Ga naar inhoud

Muziek op vinyl is weer helemaal in


Aanbevolen berichten

Dit las ik op Teletekst vandaag.

128 RTL4 Ma 13 feb 12:58:30

Muziek op vinyl is weer helemaal in

Het is helemaal hip op muziek op vinyl

te hebben. Vooral jongeren kopen steeds

meer lp's, vroeger waren dat vooral

veertigers. De verkoop van platen is

vorig jaar met een derde gestegen.

Werden voorheen veel platen gekocht met

dancemuziek, dat genre is nu helemaal

niet meer populair op vinyl. Vooral pop

en rock doen het goed. Waarom de

ouderwetse langspeelplaat zo populair

is geworden, is niet duidelijk.

Ondanks de groeiende vinylverkoop maken

platen maar een klein deel uit van de

totale muziekverkoop. Ongeveer 1% van

alle verkochte muziek staat op plaat.

1/1 ©ANP/RTLNIEUWS.NL 129 >>

Link naar bericht
Delen op andere sites

Danceplaten zijn al sinds de "late 80's" populair en nu nog steeds, alleen niet in "mainstream" winkels.

Er zijn zelfs speciale dance platenzaken en online is er heel veel te krijgen, bijvoorbeeld www.web-records.com waar we nog een tijdje reclame voor hebben gemaakt hier op Retroforum (die door niemand gezien werd omdat jullie allemaal met adblockers werken :X )

Dj's echter werken wel steeds vaker met cd's en mp3's omdat dit veel confortabeler is, maar het echte gevoel van een vinyl is niet te evenaren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad een leuk gegeven. Ik zelf hoor het verschil niet goed, maar er zijn audiofielen die beweren dat LP's een warmer en voller geluid creëren omdat het analoog is (en dus niet op een bepaald punt is opgedeeld in nullen enen). Theoretisch zou je als mens geen verschil kunnen horen vanwege de beperkingen van het menselijk gehoor, maar sommigen beweren dus dat dit wel kan. Ik vind LP's vooral leuk omdat het als fysieke dragen iets voorstelt. Ook krakend geluid heeft wat melancholisch. Zelf bezit ik een paar platen, maar ik heb geen speler.

Ik denk trouwens dat de toename van verkoop in rockmuziek komt omdat bandjes sowieso meer een trend van de laatste jaren zijn, t.o.v. de jaren ervoor. Hier in de stad heb je nog een handjevol platenzaken, helaas is de beste hiervan een aantal maanden geleden gesloten: http://www.dacaporecords.nl/

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 months later...

Nutteloze kick, maar laat ik dan maar een duit in het zakje doen...

Inderdaad een leuk gegeven. Ik zelf hoor het verschil niet goed, maar er zijn audiofielen die beweren dat LP's een warmer en voller geluid creëren omdat het analoog is (en dus niet op een bepaald punt is opgedeeld in nullen enen)...

Dit is in feite ook wel het geval, ware het niet dat anno nu de meeste platen worden gemaakt van een digitale transfer. Oftewel, platen worden gemaakt van een audioversie bestaande uit nullen en enen. Dat zou dus meteen dat hele vollere geluid en whatnot ongedaan moeten maken, want ja, het komt immers van een digitale bron af. :')

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook al heb je een digitale opname op vinyl gezet, je krijgt alsnog een vinylsound omdat bepaalde frequenties wegvallen op plaat en anderen geboost worden. Het is ongetwijfeld te emuleren.

Ja goed, maar een werkelijk 'voller' geluid krijg je er niet mee terug. 't Is te zeggen, de vinylplaten hebben als voor-argument dat ze juist de 1 op 1 geluidsstream weten te waarborgen, maar door te pielen met frequenties en whatnot wordt het een gemanipuleerd geheel wat in zo'n geval eveneens met de audio van een computerfile te evenaren.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb via internet per ongeluk een EP besteld, en vind het eigenlijk wel leuk om mijn muziek-verzameling op die manier uit te breiden. Ik moet nog op zoek naar een goede speler en boxen, maar het lijkt mij wel tof om platenbeurzen door te struinen op zoek naar oude punkplaatjes c:

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Wetenschappelijk gezien is de huidige digitale techniek superieur aan vinyl. Toch vind ik vinyl veel prettiger en warmer klinken doordat vinyl de hoge en lage frequenties wegsnijdt, door de lichte vervorming en door de popjes en kraakjes. Een soort warme analoge deken over de muziek heen die mij ontspant.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nice :D

Ik hoor vaak geklaag dat de LP's van tegenwoordig slecht zouden zijn, omdat de masters digitaal zijn.

Het mij echt om het prettige warme geluid, en of de bron nou analoog is of digitaal, het zal mij een worst wezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vinyl is wel tof inderdaad. Ik kwam er laatst achter dat van een paar punkrockbands waar ik vroeger veel naar luisterde (Bad Religion, NOFX, Pennywise, Millencolin, etc.) allemaal reissues uitkomen op vinyl.

http://kingsroadmerch.com/epitaph-records/?id=1595

Best wel tof, dat soort initiatieven. Probleem is alleen dat ik geen platenspeler heb. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is ook weer een pluspunt bij vinyl, ben platen tegengekomen die doorzichtig zijn of met een afbeelding op de plaat zelf.

Nu is er ook glow in the dark bedacht _O_

Dat zijn dingen die je bij een CD, cassette of wat dan ook niet veel tegenkomt!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mja qua speciale cd's heb ik er 2 (gehad?); 1 van een Engelse rapper met een cd'tje waarbij de randen waren afgeslepen en het de vorm had van een rondliggende vrouw :')

Èn een limited edition CD single van Frans Bauer - Jouw hart is als chocolade (helaas geen foto kunnen vinden online) met dus ook zo'n mini-cd en verder transparant waarbij een wit hartvormpje over de CD heen lag. Best wel serieus vet uitgevoerd :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Over het heldere lp geluid: Ik heb op mijn iPad een app gekocht genaamd "Aphex Xciter" (appversie van de bakkies uit de jaren 70) en deze brengt de harmonischen terug aan je digitale muziek. Het klinkt alsof er al die tijd een deken over je muziek heeft gelegen die nu wordt weggehaald. Er is ook een gratis versie met 5 minuten luisteren per dag. De betaalde versie kost echter nog geen euro. De hardwareversie werd vroeger VERHUURD voor flinke prijzen aan grote jongens als Alan Parsons. Deze raadt deze app ook aan.

Tip: Gebruik de "low" preset.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Voor het eerst sinds 1986 heeft Nederland weer een officiële albumlijst voor lp's. De stichting Vinyl50 lanceert vandaag de officiële Vinyl

Top-50, die de platenomzet telt van 29 muziekwinkels.

 

Op de lijst staan de verkopen van nieuw uitgegeven vinyl, niet die van tweedehandsplaten. Lp's die door bands tijdens concerten worden

verkocht, worden vooralsnog niet meegenomen op de lijst.

 

Terwijl de cd-verkoop anno 2014 wordt bedreigd door onlinestreaming, lijkt het aantal liefhebbers van de langspeelplaat weer te stijgen.

'Spotify is geweldig, maar de magie van een fysiek product ontbreekt. Dat biedt een plaat', zegt Peter Funcke van Vinyl50.

 

Bron: de Volkskrant

 

Zie ook http://vinyl50.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik dacht eerst dat het een experiment zou zijn, maar nu lees ik het volgende op NOS-TT:

 

Britse verkoop lp's in de lift

 

In Groot-Brittannie is de verkoop van lp's flink toegenomen.De verwachting is dat er dit jaar een miljoen platen verkocht worden. Het zou voor

het eerst sinds 1996 zijn dat er zo veel lp's over de toonbank gaan.
                                                        
Tot nu toe zijn er zo'n 800.000 platen verkocht. In de weken voor Kerstmis zal dat nog flink toenemen, is de verwachting.                                      

                           
Veel artiesten brengen hun album weer uit op vinyl en niet alleen digitaal of op cd. The Arctic Monkeys deden dat bijvoorbeeld met hun vijfde

album AM en ook de Amerikaanse zanger Jack White staat hoog in de lijst met Lazaretto.

 

Bron: NOS-TT

Link naar bericht
Delen op andere sites

't Is zelfs zoveel dat de bedrijven die platen persen in de tijdsnoot zitten. Nu kopen ze oude, niet-werkende persmachines op in de hoop er minstens één werkend te krijgen om meer LPs te kunnen persen. De meeste van deze bedrijven hebben de oude persfabrieken van de platenmaatschappijen overgekocht toen ze in de jaren 90 er van af wouden, omdat het niets meer opleverde, sinds de CD de LP voorbij ging. Wat behoorlijk grappig is, omdat nu de CD afsterft en de LP weer relevant wordt. Eind jaren 80 was dat toch echt anders!

Link naar bericht
Delen op andere sites

En welkom op Retroforum ^O^ Leuke toevoeging ook!

10 jaar geleden kwamen de thuisplatensnijders langzaam in trek bij liefhebbers (wel 10.000 euro per stuk en 1 plaat echt per stuk snijden, dus niet persen). Dat is de afgelopen jaren alleen maar afgenomen. Nu dus weer vinyl, heerlijk!

Ik wil alleen nog een lineaire platenspeler (bijvoorbeld een Revox), alleen er zijn weer eens mensen die denken dat ze van goud zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, lineaire spelers willen nog wel eens duur zijn. De FP146 die ik beneden heb staan (was weinig ruimte qua hoogte, dus iets wat makkelijk te bedienen is had de voorkeur), was maar een tientje, ook nog in de buurt. Revox wordt al helemaal duur, alleen de naam al voegt toe aan de prijs  :P

aangepast door TheDutchOwner
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vader had vroeger een Revox, volgens mij deze (in elk geval zonder pitch en display)

 

post-8-0-98118000-1414267699_thumb.jpg

 

Die is toen ooit stuk gegaan, volgens mij in de jaren '80 al en weggegooid. Maar nu zou ik er graag zo een hebben, al dan niet met display. Daar heb ik best wat voor over, maar 400+ euro gaat me echt veel en veel te ver.

Ik heb nu een moderne Stanton staan met een Nagaoka-element en naald, maar ik vind lineair zo veel toffer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Een kort bericht in de zaterdagse AD vermeldt:

 

Door: redactie
28-11-14 - 12:36  bron: ANP
 

De verkoop van lp's in Engeland is dit jaar het miljoen gepasseerd. Daarmee is de afzet van de traditionele vinylschijf in het Verenigd Koninkrijk weer terug op het niveau van 1996, de hoogtijdagen van de Britpop.

 

,,In een tijd dat we het allemaal hebben over digitale muziek, mag het feit dat deze fraaie fysieke geluidsdragers nog altijd zo populair zijn als iets fantastisch beschouwd worden,'' zei Martin Talbot, die in Engeland de officiële hitlijsten coördineert, in een interview met BBC Radio 5. Hij kondigde aan dat er in Engeland binnenkort ook weer een specifieke vinyl-hitlijst zal komen.

 

Op Internet gaat het bericht verder:

 

In de eerste helft van dit jaar was het de lp-versie van het in 2013 verschenen Arctic Monkeys-album AM, dat de vinylverkoop een flinke duw vooruit gaf. Maar behalve hippe jongeren blijken ook de oudere rockers vinylconsumenten.

 

Dubbel-lp's
Van het nieuwe Pink Floyd album The Endless River werden in de week van verschijnen in Engeland zesduizend dubbel-LP's verkocht. Nog altijd slechts een fractie van het aantal downloads, maar geen enkele andere langspeelplaat ging na 1997 in de eerste week zo snel over de toonbank.

 

Ook de heruitgaven van Led Zeppelin en het verzamelalbum Nothing Has Changed van David Bowie blijken het vinyl kopende publiek aan te spreken. Met inachtneming van de komende feestdagen wordt verwacht dat de lp-verkoop in Engeland dit jaar nog zal stijgen tot 1,2 miljoen.

 

Nederland kreeg in oktober van dit jaar reeds een officiële lp-hitlijst, de Vinyl 50. Daarin staat deze week Pink Floyd bovenaan en de verzamelaar van Bowie op 3. Daartussen staat nog Sonic Highways, het nieuwe album van Foo Fighters

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Zijn Lp's sowieso ooit uit geweest? of heb ik dat weer verkeerd begrepen...  Ik zag in een documentaire van Andere Tijden, dat Henny Vrienten (Doe maar) alleen

maar Lp's heeft, omdat hij het meer charme heeft, ik ben daar wel eens, maar toch vind dat cd's toch meer praktisch.... Ik ben toch meer een cd-mannetje.   :P

 

Wat anachronistisch zeg, een lp uitgeven..   ;)

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben zelf nooit gestopt met LPs kopen, ook al koop ik ook de CDs erbij. =/. Plus, sommige artiesten gaven op een gegeven moment geen LPs meer uit van hun albums, alleen nog maar CD.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...

Vinyl draait op volle toeren

 

Terwijl de cd-verkopen maar blijven dalen is de aloude elpee bezig aan een ongekende opmars.

 

Zowel in Nederland maar ook wereldwijd stijgen de verkopen van het aloude vinyl spectaculair. Niet alleen jongeren zijn gek op de

door populaire dj’s als Armin van Buuren en Tiësto weer hip gemaakte grammofoonplaten, maar ook steeds meer oudere liefheffers

schaffen opnieuw een pick-up aan om weer ouderwets de naald in de groef te zetten.

 

Volgens gisteren bekendgemaakte cijfers van muziekorganisatie IFPI ging de lp-verkoop in ons lang vorig jaar ruim 50 procent omhoog

tot boven 10 miljoen euro, waarmee danceland Nederland is opgeklommen tot het vierde lp-land ter wereld. Wereldwijd steeg de

vinyl-omzet in 2014 met ruim 100 miljoen euro tot boven 300 miljoen euro, waarvan de helft in de Verenigde Staten.

 

Thriller

 

Nederland heeft al decennialang een bijzondere band met de vinyl, dat hier nooit helemaal is weggeweest. Zo perstte het Haarlemse

bedrijf Record Industry in de jaren tachtig voor de wereldmarkt liefst 35 miljoen exemplaren van Michael Jackson’s succes-lp ’Thriller’.

Na een jarenlange terugval en een moeilijke periode breidt de fabriek sinds kort weer snel uit.

 

Vandaag wordt internationaal Record Store Day gevierd, waarbij duizenden artiesten naar de platenzaken trekken en in een kleine

setting intieme concerten geven. Ook in eigen land treden vandaag in winkels artiesten als Dotan, Kensington en Kovacs op en worden

tientallen unieke vinyl-releases gelanceerd.

 

Bron: De Telegraaf - vr 17 apr 2015

Link naar bericht
Delen op andere sites

De vraag is of het een trend/hype blijkt te zijn of dat het over een paar jaar toch weer minder wordt. Helemaal mainstream zal het denk ik nooit meer worden i.v.m. het gedoe tegenover digitaal (kosten, moeite om een plaat aan te zetten, etc.), maar er zal altijd een markt voor blijven bestaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha, dan is de plaat dus meer een verzamelobject dan gebruiksobject. :P

Zoals het hoort, ook bij dvd's is het geval (zoals Joost hierboven treffend vertelt), maar ook bij boeken (dat je voor 50 piek een luxe hardcover versie van een stripboek kunt kopen... Serieus? Ja echt), of wat te denken van de videobanden die vandaag de dag op Marktplaats worden aangeboden tegen een prijs alsof het gesteente is van een andere planeet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...