurrode t-shirt". _O- En listig dat die twee waren, listig! Je bleef iedere week kijken om maar te ergeren en te juichen voor de andere, veel leukere deelnemers, te hopen dat die sympathieke Jan en z'n dochter Miranda ze een keer de loefaf zouden steken (helaas, zij moesten al snel het veld ruimen), of misschien Jimmy en Amir... En verdomd, echt nét voor de finale gebeurde dat ook en vlogen Inge en Lien de laan uit :D (ik heb nog niet op Wikipedia durven kijken hoeveel ik verkeerd onthouden heb door de jaren heen, dus mocht ik iets fout hebben, hoor ik het graag :'))

Maar tot zover over Peking Express - De Mekong Route, een totaal ander programma. _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja de duo-presentatie met Roos was top, die zat eerst ook bij Expeditie Robinson als ik het mij goed heug, samen met EPH.

Klopt, later is Roos daar weer vervangen door 'ene' Lotte en later weer door Evi.

Helaas gaat ook Evi Expeditie Robinson verlaten, weer een presentator met een samenwerking met EPH minder.....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zou een nieuwe Belgische Wie is de mol? komen, maar het lijkt nu definitief van de baan te zijn:

'Ik geef me enkel als het een project is waarbij ik nieuwsgierig ben hoe het zal aflopen. Bij 'De Mol' kan ik het me te goed voorstellen'. Jammer voor de fans, maar 'De Mol' komt écht niet meer terug.

MNM-dj Peter Van de Veire belde vrijdagochtend met VIER-presentator Michiel Devlieger en stelde hem de vraag die op vele lippen brandt: 'Komt 'De Mol' ooit nog terug op tv?' Van de Veire stelde die vraag in het kader van de nineties-dag op MNM. Het antwoord van Devlieger was duidelijk. Hij wil enkel nog aan projecten beginnen die hem nieuwsgierig maken. En bij 'De Mol' voelt hij die drive niet meer. Het programma keert dus zo goed als zeker nooit meer terug.

Fans van 'De Mol' kunnen wel nog steeds afstemmen op de Nederlandse omroep AVRO. Daar wordt nog elk jaar een nieuwe reeks gemaakt, met bekende Nederlanders. Onlangs nog behaalde de finale van de laatste reeks daar een absoluut kijkcijferrecord.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

@Joost: Met andere woorden (zoals eigenlijk iedereen in dit topic wel meldt): Susan was een matige tot slechte Mol.

De daaropvolgende vraag/stelling 'Is de Mol over zijn top heen?' beantwoord je eigenlijk zelf: absolúút niet, aangezien Kees nog één van jouw (maar ook mijn) 'topmollen' is. Dat was namelijk nog zó recent dat het gewoon nog werkt. En dat had alles te maken met 'eigen inbreng' en dat 'wij' als kijkers hem konden aanwijzen als Mol.

Dat brengt me toch naar je volgende alinea wat mij persoonlijk wat stoort: het minder fanatiek 'molspeuren' en 'naar het programma als geheel kijken'. Waar komt het volgens jou dan op neer? Dat we mooie locaties zien en 'in' WIDM trailers voor Expeditie Robinson moeten slikken (soort van sluikreclame)? Lijkt inderdaad wel op het einde (dus de laatse series) van Bassie en Adriaan... die gingen ook voor de mooie plaatjes en minder voor waar ze 'groot' mee zijn geworden.

Wat ik wil zeggen: de méérwaarde voor de kijker is juist dat je gedurende de serie óók de Mol kan ontdekken. Dat werkt niet met de manier zoals Susan de Mol speelde en dat werkt óók niet met mooie beelden en Expeditie Robinson taferelen. En tot slot: de diverse opdrachten waren júist dit seizoen ook teleurstellend... ook zonder mol zouden veel opdrachten sowieso mislukken in dit seizoen (waaronder de zaklampjes in afl.1, het spel met de boeddha's, enz.)

Conclusie: Seizoen 14 was teleurstellend. Volgend jaar hopelijk beter; en ik ga er sowieso met goede hoop weer in.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Om even terug te komen op je reactie Mars: niet alleen in dit topic wordt Suus een mindere mol genoemd, ook elders zijn er kritische kanttekeningen geplaatst bij haar optreden. De meningen hier worden dus breder gedragen.

Wat betreft het 'over de top heen zijn': gelukkig dat er inderdaad nog wel goede mollen zijn, maar ze nemen wel af. Kees was een prettige uitzondering en zelfs Anne-Marie ondernam nog wel eens wat, maar mollen als Kim, Parick en Susan vielen tegen. Dat soort mollen moet het teveel van nepmollen en regieaanwijzigingen hebben en worden mede daardoor wat 'lui'. Wellicht speelt ook de sterk toegenomen community hierin een rol. Mollenstreken uit de eerste seizoenen zouden nu absoluut niet meer kunnen, waardoor er meer een rookgordijn wordt opgetrokken door de regie, om ervoor te zorgen dat de Mol te snel bekend dreigt te worden. Eigenlijk moet je tegenwoordig het internet mijden als je de mol 'onbevangen' wilt ontmaskeren, aangezien de steeds groter wordende groep molspeurders overal bovenop zit. We hebben het gezien met Kees en in het verleden met Inge Ipenburg, dat de mol daardoor voor het einde al zo goed als definitief bekend was. Een grote fancommunity is natuurlijk fijn en heeft er mede voor gezorgd dat het programma, na de pauze van 2004 weer terugkwam, terwijl de AVRO dat eerst niet wilde, maar een programma kan daardoor ook aan z'n succes ten onder gaan. Gelukkig is dat bij WIDM nog niet zo, maar er is wel wat veranderd en helaas dus niet altijd positief. Laten we duimen voor weer een topmol in 2015, die zelfs de fans op eigen houtje op het verkeerde been kan zetten!

Over het minder fanatieke molspeuren bij mezelf: uiteraard was het niet mijn bedoeling om je met die uitspraak te irriteren. Natuurlijk weet ik ook heus wel dat het element Mol het belangrijkste is en de mooie plaatjes bijzaak (mooi voorbeeld van Bassie en Adriaan trouwens!). Ik probeer dan ook elk jaar echt wel een mol aan te wijzen. Waar ik eigenlijk op doelde is het feit dat de euforie over het goed hebben van de mol wat minder is geworden na 14 seizoenen. Natuurlijk is het nog steeds tof als je achteraf op de juiste mol zit, maar het 'yes!'gevoel van enkele jaren geleden is niet meer zo sterk. Ook (en dat geef ik ruiterlijk toe) heb ik best wel 'last' van de eerder genoemde fanatieke community. Ik kan me dan sterk laten leiden door andere meningen die erg overtuigen. Dit jaar was dat met Jan-Willem, zelf had ik hem niet bij de verdachten staan, maar door alle hints overal, die echt erg sterk waren, kwam hij bij mij ook in beeld, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde, aangezien ik hem dus zelf niet verdacht. Misschien volgend seizoen toch maar eens de befaamde 'tunnel' induiken. De kans dat je fout zit is dan groter (heb ik vorige week nog gehad bij WIDM junior, waar ik ook één bepaalde kandidaat verdacht, die er vervolgens uitvloog), maar wellicht keert bij mij dan die voldoening, die ik best wel mis, weer eens terug en kan ik weer meer naar mollenstreken van een verdachte kijken dan naar een pittoresk palmboompje op een tropisch eiland of een fraaie skyline van een grote stad.

En tenslotte: over die ER taferelen verschillen we blijkbaar van mening, kan natuurlijk. Het is ook niet iets wat je ieder jaar moet doen, maar zo even had ik er geen moeite mee.

Volgend jaar hopelijk beter; en ik ga er sowieso met goede hoop weer in.

Dat doe ik dus ook hoor. Wie is de Mol heeft me vanaf het begin al geboeid, al zijn bepaalde zaken in al die jaren veranderd / verminderd, ook ik kijk al uit naar de 15e editie! Benieuwd of we nog wat gaan merken van de nieuwe eindregisseur.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Joost. Ben het voor 95% met je eens hoor ('irritatie' was niet naar jou maar in het algemeen, dat je veel mensen hoort over dat de beelden wel mooi waren... daar gaat het dus niet om ;-) ).

Ik kom later nog terug op je uitgebreide (!) bericht... maar zag dat je ook WIDM-Jr volgt. Ik zit ook zondag altijd even een half uur met het bordje op schoot hiernaar te kijken. Puur als test in vergelijking met WIDM S14 heb ik contrapsychologisch gelet op de kandidaat die iedereen vertrouwt, je on-screen niks ziet uitvreten, in het begin veel goed doet/veel geld pakt. Ik zit daarom al vanaf aflevering 1 vol overtuiging op Jenny als Mol... en die zit er nog steeds bij. Figuren als Davey, Guido en Harmen zijn véél te veel bezig met zich verdacht máken en dat mogen wij ook allemaal zien. Jitske lijkt op de Freek van dit seizoen... die loopt door met vrijstellingen en jokers. Roeland heb ik als 'reserve'-mol als enige verdacht, maar die komt op mij heel onbenullig over... en aangezien hij en Davey beiden op Jitske zitten ga ik ervanuit dat ze goed zitten met hun keuze voor een vrouwelijke mol.

Maar ik ben benieuwd of het contrapsychologisch denken werkt; dan kan je in WIDM S15 de Mol aanwijzen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

@Joost; voor het allereerst dus 'de Mol betrapt vanaf afl. 1', maar dan wel bij WIDM-Jr ;-). Vind persoonlijk wel dat de Mol-jr het véél beter heeft gedaan dan Susan... met name door eigen inbreng + risico, bijvoorbeeld bij geld onder ogen van kandidaten wegproppen, paraplu's doodleuk uitdelen als 'wnf-actie' enz. De clou lijkt wel weer bevestigd dat 'de Mol' dus de persoon is die je in aflevering 1: niks ziet uitvreten, niet verdacht wordt gemaakt bij de kijker/door regie, niet verdacht is bij mede-kandidaten, veel geld pakt en zélfs penningmeester wordt. Toch vond ik dit een vermakelijk experiment... ik hoop dat dit voor herhaling vatbaar wordt beoordeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Dat 'experiment' heet, of het nou volwassen of jonge deelnemers zijn; ONBEKENDE NEDERLANDERS HET SPEL LATEN SPELEN. Schijnt een succes te zijn ja, werd heel vroeger ook wel eens gedaan.

 

Ik ga even ranten, schuif het gerust door als het hier iets te offtopic gaat.

 

Ik zou er wel een heel topic aan kunnen wijden, hoe spelprogramma's ineens dermate zijn veranderd in de afgelopen 25 jaar. Riep Peter Jan Rens op oudjaarsavond tijdens een SPECIALE aflevering van zijn 25-minuten spelshow 'Labyrinth' nog dat "Presentatoren een godsvermogen verdienen" en dus eenmalig in het programma zouden deelnemen en voor een goed doel zouden spelen, want ja, normaal gesproken waren het Henk en Truus uit Loppersum, Arie en Nel uit Zandhazedurp, Pieter en Keet (nee dj, niet díe Keet) uit Goeree Overflakkee, en waar men dat in de jaren na 2000 nog veelvuldig volhield en enkel in SPECIALE reeksen van spellen enkele BN'ers erbij betrok, ten bate van een goed doel... Maar sinds pak hem beet 2006-2007 werd het steeds meer regel dan uitzondering om meer en meer BN'ers standaard uit te nodigen voor een spelshow. Vet programma maar enkel voor BN'ers? Tough luck, je kan niet meedoen. En vaak ook DEZELFDE BN'ERS! Eerst voor het goede doel, maar al snel werd to-taal niet meer gezegd waar zoiets van ten goede kwam. De schat van de Oranje? Fort Boyard? WIE IS DE MOL?

 

Verbeter me als ik verkeerd zit, maar BN'ers verdienen een godsvermogen en hun bakkes komt al genoeg op de buis. Zelfs al is het crisis. Laat ze dan geen kleine jankerds zijn en meedoen aan Wipeout, maar dan ook all the way! En niet zo 'auwie auwie die grote rode ballen doen zo'n pijn'. Dat is ook wat mij betreft het verschil tussen iets als Wie is de mol waar iemand zwaar verkeerd terecht komt en haar rugwervels verbrijzelt, en iets als Sterren springen (al dan niet van de schans), waar een 'persoonlijkheid' c.q. aandachtsgeil persoon, hoe je het noemen wil, wéét dat hij pijnlijk gaat vallen als hij iets misdoet.

 

Then again, ik wacht nog steeds op de WIDM-spinoff 'Wie is de lul?', waarbij 1 der meest irritante BN'ers een dodensprong zal wagen door middel van een bungeejump, en een andere, de zogenaamde 'lul' het touw ongezien doorsnijdt. Gewoon meteen 1 deelnemer eruit door toedoen van de andere, en dan moeten de overgebleven deelnemende BN'ers erachter komen wie de 'lul' is. Iedere week een testquiz onder het stel (voor degenen die kunnen schrijven dan), dan telkens alle overgebleven kandidaten ook aan een bungeekoord en steeds zal er eentje niet terug naar boven bungee'en. ...Dát zou ik nou spraakmakende tv vinden. Gooien we er nog een paar schuimen blokken bij, waar de BN'ers doorheen moeten zien te kruipen door middel van gekke vormen en als ze het niet lukt laten eindigen in een piranha-pooltje (Wat nou, Hole in de wall?). Of een pot met goud aanwijzen die ze kunnen leeggraaien, maar die wel staat ín de kooi van bloeddorstige tijgers (Fort Boyard met je zakkende hek, eat your heart out). Of nee, nee, het kan allemaal veel beter: we helpen Carlo & Irene met hun Typisch Carlo & Irene door alle deelnemende BN'ers tijdens iedere ronde een flinke dot botox in de bek te spuiten! Dan kunnen ze allemaal véél beter hun typetje worden. Worden? Ze zijn het al!

 

Tot zover mijn uitbarsting rondom het vreselijke, vreselijke trendje dat 'Bekende Nederlanders moeten volgens de makers altijd alle enigszins leuke spelshow-formats verneuken' heet. Volgende week, for once and for all: 'Dagboek-interviews'.

 

"En toen schreef ik dat ik volgende week het wil gaan hebben over dagboek-interviews in spelshows, haha. Vind ik altijd zo dom."

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het probleem met BN'er programma's (en zelfs quizzen! vroeger had je alleen Triviant, maar dat ging om eeuwige roem, nu vind je amper nog quizzen zonder BN'ers. Lingo. Voor de rest niks meer denk?) is dat je niet met ze kunt identificeren. Wel met Truus en Ria uit Groningen die dolsblij worden van 1000 euro als hoofdprijs in een dagelijkse quiz.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Joost; voor het allereerst dus 'de Mol betrapt vanaf afl. 1', maar dan wel bij WIDM-Jr ;-). Vind persoonlijk wel dat de Mol-jr het véél beter heeft gedaan dan Susan... met name door eigen inbreng + risico, bijvoorbeeld bij geld onder ogen van kandidaten wegproppen, paraplu's doodleuk uitdelen als 'wnf-actie' enz. De clou lijkt wel weer bevestigd dat 'de Mol' dus de persoon is die je in aflevering 1: niks ziet uitvreten, niet verdacht wordt gemaakt bij de kijker/door regie, niet verdacht is bij mede-kandidaten, veel geld pakt en zélfs penningmeester wordt. Toch vond ik dit een vermakelijk experiment... ik hoop dat dit voor herhaling vatbaar wordt beoordeeld.

 

Proficiat Mars! Je zat inderdaad goed met Jenny. Overigens was ze vanaf het begin mijn reservemol, vanwege het feit dat iedereen haar vertrouwde. In eerste instantie kwam ik qua molkeuze uit bij Harmen, aangezien hij zo fanatiek het groepje met Davey en Roeland aanvoerde. Toen hij afviel kon het ook wat mij betreft niemand anders meer zijn dan Jenny, vooral door haar 'verdeel en heers' spelletje, dat ze perfect gespeeld heeft. Het feit dat zowat niemand haar verdacht is daar wel het ultieme bewijs van.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

@djkoelkast - Programma is al afgelopen en de 1,5 man en een paardenkop die dit kijkt én hier leest zal ons dit vergeven ;-)

@Joost - Harmen steelde o.a. al heel snel Jokers en maakte een Spinnenweb van verbondjes... en zoals eerder gezegd... 'wij' (kijkers) mochten hiervan meegenieten. Leuk om te vermelden is wel; ik heb ook de laatste 'selectie' aflevering gezien waarbij Annemarie Jung en Kees Tol 'de Mol Jr.' selecteerden. Toen ik dit zag dacht ik zelf: Jenny of Harmen zijn de meest geschikte Mollen. Ik kreeg zelf de indruk dat Annemarie ook érg van Jenny gecharmeerd was... en dat Kees Roeland ook zag zitten. Ik heb dus stiekem vooral gelet op Jenny, Harmen en Roeland... en dat bleken dus wel sleutelfiguren te zijn ;-). Ik vond het nogmaals een erg leuk programma, zelfs al is het 'Jr'. Jammer eigenlijk dat het allemaal zo afgeraffeld overkwam / ingekort werd, want het verdient naar mijn mening meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@djkoelkast - Programma is al afgelopen en de 1,5 man en een paardenkop die dit kijkt én hier leest zal ons dit vergeven ;-)

@Joost - Harmen steelde o.a. al heel snel Jokers en maakte een Spinnenweb van verbondjes... en zoals eerder gezegd... 'wij' (kijkers) mochten hiervan meegenieten. Leuk om te vermelden is wel; ik heb ook de laatste 'selectie' aflevering gezien waarbij Annemarie Jung en Kees Tol 'de Mol Jr.' selecteerden. Toen ik dit zag dacht ik zelf: Jenny of Harmen zijn de meest geschikte Mollen. Ik kreeg zelf de indruk dat Annemarie ook érg van Jenny gecharmeerd was... en dat Kees Roeland ook zag zitten. Ik heb dus stiekem vooral gelet op Jenny, Harmen en Roeland... en dat bleken dus wel sleutelfiguren te zijn ;-). Ik vond het nogmaals een erg leuk programma, zelfs al is het 'Jr'. Jammer eigenlijk dat het allemaal zo afgeraffeld overkwam / ingekort werd, want het verdient naar mijn mening meer.

 

Ik heb het opgenomen en nog niet gezien ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

@djkoelkast; sorry voor de latere reactie, maar nog wel even inhakend hierop.

Ik begrijp dat spoileren irritant is... maar het gaat nu om:

- een serie die gewoon op NL tv wordt uitgezonden

- een 'actueel' en 'speculatief' programma

- iets wat al (een tijd) is afgelopen / waarvan de uitslag bekend is.

Als je zelf besluit om dit van 2 volle maanden op te nemen is dat een eigen keuze, maar je weet zelf dan natuurlijk ook dat je groot risico loopt op spoilers; in dit topic, in de supermarkt, van vrienden, enz. men kletst erover. Dat is net als met bijv. uitslagen van sportwedstrijden.

Dit is imo toch anders dan bijv. met recente films of tv-series die nog in de bios draaien of nog niet in NL op tv zijn geweest / op dvd zijn uitgebracht. Wanneer moet je in zo'n geval stoppen met spoilers plakken?

Moet dat nu ook nog met de uitslag van het Songfestival 2014?... en met de Mol van 2013? Of met hoe Harry Potter of James Bond vs. Goldfinger afloopt? Waar ligt dan de grens?

Leuk nieuw speculatief topic anders (split gerust)?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal niet bij nagedacht om te spoileren, aangezien de serie al was afgelopen. De volgende keer zal ik er spoilertags omheen zetten. Helaas kan ik mijn post nu niet meer bewerken, toch wel irritant dat die optie op een gegeven moment verdwijnt (behalve als je mod of admin bent natuurlijk).

 

Uiteraard mag een moderator of admin. mijn post nog wel even spoileren indien dit nog gewenst is, geen probleem.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb die optie expres uitgezet zodat mensen niet een jaar na dato ofzo hun posts nog kunnen wijzigen.

Het maakt nu niet meer uit, ik lees die post gewoon niet meer :P Maar al had je alleen even de naam gespoilerd was het al goed geweest, dan weet je als lezer dat de naam daat genoemd wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...