Ga naar inhoud

[NL] Boes (1987)


Aanbevolen berichten

post-11-0-89159500-1301954056.jpg

Het verhaal

Wie laat zich niet koeieneren!. Wie kent 'm niet? Boes, de oer-Hollandse os die zijn huisje op de Savanne woont. Samen met zijn vriendin Dollie de schildpad en zijn hond Saffie beleven ze de meest gestoorde, gekke en grappige avonturen. Vaak krijgen ze het te doen met andere dieren van de wildernis, waaronder Shampoo de gorilla en Tumtum de olifant.

post-11-0-50393700-1301954960.jpg

De serie

Boes werd in Japan geproduceerd naar aanleiding van een succesvolle stripreeks van Wil Raymakers en Thijs Wilms. Er zijn 101 afleveringen gemaakt, elk van 12 minuten. De stem van Boes werd ingesproken door Guido Jonckers

De complete cast

Guido Jonckers - Boes

Gerry Middelburg - Dolly

Koos van der Knaap - Diverse dieren

Beatrijs Sluijter - Diverse vogels

Jody Pijper - Titellied

post-11-0-94871800-1301954960.jpg

In de serie gebeuren vaak de gekste dingen. Zo kunnen de strepen van een zebra afvallen, valt Dollie haar schild veelal uit elkaar en wordt er met de natuurwetten gespot. In bepaalde afleveringen is het zo heet dat er nergens meer water is, terwijl in andere afleveringen alles bevroren is.

http://www.zideo.nl/index.php?playzideo=6c3471526f6c593d&zideo=6c4969576e773d3d

Intro + aflevering van Boes

Boes werd vroeger door de Vara en BRT uitgezonden, later door Kindernet en sinds 4 april 2011 opnieuw op Kindernet. Doordeweeks van 12.00 uur tot 12.30 uur en het weekend van 10.55 uur tot 11.25 uur.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag weer eens bekeken. Met name bepaalde getekende animaties zijn erg grappig en de stem van Guido Jonckers, maar ik erger me wel veelvuldig aan dat gekrijs van die boerderijdieren (hond, kip + mollen) en hele matige woordgrappen. Tot nu toe vind ik dat van alle Kindernet series Sindbad de tand des tijds het beste heeft doorstaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 years later...
  • 2 years later...
Op 4/9/2011 at 18:06, Hinse zei:

Ik had de serie net op de achtergrond aan staan en wat me opviel is dat Boes af en toe het intro van een andere tekenfilmserie, De Tovenaar van Oz, aan het neuriën is. Dat is niet toevallig, want beide series werden eind jaren '80 door de VARA uitgezonden. :)

Een leuk detail!  Ik kijk de laatste tijd Jody en het Hertenjong en daar neuriede Jody ook het liedje van tovenaar van oz ;D

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 16-8-2017 at 0:48 PM, jefmetdeklak said:

Een leuk detail!  Ik kijk de laatste tijd Jody en het Hertenjong en daar neuriede Jody ook het liedje van tovenaar van oz ;D

Bij latere herhalingen stond die laatste serie soms in de KRO gids als "Jody het Hertenjong".

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 7-4-2011 at 1:47 AM, djkoelkast said:

Ik vond er na de intro niks meer aan. Volgens mij vindt ook iedereen eigenliijk stiekem alleen de intro leuk.

Sorry, ik vond de intro niet leuker of minder leuk dan de serie. Soms grappig soms iets te flauw.

Ome Willem, nou dát is een serie waarvan iedereen de intro kent. Maar feitelijk kwam daarna nog een aflevering en die waren toch s-a-a-i! Vond ik tenminste.

Link naar bericht
Delen op andere sites
56 minutes ago, Hinse said:

Als je nu naar veel oude series kijkt, zijn de meesten erg traag met povere verhaaltjes. Destijds vond je het geweldig, maar omdat (kinder)series tegenwoordig veel sneller en drukker zijn is dat contrast wel erg groot nu. De intro's blijven inderdaad wel het meest iconisch en herkenbaar.

Geen idee, ik kijk niet naar nieuwe kinderseries. Worden er überhaupt nog gemaakt met de stijl van een tekenfilm i.p.v. uit de computer?

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Spiny Norman zei:

Geen idee, ik kijk niet naar nieuwe kinderseries. Worden er überhaupt nog gemaakt met de stijl van een tekenfilm i.p.v. uit de computer?

 

Bijna niet denk ik ;)  Maar zelfs series van 10-15 jaar geleden (bijv. Spongebob) waren al veel sneller (als in hak op de tak) en dat is niet minder geworden volgens mij.

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago, Hinse said:

 

Bijna niet denk ik ;)  Maar zelfs series van 10-15 jaar geleden (bijv. Spongebob) waren al veel sneller (als in hak op de tak) en dat is niet minder geworden volgens mij.

Maar is dat goed, slecht, of geen van beide?

Met het huidige tempo van snijden in vechtscenes is het toch soms verdraaid moeilijk om bij te houden wat er daadw gebeurt. Of in andere series denk je: Oh, da's best een geinig persona-- oh laat maar is al dood. Of ben ik een oude zak aan het worden, dat kan ook. (Is weer eens wat anders als een jonge zak.)

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 hours ago, Spiny Norman said:

Maar is dat goed, slecht, of geen van beide?

Met het huidige tempo van snijden in vechtscenes is het toch soms verdraaid moeilijk om bij te houden wat er daadw gebeurt. Of in andere series denk je: Oh, da's best een geinig persona-- oh laat maar is al dood. Of ben ik een oude zak aan het worden, dat kan ook. (Is weer eens wat anders als een jonge zak.)

Ik vind het in ieder geval minder erg dan dat ze constant stemmen synchroniseren en dat alles tegenwoordig Nederlandse stemmen krijgt.

Er zijn series bij die ik gewoon niet meer wil zien omdat ze Nederlands zijn (Boes overigens niet, want die ken ik alleen maar in het Nederlands, maar wel bijvoorbeeld series als Scooby-Doo en Spongebob).

 

Ik vraag mij ook echt af waarom ze dat steeds doen. Als dat puur voor de kleintjes is dan vind ik het een drogreden, want het zou juist goed zijn om ook Engels te leren terwijl je kijkt.

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

De achtergrondmuziek van Boes zocht ik al een tijdje, en dan met name de oriëntaalse doch oer-Hollandse saxofoondeuntjes gespeeld door Clous van Mechelen. 

 

Daarom had ik hem een mailtje gestuurd met de vraag of hij die muziek nog heeft, maar ik kreeg zojuist helaas kort antwoord terug dat hij het niet meer in zijn archief heeft.

 

Voorbeelddeuntje:

 

 

Jammer, maar helaas. Wel tof dat Clous me redelijk snel een antwoord stuurde. :) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je het een kans geeft vallen de oudere kinderseries wel mee, 's morgens bij het ontbijt bijvoorbeeld.

Vechtscenes waren er al in de jaren 80, kijk maar naar dragonball.  Maar dat vind ik nog wel aangenaam.  Spongebob, de intro alleen al krijg ik hoofdpijn van.  Goed voor kinderen met adhd misschien.

 

Hahaha, de achtergrondmuziek van boes.  Is die die dan nergens te vinden?  Ik heb nog wel een audiocassettje van boes liggen maar ik moet die nog laten overzetten.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...