Ga naar inhoud

De postkaartplaat - Calibre Auto Recording


Aanbevolen berichten

Ze zijn waarschijnlijk rond de jaren '50 ontstaan en in de jaren '60 waren ze enorm in de mode: de postkaartplaat.

Je kon op belangrijke toeristische plekken een plaatje opnemen, die plaat werd dus live gesneden terwijl je voor een apparaat met microfoon zat. Geld er in en opnemen. De plaat kwam er direct uit en die kon je versturen.

Ik heb wat onderzoek gedaan omdat ik zelf zo'n plaat tegen kwam. Op de achterkant heft iemand "okt 1971" geschreven en dat kan kloppen. De laatste machine is in 1973 verdwenen omdat draagbare cassetterecorders de markt domineerden en iedereen dus zelf thuis, of zelfs op reis opnames kon maken op cassette en die kon opsturen.

Dit is een scan van het plaatje:

post-8-0-33999900-1379501635.jpg

En de inhoud van het plaatje kun je hier horen: Calibre.mp3

Deze plaat heb ik in een kringloopwinkel gevonden, ik heb dus ook geen idee wie Angeliqueje en Jolanda zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat die begin/midden jaren '60 geboren zijn als dit plaatje echt in 1971 is opgenomen in Great Yarmouth Railway Station, aan de Britse oostkust niet te ver van Norwich.

Wat ik niet kon vinden is hoe die machines er uit hebben gezien en wat het kostte om zo'n plaatje te maken. Als iemand meer informatie heeft over deze machines heel graag.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik niet kon vinden is hoe die machines er uit hebben gezien en wat het kostte om zo'n plaatje te maken. Als iemand meer informatie heeft over deze machines heel graag.

Is het een flexibel plaatje of stevig?

Mijn man vertelt me net een verhaal over het platen maken met een soort wasplateau. Zoek eens op Avro's huisschijf. Er bestond een boekje met bouwtekeningen van zo'n apparaat, die mijn man en zijn vader ooit zouden gaan bouwen ... Nooit dus en het boekje is kwijt.

Wel heeft mijn man zelf eens een plaatje gemaakt, aan 1 kant bespeelbaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...