Ga naar inhoud

Popgeschiedenis #1: (The) Mo 1979-1985


Aanbevolen berichten

In 1979 ontstond er een nieuwe band in Nederland: Mo, later The Mo. Geen band met een zanger, gitarist, bassist en drummer maar een heel nieuwe, eigen sound.
Helaas heeft het succes van Mo niet lang geduurd en heeft de band maar 6 jaar bestaan. In dit topic zal ik zo goed mogelijk de geschiedenis beschrijven, achtergrondinformatie geven en fragmenten plaatsen.

1979

Broers Huub en Clemens de Lange, net terug van een aantal wereldreizen, besloten een band op te richten die anders was dan wat er tot dan toe bestond. Het excentrieke duo startte in 1979 met Mo. Een new-wave/pop band, maar dan anders. Zo gebruikten ze geen gitaren maar elektrische piano's (zoals de Wurlitzer Piano en Cavinet) en een fagot. De fagot wordt vooral gebruikt voor de baspartijen, maar is op punten heel goed hoorbaar.
 


post-8-0-06696100-1304812594.jpg
v.l.n.r. Wurlitzer piano, fagot, Clavinet D6

 

Met twee man heb je nog geen band, dus trokken de gebroeders de Lange nog twee bandleden aan. Als eerste Harm Bieger als drummer. Bieger is tot dan toe bekend van Sfinx, een symphonische rockgroep. Als tweede komt zangeres Heili Helder, tot dan toe verpleegster, er bij. Mo is compleet.
De naam Mo zou afgeleid zijn van een Japans spelletje, echter heb ik daar niets concreets over kunnen vinden.

1980

Mo wordt onder contract gebracht bij het Backdoor-label. Een label met laag budget voor jong talent. In November 1980 ligt het album Mo in de winkels en de interesse is gewekt. De waardering stijgt helemaal nadat hun eerste single Nancy in de tipparade komt.
 

 

 

 

Het album Mo staat vol geheimzinnige teksten en geluiden waardoor de interesse en uiteindelijk ook de waardering alleen maar steeg.

1981

Mo brengt haar 2e single uit: Fred Astaire
 

 

 

 

Dit wordt een enorme hit, bovenstaand optreden is in Toppop 1981.
Het grote succes van Mo zorgt er voor dat ze ook vaak liveoptredens geven. Ze hebben echter moeite om de verwachting waar te maken. Begin 1981 al verlaat Huub de Lange de band en wordt vervangen voor Ton van der Meer, een student aan het consevatorium. De zangeres van Mo, Heili Helder, heeft het op het podium erg moeilijk en besluit om in juni op te stappen, samen met Clemens van der Meer. Op dat moment is alleen Hans Bieger, de drummer, nog van de partij van de oorspronkelijke formatie. Het nieuwste bandlid wordt Hans Nieuwint. De nieuwe zangeres is de dan achttien jarige Linda Bloemhard. Zij is naast een goede zangeres ook een podiumbeest.
Harm Bieger, de drummer van het eerste uur tracht Mo een doorstart te geven en daarbij de oude sound te behouden.

1982

De nieuwe Mo, nu The Mo, neemt een nieuw album op: Ha Ha The sound of laughing. Het geluid is veel conventioneler dan de oospronkelijke Mo-sound, maar toch weten ze met Cheese een nieuwe hit te scoren. In het volgende filmpje is dus ook de nieuwe zangeres Linda Bloemhard te zien:
 

 

 

 

1983

The Mo is zeer succesvol on stage, maar er volgen geen nieuwe hits van het album Ha Ha The sound of laughing. Tijdens live-optredens wordt het team versterkt door toetsenist Frank Pels.

1984

The Mo neemt een derde album op: Stop Staring. Na de opnames houdt de drummer Harm Bieger er mee op. De laatste man van de originele bezetting van Mo. Hij wordt vervangen voor Hans van der Meer, de broer van Ton die in 1982 bij The Mo kwam. De single Asia bereikt de tipparade

 

 

 

 

 

 

 

Het podiumsucces was vooral te danken aan zangeres Linda Bloemhard, want Stop Staring brengt verder geen enkele hit meer. Hierdoor neemt de vraag naar The Mo als liveband af.
The Mo is na het eerste album nooit meer in de buurt gekomen van het succes van het debuutalbum.

1985

Eind 1985 houdt The Mo op met bestaan. Voor altijd.


Zowel Heili Helder als de broers de Lange hebben zich volledig uit de muziekwereld teruggetrokken.
Linda Bloemhard wint in 1988 de Grote Prijs van Nederland met de groep One Track Charlie. Later is zij onderandere vocalist bij Candy Dulfer.
Frank Pels produceert platen, onderandere voor Womack & Womack, Flair en Anita Doth.
Broers van der Meer gaan richting Theater.
Hans Nieuwint wordt later gezien als toetsenist bij o.a. Berdien Stemberg en Jan Vayne.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mo - The Mo

Bezetting van 1979-1981:

Heili Helder: zang
Clemens de Lange: piano, toetsen-bas
Huub de Lange: orgel, fagot
Harm Bieger: drums

Bezetting van 1981-1985:

Linda Bloemhard: zang
Ton van der Meer: synthesizer
Hans Nieuwint: synthesizer
Harm Bieger: drums

Overige muzikanten 1984:

Frank Pels: toetsen
Hans Van Der Meer: drums

Discografie

Albums:
1980 Mo
1982 Ha! Ha! The Sound Of Laughing
1984 Stop Staring

Singles:
1980 Nancy
1981 Fred Astaire
1981 Oh! Young People...
1982 Cheese
1982 Ha! Ha! The Sound Of Laughing
1982 Old Friend
1984 Asia
1984 Horse Race
1984 Nothing's Wrong

Tracklists:

Mo

post-8-0-24291900-1304812647.jpg
Over deze hoes ging het gerucht dat hij kleur zou worden als je hem verwarmde.

1.Nancy (2:32)
2.Let Me Out (2:43)
3.Heart Attack (3:08)
4.Visions (2:50)
5.TV Talks (2:51)
6.Short Legged Dogs (2:57)
7.Oh Young People (2:50)
8.Take Me for What I Am (3:19)
9.Fred Astaire (2:56)
10.Band with Bassoon (2:35)
11.If I Take You Back (2:43)
12.Release Me (2:10)

Ha! Ha! The Sound Of Laughing

post-8-0-57340700-1304812652.jpg

1.ADSR (2:20)
2.Cheese (2:38)
3.Breakfast (3:25)
4.White Prince (3:34)
5.Human Race Put on Display (3:29)
6.Madman (2:20)
7.Old Friend (4:05)
8.Try Me (3:08)
9.Sound of Laughing (2:17)
10.Jovial Scene (3:22)
11.Nicky Knits (2:51)
12.Stress (2:57)

Stop Staring

post-8-0-11384100-1304812650.jpg

1.Waterfall (3:51)
2.Nothing's Wrong (3:12)
3.Small Talk (3:25)
4.I Simply Can't See (3:22)
5.Stop Staring (4:20)
6.In Love There's Pain (3:54)
7.The Factory (3:05)
8.Asia (3:39)
9.He's So Silly Negative (3:00)
10.Horse Race (4:23)


De plaat "Remember Mo" uit 1993 heb ik niet meegenomen in dit topic, het is een verzamelalbum van 75 minuten op cd, uitgebracht door Mercury. Het is de enige cd van Mo, de rest is alleen op vinyl uitgebracht. Er missen een behoorlijk aantal nummers, want er zijn 33 nummers uitgebracht, er staan er 24 op deze cd.

post-8-0-18060200-1304812656.jpg

Een aantal fragmenten (als je ze in volgorde luistert hoor je de sound ook steeds braver en meer conventioneel worden naarmate de albums vorderen):

1980 Mo (zangeres Heili Helder)
Je hoort hier ook duidelijk de fagot in de verschillende fragmenten

http://www.xms.nl/mo/mo1.mp3

Sort legged dogs

http://www.xms.nl/mo/mo2.mp3

Band with Bassoon

http://www.xms.nl/mo/mo3.mp3

If I take you back

http://www.xms.nl/mo/mo4.mp3

Release

1982 Ha! Ha! The Sound Of Laughing (zangeres Linda Bloemhard)
Geen fagot meer en toch een bravere sound. Minder spannend. Meer poppy/synthy. Naar mijn mening wel nog altijd een briljante plaat, maar compleet onvergelijkbaar met de eerste.

http://www.xms.nl/mo/mo2_1.mp3

Old friend

http://www.xms.nl/mo/mo2_2.mp3

Try me


1984 Stop Staring (zangeres Linda Bloemhard)
De hele Mo-sound is weg. Er staat naar mijn mening nog maar één ècht goed nummer op dit album en dat is Small Talk.

http://www.xms.nl/mo/mo3_1.mp3

I simply can't see

http://www.xms.nl/mo/mo3_2.mp3

Small Talk

Al met al dus een veelbewogen band waar toch niet super veel van bekend is, mede omdat een aantal ex-leden niets meer in de muziek doen.
Naar mijn mening een zeer belangrijk stukje Nederlandse popgeschiedenis, een eigen sound. Ik heb zelf alle drie de albums en ondanks dat lang niet alle nummers even goed zijn is dit wel een band waar ik heel graag naar luister.
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker een mooi topic ja! _O_

Ik kende de band eigenlijk alleen van naam, ik kon me geen nummers herinneren. Fred Astaire kende ik achteraf wel. :)

Leuk bandje, maar wel 1 waarvan er in die tijd 13 in een dozijn gingen, dus het was denk ik moeilijk om je dan te onderscheiden.

Dit wordt een enorme hit

Plek 18 in de top 40 is verdienstelijk, maar nou niet bepaald een enorme hit toch? :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker een mooi topic ja! _O_

Ik kende de band eigenlijk alleen van naam, ik kon me geen nummers herinneren. Fred Astaire kende ik achteraf wel. :)

Leuk bandje, maar wel 1 waarvan er in die tijd 13 in een dozijn gingen, dus het was denk ik moeilijk om je dan te onderscheiden.

Plek 18 in de top 40 is verdienstelijk, maar nou niet bepaald een enorme hit toch? :P

Voor een beginnend Nederlands bandje in 1980 bij een low-budget label is het toch een behoorlijke hit ;)

Mo heeft zich juist wel onderscheiden met het eerste album, alleen naar mate de albums vorderden ging dat onderscheidende er wel af.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat klink zeker niet slecht, en ik moet er bij zetten, een top topic!

Mijn aandacht was direct gewekt door de 3e clip: Cheese. Een oplettende kijker weet waarom.

En over het stukje dat deze mensen vooral Wurlitzer apparatuur gebruikten: :9~


Een voorbeeldje van een Hammond:



En een Wurlitzer:

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Haal net Vinyl van zolder en daar zit ook 3x The Mo bij. Helemaal eens met je beschrijving echt geweldige eerste plaat met typisch Mo-geluid. Ik kan als drummer ook erg Harm Bieger waarderen met zijn puntige drumstijl die past perfect bij de toetsen.   The Mo naam kwam volgens mij omdat Huub en Clemens de Lange ook in Japan waren geweest en daar zeer geïnspireerd raakten. Ik zag ze live in Black Cat festival in congres gebouw 1980 (?)

Harm heeft later nog een studio gehad waar wij ook opnamen en speelde nog in verschillende combo's in Den Haag.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Jaba zei:

Haal net Vinyl van zolder en daar zit ook 3x The Mo bij. Helemaal eens met je beschrijving echt geweldige eerste plaat met typisch Mo-geluid. Ik kan als drummer ook erg Harm Bieger waarderen met zijn puntige drumstijl die past perfect bij de toetsen.   The Mo naam kwam volgens mij omdat Huub en Clemens de Lange ook in Japan waren geweest en daar zeer geïnspireerd raakten. Ik zag ze live in Black Cat festival in congres gebouw 1980 (?)

Harm heeft later nog een studio gehad waar wij ook opnamen en speelde nog in verschillende combo's in Den Haag.

Wat gaaf! Als je nog meer info hebt vind ik dat echt tof om te weten.

 

Ik heb vorige week de drie albums nog eens gedraaid en ben al wat milder geworden dan 9 jaar geleden (echt?) toen ik dit schreef. Het laatste album heeft toch ook echt wel toffe nummers en verdient toch wel een heel eigen plekje in de reeks.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...