Ga naar inhoud

[GB] Fawlty Towers


Aanbevolen berichten

post-173-0-38225400-1377349505.jpg

Fawlty Towers is een Britse televisiecomedy die in twee series van 6 afleveringen voor de BBC werd gemaakt in 1975 en 1979.

Cast

Connie Booth - Polly

John Cleese - Basil Fawlty

Prunella Scales - Sybil Fawlty

Andrew Sachs -Manuel

Ballard Berkeley - Major Gowen

Brian Hall - Terry

Gilly Flower - Miss Tibbs

Renée Roberts - Miss Gatsby

Afleveringen

Serie 1

1 A Touch of Class

2 The Builders

3 The Wedding Party

4 The Hotel Inspectors

5 Gourmet Night

6 The Germans

Serie 2

7 Communication Problems

8 The Psychiatrist

9 Waldorf Salad

10 The Kipper and the Corpse

11 The Anniversary

12 Basil the Rat

Intro

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een serie waar ik met plezier naar kan blijven kijken. Vooral 'Communication problems' is een geniale aflevering. Een serie waar weliswaar weinig afleveringen van zijn gemaakt, maar die wel consequent een hoog niveau heeft. Veel moderne series gaan vaak te lang door, waardoor het kwalitatief vaak afzwakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal met je eens; bepaalde afleveringen kijken we ook regelmatig nog eens terug. Een aantal jaren geleden ben ik in het oude gemeentehuis van Borger geweest en daar hadden ze toen net zulke trappetjes als in Fawlty Towers.

Op de bonus DVD die er bij de DVD's zit wordt verteld dat er veel scenes op echt gebaseerd zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Don't mention the war! :D

Hou er zeker van, Britse humor is sowieso superieur aan Nederlandse humor. Zou zo snel geen enkele echt leuke/grappige Nederlandse comedy-serie kunnen bedenken..

Wel zo fijn dat mijn pa en broer er ook gek op zijn, via hen heb ik het gros leren kennen.. Young Ones, Bottom, Blackadder, Monty Python en nog enkele series meer.. Maar goed, John Cleese is sowieso een baas! :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

En anders koop (Of download :$) je toch gewoon de DVD's? Het zijn merendeels toch allemaal maar korte series, van 1 of 2 seizoenen, en maar een paar afleveringen per seizoen.. Zo'n rib uit je lijf is het niet, en het is altijd leuk om weer eens te kijken wanneer je het zelf wil :) Of om mensen er kennis mee te laten maken ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 years later...

Trouwens, een leuke rariteit is de Amerikaanse poging tot remake. Heel lang onvindbaar, maar onlangs opgedoken.

 

Tja... Zoals 99,9% van alle Amerikaanse remakes van Engelse series is het matig. Zo gaat dat bijna altijd, het blijft bij de 'pilot' aflevering.

 

Hoofdrol is trouwens een acteur die ook vaak in Mel Brooks-films zat.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

De waarom-vraag komt altijd direct in mij op. Wat is het nut van iets exact kopiëren van wat er al is?

 

Als het origineel nou sterk verouderd is of in een andere taal is ofzo, maar het is in dezelfde tijd gemaakt en het is Amerikaans <> Engels. Er is geeneens moeite gedaan om iets toe te voegen, deze acteur probeert gewoon John Cleese volledig te imiteren.

 

Terecht gecancled. :)

 

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 hours ago, MarsM said:

De waarom-vraag komt altijd direct in mij op. Wat is het nut van iets exact kopiëren van wat er al is?

 

Als het origineel nou sterk verouderd is of in een andere taal is ofzo, maar het is in dezelfde tijd gemaakt en het is Amerikaans <> Engels. Er is geeneens moeite gedaan om iets toe te voegen, deze acteur probeert gewoon John Cleese volledig te imiteren.

 

Terecht gecancled. :)

 

Ja, het is gewoon een curiosum.

 

Overigens heeft de Nederlandse televisie echt dozijnen Britse series nagemaakt: Laat Maar Zitten, Het Zonnetje In Huis, Stiefbeen En Zoon, en nog diverse voorbeelden die we nu totaal vergeten zijn (twee verschillende pogingen op "Hancock"). Eigenlijk hebben wij dus geen poot om op te staan!!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nederland heeft ook flink geleund op Fawlty Towers. André van Duins comedyserie 'Hotel De Botel' was geen regelrechte kopie maar haalde er wel inspiratie uit. Enige nadeel was wel dat precies in dezelfde uitzendperiode de KRO besloot Fawlty uit te zenden. Halve serie is bewaard geloof ik, en ik kom er niet doorheen. Oubollig, flauw, slap, niet mijn ding.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...