Ga naar inhoud

De Familie Knots [NL, 1980-1984]


Aanbevolen berichten

De Familie Knots was een jeugdtelevisieprogramma van de NCRV tot 1984. Vrijwel alle personages uit deze serie werden door drie acteurs gespeeld; alleen voor enkele kinderrollen werden kinderen ingeschakeld.

214wdq1.jpg

De serie speelt zich af in het huis van de familie Knots. De excentrieke Tante Til(voluit: Mathilde) is kunstschilderes. Ze draagt altijd een grote roze jurk, een roze hartjesbril en ze rookt haar sigaretten uit een sigarettenpijp. Het salonatelier is haar werkplaats. Tante Til is min of meer de kostwinner voor de familie, voor ieder schilderij krijgt ze naar eigen zeggen "een slordige duizend piekjes". Van de stripwinkel moeten ze het niet hebben, "die brengt geen ene sou op". Til is getrouwd met Frederik. Frederik was glazenwasser, maar zit na een val van de ladder werkloos thuis. Omdat hij als glazenwasser veel en vaak in het politiebureau naar binnen heeft kunnen gluren heeft hij zichzelf tot detective Onkel X verklaard ("Onkel X is de naam") en is continu bezig om dingen grondig uit te zoeken. Later krijgt hij tot ieders verrassing een carrière als filmacteur in Hollywood. In de keuken zitten opa Herman en oma Johanna Knots, de ouders van Tante Til. Opa Knots (de ouwe zemelaar) moppert altijd op oma Knots: "Hè mens, wat ben je toch onhandig!". Oma kookt bizarre soepjes en maakt een potje van het huishouden maar bedoelt het allemaal erg goed. Beneden heeft de familie Knots een stripboekenruilwinkel, waar het (achter)nichtje Hansje achter de toonbank staat. Zij heeft een oogje op de onderwijzer Arend Vogel die op zolder een kamer huurt. Arend vindt zichzelf behoorlijk eigentijds, maar is toch vaak stiekem best ouderwets, Hansje wijst 'm daar soms fijntjes op. Tot slot is er nog neef Herbert, de ambtenaar. Hij komt vaak langs bij zijn familie en is gek op speledingetjes. In één van de afleveringen lijkt het even of Neef Herbert aan de vrouw komt: De ambiteuze Aaf Klaver ziet in Herbert wel een minister en wil hem helemaal omturnen. Maar daar steekt Tante Til een (roze) stokje voor.

2i26gwn.jpg

De bemoeizuchtige buurvrouw Pronk komt af en toe suiker lenen (en pogingen wagen zich in te likken bij de familie), en soms komt de irritant-nieuwsgierige vader Vogel bij meester Vogel op bezoek. Een stem die van boven lijkt te komen, de voice-over, verbindt de scènes aan elkaar ("Ondertussen, is de sfeer in het salonatelier, om te snijden"). De karakters reageren ook af en toe op die stem, door omhoog te kijken, of hem het zwijgen op te leggen. Tante Til heeft de gave om mensen met de roze verf te bedwelmen om ze zo weer op het rechte pad te brengen of om ze van hun problemen te verlossen. En dan komen er in de winkel natuurlijk regelmatig kinderen langs ("ettertjes" of "hyena's" volgens Opa). Soms willen ze alleen iets kopen of ruilen, soms ook hebben ze een probleem waar in de aflevering nader op wordt ingegaan.

bron: wikipedia.nl

Ik zelf vind dit echt een epische serie, een jaar of 4/5 geleden kreeg ik van mijn vader een dvdbox met deel 1 & 2, die dvd's heb ik toendertijd echt grijs gedraaid, zo geweldig dat ik de serie vond :P

klein jaartje later kocht ik deel 3 & 4 samen met mijn kleine broertje en eigenlijk is het hier wel bij gebleven, deel 5 & 6 dus nog steeds niet in mijn bezit maar wie weet komt dat ooit nog!

2zznpth.jpg

Nou ben ik benieuwd wat jullie van deze serie vinden/vonden en jullie dvd's die jullie in bezit hebben van deze serie?

En dan natuurlijk niet te vergeten die geweldige intro... O+

http://www.youtube.com/watch?v=sTzQsg8oAlo

aangepast door Logitech
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach, djkoelkast houdt ook niet van bloemkool ... ;)

De familie Knots vind ik wel een leuke serie. Het was even puzzelen hoe de familie-verhoudingen lagen. En hoe het huis in elkaar zit. Heel knap van Hetty Heyting (schrijf ik dat goed?) om de 3 vrouwen te spelen (Oma, tante Til en Hansje). Neef Herbert (Marnix Kappers) vond ik ook grote klasse. En opa natuurlijk (Jan-Simon Minkema).

Mooi intro-lied ook.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aaaahhhh, hij kent het ... !!! Dus weet je ook dat Logitech 'artistiekerig' bedoelde en dat zou djkoelkast niet moeten kunnen vinden in de vroegere geschiedenis.... :+

Maar dat vind ik niet een woord bedenken, dat is het vervoegen van een bestaand woord. Net als naaierig, aanstellerig etc.

Van Kooten en de Bie hebben wèl woorden verzonnen waarvan doemdenken de bekendste is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar dat vind ik niet een woord bedenken, dat is het vervoegen van een bestaand woord. Net als naaierig, aanstellerig etc.

Van Kooten en de Bie hebben wèl woorden verzonnen waarvan doemdenken de bekendste is.

Klopt helemaal. In de Wikipedia is over verzonnen woorden helemaal niets te vinden. Wel over bepaalde uitspraken van de diverse figuren, zoals 'Als zodanig' van Onkel X.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...