Ga naar inhoud

De toekomst van de ID contests - discussietopic


Aanbevolen berichten

Krijgen nieuwe deelnemers minder punten? Ik bedoel, je hebt nu aardig wat tips gegeven, wat het stuk 'makkelijker' maakt voor de nieuwe deelnemers.. ergens zou dat verrekend moeten worden in de puntentelling denk ik dan.. Paar mensen die al gepost hebben vóór dat de tips erbij kwamen, hebben die punten 'op eigen kracht' behaald.

Zelfde als met veel quiz-programma's, daar kost het ook deel van je inzet of lagere beloning als je hulp inroept.. wel zo fair toch? :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Krijgen nieuwe deelnemers minder punten? Ik bedoel, je hebt nu aardig wat tips gegeven, wat het stuk 'makkelijker' maakt voor de nieuwe deelnemers.. ergens zou dat verrekend moeten worden in de puntentelling denk ik dan.. Paar mensen die al gepost hebben vóór dat de tips erbij kwamen, hebben die punten 'op eigen kracht' behaald.

Zelfde als met veel quiz-programma's, daar kost het ook deel van je inzet of lagere beloning als je hulp inroept.. wel zo fair toch? :)

De hints zijn ook voor de 'oude' deelnemers, we hebben het nooit anders gedaan dan zo, maar misschien is dat weer leuk voor toekomstige contests ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

De hints zijn ook voor de 'oude' deelnemers, we hebben het nooit anders gedaan dan zo, maar misschien is dat weer leuk voor toekomstige contests ;)

Ik ben het helemaal met VR!DZ eens. Dit was ook de reden voor RM om er even vandoor te gaan. Nu er over gediscussieerd wordt komt hij misschien wel terug.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met VR!DZ eens. Dit was ook de reden voor RM om er even vandoor te gaan. Nu er over gediscussieerd wordt komt hij misschien wel terug.

Volgens mij ging hij toch om een andere reden weg en ik heb het idee dat dat niet 'even' was.

Er is voor mij altijd ruimte voor discussie, voor tips, voor vernieuwing, maar niet midden in een al lopende contest. Dus: nieuw topic aanmaken, daar tot een conclusie komen en de eerstvolgende contest loopt volgens die regels. Overigens mag de organisator altijd de regels bepalen zolang ze niet afwijken van de forumpolicy.

Zo heeft Ross er voor gekozen in deze contest de scores vrij te geven, terwijl we dat heel in het begin deden, maar later niet meer. Ik moet zeggen dat ik dat ook minder leuk vind, want ik ga nu niets meer zoeken omdat als ik straks nog meer punten heb helemaal niemand meer gaat proberen te zoeken.

Als niemand weet wat de scores zijn wil je blijven vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo heeft Ross er voor gekozen in deze contest de scores vrij te geven, terwijl we dat heel in het begin deden, maar later niet meer. Ik moet zeggen dat ik dat ook minder leuk vind, want ik ga nu niets meer zoeken omdat als ik straks nog meer punten heb helemaal niemand meer gaat proberen te zoeken.

Als niemand weet wat de scores zijn wil je blijven vinden.

Daar geef ik jou gelijk in, ik vond het ook niet zo spannend. Het klopt dat je meer wilt zoeken als je geen scores weet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb er eens over na zitten denken...

Inderdaad is het een idee om met de volgende contest het "iets" anders te gaan doen.

Mijn idee is als volgt. Een rewardsysteem.

Heb je bijvoorbeeld een x aantal punten, dan krijg je een x aantal hints. Net zoals lingo dat je een x aantal ballen uit de bak mag pakken.

Hier zit wel een "maar" aan. De hints worden verspreid over verschillende tijdstippen, zodat iedereen een eerlijke kans krijgt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij ging hij toch om een andere reden weg en ik heb het idee dat dat niet 'even' was.

Er is voor mij altijd ruimte voor discussie, voor tips, voor vernieuwing, maar niet midden in een al lopende contest. Dus: nieuw topic aanmaken, daar tot een conclusie komen en de eerstvolgende contest loopt volgens die regels. Overigens mag de organisator altijd de regels bepalen zolang ze niet afwijken van de forumpolicy.

Zo heeft Ross er voor gekozen in deze contest de scores vrij te geven, terwijl we dat heel in het begin deden, maar later niet meer. Ik moet zeggen dat ik dat ook minder leuk vind, want ik ga nu niets meer zoeken omdat als ik straks nog meer punten heb helemaal niemand meer gaat proberen te zoeken.

Als niemand weet wat de scores zijn wil je blijven vinden.

Ik dacht vanmiddag "goh laat ik eens kijken hoe het er op het forum aan toe gaat" en kom "bij toeval" dit bericht tegen;

Ja, ik ben om een iets andere reden weggegaan en deze was om de manier waarop de laatste contest waaraan ik meedeed is verlopen.

Dit heb ik toen ook uitgebreid toegelicht.

Ik vind het onacceptabel dat, wanneer een contest niet aanslaat, letterlijk een dag van tevoren alle antwoorden letterlijk worden voorgekauwd en alleen maar ingevuld en opgestuurd hoeven te worden, zodat een passieve user die zich op het laatste moment bedenkt om toch maar eens deel te nemen vanuit het niets bovenaan kan komen, waardoor de user die actief meegedaan heeft en vanaf het begin af aan zijn uiterste best heeft gedaan om de antwoorden te zoeken sterk wordt benadeeld.

Bovenstaande is dan nog tot daar aan toe.

Maar waar voor mij de druppel werd bereikt is dat er op een hele arrogante manier door die passieve user wordt gepocht dat hij het toch wel even allemaal weet en vervolgens ook nog die persoon wil uitdagen om een "wedstrijdje te houden".

Dan heb ik zoiets van "had dan vanaf het begin meegedaan".

Op dit moment heb ik totaal nog niet de behoefte om weer "lekker" actief mee te gaan zitten doen.

Alle motivatie is bij mij wel verdwenen en vanaf dat ik weggegaan ben van het forum heb mij bezig gehouden met mijn hobby's.

Het forum heeft voor mij geen meerwaarde meer en ik heb nog altijd diezelfde mening als die ik al had.

En zoals toen ook al aangegeven; ik heb zeker geen zin meer om alle vrije tijd die ik heb te moeten gaan steken in het opzoeken van antwoorden van een contest als er in de laatste fase van die contest de antwoorden letterlijk weggegeven worden.

Dan kan ik mijn vrije tijd ook op een andere (en meer nuttige) manier besteden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik dacht vanmiddag "goh laat ik eens kijken hoe het er op het forum aan toe gaat" en kom "bij toeval" dit bericht tegen;

Ja, ik ben om een iets andere reden weggegaan en deze was om de manier waarop de laatste contest waaraan ik meedeed is verlopen.

Dit heb ik toen ook uitgebreid toegelicht.

Ik vind het onacceptabel dat, wanneer een contest niet aanslaat, letterlijk een dag van tevoren alle antwoorden letterlijk worden voorgekauwd en alleen maar ingevuld en opgestuurd hoeven te worden, zodat een passieve user die zich op het laatste moment bedenkt om toch maar eens deel te nemen vanuit het niets bovenaan kan komen, waardoor de user die actief meegedaan heeft en vanaf het begin af aan zijn uiterste best heeft gedaan om de antwoorden te zoeken sterk wordt benadeeld.

Bovenstaande is dan nog tot daar aan toe.

Maar waar voor mij de druppel werd bereikt is dat er op een hele arrogante manier door die passieve user wordt gepocht dat hij het toch wel even allemaal weet en vervolgens ook nog die persoon wil uitdagen om een "wedstrijdje te houden".

Dan heb ik zoiets van "had dan vanaf het begin meegedaan".

Op dit moment heb ik totaal nog niet de behoefte om weer "lekker" actief mee te gaan zitten doen.

Alle motivatie is bij mij wel verdwenen en vanaf dat ik weggegaan ben van het forum heb mij bezig gehouden met mijn hobby's.

Het forum heeft voor mij geen meerwaarde meer en ik heb nog altijd diezelfde mening als die ik al had.

En zoals toen ook al aangegeven; ik heb zeker geen zin meer om alle vrije tijd die ik heb te moeten gaan steken in het opzoeken van antwoorden van een contest als er in de laatste fase van die contest de antwoorden letterlijk weggegeven worden.

Dan kan ik mijn vrije tijd ook op een andere (en meer nuttige) manier besteden.

Er is altijd ruimte voor discussie en overleg, dat weet je, maar de manier waarop je vorige keer tekeer ging was echt niet tof.

Je hebt een punt, een heel goed punt zelfs, maar probeer het anders te verwoorden, dan kunnen we aan een contest andere eisen stellen. Het is de bedoeling dat contests een leuk spelletje zijn voor de users en organisatoren, niet steeds dat gedoe er omheen.

Als je iets liever anders ziet open er dan gewoon een topic over zodat we met z'n allen er over kunnen praten.

Als je dat niet wil is dat je goed recht, maar dan snap ik ook niet dat je dat hier nog even komt melden. Je bent en blijft van harte welkom en ik waardeer het werk wat je in je contests steekt enorm, maar het melden 'nou, voorlopig kom ik nog niet want ik heb wel wat beters te doen' is een beetje flauw, vind je zelf ook niet?

Link naar bericht
Delen op andere sites

... de manier waarop je vorige keer tekeer ging was echt niet tof.

... maar het melden 'nou, voorlopig kom ik nog niet want ik heb wel wat beters te doen' is een beetje flauw, vind je zelf ook niet?

Op dat moment had ik het helemaal gehad met wat ik al eerder aangaf de "arrogante" opmerkingen die gepost werden.

Ja, ik had het anders moeten verwoorden, maar kon dat ik op dat moment niet meer.

De melding "voorlopig kom ik niet meer" heb ik puur bedoeld om aan te geven dat ik zeker geen zin meer heb om al mijn tijd en energie in een contest te steken. Dit ten eerste omdat wel is gebleken dat met de laatste contest waar ik aan meedeed tot niets heeft geleid en ten tweede omdat ik zoals ik al eerder postte ook andere dingen kan en wil doen.

Ik heb hier niet mee aan willen geven nooit meer te komen, alleen op dit moment is de motivatie er niet meer zoals die er bij mij was.

RM, ik stel voor dat jij de volgende contest organiseert met de regels zoals jij dat voor ogen hebt (binnen forumpolicy zoals eerder vermeldt).

Misschien slaat het dan goed aan en is iedereen dusdanig tevree dat vervolgcontests op eenzelfde manier kunnen verlopen.

Ik heb persoonlijk het idee om de hints helemaal af te schaffen;

  • Het bespaart de organisator een hoop tijd
  • Het zorgt ervoor dat niemand meer wordt "voorgetrokken" of benadeeld: Iedereen heeft gelijke kansen

Mogelijk wekt dit een andere discussie, namelijk "maar dan doet er niemand meer mee..", maar als ik puur kijk naar de contests die ik in het verleden heb georganiseerd dan valt op dat bijna iedereen (dus niet alle users), slechts 1 keer een inzending doet met datgene wat hij/zij weet en dan vervolgens af wacht tot de hints komen, in de hoop dat er dan meer antwoorden kunnen worden gezocht, gevonden en gegeven.

Punt dat ik hiermee wil maken is:

Het maakt niets uit of je wel of geen hints geeft (en zeker niet om de opkomst te voor een contest te willen vergroten).

Sterker nog: hiermee krijg je juist (en dat is ook gebeurd met de contest waar ik het laatst aan meedeed) dat een dag van te voren (of zelfs enkele uren van te voren) een inzending wordt gedaan en daarmee de user die al vanaf het begin (vrij) hoog staat flink wordt benadeeld.

Voorstellen vanuit mijn kant:

  • Geen hints meer posten
  • Users die (bijvoorbeeld) 2 dagen voor het sluiten van de contest nog willen meedoen niet meer deel laten nemen

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat bijvoorbeeld ook kan is:

Hints 1 week voor sluitingsdatum

Geen nieuwe inzendingen meer vanaf dat er hints gepost zijn

Ik vind zelf de hints namelijk wel prettig. Het is overigens nooit verplicht als organisator om hints te geven.

De organisator bepaalt de regels, zolang ze binnen de policy passen en die is behoorlijk ruim (ik bedoel: geen fragmenten van langer dan 30 sec, geen aanstootgevend materiaal etc.), dus als jij geen hints wil geven dan doe je dat niet, maar ik adviseer wel om het dan in de OP van je contest te vermelden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Of halve punten geven nadat er hints gegeven zijn, zo moeten de latere deelnemers dus meer zoeken om op hetzelfde niveau te komen. Dacht ik zomaar opeens.

Maar dan kan een latere deelnemer nooit meer winnen.

Stel er zijn 50 punten te vergeven in de contest

Iemand haalt 40 punten, na de hints zijn de punten nog 50% waard, dus kan deze deelnemer van het begin af aan maximaal 45 punten halen.

Iemand haalt 10 punten en weet dankzij de hints alle andere antwoorden te vinden, dan komen er nog maximaal 20 punten bij (40 delen door 2) dus die kan nooit meer winnen, dus heeft het zoeken geen zin meer.

Iemand doet pas me vanaf dat er hints zijn, die kan nog maximaal 25 punten halen.

Ik zou zeggen: hints in de laatste week en dan geen nieuwe deelnemers meer.

Natuurlijk is er dan nog een mogelijkheid dat iemand een dag voor de hints gegeven worden meedoet, maar zulke dingen hou je altijd wel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Natuurlijk is er dan nog een mogelijkheid dat iemand een dag voor de hints gegeven worden meedoet, maar zulke dingen hou je altijd wel.

Maar dan heb je nog wel een week de tijd om ook verder te zoeken en de koppositie weer te pakken.

Dat is dan al heel iets anders dan een dag of een paar uur voor het sluiten van de contest nog even snel alles inleveren en daarmee winnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zolang je de regels vooraf opstelt en in de OP van je topic plaatst kan er niets mis gaan, maar er valt wel wat te zeggen een paar 'standaard' regels te maken.

Even wat ideetjes lepelen:

Als de contest hints krijgt: Na de hints geen inzendingen meer mogelijk (om 'sluipwinnaars' te voorkomen)

Geen absolute scores vermelden in de contest (deden we eigenlijk al niet, maar bij de laatste contest is gebleken dat dat ook niet werkt)

De looptijd (bijvoorbeeld 3 weken) pas beginnen als er 3 deelnemers zijn (zo voorkom je dat de eerste sluitingsdatum gewoon voorbij gaat met 'onvoldoende deelnemers')

Maximaal aantal keer tussenstand, bijvoorbeeld 2x in de week? (misschien werkt dit juist niet goed)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zolang je de regels vooraf opstelt en in de OP van je topic plaatst kan er niets mis gaan, maar er valt wel wat te zeggen een paar 'standaard' regels te maken.

Even wat ideetjes lepelen:

Als de contest hints krijgt: Na de hints geen inzendingen meer mogelijk (om 'sluipwinnaars' te voorkomen)

Geen absolute scores vermelden in de contest (deden we eigenlijk al niet, maar bij de laatste contest is gebleken dat dat ook niet werkt)

De looptijd (bijvoorbeeld 3 weken) pas beginnen als er 3 deelnemers zijn (zo voorkom je dat de eerste sluitingsdatum gewoon voorbij gaat met 'onvoldoende deelnemers')

Maximaal aantal keer tussenstand, bijvoorbeeld 2x in de week? (misschien werkt dit juist niet goed)

Ik wil er nog een ideetje aan toevoegen:

User doet mee met de contest, doet zijn inzending. User kan om een hint vragen, user krijgt hints over de nummers welke nog niet geraden zijn, maar zijn respectievelijk maar hebben nog maar 75 / 50 / 25% waarde. Dit in het idee van 1 tegen 100. Tevens worden de scores niet direct gepubliceerd, maar inderdaad pas na een week looptijd bijvoorbeeld. Dit houdt dan wel in dat er minimaal 4 punten per vraag (of 8 in geval van een ID contest (Titel - Artiest)) gegeven moeten worden, als we met hele getallen willen werken.

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil er nog een ideetje aan toevoegen:

User doet mee met de contest, doet zijn inzending. User kan om een hint vragen, user krijgt hints over de nummers welke nog niet geraden zijn, maar zijn respectievelijk maar hebben nog maar 75 / 50 / 25% waarde. Dit in het idee van 1 tegen 100. Tevens worden de scores niet direct gepubliceerd, maar inderdaad pas na een week looptijd bijvoorbeeld. Dit houdt dan wel in dat er minimaal 4 punten per vraag (of 8 in geval van een ID contest (Titel - Artiest)) gegeven moeten worden, als we met hele getallen willen werken.

Maar zo krijg je eigenlijk hetzelfde gevolg als met mijn voorgestelde halven werken, zoals djkoelkast al noemde: het volledige puntenaantal kan dan niet behaald worden. Natuurlijk zijn er - hoe dan ook - wel winnaars.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als iedereen altijd hints moet 'kopen' dan kan het natuurlijk wel heel leuk zijn.

Je 1e hint kost je bijvoorbeeld 25%, dus als we dan inderdaad met meer punten gaan werken omdat het anders niet uit komt heb je dit:

Artiest (2 punten) - Titel (2 punten)

25 opgaven, 100 punten te verdienen = 100% score

Stel opgaven 1 t/m 20 heb je allemaal goed = 80 punten

Vraag je een hint voor opgave 21 dan krijg je daar nog 3 punten voor als hij goed is

Vraag je daarna nog een hint voor opgave 22 dan krijg je nog maar 2 punten voor die opgave

Vraag je een hint aan voor 23 dan krijg je nog maar 1 punt

Daarna kan de organisator kiezen: of geen hints meer of alle volgende hints ook 1 punt (75% aftrek).

Het wordt er wel wat ingewikkelder door allemaal, maar op zich is het wel iets wat bij bepaalde contests getest zou kunnen worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Graag wil ik nog even verder discussiëren en wel over de fotowedstrijd awards. Uit de meesterwerk inzendingen blijkt dat een tweede plaats al snel door meerdere deelnemers gedeeld kan worden, zoals bij de laatste fotowedstrijd - herfst ook gebeurd is. Daar had ik al een beetje rekening mee gehouden door te schrijven: voor een award en de eer.

Dit is dan ook het voorstel: alleen de 1e plaats telt mee voor een award, de andere plaatsen voor de eer.

Wat vinden de retroforumleden hiervan?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij een foto contest moet gewoon de winnende foto winnen,

Bij de andere contests steek je er normaliter meer moeite in (meer zoeken), dus is het wel zo leuk dat de runner-up ook beloond wordt.

Bovenstaande idee van Ross en de uitwerking/uitleg van djkoelkast kan leuk zijn, maar ook lastig. Niet alleen omdat het de organisator veel werk kost (overigens hoef je niet goed te kunnen rekenen, gezien je alles in een Excel blad kan zetten en kan laten doorrekenen), maar ook omdat het lastig zal worden om per opgave 4 antwoorden te "verzinnen".

Wat ook nog een goede/leuke aanvulling kan zijn om te voorkomen dat users op het laatste moment nog "snel" een inzending doen en winnen is om in te voeren dat tegen het naderen van de sluitingsdatum van de contest deze bijvoorbeeld nog een "X" aantal uren open blijft na de laatste inzending / gegeven tussenstand.

Dus als er bijvoorbeeld hints zijn gegeven en er meer wordt gevonden en een user doet op de laatste officiele dag in het laatste uur nog een inzending, dat de contest bijvoorbeeld nog enkele uren langer open blijft om de andere users nog een kans te geven te kunnen reageren / bij te komen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bovenstaande idee van Ross en de uitwerking/uitleg van djkoelkast kan leuk zijn, maar ook lastig. Niet alleen omdat het de organisator veel werk kost (overigens hoef je niet goed te kunnen rekenen, gezien je alles in een Excel blad kan zetten en kan laten doorrekenen), maar ook omdat het lastig zal worden om per opgave 4 antwoorden te "verzinnen".

Nee, je krijgt in dat geval gewoon meer punten om het rekenen makkelijker te maken en altijd op hele punten uit te komen.

Dus artiest = 2 punten, titel = 2 punten.

Dus je hoeft niet méér antwoorden te geven ofzo, het is meer dat een antwoord meer punten totaal waard is en na een hint minder.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, je krijgt in dat geval gewoon meer punten om het rekenen makkelijker te maken en altijd op hele punten uit te komen.

Dus artiest = 2 punten, titel = 2 punten.

Dus je hoeft niet méér antwoorden te geven ofzo, het is meer dat een antwoord meer punten totaal waard is en na een hint minder.

Oke...

En hoe gaat dat dan bij bijvoorbeeld een afbeeldingen contest, zoals in het verleden bijvoorbeeld "overleden acteurs/actrices"?

Want in zo'n geval is er maar 1 antwoord per opgave

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oke...

En hoe gaat dat dan bij bijvoorbeeld een afbeeldingen contest, zoals in het verleden bijvoorbeeld "overleden acteurs/actrices"?

Want in zo'n geval is er maar 1 antwoord per opgave

Gewoon 4 punten per opgave. Diegene die een hint wil gebruiken, afrekenen op het gebruik (i.e. 75, 50 of 25 %)

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eindscore maakt niet uit, al geef je 400 punten per goed antwoord bij wijze van spreken, er is een maximale score van 100% en of dat nou 10 punten of 1000 punten is maakt niet uit omdat sowieso elke contest qua puntenaantal kan verschillen.

Het verhogen van het aantal punten per opgave is alleen bedoeld om altijd op hele cijfers uit te komen en niet dat je straks 34.25 punten hebt, maar gewoon 66 bijvoorbeeld. Omdat er geen klassement is wie het meeste punten in de contests heeft gehouden is dit verder ook geen enkel bezwaar, maar het is natuurlijk nog steeds maar een voorstel, want er zijn nog meer opties zoals het eerder genoemde: na de hints sluit het inzenden voor nieuwe deelnemers, maar ook zoals RM voorstelt een 'veilingverlenging', als iemand een antwoord geeft vlak voor de deadline wordt de deadline met x-uur opgeschoven.

Nadeel is wel dat niet altijd iedereen dan direct tijd heeft dus het soms laat schieten dan, althans, dat denk ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • RM locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...