Ga naar inhoud

Bassie en Adriaan en de provisorische Smorenburg-bewerkingen


Aanbevolen berichten

Dat voorpgesteld ja, maar ik bedoel ook meer: had dan de DVD's toen al zo bewerkt zoals het nu uiteindelijk alsnog is gedaan. Immers, zolang de DVD's er nu niet alsnog op aangepast worden (en dat is, voor zover ik weet, tot op heden niet gebeurd) heeft de huidige bewerking weinig commerciƫle waarde, dus daar kan het ze niet om te doen zijn geweest.

Ik denk gewoon dat in die tijd de oorspronkelijke geluidsbanden zonder de Klarismuziek niet voor handen waren en deze nu wel voor handen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 100
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Het was nooit nodig geweest als ze gewoon voor die banden hadden betaald.

Jup, geldwolven indeed...

Over de provisorische bewerkingen gesproken...Is het iemand van jullie al opgevallen dat, op de oude dubbelbox van de prof, er een oudere versie van Dreigende Bellen wordt gebruikt, met een ander einde en die WEL goed loopbaar is? :)

Niet echt opgevallen, maar de professor is wel de alleroudste versie met Smorenburg-remastering.

Overigens, ook interessant om te melden, in 2001 ofzo kwam op Kindernet 5 een remastering langs met een oude aftiteling. Tenminste, dat dacht ik, in mijn herinnering was het gewoon een Klaris-uitzending met Smorenburg-muziek eroverheen. Ik kwam een aflevering op tape tegen inclusief de endcredits. Het had geen bijzonder Bassie & Adriaan-logo en er stond 1992 als copyrightjaar. Maar toen viel me op dat in die aftiteling toch echt Aad van Toor en Bert Smorenburg voor de muziek verantwoordelijk waren; ik durf te beweren dat die remaster uit 1996/1997 afkomstig is, gelijktijdig gemaakt met de dubbelbox. Deze heeft tot ca. 2002/2003 op tv gedraaid, waarna de DVD-productie werd gemaakt en daarbij ook de vernieuwde TV-versie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik durf te beweren dat die remaster uit 1996/1997 afkomstig is, gelijktijdig gemaakt met de dubbelbox. Deze heeft tot ca. 2002/2003 op tv gedraaid, waarna de DVD-productie werd gemaakt en daarbij ook de vernieuwde TV-versie.

Ik kan me die versie ook nog wel herinneren. Dat is dan ook de versie waarnaar ik in de eerste post naar verwees, en waarbij destijds dus soms zelfs nog een Klaris-aflevering werd uitgezonden, waarna de volgende weer een Smoor-bewerking was :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een hele rare nabewerking inderdaad. Nergens de originele versie van Tubular Bells, en zelfs wat originele! muziek is vervangen. Als ze Joris achtervolgen nadat hij zijn cel is uitgekomen, hebben ze Theme from Swat vervangen door Thema Achtervolging. Ik dacht dat ze toen nog niet met aparte sporen werkten, maar blijkbaar wel :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een hele rare nabewerking inderdaad. Nergens de originele versie van Tubular Bells, en zelfs wat originele! muziek is vervangen. Als ze Joris achtervolgen nadat hij zijn cel is uitgekomen, hebben ze Theme from Swat vervangen door Thema Achtervolging. Ik dacht dat ze toen nog niet met aparte sporen werkten, maar blijkbaar wel :)

Bedoel je nu te zeggen dat er in die versie helemaal geen Theme from Swat zit in de achtervolging vanaf het politiebureau? Want in de huidige bewerking zijn zowel die muziek als Achtervolging Kroon in die scĆØne te horen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedoel je nu te zeggen dat er in die versie helemaal geen Theme from Swat zit in de achtervolging vanaf het politiebureau? Want in de huidige bewerking zijn zowel die muziek als Achtervolging Kroon in die scĆØne te horen.

Ik dacht dat ik die theme gewoon hoorde in die aflevering? Verdomme, kan ik die band wĆ©Ć©r opzoeken op mijn zolder, geen idee waar ik hem nĆŗ weer gelaten heb _O-
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, enkel Thema Achtervolging. Theme from Swat hoor je alleen bij de scene waarin ze Joris volgen naar de haven (Na het briefje van de kapitein) ;) En Achtervolging Kroon bestond nog niet.. :P

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, enkel Thema Achtervolging. Theme from Swat hoor je alleen bij de scene waarin ze Joris volgen naar de haven (Na het briefje van de kapitein) ;) En Achtervolging Kroon bestond nog niet.. :P

Vreemd. Gezien de geluidsmontage op de DVD lijkt het me bijna onmogelijk dat er dan in die eerdere bewerking helemaal niets van de originele muziek tussendoor piept, maar ik ben niet in het bezit van die versie, dus ik kan het niet met eigen oren horen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk gewoon dat in die tijd de oorspronkelijke geluidsbanden zonder de Klarismuziek niet voor handen waren en deze nu wel voor handen zijn.

Ohjee, zou dat dan gaan betekenen, dat we uiteindelijk geen stukje Child of the sea meer horen in de verzonken stad, en ook geen Africa van Peru in het geheim van de schatkaart? Nouja dat van Child of the sea uit de verzonken stad zou ik dat niet zo heel erg vinden, het is leuk dat het daar nog in staat, alleen het komt zo slordig over als het ineens over gaat in dreigende tubbler van Bert Smorenburg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zag gisteren een stuk op Lanzarote (telekids 24 geloof ik) en dat was nog helemaal in tact, het Spaanse gitaarmuziekje was er nog en ook het boevenmuziekje was er nog.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het boevenmuziekje helemaal niet van Klaris is maar gewoon van een rechtenvrije plaat komt, daar stonden ook genoeg van dit soort friemeltjes op. Klaris heeft toch over het algemeen een heel andere sound gebruikt als ik er aan terugdenk, maar ik heb het ook weer niet allemaal heel helder voor me moet ik toegeven, het verbaasde me gewoon dat alles er nog in zat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De boevenmuziekjes en andere korte (spannings)riedeltjes uit de Schatkaart zĆ­jn ook niet van Klaris. Ze werden voor het eerst gebruikt in het hoorspel uit 1983, toen B&A helemaal nog niet met Klaris werkten. Pas in '85 is Klaris voor B&A liedjes gaan arrangeren.

Dat ze in de Verzonken Stad wƩl vervangen zijn heeft er (vermoed ik) mee te maken dat ze in de bewerkingen consistent willen zijn en niet van de nieuwe boevenmuziekjes in de Kroon opeens weer terug willen naar de oudere muziekjes.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zag gisteren een stuk op Lanzarote (telekids 24 geloof ik) en dat was nog helemaal in tact, het Spaanse gitaarmuziekje was er nog en ook het boevenmuziekje was er nog.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het boevenmuziekje helemaal niet van Klaris is maar gewoon van een rechtenvrije plaat komt, daar stonden ook genoeg van dit soort friemeltjes op. Klaris heeft toch over het algemeen een heel andere sound gebruikt als ik er aan terugdenk, maar ik heb het ook weer niet allemaal heel helder voor me moet ik toegeven, het verbaasde me gewoon dat alles er nog in zat.

Ik heb eerder het idee, dat al die muziekfragmentjes zoals de boevendeuntjes uit het geheim van de schatkaart gemaakt zijn door Aad van Toor zelf. Zou dat kunnen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb eerder het idee, dat al die muziekfragmentjes zoals de boevendeuntjes uit het geheim van de schatkaart gemaakt zijn door Aad van Toor zelf. Zou dat kunnen?

In theorie wel, maar ik geloof dat niet. Alle muziek heeft hij toen wel zelf gemonteerd met platen die daar lagen in de montagestudio, als ik het goed heb onthouden. Ik denk niet dat hij zelf iets heeft ingespeeld, anders zou dat wel bekend zijn al.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, dat van die rechtenvrije platen klopt, maar op de website van Adriaan staat dat hij voor de sleutel en de diamant veel muziek heeft gebruikt van geluidseffecten LP's zoiets stond niet geschreven bij 't geheim van de schatkaart. Behalve dan dat ene nummer van Nerves. Anders zou er op de muziekpagina wel geschreven staan, dat er ook bij het geheim van de schatkaart fragmenten van zo'n plaat gehaald zijn, daarom had ik het idee, dat de boevendeuntjes en andere korte fragmenten door Aad van Toor zelf gemaakt zijn

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ohja nog even over die zogenaamde "Thunder" even in een ander topic opgesnord:

YT account grinkelvanmichiel had toch een LP met het nummer Thunder (wel iets andere sound) en hij zegt dat op de hoes A.K Thunder staat.

Citaat uit beschrijving: Staat op een demo acetaat plaatje van 'geluidsstudio vlaardingen'; auteur: A. K., titel: 'Thunder'.

Alle rechten voorbehouden onder Black Serpent Records

Zou het dan toch waar zijn of liegt hij of klopt het gewoon niet wat op de hoes staat?

En zie: http://www.michielvanginkel.byethost13.com/ebsr.html

:')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan jij geen betere versie maken? Bij vrolijk deuntje is dat ook uitstekend gelukt. ;)

Er is een betere versie van gemaakt, maar ik weet niet of die nog op youtube staat. Als je doelt op het vrolijke melodietje op mijn Youtube-kanaal die heb ik niet gemaakt, staat ook in de begeleidende tekst ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat de Diamant-dubbelbox uit 1998 geen Smorenburg-toevoegingen heeft. Die heeft overigens bar weinig toevoegingen: twee keer het Thema Vrolijk van Klaris en nog een keer Ć©Ć©n van die spanningsriedeltjes uit de Schatkaart.

Ik heb eens een Diamant-dubbelbox gekocht, maar deze bevatte gƩƩn klaris-toevoegingen. Zelfs de kofferbakscene was helemaal stil op muziekgebied :O Zijn er dan twee verschillende dubbelboxen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb deze dubbel-box ook zitten ook geen klaris in te horen... is er wel eens een volledige versie met klaris bewerkingen? CNR versie onvolledige versie is wel het kofferbak nummer te horen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb deze dubbel-box ook zitten ook geen klaris in te horen... is er wel eens een volledige versie met klaris bewerkingen? CNR versie onvolledige versie is wel het kofferbak nummer te horen.

Volgens mij zijn de Sleutel en de Diamant nooit nabewerkt voor TV :) De Schatkaart deuntjes waren slechts toevoegingen op de speelfilm-banden. Volgens de infosite van Wonderer is er een dubbelbox met Klaris-toevoegingen, en nu hoor ik Warboel hier ook al over... De Dubbelbox die ik ooit had is zonder toevoegingen, en compleet, op wat droomwerelden en liedjes na. Misschien is er toen Smorenburg in het spel kwam opnieuw een dubbelbox uitgekomen, dit keer zonder de Schatkaartdeuntjes?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Volgens mij zijn de Sleutel en de Diamant nooit nabewerkt voor TV :) De Schatkaart deuntjes waren slechts toevoegingen op de speelfilm-banden. Volgens de infosite van Wonderer is er een dubbelbox met Klaris-toevoegingen, en nu hoor ik Warboel hier ook al over... De Dubbelbox die ik ooit had is zonder toevoegingen, en compleet, op wat droomwerelden en liedjes na. Misschien is er toen Smorenburg in het spel kwam opnieuw een dubbelbox uitgekomen, dit keer zonder de Schatkaartdeuntjes?

Ik zou je ook niet kunnen vertellen hoe het precies zit. Maar ik bedenk me wel: de door mij bedoelde dubbelbox, met twee keer het Thema Vrolijk van Klaris als toevoeging, stamt al uit 1998, toen Smorenburg wel degelijk ook al voor B&A werkte. Het zou natuurlijk kunnen dat tussen dat jaar en 2002, toen de Smorenburg-bewerking van de Diamant verscheen, die dubbelbox zodanig is aangepast dat de toevoegingen uit '98 weer verwijderd zijn (dat waren drie deuntjes, dus zo moeilijk moet dat niet geweest zijn), maar dan hadden ze op dat moment ook al wel de Smoor-muziek kunnen toevoegen, lijkt me. Zeker weten doe ik het (dus) ook niet.

aangepast door warboel
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het tweede Thema Vrolijk, dus die uit de Kroon. En nee, geen Kofferbakdeuntje, maar gewoon doodse stilte, zoals het ooit op TV geweest moet zijn. Het zou ook niet meer op dezelfde manier in de scĆØne gepast hebben, aangezien die natuurlijk langer is dan op de versie van anderhalf uur.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, nu is het me allemaal duidelijk :) Ik dacht de originele versie op dubbelbox te hebben omdat het Kofferbakdeuntje er niet op stond, maar er stond dus die Thema Vrolijk toevoeging op. Best logisch omdat die scene op de CNR band verkort was en gelijk overging naar de grot. En je zei dat er ook een riedeltje uit de Schatkaart opstond, welke precies? Een boevendeuntje?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb hier eigenlijk een apart topic voor aangemaakt, maar djkoelkast heeft besloten van dit topic een centraal nabewerkingentopic te maken ;) Dus: Zoals de meeste van jullie wel weten, zijn de oudere series (Plaaggeest, Sleutel, Diamant, Professor) nabewerkt met muziek uit de Klaristijd. Sommige alleen op video, sommige ook op TV. Ik vind deze versies superieur aan de originelen.

De Plaaggeest - De Klarisdeuntjes uit Amerika passen perfect bij de oudste b&a serie

De Sleutel - Deze soundtrack was al volmaakt, maar toch maken de Schatkaartdeuntjes het helemaal af. (Vooral de scene met het Kofferbakdeuntje als de boeven b&a volgen :D )

De Diamant - Net als de Sleutel was de soundtrack al helemaal af, maar toch weten de Schatkaartdeuntjes het nĆ³g beter te maken!

De Professor - Deze had al een goede soundtrack, maar het waren maar 4 nummers. Het grootste gedeelte van de serie was dus stil op muziekgebied. Met de bestaande muziek van Amerika (Een hoop Vangelis, Jean Michel Jarre, Clannad etc. ) heeft deze serie nu een geweldige soundtrack. Ook past 'Hallo Vriendjes' veel beter als intro dan de originele.

Wat is jullie mening over deze bewerkingen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ah, nu is het me allemaal duidelijk :) Ik dacht de originele versie op dubbelbox te hebben omdat het Kofferbakdeuntje er niet op stond, maar er stond dus die Thema Vrolijk toevoeging op. Best logisch omdat die scene op de CNR band verkort was en gelijk overging naar de grot. En je zei dat er ook een riedeltje uit de Schatkaart opstond, welke precies? Een boevendeuntje?

Nee, niet een van de boevendeuntjes. Zo'n ander 'spanningsriedeltje' dat je o.a. hoort in de Schatkaart wanneer Japie en B2 uit hun cel ontsnappen en B2 de deur dichttrekt. Op de dubbelbox van de Diamant is het te horen wanneer B&A bij de oude schuilplaats rondsnuffelen en B1 aan komt rijden.

aangepast door warboel
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is jullie mening over deze bewerkingen?

Vooral de deuntjes in de Plaaggeest en de Huilende Professor vind ik goed geplaatst! Ook al zijn de toevoegingen minimaal, ze zitten precies op de juiste plek naar mijn mening! :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind wel, dat ze bij de overgang van nacht naar dag in de huidige uitgave van de plaaggeest mooier hebben gemaakt. In de Klaris versie hoor je, nadat B&A gaan slapen in de caravan, een boevendeuntje, en zie je later het lege terrein van het circus, en in de huidige versie de B&A tune welke op een gitaar is gespeeld. En dat vind ik dan net iets beter dan een boevendeuntje.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Over de Klaris-bewerkingen van de Plaaggeest en de Professor kan ik me niet uitlaten, want die ken ik totaal niet. Wat de Sleutel en de Diamant betreft is het Kofferbakdeuntje het enige dat ik in de huidige versie mis, maar voor het overige laten de (Klaris)toevoegingen me koud. De aanwezigheid van Peru in de Diamant vind ik zelfs maar storend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Plaaggeest: Stel je voor, de Plaaggeest met de Klarisdeuntjes uit de Reis vol Verrassingen

Professor: Stel je voor, de Professor met de bestaande muziek uit de Reis vol Verrassingen (Vangelis, JMJ, Clannad etc. )

En dan heb je wel een goed beeld :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op het Amerika-thema en enkele riedeltjes uit het Yosemite Park na vind ik Amerika toch al het minste werk van Klaris, dus aan die Plaaggeest-bewerking mis ik volgens mij niet veel.

En wat de Professor betreft: ik hoor daar dan toch liever de 'algemenere' muziek van Smorenburg dan Jarre, Clannad en dergelijke, die ik zo sterk met andere series associeer. En Hallo Vriendjes in een serie waar het niets te zoeken heeft staat me ook niet aan :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Plaaggeest: Stel je voor, de Plaaggeest met de Klarisdeuntjes uit de Reis vol Verrassingen

Dat lijkt raar, maar ik vond die muziek zo goed passen in de Plaaggeest. Vooral dat muziekje dat als Thema Plaaggeest is gebruikt. _O_

Ik dacht toen ook dat dit het origineel was, omdat ik de serie zo voor het eerst zag. :P

Op het Amerika-thema en enkele riedeltjes uit het Yosemite Park na vind ik Amerika toch al het minste werk van Klaris, dus aan die Plaaggeest-bewerking mis ik volgens mij niet veel.

Thema Navajo (Geronimo) is mijn meest favoriete Klaris muziekje. _O_

Maar die zit natuurlijk niet in de Plaaggeest. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Thema Navajo (Geronimo) is mijn meest favoriete Klaris muziekje. _O_

Maar die zit natuurlijk niet in de Plaaggeest. :P

Dat had ik nog even nader aan moeten duiden: ik bedoelde niet de instrumentale versies van de liedjes, want die zijn ook in Amerika geweldig als altijd. Ik doelde echt op het overige werk van Klaris in die serie ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat had ik nog even nader aan moeten duiden: ik bedoelde niet de instrumentale versies van de liedjes, want die zijn ook in Amerika geweldig als altijd. Ik doelde echt op het overige werk van Klaris in die serie ;)

Ah, vandaar. :P

Ja, die instrumentale versies van Klaris zijn altijd geweldig. _O_

In de Verzonken Stad vond ik die opbouw zo mooi. Gedurende de hele serie hoor je die prachtige versie van "In Griekenland" en dan uiteindelijk in de laatste aflevering het liedje zelf. Heerlijk gewoon.

Dat is gewoon iets wat je zo erg mist met de nieuwe muziek.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals warboel al zegt; qua muziek is Amerika het minste; maar de riedeltjes uit Amerika in de Plaaggeest is wel Ć©cht heel goed gebruikt, zelfs Thema Vrolijk van Klaris past goed in de Plaaggeest, hoe oud de serie soms ook overkomt & dat natuurlijk ook is! ;)

OFFTOPIC: Volgens mij staat de forumtijd ook nog niet helemaal goed! :P

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

Grappig hoe jullie meningen verschillen met de mijne :P Ik vond Klaris is de Kroon juist erg tegenvallen (Behalve het 'TIK, TIK TIK TIK' legerachtige deuntje als de Baron belt met de Adjudant en het achtervolgingsdeuntje). Zijn beste werk vind ik het vrolijke thema uit de Schatkaart. In de Reis vol Verrassingen vond ik hem eindelijk een opleving maken, met deuntjes als Thema Zenuwachtig en een moderne versie van het dreigende trommelmuziekje.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De muziek uit Amerika vind ik helemaal niet slecht, integendeel juist! Alleen vind ik ze beter passen bij de Plaaggeest, behalve Thema Amerika zelf natuurlijk die was zeker goed gedaan! ;)

EDIT: even wat anders, ik weet niet wie de dvd "Op reis door Europa" van Arcade uit '99 heeft maar is het jullie opgevallen dat er ook in de Nederlandse versie op tenminste Ć©Ć©n plek Smorenburg te horen is? Namelijk als het Fort National in St. Malo in beeld is; hier is het namelijk stil qua praten en hoor je zachtjes Thema Opdracht waarna een fade volgt & daarna Adriaan verteld: "Het is ongelooflijk...." (rest ben ik even kwijt :P) Hierna hoor je wel weer gewoon Antarctica Echoes! Kleine opmerking maar had het hier volgens mij nog nergens zien staan! :P

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Schopje omhoog, want het leek me wel handig om de losse flodders die nu in dit topic verspreid staan met betrekking tot de meest recente bewerkingen van de series even mooi bij elkaar op een rijtje te zetten.

Die meest recente bewerkingen dateren van 2010/2011, toen de laatste vijf series gereedgemaakt zijn voor uitzending bij Telekids. De afleveringen zijn toen hergemonteerd in blokjes van gemiddeld tien minuten, en bij die gelegenheid zijn dus ook weer enkele wijzigingen in de muziek en/of de rest van het geluid aangebracht. Die wijzigingen zijn vervolgens ook toegepast op de afleveringen van reguliere lengte, al is het niet zeker of dat ook bij de Europa en Amerika-series is gebeurd: de volledige afleveringen van Europa worden door Telekids steevast uitgezonden in de versie die tegelijk met de DVD is gemaakt, en bij Amerika zijn steeds alleen aflevering 2 en 3 met de nieuwe bewerking te zien. Mijn bevindingen ten aanzien van die twee series zijn dan ook uitsluitend gebaseerd op de verknipte blokjes-uitzendingen.

Voor alle vijf series geldt dat, naast de audiowijzigingen ook het lettertype in de aan- en aftiteling is aangepast, en bij de Schatkaart, Kroon en Stad is zelfs het bekende Bassie & Adriaan-logo dat de DVD's sierde verwijderd en vervangen door simpele tekst.

Hieronder per serie de wijzigingen die mij tot nu toe zijn opgevallen. Ik zeg: "tot nu toe", omdat er mogelijk nog meer aan het licht kunnen komen, zeker als iemand anders iets is opgevallen dat hier nog niet genoemd wordt.

Schatkaart

-Aflevering 14: Op de DVD, en in de toenmalige TV-bewerking, was deze laatste aflevering nog volledig origineel gebleven, maar in de huidige bewerking moet hij er ook aan geloven. Dreigende Bellen en Thema Achtervolging hebben het naamloze spanningsdeuntje vervangen in de twee scĆØnes waarin het werd gebruikt, en Thema Achtervolging heeft ook de plaats ingenomen van Magnetic Fields. Als gevolg van die laatste wijziging heeft Evert-de-agent ook zijn regel tekst in die scĆØne opnieuw ingesproken. Thema Vrolijk komt uiteraard in de plaats van het laatste spoortje Klaris dat op de DVD was achtergebleven.

Kroon

-Aflevering 1: De radiomuziekjes die een paar maal op de achtergrond in de caravan te horen zijn, zijn aangepast. In de achtervolging is de originele stem van de agent die het "geen zuivere koffie" vindt weer terug, in plaats van de imitatie door Martijn Passchier op de DVD. Hij doet nog wel steeds de stem van de nieuwslezer die het ontsnappen van de boeven meldt, maar nu in een nieuwe opname.

-Aflevering 3: De dialoog van de Baron tijdens het gesprek met de wachtmeester, "Spreek ik met Lansink? Met wie zegt u? Met Lansink?", die op de DVD nagenoeg verdwenen was, is weer teruggeplaatst. Wel piept de originele Klaris-muziek er dwars doorheen. Het geluidseffect van de remmende politieauto die net te laat bij het museum arriveert is veranderd in iets dat het originele geluid iets beter benadert dan het onbedoeld komische effect op de DVD.

-Aflevering 4: Op de DVD maakt de muziek een nogal lelijke overgang van Dreigende Bellen naar Dreiging Langzaam op het moment dat Bassie het kasteel opmerkt en Adriaan en Robin daarop wijst. In de huidige bewerking speelt Dreigende Bellen nog iets langer door; daarna volgt Thema Zenuwachtig in de korte scĆØne met de paniekerige boeven, en pas daarna begint Dreiging Langzaam alsnog wanneer B&A bij het pontje aankomen.

-Aflevering 5: Tijdens de telefooncel-race zijn de beide achtervolgingsmuziekjes in sommige gevallen net iets anders gemonteerd dan op de DVD, en/of zijn ze in sommige gevallen met elkaar verwisseld. Ook wordt er nu Ć©Ć©n keer gebruik gemaakt van de gitaarloze versie van Achtervolging Kroon (berucht van de soundtrack-CD), die verder nergens anders te horen is. Wanneer Adriaan tegen Bassie zegt dat de telefooncel bij het postkantoor niet ver meer is, is een andere opname van zijn tekst gebruikt. De originele dialoog van de adjudant na het tweede telefoongesprek, "Uitstekend. Blijf ze volgen, maar voorzichtig, en onderneem niets.", die ook op de DVD nog gewoon aanwezig was, is nu vervangen door een stuk tekst dat hij eerder in de aflevering ook al uitspreekt: "Blijf Bassie en Adriaan volgen, maar op een veilige afstand. Breng hun leven niet in gevaar.". Wanneer B&A besluiten terug te gaan naar het bureau omdat de Baron niet belt, is Thema Raadsel vervangen door Thema Zenuwachtig.

-Aflevering 6: Net als in de vorige aflevering zijn de achtervolgingsdeuntjes tijdens de telefooncel-race in sommige gevallen anders gemonteerd, bijvoorbeeld door ze midden in het nummer te laten beginnen, in plaats van aan het begin ervan. Wanneer Bassie in de Fiat Panda naar de instructies van de Baron luistert is nu Dreigende Tubbler te horen in plaats van het achtervolgingsmuziekje op de DVD. In de originele versie zegt Adriaan, nadat Bassie de zender weer heeft aangezet "Bassie, het is gelukt! De zender is weer ingeschakeld en de Baron heeft niets in de gaten!". Op de DVD was slechts stilte te horen, maar nu is dat opgevangen met wat knip-en-plakwerk van een stuk tekst van eerder uit de aflevering "Bassie, ons plan slaagt! De Baron heeft niets in de gaten!". Wanneer Robin in de bunker zijn ogen laat oplichten is nu een geluidseffect te horen. Tijdens de ontsnapping van B&A uit hun gevangenis in de bunker is Thema Achtervolging vervangen door Dreigende Tubbler.

-Aflevering 7: De stem van de Baron in de eerste opname die door Bassie wordt beluisterd valt nu niet al weg voordat Bassie de band stopzet, zoals in alle eerdere versies, maar loopt netjes door tot hij daadwerkelijk op stop drukt.

-Aflevering 8: Wanneer Bassie van zijn waterscooter in de plomp valt, zijn de dialogen van B&A weer de originele opnames, en niet de opnieuw ingesproken versies van de DVD. In de tweede scĆØne van de helikoptervlucht is Achtervolging Kroon vervangen door Thema Achtervolging. Dreiging Kroon is twee keer vervangen door Thema Zenuwachtig: wanneer de boeven van de onderzeeĆ«r overstappen in de Lada, en wanneer ze de kooi binnenrijden.

Stad

-Aflevering 9: De tekst van Japie wanneer B&A op Rhodos de boeven zien lopen, is opnieuw ingesproken, waardoor de originele muziek er niet meer doorheen piept. Tijdens de achtervolging met de poppen is Thema Achtervolging vervangen door Thema Vrolijk. Wanneer de steen in brandt vliegt, is de Klaris-muziek die op de DVD nog aanwezig was, vervangen door het Kroon-riedeltje en Thema Opdracht. Overigens is dat niet helemaal nieuw, want Thema Opdracht werd ook in de bewerking van vĆ³Ć³r de DVD al gebruikt in die scĆØne. In die allereerste bewerking was ook het lachen van Robin aan het eindshot toegevoegd, maar aangezien de robot op beeld gewoon zijn mond dicht houdt, is die toevoeging in deze bewerking niet herhaald.

Europa

-Aflevering 6: In de scooterachtervolging is Achtervolging Kroon vervangen door Thema Achtervolging. Ook is de originele dialoog van B&A weer terug, waar dat op de DVD nogal knullig werd opgevangen met een herhaald stuk tekst van een halve minuut eerder. Wanneer de boeven in het vliegtuig zitten waar B&A zojuist uit zijn gestapt, is eerst Thema Zenuwachtig te horen voordat Thema Achtervolging begint.

Amerika

-Aflevering 3: Helemaal aan het begin van de aflevering, meteen na het intro, is Thema Achtervolging te horen, waar dat op de DVD Achtervolging Kroon is. Het zou echter kunnen dat dat altijd al zo is geweest, aangezien het in de losse afleveringen natuurlijk minder storend is om drie keer kort achter elkaar Thema Achtervolging te gebruiken, en Achtervolging Kroon er dus alleen op de DVD tussen is gemonteerd, puur voor de afwisseling. Dat zou niet vreemd zijn, want bij mijn weten is Amerika nog steeds de enige serie die na de eerste Smoor-bewerking nooit opnieuw is bewerkt, en ook nu weer niet.

Zoals gezegd, dit is een 'werk-in-voortgang', want er volgen misschien nog meer ontdekkingen. Wie al aanvullingen heeft kan het ook wel laten weten ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hoop voor de verzonken stad, dat er ooit eens een remastering komt met een betere beeldkwaliteit, want die nu op DVD is uitgebracht heeft wel zoveel ruis in beeld zitten. Overigens merkte ik in die serie het volgende op, en dat was in de scĆØne nadat B&A de etalage poppen in hun stoelen hadden gelegd, dan neemt de baron contact op met Japie. Hij vraagt wat Bassie & Adriaan doen, waarop japie zegt: Ze doen niets baas. Ze zitten alleen maar te zitten. En vraagt de baron: Doen ze niks? Hierop volgt een shot naar de schuilplaats van de boeven, en de baron zegt dan: Drommels waarom doen die bassie & adriaan niks? In de orginele versie hoor je japie via walkie talkie vragen: Moeten we terug komen baas? Waarop de baron zegt: Nee! Blijf op je post, ik roep je zodadelijk op. De zin: Moeten we terug komen baas, is niet te horen op dvd, in die paar seconden hoor je niks. Hebben ze daar eigenlijk al wat aan gedaan in de remastering op televisie?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, die zin is ook in de huidige bewerking nog steeds vermist. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van nagesynchroniseerde stukjes tekst die door de oorspronkelijke bewerking zijn weggevallen en die ook na verschillende bewerkingen sindsdien nog altijd niet zijn teruggekeerd.

Net zoals sommige aanpassingen uit de laatste bewerking die ik hierboven op een rijtje heb gezet wel een verbetering zijn, maar lang niet allemaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...