Ga naar inhoud

Tijdschriften/magazines over retrogames


Aanbevolen berichten

Op internet wordt er veelvuldig over oude games en randzaken gesproken, maar er bestaan ook een aantal papieren en online magazines over retrogames. Hieronder een overzichtje van zowel gratis als betaalde bladen:

Retro Gamer

Zoals sommigen misschien al in de gallery hadden gezien, kreeg ik onlangs het Britse tijdschrift Retro Gamer (officiƫle website). Retro Gamer bestaat sinds 2004 en gaat hoofdzakelijk over alles dat met oude video games te maken heeft, voor zowel homecomputers, consoles en pc. Het tijdschrift is in elk geval te koop bij de AKO (in Belgiƫ bij de IMS), maar ik denk niet bij elk filiaal. Het blad bestaat uit 114 pagina's en het bevat geen afgezaagde standaardverhaaltjes over games, maar gaat dieper in op de materie. Zo staat er in deel 89 een making of Starquake (inclusief grote map), is er een uitgebreid interview met 1 van de oprichters van Broderbund, wordt er ook teruggekeken op oudere games die nog niet echt retro zijn (zoals Knight of the old republic uit 2003) en is er een 10 pagina's tellend interview met Raffaele Cecco (bekend van oa. Cybernoid en Exolon). Ook zijn er zo nu en dan gastredacteuren, zoals John Romero voor deel 75.

Cover art:

post-11-0-81559200-1305030377.jpg




Classic Gamer
Het tijdschrift Classic Gamer bestaat uit maar 3 volumes die zijn gereleased onder de creative commons licentie, en zijn daardoor gratis te downloaden. Zeker de moeite waard, maar kwalitatief minder dan Retro Gamer.

Cover art:
[attachment=1889:cover3.png]


Commodore Free

Gratis online magazine samengesteld door fans van Commodore. Het blad gaat over alle Commodore computers met nadruk op de C64.

Cover art:

post-11-0-95821700-1305030376.jpg




Retro Magazine
Duitstalig tijdschrift over alle soorten retrogames.

Cover art:
[attachment=1885:194_01.jpg]


Atari User

Atari User is een (engelstalig) betaald online blad over - de naam zegt het al - alle atari computers en games.

Cover art:

post-11-0-61485700-1305030376.jpg




Retrogaming Times
Een gratis tijdschrift, dat ook nieuwsbrief genoemd kan worden gezien de summiere layout. Het feit dat het al sinds 1997 bestaat is wel het vermelden waard.

Cover art:
[attachment=1890:retrogamertimes.jpg]


Amiga Future

Dit zowel Duitstalig als Engelstalig tijdschrift gaat over de Commodore Amiga.

Cover art:

post-11-0-14004600-1305030376.jpg


Bovenstaande magazines zijn allemaal vanuit retroperspectief geschreven. Een blik vanuit het heden op het verleden. Wat natuurlijk minstens net zo cool is, is om echte oude magazines te lezen, vanuit het perspectief dat alles nog nieuw i.p.v. vintage was. RetroMags.com is een verzamelwebsite van allerlei oude magazines die destijds verschenen over videogames, waarbij er een enorm aantal aan issues kan worden gedownload.

post-11-0-73864000-1305030375.jpg

post-11-0-21257700-1305030377.png

post-11-0-44822500-1305030377.jpg

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
gepost (aangepast)

Ik heb nieuwe afbeeldingen in de Gallery gezet van de nieuwste Retro Gamer. Ze zijn wel te wazig om te lezen, maar het gaat om het idee. :P

Mochten retrogame liefhebbers het tijdschrift eens tegenkomen, het is echt een aanrader. 114 pagina's vol interessante artikelen met vrij veel diepgang, zoals interviews met ontwikkelaars van het eerste uur, gamenieuws uit een willekeurige maand in de 80's en 90's en natuurlijk veel games bekeken vanuit retroperspectief.

Ik koop hem vanaf nu maandelijks bij Bruna. Filialen met veel tijdschriften hebben hem wel, of je kunt vragen of ze hem importeren. Het blad kost tussen de 7,50 en 10 euro (afhankelijk van waar je het koopt), maar dan krijg je ook wat. ;)

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ik heb het nagevraagd bij de (grote) Bruna op Utrecht CS waar ze het blad verkopen, en die eigenaresse zei dat het blad zo goed loopt dat ze nu in plaats van 5 exemplaren maar liefst 20 inkopen per maand. Gaat dus de goede kant op. :D Hopelijk zorgt het ervoor dat andere kantoorboekhandels het blad ook gaan inkopen.

Deze maand gaat het over Computer Space, Super Nintendo collectibles, Quake en gezelschapspellen over videogames (zoals Frogger, Street Fighter II en Pacman).

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jeej, hij is toch aangekomen! :D Excuses voor het opvouwen, hij bleek toch niet goed in die A4 bubbeltjesenvelop te passen, maar ik had geen alternatieven. Als je hem even tussen wat dikke boeken plet is ie vast weer redelijk in shape. :P

Overigens, op eBay staat ook de hele collectie maar helaas weer veel te duur.

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Een tijdje terug heb ik issue 75 op de kop getikt, het nummer waarbij FPS guru John Romero eenmalig het hoofdredacteurschap op zich nam. De voorkant is al de moeite waard om hem te bezitten. :)

post-11-0-23160700-1315904325.jpg

John Romero is een van de oprichters van id Software, de bekende spelontwikkelaar die in feite het First Person Shooter genre heeft bedacht en uitgewerkt. In een uitgebreid 12 pagina's tellend interview legt John Romero uit hoe zijn carriĆØre tot stand is gekomen en hoe hij samen met John Carmack id Software oprichtte. In 1990/91 kwamen Commander Keen en Catacomb 3-D uit, gevolgd door Wolfenstein 3D, Doom en Quake. So far so good. Maar tijdens de ontwikkeling van Quake ging het mis. Op de werkvloer was frictie ontstaan tussen o.a. John Carmack en John Romero, waardoor na de Quake-release John Romero besloot eruit te stappen. Sindsdien hebben zowel Romero als Carmack nooit meer zo'n succes gekend als in die tijd. TIjdens de periode 90-96 waren ze constant hun tijd ver vooruit. John Romero was zowel spelbedenker als programmeur, terwijl John Carmack een programmeur van de buitencategorie was. Carmack was degene die ervoor zorgde dat 2D scrolling er soepel uit zag op de pc (met Commander Keen). Ook was hij de eerste die een fatsoenlijk draaiende 3D engine in elkaar wist te zetten. Zonder hen speelden we momenteel niet de FPSs op de pc, of liepen we minstens een poos achter. Romero en Carmack waren dus een briljant duo, het is daarom des te onbegrijpelijker dat ze door enigszins vage redenen uit elkaar zijn gegaan. Het heeft ze in elk geval niet verder meer gebracht.

Hier onder staat een stukje van het interview over 1996, de tijd rond Quake en de 'ondergang' van id Software.

post-11-0-73418500-1315904332.jpg

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites

Retro Gamer Issue 94

Go behind the doors of one of the greatest adventures of all time!

The Making Of: Maniac Mansion

- Ron Gilbert and Gary Winnick on turning SCUMM into gaming gold.

Chapter and verses

- We look back at Capcom's Vs series and celebrate 21 years of crazy crossovers.

Art Attack

- Key Amiga developers and designers reveal how they created stunning visuals for the 16-bit machine.

Great GBA games

Retro Gamer reveals 25 of the best original games for Nintendo's Game Boy Advance.

Also inside...

- The Making Of: Maniac Mansion

- Retro Shamer: Rex Ronan: Experimental Surgeon

- Classic Game: Trashman

- Obscura Machina: Pippin

- The Unconverted

- Classic Game: Discworld

- The Making Of: Slightly Magic

- Minority Report

- The Making Of: Jones In The Fast Lane

- Retro Revival: Batman

- Retro Revival: First Samurai

- Retro Revival: Ugh!

- Retro Revival: Fortress

- A Moment With Malcolm Evans

- Future Classic: Mario & Luigi: Superstar Saga

- From The Archives: Atari Corporation

- The Best GBA Games

- Bluffer's Guide To Construction Software

Ziet er weer veelbelovend uit!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Ik kocht gisteren de nieuwste RetroGamer. Heb jij je eerste al binnen DJ?

Dit deel gaat o.a. over Metal Slug, Turtles en een uitgebreide collector's guide van de Game Gear. :D

Mijn abonnement gaat pas in bij de februari issue ;( (ondanks afsluiten begin december!)

Ik heb overigens ook een abonnement genomen op de Engelstalige versie van Amiga Future

Amiga_future_79_Cover.jpg

Ik heb de uitvoering mĆØt cover cd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat tof die 2 abonnementen! Ik vind het zo vet dat er gewoon nog steeds (of alweer) een markt blijkt te zijn voor tijdschriften over oude computers. :D

Af en toe moet je jezelf trakteren op iets leuks, deze keer was dit het.

Ik ben erg benieuwd naar de inhoud van Amiga Future, ik ben serieus aan het kijken naar een nieuwe Amiga, maar twijfel nog: de X1000 als volwaardige opvolger, een dual core PowerPC based machine, of dat ik ga kijken naar Project Natami die ĆØchte Amiga bouwt met een 68060 of 68050, 100% Amiga compatible maar dan beter, sneller, USB support etc: http://www.natami.net/hardware.htm

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

http://retrogamer.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=33121

Issue 100 of Retro Gamer is going to be in shops today and it also includes a reprint of the original issue 1

Here's the content

Developer Autographs

Eastern Blocks: The Story Of Game Boy Tetris

Baer's Odyssey (interview with Ralph Baer)

The Making Of Grand Theft Auto

John Romero Discusses Dangerous Dave

Crash And Burn (The Videogame Crash)

The Music Man (An Interview with Rob Hubbard)

Inside The ZX Spectrum

David Braben discusses Elite

David Crane's Tricks Of The Trade (David discusses the many Atari 2600 techniques he created)

The Making Of Sonic The Hedgehog with Yuji Naka

A Moment With Mark Jones

100 Classic Gaming Moments

In The Chair with Andrew Braybrook

RG Rampage - A Commodore 64 Type In Game

Eugene Jarvis discusses Robotron: 2084

Issue 1 Contents

Sinclair Researched (the story of sinclair)

Return Of The Rings (the videogames based on Lord Of The Rings)

Hall Of The Miner King (Jet Set Willy Feature)

Top 100 Retro Games

Mastertronic A History

Street Fighting Clan (story of Street Fighter)

Licence To Kill (videogame nasties)

1983 Advertising Gallery

Emulation Nation (the best emulators)

http://retrogamer.net/forum/download/file.php?id=769

Ziet er geweldig uit! :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

The English and German issue 95 (March/April 2012) of the print magazine Amiga Future has been distributed today, and can also be ordered directly from the editorial office of Amiga Future, and the other Amiga dealers that stock the magazine.

From now on all the Amiga Future magazines will be printed in full colour.

Mag Content:

AmigaOne X1000 "First Contact"

AmiKit

SimpleMail

YAM

Interview Stephen Fellner

and so much more ... if you haven't already, get your collectible copy ordered today

Ik ben echt zƩƩr benieuwd naar de AmigaOne X1000, zou hij het waard zijn om te kopen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 7 months later...

Wellicht leuk om te weten dat Retro Gamer nu ook in Duitsland wordt uitgebracht:

http://www.gamersglobal.de/news/56651/jetzt-im-handel-retro-gamer-12012-leseprobe-2-upd

Het lijkt erop dat het tijdschrift per 3 maanden gaat verschijnen. Ross, misschien iets voor jou aangezien onze Oosterburen niet ver van jou vandaan wonen? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Engels gaat inderdaad prima, maar Duits is echt een ramp.

Ik vind Duits een stuk lastiger om te lezen dan Engels. Ik spreek en versta Duits prima, maar lezen en schrijven is echt wat anders.

Je emigreert naar Zweden?

Nee hoor, ik kom fijn terug naar Nederland. Ga volgend jaar wel weer naar Zweden, dat is een ding wat zeker is.

Ik kan Duits weer erg goed lezen en verstaan, maar schrijven is een ramp.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
  • 1 year later...
  • 3 years later...

Even een enorme kick!Ā 

Ā 

Ik kwam er gisteren achter dat er van het Britse Retro Gamer ook een Nederlandse bookazine beschikbaar is. Waarschijnlijk een samenvatting van eerder in het Engels gepubliceerde artikelen, maar het idee An sich (een echt Nederlandse retro game glossy) vind ik wel leuk. :)

Ā 

IMG_20170605_164837.thumb.jpg.9b906eb50c87d1e603c11fcb25fb85d1.jpg

Ā 

Ā 

Ā 

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uren geleden, djkoelkast zei:

Hij is er ook in het Duits.

Maar 12,95 vind ik er wel ver over, ik betaal incl verzenden net boven de 5 euro per issue van de Engelse.

Ā 

Ja inderdaad prijzig, alleen deze is wel ongeveer dubbel zo dik dan een reguliere RG, dus met Nederlandse redactie er overheen gaat het dan wel hard natuurlijk ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...