Ga naar inhoud

Welkom op Retroforum
Registreer je vandaag nog en doe mee in deze gezellige community die gaat over alles wat retro is. Heb je al een account? klik dan hier om in te loggen. - Heb je nog geen account? Waar wacht je nog op? Het is geheel gratis! Klik hier en maak een account aan.

Fotowedstrijd

Stem nu mee: welke ingezonden foto is de mooiste? Klik hier

Emulatoren

• Op dit topic mag je niet antwoorden.
12 replies to this topic

Keetie

• User
  • Space Invader

Pip Pip Pip Pip Pip
  • 556 posts
  • Console:bbc
Emulatoren.

Behalve het gemis van het echte toetsenbord heb je echt wel het gevoel van een toetsenbord onder je vingers, dat van je eigen
PC, Apple, Risc PC computer toetsenbord, bij gebruik van een emulator. Natuurlijk lijkt het er niet op en haalt het niet bij het
echte, maar toch ... het is een toetsenbord. In sommige emulators zelfs met de mogelijkheid tot configuratie van de eigenlijke
homecomputer toetsen.

Wat in alle gevallen wel nodig is, zijn de systeem- en taalromsdie gebruikt worden in de echte homecomputer, zonder welke de
emulator het niet doet. In sommige gevallen worden ze bijgeleverd, in andere gevallen niet. In het laatste geval wordt er vanuit gegaan,
dat men zelf in het bezit van de desbetreffende computer is en zo de eigenlijke systeem- en taalroms kan 'downloaden', al dan niet
met behulp van een toegevoegd - meestal BASIC - programmaatje.

De emulatoren
Er zijn emulatoren van diverse homecomputers voor de PC, van Amiga tot ZXSpectrum en geschikt voor diverse besturingssystemen
als DOS, Windows of Linux. Een paar zeer bekende:

Winuae - Amiga emulator
Applewin - Apple emulator
WinVice - een emulator van diverse Commodore versies
M2000 - P2000 emulator

De images
Als de emulator uitgepakt of geïnstalleerd is, dan wil je natuurlijk ook de software van die andere computer bekijken, spellen of
zo. Dat gaat niet in de vorm van echte diskettes of tapes, er worden images gebruikt.

Het woord image klinkt mogelijk verwarrend, daar het meestal een grafische afbeelding betreft.

Bijlage  diskette.gif   23.31K   0 Aantal downloads
indeling diskette

Voor een diskimage gaat het ook wel om een afbeelding, maar het is een afbeelding van een hele diskette, waarbij het niet alleen om het formaat van de schijf gaat, dat 5 1/4 of 3 1/2 kan zijn, enkelzijdig of dubbelzijdig, maar vooral om de inhoud.
Eenzelfde inhoud wordt als het ware gereserveerd op de harde schijf van de PC door middel van diskcopy naar file.

Een tape-image is een complete kopie van een programma of programma's die op tape stond(en) of de inhoud van een hele tape, gekopieerd naar file.

Specifieke extensies zijn:

van diskimages
.adf; Amiga of Acorn BBC
.d64; Commodore 64
.dsk; Apple of MSX
.st; Atari of Amiga
.dmg; Mackintosh

van tape-images
.cas; Dragon of P2000
.t64; C64
.tap; Oric of C64

Het leuke van emulatoren vind ik de kennismaking met de vele homecomputers die geëmuleerd worden, hoewel er ook een
emulator bestaat die zelf vele home- en ook spelcomputers in zich heeft, dat is MESS.

Bijlage  mess.gif   3.07K   0 Aantal downloads
Multi Emulator Super System.

MESS is een zusterproject van MAME

Bijlage  mame.gif   21.59K   0 Aantal downloads
Multiple Arcade Machine Emulator

Niet alleen homecomputers worden geëmuleerd, ook sommige handhelds, de spelcomputers. Daar heb ik echter totaal geen ervaring mee.

Post bewerkt door: Keetie op: 20-10-2011 - 20:16

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11625 posts
  • LocatieDen Helder
  • Console:Amiga 4000
Leuk topic, ik heb namelijk een topic in de planning staan: hoe maak ik van een (oude) pc de ultieme emulator-pc. Ik ben echter nog volop bezig met testen wat het beste werkt en andere voorbereidingen, maar dat zit er zeker aan te komen. Dit topic is een mooie introductie in de wereld van emulatie.
[17:05:09] Zipo - www.billboardproject.be -Missing The Times We Never Get To Share says:
gij bent mijn computer superhero :D

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch
  • Console:SNES

Hij is heel fijn; Toen ik een paar jaar terug een topic opende over emulatoren werd het gesloten omdat het te dicht tegen het illegale aan lag met die roms enzo :')

Niet dat het geen geniaal onderwerp is. Ik wou alleen dat ik had geweten dat zo'n topic alweer mocht. :P
Doei Afbeelding

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11625 posts
  • LocatieDen Helder
Ik zie niets illegaals in dit topic en er is ook nog zoiets als Public Domain en Abandonware wat je gewoon mag gebruiken.
[17:05:09] Zipo - www.billboardproject.be -Missing The Times We Never Get To Share says:

Ross

• Moderator Retroforum
  • Asteroid

• 1468 posts
  • LocatieTubbergen
  • Console:Amiga 500
Zolang er geen links naar duistere rom sites et cetra gepost worden, lijkt me het geen probleem

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch

Van de SNES-games die ik zelf own (op cartridge dus) heb ik om de zoveel tijd ook de roms op mijn computer, om te spelen op de ZSNES-emulator. Vooral vanwege het feit dat ik de SNES niet opgesteld heb staan dus wel zo lekker om dan eens een spelletje te spelen :P Ben van de week begonnen aan EarthBound, wat een briljant spel is dat zeg :D
Doei Afbeelding

randy_roes

• Forum admin
  • Forum admin

• 7981 posts
  • LocatieGent
  • Console:Sega MegaDrive

Heb het niet zo voor SNES of Megadrive emulatoren (en eigenlijk alles daarboren)

Je hebt nooit datzelfde gevoel als met een controller doordat je nooit goed de richtingstoetsen tussen de hoofdrichtingen (dus niet onder, boven, links, rechts maar ertussen) kan hermaken. Zelfs met een gamepad kreeg ik nooit dat goede gevoel
Trust me, I'm a psycopath! (Jekyll)

Ross

• Moderator Retroforum
  • Asteroid

• 1468 posts
  • LocatieTubbergen

Bekijk Postrandy_roes, op 21-03-2012 - 20:44, zei:

Heb het niet zo voor SNES of Megadrive emulatoren (en eigenlijk alles daarboren)

Je hebt nooit datzelfde gevoel als met een controller doordat je nooit goed de richtingstoetsen tussen de hoofdrichtingen (dus niet onder, boven, links, rechts maar ertussen) kan hermaken. Zelfs met een gamepad kreeg ik nooit dat goede gevoel

Eens.

djkoelkast

• Admin
  • Site Admin

• 11625 posts
  • LocatieDen Helder

Ik heb de originele controllers bij mijn emulator. Mocht ik binnenkort verhuizen ga ik een retrozolder maken, daar staat alles dan gewoon ècht aangesloten.

Ross

• Moderator Retroforum
  • Asteroid

• 1468 posts
  • LocatieTubbergen

Bekijk Postdjkoelkast, op 21-03-2012 - 21:32, zei:

Ik heb de originele controllers bij mijn emulator. Mocht ik binnenkort verhuizen ga ik een retrozolder maken, daar staat alles dan gewoon ècht aangesloten.

_O_

randy_roes

• Forum admin
  • Forum admin

• 7981 posts
  • LocatieGent
  • Console:Sega MegaDrive

Bekijk Postdjkoelkast, op 21-03-2012 - 21:32, zei:

Mocht ik binnenkort verhuizen ga ik een retrozolder maken, daar staat alles dan gewoon ècht aangesloten.

Is ook mijn idee als ik ga verhuizen
Trust me, I'm a psycopath! (Jekyll)

samba-boy

• User
  • Frogger

• 2898 posts
  • LocatieDen Bosch

Eens hoor, absoluut. Niks is beter dan de originele console. Het probleem is alleen dat ik hier in huis onmogelijk de SNES even snel kan aansluiten want dan moet álles nog meer overhoop dan het al is :')
Doei Afbeelding

T42

• User
  • Breakout

Pip Pip
  • 74 posts
  • LocatieHelmond
  • Console:NES tot Wii
ik draaide veel mame op msdos

Tweetbox