Ga naar inhoud

RMR Deel 4 - Repareren met Ross - Solderen


Aanbevolen berichten

In mijn vorige topic werd ik gevraagd om eens uit te leggen hoe solderen nu eigenlijk inelkaar zit. Uiteraard doe ik dit met plezier ;)

Laten we beginnen..

Wat hebben we nodig ?

Een soldeerbout / station, zoals deze apparaten, mijn steun en toeverlaat in donkere tijden ;)

post-446-0-70864200-1323023487.jpg

Soldeertin, het liefst met lood, maar dat wordt steeds lastiger te krijgen. Let wel dat het tin is met harskern ofwel "rosin core" Heb je die niet, dan is flux aan te raden, omdat er anders niet mee te solderen is..

post-446-0-55773800-1323023488.jpg

Litze

post-446-0-89879900-1323023488.jpg

Soldeerzuiger

post-446-0-28579900-1323023490.jpg

En natuurlijk wat grut om te solderen.

post-446-0-60672100-1323023490.jpg

Op zich is solderen niet moeilijk, zolang je er de tijd maar voor neemt en goed nadenkt over wat je wilt gaan doen. Zo zal het soldeerproces alleen maar makkelijker gaan. \

Als je netjes geduld hebt totdat de soldeertin aan het vloeien in, dan gaan de meeste solderen al wel goed.

Het is heel belangrijk om de soldeertin het werk te laten doen, dus ga niet overdreven veel met de soldeerbout heen en weer om een soldering te maken, of de soldeertin te verdelen over het te solderen vlak, daar krijg je slechte en al helemaal lelijke solderingen van. Mocht het dan als nog niet lukken, dan zou je eventueel een beetje flux kunnen gebruiken om de tin te laten vloeien. Tevens kun je ook een beetje tin er bij toevoegen, zodat er weer wat hars in de tin komt, hierdoor gaat deze ook vloeien. Let wel! Dan moet je wel tin hebben met harskern. Maar goed, dit merk je snel genoeg, anders is er bijna niet mee te solderen, het zal smelten, maar daar heb je het ook mee gehad.

Laten we eens beginnen met een simpel draadje te vertinnen, kijk maar naar het volgende filmpje:

Als je goed kijkt zie je wat ik hier doe. Eerst doe ik een klein beetje tin aan de soldeerbout om de hitteoverdracht naar het draad wat soepeler te laten verlopen. Daarna bout tegen het draad, en de tin aan de andere kant. Zoals ik al eerder heb gezegd, de tin het werk laten doen, jij gaat alleen met de draad mee om de tin van de hitte te voorzien, zodat deze tussen het draad gaat vloeien.

Oke, op naar de volgende..

Wederom, eerst wat tin aan de bout voor de hitteoverdracht, daarna de bout op het te solderen object, en dan wat tin erbij, even geduld totdat de tin netjes uitgevloeid is, en voila. Heel erg moeilijk is het niet.

Nu het tegenovergestelde, tin weghalen..

Oeps, he verdorie, nu heb ik te veel tin op mijn werkstuk.. hoe ga ik dat nu oplossen? Heel simpel, met litze of een tinzuiger?

Een tinzuiger kunnen jullie denk ik allemaal wel begrijpen, maar litze wat is dat dan? Nou, zuigdraad wordt het ook wel genoemd. Als je te tin verwarmt, met daar boven op de litze, zal door de gewoven struktuur van de litze, de soldeertin wordt opgezogen.

Ik hoop dat het soldeerwerk voor de gene die het aangevraagd heeft nu een beetje duidelijker is geworden, mochten er nog vragen zijn, stel ze!

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeer nice!

Ik heb wel altijd geleerd geen tin rechtstreeks op de bout te doen, maar het object te verwarmen zodanig dat de tin vloeit. In de praktijk is dat echter niet altijd even praktisch, want soms is de print dan al verbrand voor de boel heet genoeg is.

Dit heb ik dus juist wel geleerd, omdat je anders eens "koude" verbindig hebt met het te solderen object. Als je wat tin op de bout doet, vloeit deze rond het te solderen object, en krijg je een gelijke warmteverdeling.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Laat maar zien!

Ik ben ook wel benieuwd. Velleman heeft leuke SMD kitjes, maar ik durf het niet aan :P

velleman deed ik toen ik 12 was ;)

dit doe ik als hobby: (printen repareren uit jaren 70 dus retro ;) )

369360.jpg

en dit op mijn werk:

369361.jpg

deze is dan met de machine gedaan maar ik kan het ook met de hand (duurt alleen veel langer dan machinaal)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gave zwarte print!

Is de bovenste print een flipperkast print of iets dergelijks?

Ik hobby zelf ook wel veel met dit spul.

En de hamer er naast voor het geval dat het niet lukt ;)

moederbord van een flipperkast inderdaad met een 6800 processor. ben bezig nieuwe te maken.

zwarte print is een led tegel

http://video.google.com/videoplay?docid=2747556895512348472#

filmpje was 1e test draai

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk spul!!, welk werk doe je dan ?

ik zit in de productie en soldeer vooral SMD en ouderwets. we maken bestuurings kastje die veel al met DMX werken.

maar soms verhuren we licht en geluid

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...