Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Iedereen weet natuurlijk wel dat Bassie & Adriaan voor de series "De Huilende Professor" en "Het Geheim Van De Schatkaart" naar Lanzarote gingen.

Op dit eiland zijn veel opnamelocaties gebruikt.

Ik ben in zowel 2007 als dit jaar op vakantie geweest naar Lanzarote en heb dan ook de diverse locaties waar Bassie & Adriaan geweest zijn bekeken en gefotografeerd.

In 2007 zat ik in het zuiden van het eiland bij Playa Blanca.

Dit jaar zat ik in het oosten van het eiland, in de buurt van de oude hoofdstad van het eiland; Costa Teguise.

INFORMATIE OVER LANZAROTE

Lanzarote is het op 4 na grootste eiland van de Canarische eilanden met een totale oppervlakte van zo’n 2100 vierkante kilometer. Van noord naar zuid is het eiland ongeveer 60 kilometer lang en van oost naar west is het eiland ongeveer 21 kilometer breed. Het eiland is vernoemd naar de Franse veroveraar Lanzalotte. Het is dus onzin (alhoewel dat wel toevallig is) dat er op het eiland een rots aanwezig is in de vorm van een gebroken lans, zoals in het raadsel van de schatkaart wordt gezegd.

Op het eiland heeft jarenlang een kunstenaar gewoond (Cesar Manrique) die daar ook geboren is en overleed in 1992. Hij heeft er voor gezorgd dat het eiland schoon bleef en dat er over het gehele eiland laagbouw kwam. Nergens mocht hoger worden gebouwd dan 2 verdiepingen voor een privehuis, en 3 verdiepingen voor een hotel. Tegenwoordig is dat een beetje achterhaald, omdat het afgelopen jaar op het eiland diverse gebouwen te vinden waren die hoger waren dan 3 verdiepingen. Verder is op het eiland geen enkel stoplicht te vinden, maar daarentegen wel veel rotondes. Reclameborden zul je er ook niet tot nauwelijks vinden langs de kant van de weg. Alle huizen zijn gemaakt van Kalk en hebben een witte kleur, dat het meest gunstigs is voor de zon. Alle deuren, ramen en kozijnen mogen slechts 3 kleuren hebben; bruin (aarde), groen (olivia edelstenen, te vinden in El Golfo) of blauw (water en lucht). Er rijden op het eiland bussen naar de in totaal 3 toeristische plaatsen op Lanzarote; Playa Blanca, Puerto del Carmen en Arrecife.

EXCURSIES

De locaties waar Bassie & Adriaan gefilmd hebben op de series zijn (bijna) allemaal te bezichtigen als je meegaat met de diverse excursies. Met deze excursies zie je namelijk het gehele eiland. In 2007 heb ik 2 excursies gedaan om het gehele eiland te kunnen zien, dit jaar heb ik 1 excursie gedaan en heb ik zo'n 80% van het eiland gezien.

De excursies die ik heb gedaan zijn in 2007 de eiland tour en de noordtour en in 2011 de koningstour.

Eiland tour:

Tijdens de eiland tour ga je naar achtereenvolgens; de dromedarissenrit, wijnproeverij Bodega La Geria, uitzicht vanaf het hoogste punt van het eiland, via het land met 1000 palmen naar de grot Jameous Del Agua, Timan Faya, de kratertour, El Golfo en het huis van Cesar Manrique.

Noordtour

Tijdens de noordtour ga je naar achtereenvolgens; Teguise, El Mirador Del Rio (La Graciosa) en de noordelijke grotten (Cueva De Los Verdes)

Koningstour

Tijdens de koningstour ga ja naar achtereenvolgens; de dromedarissenrit, Timan Faya, de kratertour, El Golfo, wijnproeverij Bodega La Bodega, via het land met 1000 palmen naar de grot Jameous Del Agua OF de noordelijke grotten (Cueva De Los Verdes).

DE LOCATIES - Deel 1

Hieronder zullen de opname locaties waar Bassie & Adriaan behandeld worden;

De Dromedarissenrit

Op Lanzarote bevinden zich in het westen van het eiland ongeveer 300 dromedarissen die vanuit Marokko komen. Vroeger werden deze dromedarissen gebruikt om lading te vervoeren. Nu is het mogelijk om op deze dromedarissen een ritje van 20 minuten te maken. De dromedarissen lopen in groepen van 6 a 7 dromedarissen. Bassie & Adriaan hebben in de serie "Het geheim van de schatkaart" ook een dromedarisrit gemaakt, nadat de boeven hun auto hebben gepikt, doordat de banden van hun eigen auto lek waren. Tijdens deze rit wordt ook een foto gemaakt van jou op de dromedaris. Deze foto kun je aan het einde van de dag voor een bedrag van 5 Euro kopen. De foto hieronder van mij (ik heb express de gezichten van mij en mijn vakantiegenoot onzichtbaar gemaakt) stamt uit 2007. De andere foto's zijn van beide jaren 2007 en 2011 afkomstig.

post-206-0-79578200-1318071124.jpg

post-206-0-81837200-1318071137.jpg

post-206-0-89311200-1318071142.jpg

post-206-0-43529700-1318071151.jpg

post-206-0-17101300-1318071162.jpg

post-206-0-68471400-1318071185.jpg

Timan Faya

Timan Faya betekent letterlijk 'Berg van Vuur'. Dit gebied ligt in het westen van het eiland. In dit gebied is de grond zo heet dat het zelfs mogelijk is om eten te bereiden op de warmte van de aarde. Het is hier dus niet nodig om een vuurtje te maken. Tijdens het bezoek aan Timan Faya zullen er 3 testen aan je getoond worden. Bij test 1 steekt een man een schop in de grond en deelt iedereen enkele steentjes uit die je zo lang mogelijk vast moet houden. Deze steentjes zijn echter zo heet dat je deze zo goed als meteen laat vallen. Bij de tweede test zal er een baal hooi in een gat worden gelegd. Deze baal hooi zal dan na 30 seconden vanzelf vlam vatten door de hitte. Bij test 3 zal een medewerker een emmertje water in de aangelegde buis gieten, welke leiden naar het binnenste van de aarde. Na enkele seconden zal dit water er dan met een kraht uitspuiten. Bassie & Adriaan hebben in de serie Het geheim van de Schatkaart ook Timan Faya bezocht. Hier hebben zij voornamelijk test 3 laten zien (de welbekende geisers). Met name de parkeerplaats is zeer herkenbaar als locatie. Hieronder de foto's van het duiveltje (het logo van Lanzarote) en de parkeerplaats. Tevens hieronder 2 filmpjes van test 2 en 3, gemaakt met de mobiele telefoon en op youtube geplaatst. De foto's (behalve die van het duiveltje) zijn van 2007, de filmpjes van 2011.

post-206-0-40176500-1318072066.jpg

post-206-0-29735300-1318072086.jpg

post-206-0-32222900-1318072115.jpg

Kratertour

In de zomer van 1826 heeft er meerdere dagen achter elkaar een vulkaanuitbarsting plaatsgevonden. Lanzarote is dan ook een vulkanisch eiland. Deze uitbarstingen hebben er voor gezorgd dat het gehele noorden en westen van het eiland zijn verwoest en dat dit gehele gedeelte van het eiland is bedolven onder lavastenen, lavazand en kraters. Hieronder staan enkele foto's van de kratertour, die jullie allemaal zullen herkennen als Bassie & Adriaan locaties. Hier vond de het opstijgen van de helicopter plaats in de serie De huilende professor en tevens de achtervolging waarbij Bassie & Adriaan uiteindelijk naar beneden springen, de golven van de zee in. Tevens is dit ook de opnamelocatie voor de beelden die je ziet tijdens het tweede keer zingen van het liedje " Kom we gaan er tegenaan" uit Het geheim van de Schatkaart. Tegenwoordig mag niemand hier meer lopen, behalve de vulkanologen. Alles is afgezet en je komt nergens meer bij. Er is een pad aangelegd waardoor je met de bus dit gebied kunt bekijken. Tevens bestaat de mogelijkheid om te wandelen, maar er mag niet van het pad afgeweken worden. De foto's zijn van 2007.

post-206-0-40931200-1318074147.jpg

post-206-0-29269700-1318074195.jpg

post-206-0-66354500-1318074222.jpg

post-206-0-42801500-1318074258.jpg

post-206-0-13397300-1318074368.jpg

post-206-0-95740700-1318074528.jpg

In de volgende post het tweede deel van de locaties.

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

DE LOCATIES - Deel 2

El Mirador Del Rio (La Graciosa)

In het noorden van het eiland bevindt zich een uitkijkpunt. Dit uitkijkpunt heet "El Mirador Del Rio". Bij dit uitkijkpunt is het mogelijk om het eilandje te bekijken wat zeer dicht bij Lanzarote ligt. Dit eilandje heet "La Graciosa". Dit eiland wordt ook wel het 8e Canarische eiland genoemd. Op dit eiland wonen 600 mensen en de afstand tussen de 2 eilanden is slechts 50 meter, dus de breedte van een rivier.

De Bassie & Adriaan kijkers zullen dit eilandje herkennen als "het spiegelei" uit het raadsel uit de serie van Het geheim van de schatkaart.

Hier zijn duidelijk verschillen te vinden met de serie. In de serie loopt er namelijk een weg langs het uitkijkpunt en is er niets afgezet, maar is er slechts een afgrond. In werkelijkheid is er een restaurant gebouwd in de aanwezige rotswand op dat punt en is de afgrond voorzien van een rood hek. Het is dus in werkelijkheid niet mogelijk om daar naar beneden te klimmen zoals Bassie en Adriaan wel doen. Dit punt is echter wel te zien als je in het noordelijkste puntje van het eiland staat, dus dat klopt wel met de serie. Hieronder de foto's van het eiland. Het was die dag wat bewolkt dus was het uitzicht (helaas) ook niet zeer mooi, maar het eiland is wel duidelijk herkenbaar. De foto's zijn van 2007.

post-206-0-11489100-1318077083.jpg

post-206-0-11770000-1318077090.jpg

post-206-0-47304600-1318077101.jpg

post-206-0-70297100-1318077115.jpg

post-206-0-85817900-1318077130.jpg

post-206-0-61461300-1318077147.jpg

post-206-0-94751500-1318077167.jpg

post-206-0-92903300-1318077189.jpg

In de volgende post het derde deel van de locaties.

Link naar bericht
Delen op andere sites

DE LOCATIES - Deel 3

El Golfo

Dit is de bekendste halve krater van het eiland. De andere helft van de krater is door de oceaan weggeslagen. Dit is misschien wel dé Bassie & Adriaan locatie van alle series. Op deze plek klimmen Bassie & Adriaan naar beneden in De huilende professor en in Het geheim van de schatkaart, dit is de plek waar ze naar beneden springen in De huilende professor, dit is ook hoogstwaarschijnlijk de plek waar zich het strandje bevindt waar Bassie & Robin in De huilende professor wachten en waar ze de verwijderde scene met het liedje "Ga naar het bos of het strand" op hebben genomen. Dit is tevens de plek waar zich het groene meer bevindt, die iedereen zal herkennen als de schuilplaats van Professor Chagrijn uit De huilende professor.

El Golfo is op 2 manieren te bereiken. Via de ene kant kun je tot vlakbij het meer komen. Bij het meer zelf kun je niet meer komen zoals ook op de foto's te zien is. Rond het meer is alles afgezet met een lint. Achter dit lint mag niemand meer komen. In het meer zwemmen zoals Adriaan dat deed kan dus ook niet meer. Als je El Golfo via de andere kant benaderd dan kun je het meer van bovenaf bekijken. Via deze kant kun je niet op het strand komen. Hieronder de foto's. De eerste 6 foto's zijn van 2007, de laatste 5 foto's uit 2011.

post-206-0-52613100-1318085546.jpg

post-206-0-52446600-1318085566.jpg

post-206-0-28524600-1318085576.jpg

post-206-0-54557400-1318085592.jpg

post-206-0-87726300-1318085613.jpg

post-206-0-09764000-1318085655.jpg

post-206-0-64977100-1318085684.jpg

post-206-0-59863800-1318085713.jpg

post-206-0-31313900-1318085743.jpg

post-206-0-48822600-1318085778.jpg

post-206-0-62607600-1318085823.jpg

VERDER

Kan het heel goed mogelijk zijn dat ook hier scenes opgenomen zijn in de noordelijke grotten (Cuevo De Los Verdes). Echter in deze grotten (die ik in 2007 heb gezien) is het te donker om goede foto's te kunnen maken. Deze grotten zijn ontstaan na de vulkaanuitbarsting enkele eeuwen geleden (rond 1730) en bevatten wel zeer nauwe gangen, waardoor het niet aannemelijk is dat de scenes van de grotten in Het geheim van de schatkaart op weg naar de schatkist niet op Lanzarote zijn gefilmd. De scene waarin Adriaan zich ontfoet van zijn leren riemen kunnen wel weer heel goed in deze grotten zijn opgenomen. Er zijn namelijk diverse kleine waterplasjes in deze grotten te vinden.

Het blijft echter gissen, gezien slechts 1 kilometer van de in totaal 6,5 kilometer grotten is opengesteld voor toerisme. Daarnaast ga je met de excursie via 1 gang naar binnen, maar er bestaan 6 verschillende ingangen.

Daarnaast zou het mogelijk kunnen zijn dat er locaties op Lanzarote gebruikt zijn waar je enkel kunt komen als het eb is. Gezien de tours alleen overdag worden gedaan zul je dus deze locaties overdag niet snel kunnen vinden.

Verder zijn de stranden aan het noorden en het westen van het eiland, waar hoogstwaarschijnlijk ook de locatie te vinden waar Bassie & Adriaan in het Geheim van de schatkaart de kleine maan vinden, momenteel niet meer toegankelijk voor toerisme. Vanaf 1993 zijn vele gebieden afgesloten ter bescherming van de natuur, waaronder deze gehele kust. Aangezien de series zich afspelen in 1982 en 1985 waren de locaties in die tijd nog wel toegankelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bazentopic, sowieso _O_ _O_ _O_

Ik heb maar 1 opmerking:

Dan heb je meer gezien dan ik, ik dacht juist dat die scène nooit was opgenomen? :P

Enig idee waar de Robinson Crusoë-droom is opgenomen? :)

Ja klopt.. ik dacht ook: Huh? Sinds wanneer hebben B&A een videoclip opgenomen van dat lied?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bazentopic, sowieso _O_ _O_ _O_

Ik heb maar 1 opmerking:

Dan heb je meer gezien dan ik, ik dacht juist dat die scène nooit was opgenomen? :P

Enig idee waar de Robinson Crusoë-droom is opgenomen? :)

Er staat hoogstwaarschijnlijk :P.

Ik weet het niet zeker, maar het ziet er wel hetzelfde uit en het is allemaal in dezelfde hoek van het eiland gefilmd.

Ik heb ook geen idee waar de Robinson Crusoë-droom opgenomen is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook geen idee waar de Robinson Crusoë-droom opgenomen is.

Ik denk dat die droom bij hetzelfde eiland is opgenomen, als waar ze vastzaten toen ze sprongen. (Dat eiland waar Robin eerst helemaal nat was en toen die avond weer droog..)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ontzettend gaaf! Met name de parkeerplaats herkende ik meteen :)

Ben je nog in de buurt geweest van het hotel en/of het welbekende terras?

Ik denk dat het moeilijk is, om tussen al die witte huisjes het specifieke 'boevenhuis' te vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ontzettend gaaf! Met name de parkeerplaats herkende ik meteen :)

Ben je nog in de buurt geweest van het hotel en/of het welbekende terras?

Ik denk dat het moeilijk is, om tussen al die witte huisjes het specifieke 'boevenhuis' te vinden.

Bedoel je niet Kreta uit de verzonken stad? Want daar heb je ook een "boevenhuis" en dat terras met die poppen.

Het hotel op Lanzarote heet Los Fariones en ligt in Puerto del Carmen. Het is nog heel herkenbaar, zelfs de binnenopnames van de hotelkamers zijn echt in dat hotel gemaakt.

Ik denk dat ik daar komende zomer heenga :)

http://maps.google.nl/maps?q=puerto+del+carmen+lanzarote&hl=nl&ie=UTF8&ll=28.920171,-13.667641&spn=0.001538,0.003862&sll=-13.88904,-63.876949&sspn=1.735697,2.90863&vpsrc=6&hnear=Puerto+del+Carmen,+T%C3%ADas,+Las+Palmas,+Canarische+Eilanden,+Spanje&t=m&z=19&layer=c&cbll=28.920105,-13.666683&panoid=sc-PxEUrbNCo-nCXcdZ57w&cbp=12,149.56,,0,4.42

Ik ben trouwens nieuw hier en kom uit Valkenburg aan de Geul, dus bij mij in de buurt zijn veel opnamen gemaakt voor de Diamant :)

aangepast door Joris84
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de info. Nee, ik bedoel echt het 'boevenhuis' uit de Schatkaart-serie. Het witte gebouw waar B&A vanaf de kamelen de auto zien staan en ze later uit verjagen.

Ontzettend gaaf dat je daar de komende zomer heengaat. Ik ben benieuwd of de hotelkamer nog herkenbaar is als zijnde de kamer uit de serie. Het is in ieder geval een van meest unieke B&A locaties.

De buitenkant ziet er vrijwel exact hetzelfde uit (heb net de dvd-beelden van het hotel gezien). De bruine kozijnen en de donkergrijze stenen bij de ingang zijn identiek.

Op de site staan wat foto's en filmpjes van het hotel. Let vooral op het filpmje van het interieur. Ziet er helemaal hetzelfde uit!

http://www.farioneshotels.com/resorts/fariones/videos/

http://www.farioneshotels.com/images/resorts/07_big.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de info. Nee, ik bedoel echt het 'boevenhuis' uit de Schatkaart-serie. Het witte gebouw waar B&A vanaf de kamelen de auto zien staan en ze later uit verjagen.

Ontzettend gaaf dat je daar de komende zomer heengaat. Ik ben benieuwd of de hotelkamer nog herkenbaar is als zijnde de kamer uit de serie. Het is in ieder geval een van meest unieke B&A locaties.

De buitenkant ziet er vrijwel exact hetzelfde uit (heb net de dvd-beelden van het hotel gezien). De bruine kozijnen en de donkergrijze stenen bij de ingang zijn identiek.

Op de site staan wat foto's en filmpjes van het hotel. Let vooral op het filpmje van het interieur. Ziet er helemaal hetzelfde uit!

http://www.farioneshotels.com/resorts/fariones/videos/

http://www.farioneshotels.com/images/resorts/07_big.jpg

Ik heb altijd gedacht dat die hotelkameropnames in de studio waren opgenomen, zoals volgens mij in de verzonken stad het geval is.

Het is inderdaad wel leuk om te zien dat het dan ook echt op de plek is opgenomen waar het volgens het verhaal ook zou moeten zijn.

Volgens mij hebben B&A een juniorsuite en de boeven naast hun ook.

Ook heel duidelijk te herkennen uit de scene waarin de baron het plan uitlegt om B&A zelf eerst de schat te laten zoeken en vinden :)

Ik denk dat het boevenhuis niet te vinden is, er zijn enorm veel witte huizen op Lanzarote die erop lijken.

Wel weet ik volgens mij waar dat kerkje is waar ze langsrijden vlak voordat ze bij het hotel aankomen. Dat kerkje flitsen ze ook voorbij tijdens het liedje "geheime agenten" uit de huilende professor. Kan het deze zijn (Tiagua)?:

http://www.doughoughton.com/php/imagepage.php?id=069578ℑ=../webpage/jpg/069/069578.jpg

Verder heb ik nog niet kunnen achterhalen in welke plaats aan de kust het liedje "lachen lachen lachen" is opgenomen, ook wel benieuwd naar.

aangepast door Joris84
Link naar bericht
Delen op andere sites

De opnames voor het liedje Lachen Lachen Lachen zullen ongetwijfeld gemaakt zijn in Puerto del Carmen. Dit "dorp" bevat namelijk een zeer lange boulevard en is heel toeristisch.

Het 'boevenhuis' is inderdaad moeilijk te herkennen of te vinden. Werkelijk alles is daar wit en alle huisjes lijken er op elkaar. Echter de muurtjes van waarachter het vuurwerk wordt ggegooid zijn wel herkenbaarder en daarom vermoed ik ook dat de locatie van het 'boevenhuis' zich ook ergens bevindt in het zuid-westen van het eiland, daar waar de andere locaties ook allemaal zijn. Ik heb het huisje zelf niet gezien en het terrasje ook niet.

Het hotel overigens waar ze hebben overnacht heb ik wel gezien in 2007, toen we enkele mensen met de bus op moesten halen die daar verbleven en die ook meegingen met de excursie die we hadden geboekt. Ik kon daar alleen geen foto van maken (ik zat niet bij het raam en de ramen waren ook bevuild, daarbij stond de bus er te dicht op).

In 2007 verbleef ik in hotel Corbeta. De indeling van het appartement wat we toen had trouwens ook wel wat weg van de hotelkamer van Bassie en Adriaan (zie hieronder).

post-206-0-63177700-1319222245.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er staat hoogstwaarschijnlijk :P.

Ik weet het niet zeker, maar het ziet er wel hetzelfde uit en het is allemaal in dezelfde hoek van het eiland gefilmd.

Of ik lees je bericht 3 keer verkeerd, maar ik begrijp je antwoord niet helemaal... Je wil dus zeggen dat je beelden hebt gezien van 'Ga naar het bos of het strand'? Want natuurlijk kan alles ergens worden opgenomen of waren er plannen om ergens iets op te nemen. Maar dat had ook in Nederland kunnen gebeuren. Blijft gissen. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...