Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Bulb fiction

In het topic over onze kapotte buitenspaarlamp* vroeg ik me af: Zou de lamp het weer doen als deze (de weerstand) vervangen wordt?

Nou nee, tijdens het manoeuvreren en experimenteren waren er een paar draadjes tegen elkaar aangekomen en de electronica zei Poef! Een schitterende kortsluiting. Het lampgedeelte zelf was onbeschadigd gebleken, wat achteraf een gelukkig toeval bleek te zijn.

Onlangs in het Duitse programma 'Titel, Thesen und Temperamente" van 29-04-2012 op de ARD uitgezonden werd er aandacht besteed aan een documentaire over het gevaar van kapotte spaarlampen.

post-598-0-50327400-1335968295.jpg

Bulbfiction - die Luge von der Energiesparlampe.

Bulbfiction - de leugen van de energiespaarlamp.

De trailer van de film:

http://www.youtube.com/watch?v=mDNLGx1JZGE

Wist u dat er in een spaarlamp als enige voorwerp nog kwik aanwezig is? En dat er dus kwikdampen vrijkomen als ze kapotgaan door vallen of door spontaan ploffen? Doordat deze kwikdampen zwaarder zijn dan lucht en daardoor laag bij de grond blijven hangen, hebben volwassenen er geen last van, maar kinderen des te meer. Zij kunnen daar doodziek van worden.

Verwijder aub spaarlampen als die in de kinderkamer(s) aanwezig zijn!

* http://www.retroforu...otte-spaarlamp/

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wist dat spaarlampen o.a. kwik bevatten. Ze moeten daarom ook bij het chemisch afval en je moet ze niet stuk gooien.

Overigens zijn spaarlampen die warm knappen minder gevaarlijk omdat het dan kwikdamp betreft die vrij snel vervliegt. In koude toestand kan het op de grond blijven liggen en bij het stofzuigen wort het helemaal gevaarlijk want dan ga je de kwik alleen maar verspreiden.

Dit gelt ook voor TL balken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Ik heb het gisteren gezien. Zelf heb ik het idee dat het vooral een kinderziekte van de spaar/led-lamp is. Hoe lang bestaan deze lampen nou t.o.v. de reguliere gloeilamp? Ze zijn nog lang niet zo goed doorontwikkeld. Die expert gaf ook al aan dat het op zich te verhelpen is door meer onderzoek en geld in de kwaliteit van de spaarlamp te stoppen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 months later...

Gisteravond in de Rekenkamer van de KRO

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_4_2013/afleveringen/25-07-2013

ging het over spaarlampen. Niets van wat daar werd getoond en gezegd was nieuw voor ons, zie Duitse uitzending Giftiges Licht en BulbFiction. Wel het doorzagen van de spaarlampvoet, wat een troep!

Een samenvatting van de uitzending:

- een spaarlamp bespaart niet

- het geeft onaangenaam licht

- de kwikdamp is giftig.

- de levensduur wordt verkort door het aan- en uitschakelen

- we wachten op de LED lamp.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...