Ga naar inhoud

[NL] David de Kabouter (1985)


Aanbevolen berichten

David de Kabouter

post-24-0-83517300-1300016175.jpg

Algemene info

David de Kabouter is een tekenfilmserie gebaseerd op de kabouterboeken van Rien Poortvliet (illustraties) en Wil Huygen (verhaal). Het was een productie in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds. De eerste twee seizoenen van de tekenfilmserie gingen over de avonturen van Dokter David en zijn vrouw Lisa. In het derde seizoen kreeg Rechter David de hoofdrol, altijd vergezeld door zijn rechterhand Daan.

De tekenfilmserie kwam van oorsprong uit Spanje onder de naam "David, el gnomo". Het werd gemaakt in opdracht van BRB International in het productiejaar 1985, met als producenten José Luis Rodríguez en José Manuel Iglesias. Er zijn 52 afleveringen gemaakt.

Aantal afleveringen: 52

Uitgezonden door: AVRO (6/10/1988-12/09/1990), KinderNet (03/02/1991-06/06/1999)

Verhaal

De Nederlandse illustrator Rien Poortvliet maakte in 1976 het boek 'Leven en werk van de kabouter', met teksten van Wil Huygen. Dit boek bestaat uit een verzameling wetenswaardigheden over het dagelijkse leven van kabouters.

Het werd een internationaal succes, met alleen al in Amerika 4 miljoen verkochte exemplaren. Een vervolg kon niet uitblijven, en in 1981 verscheen 'De oproep der kabouters'. Beide boeken waren het uitgangspunt voor deze Spaanse tekenfilmserie. Hoofdpersoon is de kabouter David, een arts die samen met zijn vrouw Lisa zieke kabouters helpt

Ook dieren en zelfs mensen kunnen op zijn hulp rekenen. Maar het is niet altijd gemakkelijk, want bij de uitoefening van zijn beroep wordt David vaak dwarsgezeten door de domme maar gemene trollen Pot, Pat, Poppy en Holly.

Na twee seizoenen David de Kabouter volgde er in Spanje een vervolg onder de titel "La llamada de los Gnomos". In Nederland werd deze reeks uitgezonden als het derde seizoen van de originele serie met als subtitel "De oproep der kabouters". Centraal staat een kabouterrechter die ook David heet. Samen met zijn assistent Daan reist hij op de zwaan Henri de wereld rond.

Net als zijn naamgenoot moet ook rechter David het vaak opnemen tegen de trollen. In aflevering 51, "Ontmoeting met mensen", gaan David en Daan naar Nederland, waar ze onder andere Rien Poortvliet bezoeken. Hij heeft problemen met dieren in zijn tuin.

In 1995 werd van afleveringen uit de eerste twee seizoenen een televisiefilm gemonteerd. Hierin leert David de vos Swift kennen, en samen gaan ze op zoek naar de trollen die het goud van de kabouters hebben gestolen.

Cast en crew

Creatie: Rien Poortvliet, Wil Huygen

Muziek: Javier Losada, Hilario Camcho, Carlos Gömez

Begintune gezongen door: Dick Poons

Regie: Luis Ballester

Producenten: José Luis Rodriquez, José Manuel Iglesias, Maria Aragón, Luis Ballester

Regie Nederlandse versie: Eelco Zwart, Hero Muller

Productie Nederlandse versie: Anneke Hoog Antink: Hero Muller

Nederlandse stemmen:

Verteller - Hero Muller

David - Dick Poons

Lisa - Hetty Hagens

Rechter David - Hero Muller

Daan - Cees van Zijtveld

Overige stemmen:

Pip Aussems

Anneke Bakker

Michael Bakker

Cil van den Broek

Ket van der Brugge

Jos van der Burgt

Walter Eckringa

Jon van Eerd

Birgit Gantzert

Chris van Hoorn

Lasca ten Kate

Jopie Klompmaker

Bas Kuyper

Nico Leenders

Ellen Letsch

Joop te Nuyl

Justine Pauw

Jaap Poelgeest

Joeri Prinsenberg

Jan Ravesteijn

John van Rooijen

Paul van Schaik

Petra Schmidt

Hans Simonis

Manuel Speth

Ron Stalenhoef

Janine Stipetic

Yvette Valkenburg

Karin de Vries

Bas Westerweel

Jan Zijdel

Begingeneriek:

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6b3471566e6c3577&zideo=6c5971596e46343d

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ruim een jaar geleden heb ik de dvd box gekregen met de eerste 26 afleveringen en ik heb er weer van genoten! _O_

Ook deze serie vond ik veel mooier dan ik me kon herinneren. Swift. _O_

En de stem van Dick Poons vond ik prachtig.

Bij de laatste aflevering met dokter David kreeg ik gewoon tranen in mijn ogen. ;(

De latere afleveringen met de rechter kan ik me niet meer zo goed herinneren. Ik vond die volgens mij ook wat minder.

Hopelijk komen die ook op Kindernet, dan kan ik die weer eens zien. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was altijd verwarrend dat de rechter ook David heet in de spin-off van de eerste serie. In andere landen heeft hij niet dezelfde naam, maar heet ie Claus. Daardoor dacht ik als kind altijd dat het om dezelfde David ging die een stuk ouder was en rechter was geworden. Totdat ik de laatste aflevering van serie 1 zag, toen bleek dat die theorie niet meer mogelijk was. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind vooral die lange versie zo mooi. _O_

Die is inderdaad geweldig! Wat dacht je van het liedje Zapatoembi :D

Je hoort duidelijk dat het een gepitchte stem van Dick Poons is. Jammer dat deze versie niet in de serie is gebruikt, want daar hebben ze de originele Spaanse versie gehandhaaft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

RM: Apologies for using English on here, but I'd just like to say thank you for linking my Youtube video (the end theme of David de Kabouter with Subtitles) on here. I made that video a long time ago at the request of a friend who was deaf, and it's nice to see it getting used with some nostalgia of the show :) Best, eddief32 (Horizon Digital Video, UK)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik heb twee complete afleveringen gevonden van David de Kabouter. Deze serie is uit 1991 en uitgezonden op Kindernet (nog zonder reclame!). Het valt me wel weer op dat die intro verschilt met de twee andere die op internet staan... :P

aangepast door Omroepersnl
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb twee complete afleveringen gevonden van David de Kabouter. Deze serie is uit 1991 en uitgezonden op Kindernet (nog zonder reclame!). Het valt me wel weer op dat die intro verschilt met de twee andere die op internet staan... :P

Dan zul je waarschijnlijk 2 afleveringen hebben uit seizoen 3; seizoen 1 en 2 is met David de dokter en aan het einde van seizoen 2 gaat David dood.

Seizoen 3 leer je David de rechter kennen en die heeft ook een andere intro en een andere eindtune (andere beelden) dan de eerste 2 seizoenen

Link naar bericht
Delen op andere sites

RM: Apologies for using English on here, but I'd just like to say thank you for linking my Youtube video (the end theme of David de Kabouter with Subtitles) on here. I made that video a long time ago at the request of a friend who was deaf, and it's nice to see it getting used with some nostalgia of the show :) Best, eddief32 (Horizon Digital Video, UK)

You're welcome ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...
  • 11 months later...
  • 8 months later...
  • 1 year later...
  • 9 months later...
  • 2 years later...

Recentelijk op zoek gegaan naar wat oude videobanden van het derde seizoen van David De Kabouter en ik kwam 2 VHS-banden tegen. Inmiddels in een eerste poging overgezet naar de pc. Ik ben alleen naarstig op zoek naar de andere banden om over te zetten, die helaas niet zo makkelijk te vinden zijn.

 

Het betreft deze videobanden (waarvan ik deel 3 en 5 reeds in bezit heb):

 

oproep_der_kabouters-vhs-01-rechter_david.jpg.855c412caa6a2651e32f19cca8fb31cf.jpg oproep_der_kabouters-vhs-02-magische_tapijt.jpg.f0dfa290f3704ab2536093d3c83169a3.jpg oproep_der_kabouters-vhs-03-olympische_spelen.jpg.e1773ffc5b102a1a880c875c6731e4b6.jpgoproep_der_kabouters-vhs-04-goudzoekers.jpg.5ab925cfdf12ca1d71c6868a52471545.jpgoproep_der_kabouters-vhs-05-ballon.jpg.9b386a68ddcd8d4c1fa3ca864d842411.jpgoproep_der_kabouters-00-loch_ness.jpg.40c9f6091a0e182a731e42a47662c4c7.jpgoproep_der_kabouters-vhs-07-tiroler_gems.jpg.c527f21a4449bb4937721c920e28c1c0.jpgoproep_der_kabouters-08.jpg.d8653e97fa19ac2065e9ff6532343b70.jpgoproep_der_kabouters-09.jpg.6de24423f6add076b4859386301deb20.jpgoproep_der_kabouters-10.jpg.0b1ed2673792c90f862bdb9421e79c03.jpgoproep_der_kabouters-11-winterraces.jpg.131609c849fd43c830d3533d2598071f.jpgoproep_der_kabouters-12-gevaar.jpg.4d3c1499905baed134711fdb05dd2745.jpg

 

De andere videobanden zijn allemaal van de eerste 2 seizoenen die al jaren geleden op dvd zijn verschenen, dus die zijn niet interessant. Mocht iemand mij kunnen helpen hoor ik het graag via dit topic of PM. ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Helaas gooien de meeste kringlopers videobanden direct weg. Maar ik zal 't onthouden.

De kringloopwinkels hier houden ze wel maar je mag ze gratis meenemen. Dus het levert ze niets op behalve tijd en gedoe helaas. Dank voor het uitkijken ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 11 months later...

Dit zijn de afleveringen die ik digitaal heb. Ruilen is mogelijk. Stuur mij even een pb.

 

 

Afl 1. Rechter David

Afl 2. Loch Ness

Afl 3. Een trip naar Canada

Afl 5. De Tiroler Gems

Afl 6. De verschrikkelijke sneeuwman

Afl  7. De goudzoekers

Afl 8  De ballon 

Afl 9  Een Rechtszaak in Griekenland 

Afl 10. De bergen van midden Europa

Afl 11. De trollen in Italie

Afl 13. De Oympische spelen voor kabouters

Afl 14 IJshockeywedstrijd in Siberië

Afl 15. Bosbranden

Afl 20 De Winterraces
Afl 24 De Bruiloft van Daan en Bruna 
Afl 25 Ontmoeting Met De Mensen 
Afl 26 Davids Afscheid

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
Op 27-4-2020 om 18:55, SnakesM zei:

Dit zijn de afleveringen die ik digitaal heb. Ruilen is mogelijk. Stuur mij even een pb.

 

 

Afl 1. Rechter David

Afl 2. Loch Ness

Afl 3. Een trip naar Canada

Afl 5. De Tiroler Gems

Afl 6. De verschrikkelijke sneeuwman

Afl  7. De goudzoekers

Afl 8  De ballon 

Afl 9  Een Rechtszaak in Griekenland 

Afl 10. De bergen van midden Europa

Afl 11. De trollen in Italie

Afl 13. De Oympische spelen voor kabouters

Afl 14 IJshockeywedstrijd in Siberië

Afl 15. Bosbranden

Afl 20 De Winterraces
Afl 24 De Bruiloft van Daan en Bruna 
Afl 25 Ontmoeting Met De Mensen 
Afl 26 Davids Afscheid

 

 

 

Is het gelukt, heb je ze allemaal

gevonden? Ik ben ook op zoek naar seizoen 3. Heb alleen aflevering 1 tm 9. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
Op 27-4-2020 om 18:55, SnakesM zei:

Dit zijn de afleveringen die ik digitaal heb. Ruilen is mogelijk. Stuur mij even een pb.

 

 

Afl 1. Rechter David

Afl 2. Loch Ness

Afl 3. Een trip naar Canada

Afl 5. De Tiroler Gems

Afl 6. De verschrikkelijke sneeuwman

Afl  7. De goudzoekers

Afl 8  De ballon 

Afl 9  Een Rechtszaak in Griekenland 

Afl 10. De bergen van midden Europa

Afl 11. De trollen in Italie

Afl 13. De Oympische spelen voor kabouters

Afl 14 IJshockeywedstrijd in Siberië

Afl 15. Bosbranden

Afl 20 De Winterraces
Afl 24 De Bruiloft van Daan en Bruna 
Afl 25 Ontmoeting Met De Mensen 
Afl 26 Davids Afscheid

 

 

 

Hoi hoi,

Ik was aan het Googlen naar David de Kabouter Seizoen 3 (oproep der Kabouters) en ik kwam jouw berichtje tegen.

 

Begrijp ik het goed dat jij de afleveringen digitaal in je bezit hebt? Ik zou namelijk heel graag een kopie willen hebben van seizoen 3, daar ik ze nergens anders kan vinden. Uiteraard wil ik je daarvoor een vergoeding geven🙂

 

Ik hoor graag of dit mogelijk is.

 

Vriendelijke groet,

Leonie ten Brinke

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...
  • 4 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...