Ga naar inhoud

Verstandskiezen


Aanbevolen berichten

Was al lang bekend dat mijn verstandskiezen dwars zouden komen, maar 2 weken geleden begon ik wat last te krijgen van mijn rechteroor. Volgens de tandarts moest ik meteen aan de bel trekken als ik iets voelde en dat deed ik dus. Vorige week donderdag had ik dan ook al een afspraak bij de kaakchirurg die meteen mijn twee rechter verstandskiezen eruit kon snijden.

Waar de onderste normaal de moeilijkste hoort te zijn, was dat bij mij anders. De bovenste zat namelijk meer ondersteboven erin en volgens de kaakchirurg was het de moeilijkste kies die hij ooit had verwijderd. Dat duurde drie kwartier. Van de hele ingreep voel je gelukkig niks dankzij de verdoving, maar als je dan thuis bent en de verdoving werkt uit...

Veel pijn de eerste dagen en eten ging erg moeizaam. De pijnstillers hielpen wel tegen de kaakpijn, maar niet tegen de pijn bij het slikken. Na enkele dagen was dat gelukkig voorbij. Vooral het kauwen was hierna een probleem. Alleen met links kauwen is zo vermoeiend. Gelukkig kan ik nu ook weer het midden gebruiken en rechts alweer een klein beetje. Ergste is dus achter de rug en het herstel verloopt goed.

Het is alleen echt niets voor mij. Krijg je ineens van alles mee: pijnstillers, spoelmiddel, spuitje om de wond schoon te maken... Voelt net alsof je ziek bent en dat ben ik totaal niet gewend. :P

Straks moeten de linker verstandskiezen er nog uit, maar dat zal zeker niet meer dit jaar zijn. Gelukkig kan de linkerkant nooit zo erg zijn als de rechterkant. En als ik alle verhalen mag geloven, dan kun je ze er maar beter uit hebben voordat je er echt veel last van krijgt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben er ook al 3 van de 4 kwijt.. 2 ervan gingen er in een zucht uit, eentje kostte wel wat meer tijd en moeite (en ook meerdere verdovingen).. wel 'leuk' ook dat de tandarts nog vroeg of ik m wilde zien, of zelfs mee naar huis wilde nemen.. toch best wel flinke jongens! :D

Vroeger was ik vrij laat met het wisselen van mn melktanden naar grote tanden.. toen hebben ze ook in 1 bezoek, 6 kiezen getrokken bij me, 3 linksboven en 3 rechtsboven :X DAT is pas lastig en vermoeiend eten, als je (nagenoeg) geen kiezen meer over hebt om je eten mee te malen, en dan dus tegen je (overgevoelige) tandvlees aan je eten moet 'malen' :X Deed 5 minuten over een hapje van een boterham in het begin :X

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Ik kom deze tegen in het archief;

Ca 15 jaar geleden mocht m'n beugel er definitief uit en bij de laatste rontgen-foto constateerde de orthodontist dat al m'n verstandskiezen in aanvalspositie stonden. Als ik ze niet spoedig zou laten verwijderen zouden ze op korte termijn het offensief openen op m'n 'reguliere' kiezen. Ik kreeg een verwijsbrief voor de kaakchirurg. Die heb ik toen nooit gebeld (alleen het woord kaakchirurg klonk al erger dan opgesloten worden in een hok met een kudde tarantula's).

Conclusie was toen, nergens last van gehad.

Ca 5 jaar geleden kreeg ik een nieuwe tandarts, dus die maakte gelijk wat nieuwe röntgenfoto's. Je verwacht 'm al... ik kreeg weer een verwijsbrief voor een kaakchirurg, want m'n verstandskiezen blablablabla. Die kaakchirurg... heb ik wederom noot gebeld.

En nu... zitten al die verstandskiezen er nog steeds. Geen last van, geen pijn, geen problemen. M'n gebit is helemaal gaaf. Dan vraag je je toch af... is dit uitzonderlijk? Toeval? Geluk? Ik krijg soms het gevoel dat dat wegsnijden van die verstandskiezen tegenwoordig een beetje mode is, omdat 'het toch geen kwaad kan' en 'om het te voorkomen'. Tja... 5 dagen pijn en yoghurt eten, omdat er misschien ooit wat gebeurt, oeh eng. Daarom is Nederland dus zo'n oververzekerd land :)

Maar goed, als ik alsnog gruwelijk pijn krijg en het wel had moeten doen kom ik het zeker opbiechten ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...