Ga naar inhoud

[NL] Otje


Aanbevolen berichten

post-173-0-15296300-1299942169.jpg

Introductie

Otje is een boek, geschreven door Annie M.G. Schmidt en geïllustreerd door Fiep Westendorp. Het eerste exemplaar verscheen in 1980. Het boek werd in 1998 verfilmd door Bos Bros.

Het verhaal

De achtjarige Otje en haar opvliegende vader Tos, wonen op de zolder van het bijna failliete hotel De Koperwiek waar Otje's vader als kok werkzaam is. Otje, die er een beetje uitziet als een jongen, heeft een geheime boomhut en een aantal bijzondere beesten als vriendjes. Haar vader is daar nogal sceptisch over en gelooft helemaal niets van de verhalen dat Otje met de dieren praat. Op een dag trekken Otje en haar vader de wijde wereld in. Tos is door een conflict zijn baan kwijt geraakt en omdat hij geen papieren bezit, heeft hij besloten naar Kokkelburg te gaan om daar werk te vinden.

Omdat Tos geen papieren heeft kunnen ze nergens terecht en zijn ze genoodzaakt wild te gaan kamperen. Wachtmeester Jansen is daar helemaal niet blij mee en zit Otje en haar vader steeds weer op de hielen, ook als ze illegaal in een groot hotel verblijven. In Kokkelburg zijn ze op dat moment druk bezig met de voorbereidingen van het vijfhonderjarig bestaan maar dat loopt mis. De eeuwenoude oorkonde met de stadsrechten van Kokkelburg is opeens spoorloos verdwenen. Tos en Otje hebben wel andere problemen dan een oorkonde... de auto is stuk en het geld is op waardoor hun wegen tijdelijk moeten scheiden.

Terwijl Tos op het schip van de vrouwlijke admiraal Strafport werkt, logeert Otje bij twee oude tantes van haar vader. Otje vindt de logeerpartij alles behale leuk en wanneer haar vader op de afgesproken dag niet terugkeert besluit ze weg te lopen. Wanneer Otje's vader een dag later toch thuis komt slaat hij helemaal door als hij het bericht hoort dat Otje is weg is. Hij belandt in rusthuis Vredelief gelegen in Kokkelburg, waar ook de overspannen burgemeester logeert. De vele dierenvrienden van Otje zorgen er samen met haar voor dat zij weer herenigd wordt met haar vader en net op tijd is ook de verdwenen oorkonde terecht waardoor het feest toch nog kan beginnen.

Informatie

Aantal afleveringen: 13

Uitgezonden door: AVRO (3 oktober 1998 - 9 januari 1999)

Afleveringen:

1. Grieven (03-10-1998)

2. Een uitgebreide lunch (10-10-1998)

3. Op avontuur (17-10-1998)

4. Papieren (31-10-1998)

5. Alles gaat mis (07-11-1998)

6. Hotel Bontebaai (14-11-1998)

7. Kaapse raasdonders (21-11-1998)

8. Bij de tantes (28-11-1998)

9. Het komt nooit meer goed (05-12-1998)

10. Hotel De Koperwiek (12-12-1998)

11. De redding (19-12-1998)

12. De oorkonde van Kokkelburg (02-01-1999)

13. Beschuit met muisjes (09-01-1999)

Cast:

Otje - Anne Rats

Tos - Nico de Vries

Meneer Pardoes - Freek van Muiswinkel

Mevrouw Pardoes - Bea Meulman

Wachtmeester Jansen - Peter Bolhuis

Meneer Pijpetoon - Joost Prinsen

Burgemeester van Kokkelburg - Carol van Herwijnen

Juffrouw Twiddel - Jetty Mathurin

Tante Lena - Olga Zuiderhoek

Tante Mies - Marian Luif

Tante Melia - Nelly Frijda

Mevrouw Bontebaai - Beppie Nelissen

Intro

http://www.youtube.com/watch?v=oIPw-kQEngc

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi topic

Ik was destijds 3 jaar toen deze gouden serie voor het eerst op de Nederlandse televisie verscheen. Goed, ik kwam er pas na ongeveer 3 afleveringen achter dat Otje een meisje was, maar dat mocht de pret niet drukken. Vond het een leuk verhaal met leuke karakters, leuke dieren, acteurs en ook bekende plekken; Zo is een groot deel opgenomen in en om mijn woonplaats Den Bosch.

Hotel Bontebaai, het gemeentehuis (Eigenlijk een hotel met een andere naam (Welke weet ik even niet) en het provinciehuis)... Zelfs Hotel de Koperwiek staat geloof ik in Den Bosch. Weliswaar allemaal andere namen, maar je snapt mijn idee. ;)

Toendertijd heb ik alle afleveringen opgenomen (Of op laten nemen. Ik was 3, wat denk jij nou) maar die zijn door de jaren heen afgespoeld. Heb nog altijd een paar koopvideo's, of heb ik die intussen weggedaan? Heb sowieso nog wel de soundtrack-CD liggen met alle liedjes Zou eigenlijk die DVD's eens moeten kopen, want het is en blijft toch jeugdnostalgie. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 months later...
  • 2 years later...

En de burgemeester speelde tevens de zoon van Senior in Thomas en Senior, mevrouw Pardoes speelde in Vrouwenvleugel (samen met Juffrouw Twiddel) en meneer Pijpetoon presenteert Met het mes op tafel.

Van de burgemeester en mevrouw pardoes dat wist ik dat niet. Maar van Joost Prinsen wel. Ik had over postbode siemen, omdat dat me opviel...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...