Ga naar inhoud

Module trackers


Aanbevolen berichten

In dit draadje wil ik het hebben over module trackers, ik heb hier al een hele geschiedenis van achter de rug:

Sinds een geruime week heb ik de draad weer opgepakt met het programma Impulse Tracker 2.14.

Maar ik ben ooit op de Amiga begonnen met Protracker, Octamed enzo.

Onder MS-DOS was Scream Tracker 3 het eeste tracker programma waar ik mee werkte.

Ik had destijds een AWE32 geluidskaart, maar ondanks ST3 stereo geluid zou moeten ondersteunen, bleef het geluid toch mono en moest ik een aparte player gebruiken voor het afspelen in full stereo van mijn gemaakte s3m files.

Het grote nadeel van de eerste mod files was dat je maar 4 kanalen had, echt mooi stereo geluid kwam pas toen het aantal kanalen werd verdubbeld. Scream Tracker 3 had daar weer het dubbele van, namelijk 16 kanalen en daarmee was dus al veel en veel meer mogelijkheden als toen in het begin.

Tot een familielid met het programma Impulse Tracker 2.05 kwam aanzetten, een hele wereld ging er voor me open, 64 kanalen, ondersteuning van 16 bits samples en instrumenten :)

Dit ging een poos goed, maar liep wel tegen de nodige vervelende bugs aan en zag het toen al niet meer zitten, maar de oplossing kwam uit onverwachte hoek.

Destijds had ik mijn pc geupgrade en voorzien van een intern 33k6 modem en ik werd lid van Compuserve :D

In het readme bestand stond de link naar de homepage van Impulse Tracker en vanaf daar had ik Impulse Tracker 2.14, de gepatchte versie naar binnen gehaald en is officieel mijn eerste download ooit (en met die download werk ik nu anno 2012 nog steeds ;)).

Windows 95 gooide roet in het eten, want onder dat krakkemikkige systeem kreeg ik Impulse Tracker niet lekker vloeiend meer aan de praat en starte ik de pc op vanaf een diskette om IT goed te kunnen laten draaien.

Het internet was sterk in opkomst en mijn interesses gingen meer daar naar toe als naar het maken van muziek.

En ook dat ging in een rap tempo, van een 33k6 modem in het begin naar de 120mbit van nu.

Sinds ik ontdekt heb dat er ook uitstekende mogelijkheden bestaan om anno nu Impulse Tracker 2.14 onder Windows 7 perfect te kunnen laten draaien met meer geheugen als dat ik me toen kon wensen, en dat er ook nog eens geavanceerdere trackers bestaan met de volledige functionaliteit als met Impulse Tracker, maar dan gewoon onder windows ben ik weer helemaal terug in module land.

Ook de software om samples en instumenten te maken is nu veel beter, de beperking van het downsamplelen naar 8 bits waardoor je sampletje slechter gaat klinken is verleden tijd, moderne module software ondersteund gewoon 16 bits stereo samples en instrumenten. Met het grote verschil met commerciƫle muziek pakketten is dat je de kanaalplaatsing(panning) zelf moet aangeven in tracker software. Je kunt gewoon audition gebruiken voor het bewerken van je samples.

Zoals je ziet heb ik een hele geschiedenis achter de rug en de geschiedenis duurt voort ;)

Zijn hier ook nog liefhebbers van music trackers en mensen die er nog mee werken?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had al in een ander topic gereageerd, maar ik werk met ReNoise.

of

Beetje techno drama:

Ik heb de betaalde versie waardoor ik ook volledige ASIO ondersteuning heb en al mijn synths ook bestuurbaar zijn in ReNoise.

Zo kan ik met VSTi's, hardware synths en samples tegelijk werken.

ReNoise ondersteunt ook modules (mod, xm, it, s3m) uit lang vervlogen tijden ;)

De meeste voorbeelden zijn van de 1.x-versie, inmiddels zitten ze op 2.8.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nooit zelf gewerkt met Module tracker programma's, maar ik weet nog goed dat de UT99 engine gebruik maakt van zulke bestanden voor het afspelen van muziek. Unreal Tournament en de mods waren denk ik 1 van de redenen waarom het nog lang zo populair is gebleven.

Dit is 1 van m'n favo tracks, met veel afwisseling in tempo (anquish.xm):

Overigens, als ik de tabel hier moet geloven, is ReNoise het programma met de breedste ondersteuning maar gek genoeg geen s3m?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zowel Renoise pro als Revised pro aangeschaft dus ik kan meerdere kanten op :)

Heb gisteren de gehele avond en de gehele nacht tot een uurtje of 7 met Renoise zitten spelen, maar wat een heerlijk programma is dit :), wat een mogelijkheden en wat een goeie geluidskwaliteit :)

De look en feel is wel vooral ff wennen als je Impulse Tracker gewend was. Renoise heeft meer weg van Fast Tracker 2.

@djkoelkast:

Kun je nog wat goed bruikbare softsynths enzo aanbevelen?

Links naar hoge kwaliteit samples en intrumenten zijn eveneens welkom :)

Verder ben ik van plan om zelf de volledige sound bank van mijn Roland VA76 keyboard te gaan sampelen, Heb je hier nog tips bij?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb alle moderne trackers geprobeerd en ReNoise voelde gewoon meteen goed aan.

Qua softsynths vind ik Nexus een hele goede, maar die is niet goedkoop.

http://refx.com/products/nexus/summary/

Klik maar eens op demo.

Een verzameling retro machines is ook nooit weg, bijvoorbeeld die van Arturia zijn heel erg goed.

http://www.arturia.com/evolution/en/products/minimoogv/intro.html

Ook die zijn niet goedkoop, maar soms kun je wel eens goedkoop een heel pakket van die synths vinden.

Daarnaast natuurlijk een stapel sample cd's (je kunt ook veel samples downloaden bij renoise zelf vandaan als je geregistreerd hebt).

Ik zit nog te kijken naar de virtuele Oberheim: http://www.sonicprojects.ch/obx/vstversion.html

Ik gebruik ook voor een groot deel midi waarmee ik mijn Korg M3, Yamaha CS6X en Waldorf Blofeld kan aansturen, die staan momenteel in de vaste setup.

Link naar bericht
Delen op andere sites

VST vraagje:

Stel dat ik in een nummer een bassline wil, de gehele bassline neemt in renoise 3 paterns in beslag met 64 rijen.

In een bassline plug-in(in dit geval de plug-in basscruncher, een tb303 clone zegmaar) heb ik meerdere patroontjes gemaakt en opgeslagen.

In de eerste patern zet ik een noot en de plugin speelt elke keer als dat nootje wordt gepasseerd(in geval van een loop tijdens het bewerken) het in de bassline plug-in geprogrammeerde patroontje af.

Het eerste patroontje gaat prima, maar dan komt in renoise patern 2 en daar wil ik het 2e geprogrammeerde patroontje gebruiken.

Nu is mijn vraag, hoe geef ik dat in renoise aan???

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou het pattern niet in je vsti programmeren, maar in Renoise zelf. Wat jij probeert is een soort Reason effect, programmeren in de plugin en dan zeggen speel nu pattern 1 en nu 2.

Het kan ongetwijfeld met een bepaald midi commando, dat zul je moeten uitzoeken en dan kijken hoe je dat in Renoise noteert.

Ik zou gewoon uit die plugin puur en alleen geluid halen en midinoten triggeren in Renoise. Zo is het ook veel overzichtelijker wat je waar hebt staan. Je kunt die rijen later gewoon klonen in je volgende patterns.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben er inmiddels uit hoe het werkt,

Door alleen de noten aan te sturen heb je de beperking dat je maar aan slechts een klankvariatie vast zit,terwijl die plug-in(ABL2, ik vergiste mij in de naam) meerdere klank variaties zitten.

Als je deze variaties wilt gebruiken zul je toch de bass-computer moeten programmeren.

Alleen moet je de bassnote in Renoise op A-8 zetten en dan komen de tonen overeen met de ingeprogrammeerde paterns.

Dus de C-4 note komt overeen met programma 00, de C#4 met programma 01, D-4 met programma 02 en ga zo maar door.

Voor een basslinetje is dit nog overzichtelijk te houden, maar de drums doe ik nog wel handmatig, daar ik nog geen goede tr909, tr808 vst plugins heb en ik wil nog een beetje het tracking gevoel behouden ;)

Ik heb al wel een aantal mooie softsyntz gevonden 8-).

Stel dat ik er een in gebruik heb als pad in mijn nummer.

Diezelfde synthesizer kan ook prima lead geluiden maken, kwestie van instellen.

Zou het mogelijk zijn op 2x dezelfde softsynth te gebruiken zodat die ene synth zowel voor de pad als voor de lead kan dienen in dezelfde plaat. Heb dit ook alweer gevonden :), was niet zo moeilijk.

aangepast door CB Interactive
Link naar bericht
Delen op andere sites

Overigens had ik in dat nummer wat ik aan het maken ben, met ABL2 een bassline gemaakt en van die track heb ik weer een sample gerendeerd.

Het basslinetje bestaat uit 4 variaties en zijn 3 samples, de 4e variatie is 2x de eerste helft achter elkaar van de eerste variatie en hoef ik hier niet een afzonderlijke sample van te maken, Gewoon op de helft van de patern diezelfde sample nogmaals invoeren. Qua geluidskwaliteit hoor je het verschil toch niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik liep alleen tegen een klein door mezelf veroorzaakt probleempje op waardoor ik nu extra werk heb voor ik verder kan.

Ik ben met een remix bezig van een nummer wat ik met impulse tracker gemaakt had, en dat nummer is weer een vervolgplaat op een nummer wat ik in 1997 gemaakt had eveneens in Impulse Tracker, maar de allereerste versie had ik met Screamtracker 3 gemaakt :D

Vroeger was het vaak zo dat je per sample 2 kanalen gebruikte, en kanaal voor het linker, en een kanaal voor het rechter en om toch een stereo effect te krijgen werkte je vroeger vaak met een offset commando op een van de kanalen.

Dat liedje is zo gebouwd en vroeger keek ik niet zo nauw(benutte niet alle mogelijkheden) en kloppen de paterns niet helemaal.

Zo komt het voor dat bij een aantal paterns de basskick op kanaal 1 en 2 staan en in een andere patern op bijvoorbeeld 3 en 4 staan..

Een overblijfsel uit het ST3 tijdperk :D

Nu ben ik dus van 2 instrumenten 1 aan het maken en elk instrument op zijn eigen kanaal, bovendien ben ik de kanalen ook een naam aan het geven en op een overzichtelijke volgorde aan het zetten, dan zijn we er nog niet, want dan moet ik de volume van de instrumenten opnieuw afstellen, het voordeel is wel dat ik per kanaal alle levels afzonderlijk kan regelen.

Werk aan de winkel dus.

aangepast door CB Interactive
Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb ik ook gedaan hoor, hoewel, sommige geluidjes zijn van nature mono.

Ben uren aan het knippen en plakken geweest, tis me ook weer gelukt en het begint nu echt wel behoorlijk vet te klinken.

Nog wat fx'ies er aan toevoegen en dan kan de demo online :)

Ik zet dan ook de met impulse tracker die als original retrosound mix door het leven zal gaan en de remix die ik gemaakt heb noem ik de reconstruction trace remix short, want ik wil nog een extented remix en een minimal remix gaan maken 8-) .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Renoise heeft een groot nadeel, maar gelijk een voordeel.

Liep ik bij Impulse Tracker al relatief snel tegen de grenzen aan, Renoise lijkt geen beperkingen te hebben :)

Met wat oefeningen ben ik er van overtuigd dat je er een geluidskwaliteit uit kan toveren wat vergelijkbaar is met de hedendaagse trance en techno soorten die je op de radio of in de disco hoort.

Het nadeel en dat speelt enorm als je een al reeds bestaand nummer aan het ombouwen bent is dat je constant nieuwe mogelijkheden blijft ontdekken waardoor je veel langer aan het werk ben om een nummer eigenlijk eens af te krijgen.

Het grote voordeel is in mijn ogen dat zodra je met een schone lei gaat beginnen, dus aan een nieuw nummer(eerst afmaken waar ik momenteel mee bezig ben en ik hou niet van vlug iets afraffelen) is dat je veel en veel sneller resultaat hebt tov Impulse Tracker, geen geklungel meer met lastige panning codes om een stereo sample stereo te laten klinken,geweldig, want dat vond ik destijds het grote nadeel van Impulse Tracker :)

Ik denk wel dat de overstap van Fast Tracker 2 naar Renoise makkelijker was geweest dan de overstap vanaf Impulse Tracker naar Renoise.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf altijd gewerkt met SoundTracker, OctaMED en FastTracker, dus voor mij is de stap vrij logisch.

Ik heb ook gewerkt in Reason, dit nummer heb ik samen met collega Dj. Darcli helemaal in Reason gemaakt (het is een remix van een bestaand nummer):

http://www.xms.nl/wp-content/uploads/2011/07/podcast-2008-08-01-85350.mp3

Link naar bericht
Delen op andere sites

klinkt lekker :)

Het genre wat ik maak is net ff iets anders.

Ik heb nog wat plankenvrees :D, maar ik zal ook ff een duit in het zakje doen, maar ik ben natuurlijk nog lang geen pro.

De originele met impulse tracker gemaakte mix sinds jaren, klinkt nog als 8 bits, elk instument had nog 2 kanalen in gebruik per patern. Vergeet niet, dit is de eerste door mij gemaakte track sinds jaren.

klik

En dan de remix in renoise, tevens mijn eerste track in renoise:

klik

Ik vind die remix wel lekker klinken, maar kan er zelf niet over oordelen als maker, daarom laat ik ff een demotje horen.

aangepast door CB Interactive
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het wordt de komende dagen wel iets stiller rondom mij, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik gelijk met mijn hobbie stop(ik ben er immers pas mee begonnen :P).

Afgelopen vrijdag kreeg ik namelijk een hele goede mededeling te horen in deze tijd:

Ik ga maandag bij mijn nieuwe werkgever beginnen met al gelijk een 6 maanden contract op zak en dat in deze tijd ;)

Dus ben ik overdag weer gewoon werken dus ;):)

Nieuwe baan en dan kan ik eindelijk een beetje gaan sparen voor wat meer hardware(ik wil een echte tb303 en een echte tr909, die krengen kosten 2e hands zelfs nog een fortuin) en tot die tijd kan ik lekker oefenen met wat ik nu op mijn pc heb staan (inmiddels heb ik de nexus 2 synth er ook bij ā‚¬ā‚¬ā‚¬, was weer een rip uit mijn lijf, maar is het wel waard denk ik)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laat de winter maar komen, lange winteravonden genoeg als het te slecht weer ik om te fietsen, want ik fiets ook erg veel en lange stukken, weer een andere hobby, een lichaam heeft toch beweging nodig.

Maar werk is ook heel belangrijk, is wel je inkomsten bron.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 9 months later...

Trap(je)

Zit zojuist een beetje op wikipedia rond te neuzen, kom ik dit tegen :+

Calvin Harris:

Harris zegt dat hij geen dj-ervaring heeft, dus daarom speelt hij live met een band, waarbij hij de zanger is (in plaats van dat hij in zijn eentje achter een mixer staat).

Gebruikmakend van een Amiga computer en OctaMED software voor zijn "sound".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 11 months later...

Laat ik dit topic eens kicken en een aantal true classics toevoegen, want die horen hier toch wel thuis. :P

Ā 

Jester / Sanity : Elysium:

Ā 

Jester / Sanity: Stardust Memories:

Ā 

Captain / Image - Debris:

Ā 

Quazar / Sanxion - Hybrid Song:

Ā 

Skaven / FC - Ice Frontier:

Ā 

Purple Motion / FC - Starshine:

Ā 

Blijft heerlijk om naar te luisteren (en om zo'n demo te bekijken waar ze vaak voor gemaakt zijn). :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, die is inderdaad erg fijn!

Ā 

Vanmiddag uploadde ik zelf nog een paar scream tracker files afkomstig van een heel oud DOS spel dat ik vroeger soms speelde: Pro Cycling (nee geen Pro Cycling Manager). Spel was dramatisch, de muziek vond ik heerlijk!

Ā 

2 voorbeelden (als je van piano houdt):

Ā 

Ā 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...