Ik vond Gladiator eigenlijk niet zo goed.
Ik had bij het bekijken steeds het gevoel dat ik deze film al had gezien, en als je reeds "The Fall of the Roman Empire", "Ben Hur" en "Spartacus" hebt gezien is dat ook zo.
Het verhaal is gewoon een grote mix-up van deze films (nuja en vele gelijkaardige films uit de jaren '50 en '60 erbij) en daardoor kwam het voor mij niet als zo speciaal over.
Het acteerwerk vind ik persoonlijk ook niet zo spectaculair, Phoenix was te "over the top" en Crowe was net het tegenovergestelde.
Maar de eigenlijke reden voor mijn lage score was het moralistische van de film (iets wat vele van dit type films hebben), waarbij 1 man het opneemt tegen het hele keizerrijk en door iedereen als de grote held wordt gezien. Terwijl Commodus in mijn ogen toch niet zoveel heeft misdaan, behalve het vermoorden van zijn vader heeft hij enkel de bedreigingen tegen hemzelve afgeweerd)
De scene die het voor mij volledig verpest was het einde waarbij Lucilla die speech gaf over "Rome is worth this man's life". Zo'n cliché einde was voor mij de druppel en het toonde voor mij dat Ridley Scott gewoon voor de tranen ging op het einde.
De gevechten zijn wel indrukwekkend, daarom toch nog een 6/10 (anders was het zeker een onvoldoende geweest)
Trust me, I'm a psycopath! (Jekyll)