Ga naar inhoud

Vrijmetselarij


Aanbevolen berichten

De Vrijmetselarij is een eeuwenoude traditie die, door middel van ritualen en symbolen, mensen beter maakt.

Er zijn drie graden: Leerling, Gezel en Meester. Onze symboliek heeft alles te maken met de bouw, en met licht.

Naast bovengenoemde Symbolische Graden is er de mogelijkheid voor Meesters om deel te nemen aan extra riten, en zo hogere graden te bereiken. Er zijn onwijs veel van deze verzamelingen met extra riten, en welke graad je ook bereikt, je zal altijd een Meester blijven :) Je hebt de officiële loges (loge: vrijmetselaarswerkplaats) die vallen onder het hoofdorgaan in Nederland, namelijk de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden. Deze conservatieve loges laten alleen mannen toe. Verder heb je nog de Orde der Weefsters, deze is weer alleen voor vrouwen :P (Maar niet erkend door het Grootoosten), en een gemengde vorm, Le Droit Humain (Ook niet erkend). En uiteraard kan iedereen zijn eigen zelfstandige Loge oprichten met gelijkdenkenden :) Vrijmetselaren zijn van nature vrijdenkers, zien dogma's als de grootste vorm van Duisternis, en geloven in een Hoger Beginsel dat het Heelal heeft gemaakt. Dit Hoger Beginsel noemen wij de Opperbouwmeester des Heelals (Of Grand Architect of the Universe op zijn Engels).

Er zijn ontzettend veel complottheorieën over ons, dat wij de duivel aanbidden, dat we samenspannen met aliens die over de aarde heersen ( :') ), noem maar op. Ik hoop dat ik hier licht kan scheppen over de maçonnerie :D

res464984_2.jpg

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Hahaha, ik ben al een tijdje Meester en zit zelfs in de hogere graden van de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus, en ik kan je verzekeren dat het geen sekte is :) Of je nou in God, Allah of wie dan ook gelooft, dat mag je allemaal zelf weten ;) Wij hebben geen leer of doctrines, het gaat erom dat jij de Ritualen beleeft, en daar een eigen interpretatie aan geeft, zodat het jou moge helpen aan jezelf te werken :) Vrijmetselarij is erg humanistisch, en alles draait erom dat je jezelf constant een spiegel voorhoudt. Uiteraard heeft men hier de Vrijmetselarij niet voor nodig, het is slechts een gereedschap hierbij ;)

Edit: Ter duidelijkheid, deze rituelen zijn een soort toneelstukken, dingen die je beleeft. Het zijn geen enge occulte dingen met bloed offeren en rare dingen chanten :P

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Simpelste uitleg waarmee ik de Vrijmetselarij eigenlijk te kort doe :') :

Drie rituelen:

- Inwijdingsritueel van Leerling

- Inwijdingsritueel van Gezel

- Inwijdingsritueel van Meester

Na elk ritueel weet je meer geheimen (handdrukken, tekens, wachtwoorden, heilige woorden, symbolen) en heb je symbolisch aan jezelf gewerkt. Wij zien ieder mens als een ruwe steen, en de Vrijmetselarij is een hulpmiddel om van jezelf de mooie gladde kubiek te maken. Echter, in welke graad je ook zit, je bent nooit klaar met aan jezelf werken :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
:D Eigenlijk kan je daarmee wel vergelijken. De bouw en lichtsymboliek spreekt sommige mensen erg aan, en het zijn deze mensen die baat hebben bij de Vrijmetselarij. Uiteraard zijn er vele wegen naar 'verlichting'. Sterk afhankelijk per persoon.
Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessante post Deemster, thanks for sharing!

Wat mij echter vaak steekt in dergelijke theorieën is dat het primaire doel (jezelf een spiegel voorhouden/mensen beter maken) vaak naar de achtergrond wordt gedrukt door allerlei randzaken als rangen/tradities, net zoals bij veel andere (geloofs)overtuigingen. Of het nou de Paus, de Meester of de Imam is, allemaal pyramidevormige hiërarchiën waarbij status belangrijker is dan de kern van de zaak.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp precies wat je bedoelt Hinse! Echter zijn de Symbolische Graden Leerling, Gezel en Meester (Ook wel de Blauwe Graden genoemd) gebasseerd op de vroegere bouwgilden. De nieuwelingen wilden toetreden tot de Gilde, en moesten zich hiervoor bewijzen. Én, een eed zweren tot geheimhouding. Want aan de handdrukken en wachtwoorden konden de andere leden van de bouwgilde zien welke graad diegene was. Deze Gilden waren overal verspreid, maar ze deelden hetzelfde Geheim. Volgens de legende waren zij de bouwers van de kathedralen. Was de leerling goed genoeg, dan werd deze ingewijd in de hogere bouwgeheimen, tot Gezel :) In die tijd had je één Meester, en deze deelde de graden uit. Het verschil met de Vrijmetselarij is echter dat iedereen Meester kan worden! Je hebt niet één Meester. Dus het is geen pyramidevormige hierarchie ;) Vrijmetselarij is één en al traditie :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het verschilt erg, maar ik *gok* dat het gemiddelde drie jaar is voordat je een Meester bent. Je zal je trouwens verbazen over hoe oud sommige Leerlingen zijn (Er komen nog leerlingen van 70 binnen :P ) En daarna kan je naar de Opperraad om de hogere graden van de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus aan te vragen. Iedere keer dat je zo'n graad wilt, zal je zélf aan moeten kloppen. Ik vergelijk de Symbolische Graden graag met de drie graden van de Jedi van Star Wars :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Kerken zijn over het algemeen gratis (Met een optionele collectebus die de kerk rondgaat).

Als je bij een erkende loge gaat betaal je contributie per jaar (Zo rond de 135 euro), dit aangezien de voorwerpen, kleding, versiering etc. die gebruikt worden bij de ritualen niet goedkoop zijn :) Alle broeders en zusters betalen samen elkaars inwijdingen. Uiteraard houdt niemand je tegen met vrienden je eigen loge op te richten :D Vrijmetselarij is niet gelijk aan de Orde van het Grootoosten der Nederlanden ;)

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee lieverd, dit klopt niet :) Over andere riten kan ik je niets vertellen, maar de 33 graden die ik ken (Symbolische graden + Schotse graden) hebben geen doctrines. ('Nee' blijkt mijn vriendin undercover te zijn :D )

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Hallo is er nog iemand aanwezig in dit topic? Persoonlijk heb ik bijzonder veel onderzoek gedaan naar de vrijmetselarij en wat zei zelf bestuderen. Natuurlijk ben ik ook zo wat elke complot theorie tegen gekomen die er is en heb door de loop van de tijd alle feiten bij elkaar proberen te zoeken. Alleen door feiten naast elkaar te leggen en alle onzin er tussen uit te filteren krijg je een duidelijk beeld van de situatie. Helaas ben ik er achter gekomen dat er maar 1 werkelijke manier is om het gehele verhaal te hebben en dat is door bij de vrijmetselarij te gaan (hierover ben ik dan ook al tijden in twijfel). De kans om te praten met een meester mason laat ik mezelf dan ook zeker niet voorbij gaan. Nou waar te beginnen is natuurlijk de vraag als we het hebben over de masons omdat het zon breed onderwerp is. Als eerst zou ik graag wat ddingen over u en de masons willen weten. Graag zou ik willen vragen of u alleen lid bent van de blue lodge masons of dat u ook in een andere rite zit binnen de masons en zo ja welke dat is. Mocht u nog in een andere rite zitten wat is daar dan uw gradatie? Om niet teveel vragen per post te stellen ga ik het hierbij laten. Hopelijk krijg ik zeer spoedig een reactie van u en kunnen we een goed gesprek met elkaar vormen waar we beide misschien iets aan kunnen hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Roberto, leuk dat je interesse hebt in de Vrijmetselarij :) Nadat ik Meester werd, was ik nog steeds op zoek naar meer Licht. Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, zijn er over het algemeen twee paden die Vrijmetselaren daarna volgen. De York Rite, die vooral Christelijk is (De hogere graden zijn zelfs alleen voor Christenen), en de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus, die esoterisch is, zeer diepzinnig. Ik heb voor de Schotse Ritus gekozen, die het totaal aantal graden maakt tot de sublieme 33 graden. De vervolggraden werken anders dan de Blauwe Loge. Je vraagt je vervolggraden aan, en dan ga je 'op reis'. Het is dus geen aparte loge waar je je bij aansluit. De 4e t/m de 32e graad vraag je aan, en tot die laatste graad gaan de meeste Vrijmetselaren die de Aloude en Aangenomen Ritus bewandelen. Voor de 33e graad word je uitgenodigd, het is dan ook een 'eregraad'. Het spel houdt dan ook op bij de 32e graad. Om je vraag te beantwoorden: Ik ben zelf een Soeverein Grootinspecteur-Generaal (33e graad). In Nederland wordt trouwens niet in alle 33 graden gewerkt. Enkel de 4e, 14e, 18e, 22e, 28e, 30e, 31e, 32e en 33e graad. Belangrijk om te weten is: De Schotse Graden zijn niet 'hoger' dan de Meestergraad, het zijn slechts verdiepingen. Je komt onder andere meer te weten over de Blauwe Graden. Als je nog vragen hebt, beantwoord ik ze graag!

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Mijn vader is ook vrijmetselaar en vertelt er weleens iets over, dus wat jullie komt me wel bekend voor. Verder lijkt me Vrijmetselarij wel interessant, maar ik denk niet dat ik lid word.

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij was bijzonder serieus en gedetailleerd maar het was allemaal zo absurd en wazig dat we er heel veel moeite mee hadden.

Okee, dan snap ik het. Maar volgens is Vrijmetselarij moeilijk om uit te leggen. Je moet het vooral beleven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jaren geleden hadden we een voorlichting van de VM. We konden maar heel moeilijk serieus blijven en niet in lachen uitbarsten.

Haha  :P Vrijmetselarij is ook zeker niet voor iedereen. Hoeveel Vrijmetselarij wel is veranderd in de jaren (Je hoeft bijvoorbeeld niet meer te zweren dat je lichaamsdelen verliest als je de geheimen niet bewaart :7 ) zijn we ontzettend traditioneel.Ik begrijp dat dit een beetje gek oogt voor sommige mensen (Misschien wel de meeste mensen  :+). Aangezien de meeste rituelen zijn gebaseerd op Bijbelse legenden, kan je bijvoorbeeld beter niet bij de Vrijmetselarij gaan als geen schoonheid in diezelfde Bijbelse legenden ziet. Ondanks dat we traditioneel zijn, zijn we absoluut niet dogmatisch. Je hoeft enkel te geloven in een Hogere Kracht (Ik ben zelf bijvoorbeeld Deïst, ik geloof in een Hogere Kracht die de natuur heeft gemaakt, en dat we deze kunnen herkennen aan de natuurwetten). De Loge is niet geïnteresseerd in jouw religieuze of spirituele overtuiging.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha  :P Vrijmetselarij is ook zeker niet voor iedereen. Hoeveel Vrijmetselarij wel is veranderd in de jaren (Je hoeft bijvoorbeeld niet meer te zweren dat je lichaamsdelen verliest als je de geheimen niet bewaart :7 ) zijn we ontzettend traditioneel.Ik begrijp dat dit een beetje gek oogt voor sommige mensen (Misschien wel de meeste mensen  :+). Aangezien de meeste rituelen zijn gebaseerd op Bijbelse legenden, kan je bijvoorbeeld beter niet bij de Vrijmetselarij gaan als geen schoonheid in diezelfde Bijbelse legenden ziet. Ondanks dat we traditioneel zijn, zijn we absoluut niet dogmatisch. Je hoeft enkel te geloven in een Hogere Kracht (Ik ben zelf bijvoorbeeld Deïst, ik geloof in een Hogere Kracht die de natuur heeft gemaakt, en dat we deze kunnen herkennen aan de natuurwetten). De Loge is niet geïnteresseerd in jouw religieuze of spirituele overtuiging.

Inderdaad, Vrijmetselaar is Geen religie. Wat veel mensen toch denken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Juistem! :D

 

Voor veel mensen is het moeilijk te begrijpen dat mannen van verschillende religies broeders kunnen zijn.

Als meer gelovigen zouden inzien dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde vereren (Of je dit nu God, Allah of iets anders noemt), zouden er veel minder conflicten zijn op de wereld :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Conflicten ontstaan niet vanwege religie. Conflicten ontstaan vanwege schaarste en groepen. Religie is een onderscheidings- en identificatiemechanisme om een groep cohesie en identiteit te verschaffen. Zolang er voorspoed is in een omgeving is er geen frictie. Zodra er een tekort ontstaat of er sprake is van onderdrukking ontstaan er conflicten. Identiteit en daarmee religie is een mechanisme om de strijd aan te gaan om de middelen te verkrijgen.

 

Daarom is het ook volkomen onzinnig om religies samen te brengen: het gaat om schaarste. Dramatische bevolkingsafname is de enige oplossing voor de meeste conflicten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Conflicten ontstaan niet vanwege religie. Conflicten ontstaan vanwege schaarste en groepen. Religie is een onderscheidings- en identificatiemechanisme om een groep cohesie en identiteit te verschaffen. Zolang er voorspoed is in een omgeving is er geen frictie. Zodra er een tekort ontstaat of er sprake is van onderdrukking ontstaan er conflicten. Identiteit en daarmee religie is een mechanisme om de strijd aan te gaan om de middelen te verkrijgen.

 

Daarom is het ook volkomen onzinnig om religies samen te brengen: het gaat om schaarste. 

^O^ Helemaal mee eens, jammer dat veel mensen dit niet inzien..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Uh...toen ik me gister aanmeldde hier had ik dit topic nog niet gezien, maar interessante plek voor zo'n outing. Vrijmetselarij is - wat ik ervan begrijp - tegenwoordig veelal een westerse mystieke stroming waarbij het zogenaamde "mysteriespel" centraal staat (zelf zullen ze het niet zo noemen). Er is veel "mesoterie" gaande in deze groepering, volgens mij; een klasse van bijstanders die niet verderop of hogerop willen / hoeven te komen, maar wel meeliften op de ervaring van anderen. Zij kunnen tot spirituele inzichten komen door de "vorm" van een ritueel, maar niet begrjipen hoe het ritueel tot stond is gekomen. Daarom zijn de ritualen ook deels geheim; vooral omdat ze bang zijn voor verkeerde interpretatie (hoewel gevorderde ritualen voor de leek vrijwel betekenisloos zijn). 

 

Net als moderne kabbalisten lijkt er een zoektocht gaande naar een universeel systeem / universele waarheid die ten grondslag ligt aan alle religies, hier ben ik zelf mee in aanraking gekomen door mijn verzameling speelkaarten. Ik zocht naar oude regels van speelkaarten, met name punt-troef spellen, en dan kom je al snel uit bij de voorlopers van moderne troefspellen: Trionfi/Tarok/Tarot. Waarvan de moderne mens dus niet eens meer weet dat het simpelweg een punt-troef spel was, wat zelfs ook in Nederland (en het huidige België gespeeld werd in vorige eeuwen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom zijn de ritualen ook deels geheim; vooral omdat ze bang zijn voor verkeerde interpretatie (hoewel gevorderde ritualen voor de leek vrijwel betekenisloos zijn). 

 

 

(Ik moest even je post een paar keer doorlezen, maar ik begrijp hem wel, maar ik het snap hem niet helemaal. Wat is wel snap zie hieronder)

 

Volgens mij doen vrijmetselaars dat omdat zij vinden dat je die rituelen echt moet beleven, kennis vooraf zou dat nogal bederven. Maar die rituelen zijn ook gewoon op te zoeken op het Internet... 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...