Ik probeer voor mezelf een beetje in kaart te brengen in hoeverre die provisorische Smorenburg-bewerkingen van de series ooit op video zijn uitgebracht. Ik zal hieronder per serie aangeven wat ik weet (of denk te weten) en daar nog wat vragen en/of opmerkingen bij plaatsen. Wellicht kunnen degenen die een iets uitgebreidere verzameling of gewoon kennis ervan hebben het dan verbeteren of aanvullen, zodat er een compleet plaatje ontstaat.
Plaaggeest
-Voor zover ik weet bestaat er geen eerdere Smorenburg-bewerking dan die nu op de DVD te horen is; noch op video, noch op TV.
Sleutel
-Hiervan is zeker weten geen eerdere Smorenburg-bewerking dan op de DVD; de serie is immers tussen de videoversie van eind jaren tachtig (die later nog een paar keer opnieuw is uitgebracht) en de DVD in 2002 in het geheel niet bewerkt.
-Diamant
-Zelfde als bij de Plaaggeest: voor zover ik weet bestaat er geen eerdere Smorenburg-bewerking dan die nu op de DVD te horen is; noch op video, noch op TV.
Professor
-Dit zal de eerste serie zijn die ooit een Smorenburg-bewerking heeft gekregen, voor de dubbelbox uit 1997, later dus weer anders bewerkt voor de DVD. Wat ik niet weet is hoe de oorspronkelijke Smorenburg-bewerking voor TV in elkaar stak. Ik herinner mij dat, voordat de serie op DVD verscheen de serie op TV nogal een vreemde mengelmoes was: de ene aflevering had Klaris-aanvullingen (uit de tijd van de slagersbanden), de andere weer Smorenburg. Wie werpt licht op de zaak?
Schatkaart:
-Zelfde als bij de Sleutel: de DVD-versie is de eerste Smorenburg-bewerking.
Kroon
-Rond 1999 verscheen een dubbelbox van Arcade (niet lang daarna opnieuw bij Bridge). Klopt het dat die dubbelbox de provisorische Smorenburg-bewerking bevat die vóór de komst van de DVD ook op TV te zien was, of zijn er toch verschillen?
Stad
-Dat er een provisorische Smorenburg-bewerking bestaat is duidelijk, die werd immers in de jaren vóór de DVD op TV uitgezonden. Bij mijn weten is die bewerking echter nooit volledig op video uitgebracht, want de dubbelboxen die bij Arcade en Bridge zijn verschenen bevatten allebei slechts deels Smorenburg-muziek. Heb ik daarmee gelijk?
Europa
-Hier zou het dan, net als bij de Kroon, wel weer zo kunnen zijn dat de provisorische bewerking op video is uitgebracht. In 2000 verscheen bij Bridge de zesdelige serie die bij mijn weten Smorenburg-muziek had. Dat moet dus wel de eerste bewerking zijn, maar is die hetzelfde zoals toen op TV te zien?
Amerika
-Dit was de eerste serie die op DVD verscheen, in 2001. Het zou dus zo kunnen zijn dat de Smorenburg-bewerking die daarop te zien is nog steeds de eerste bewerking is, en dat deze serie dus na die eerste bewerking nooit meer opnieuw is bewerkt. Wie weet meer?
Tot zover dan. Ik ben benieuwd naar de bevindingen, opmerkingen, aanvullingen, antwoorden en dergelijke. Alvast dank!
Log in
Registreer 

Naar boven