Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

*Zoomt in op de laatste foto* Als onwetende redeneer ik dat onder die koppentrommel een wiskop zit, een enkel-afspelen-kop én dan nog eens eentje voor zowel opname als weergave (zijn we weer beland bij het verschil tussen twee- en driekops bandopnemers). Ik voel weer een waarom-vraag aankomen, want wat moet je met die tweede kop - ietsje beter plaatje bij afspelen, opnamekop voor slijtage behoeden, of, of, of...?

 

Mooie foto's weer! Begrijp ik goed uit dit relaas dat ook nu nog bij sommige (professionele?) belanghebbenden interesse bestaat in het onderhouden van een machinepark voor spoelsystemen? Je zou denken dat alles vóór pakweg het cassettetijdperk inmiddels wel overgezet zou zijn naar iets recenters...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

*Zoomt in op de laatste foto* Als onwetende redeneer ik dat onder die koppentrommel een wiskop zit, een enkel-afspelen-kop én dan nog eens eentje voor zowel opname als weergave (zijn we weer beland bij het verschil tussen twee- en driekops bandopnemers). Ik voel weer een waarom-vraag aankomen, want wat moet je met die tweede kop - ietsje beter plaatje bij afspelen, opnamekop voor slijtage behoeden, of, of, of...?

 

Mooie foto's weer! Begrijp ik goed uit dit relaas dat ook nu nog bij sommige (professionele?) belanghebbenden interesse bestaat in het onderhouden van een machinepark voor spoelsystemen? Je zou denken dat alles vóór pakweg het cassettetijdperk inmiddels wel overgezet zou zijn naar iets recenters...

 

 

er is eigenlijk maar heel weinig overgezet en machines worden schaars.  Voor deze C-Format is de volledige drum met koppen overigens nog nieuw leverbaar, maar kost wél 3100,-

 

Wat de koppen betreft:

 

post-1283-0-30348700-1473546499_thumb.png

 

1: Video opname/weergave kop

2: Video weergavekop DT (Piezo)

3: Video weergavekop Confi (naband, dus direct zien wat je hebt opgenomen)

4: Video weergavekop DT2 (Piezo)

5: Video wiskop

6: Dummy kop (namaak, puur voor balans)

 

De machine kan in principe met één enkele videokop opnemen en afspelen, de rest is voor spot erase en trickplay.

 

7: Algehele wiskop

8: 3 kanaals audio wiskop

9: 3 kanaals audio en control track opname/weergave kop

10:: 3 kanaals audio weergave kop Confi (naband, dus direct horen wat je hebt opgenomen)

 

C-Format neemt per omwenteling van de drum 1 field op. 2 fields in een frame, 25 frames in een seconde :P

Groot pluspunt van deze machine is dat ie niet hoeft te schakelen tussen de even en oneven kop (zoals bij B-format of Umatic, VHS en alle andere 2 koppers.

Zoals eerder opgemerkt, de C-Format is eigenlijk een 1 kops machine. Extra koppen geven enkel extra functies/mogelijkheden ;)

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Verdomd, zitten er gewoon nog veel meer koppen in dan ik dacht. :-)

 

Wat is 'DT' trouwens? Kort gegoogeld, maar niet echt een antwoord gevonden. Wél een site tegengekomen waar je koppen voor deze klasse van apparaten kan kopen... in maandelijkse afbetalingen. :-) 't Is toch voor een andere portemonnee dan wat ik gewend ben, geloof ik...

Link naar bericht
Delen op andere sites

DT is Dynamic Tracking.

Net als bij Betacam, V2000 en vele anderen (en nee, V2000 was niet de eerste :P ) een kopje op een piezo element... deze is dus "verstelbaar" zodat ie altijd het juiste spoor pakt.

dit is eigenlijk noodzaak wanneer je slomotion of versneld spelen in beide richtingen en een perfect stilstaand beeld wil krijgen.  Natuurlijk absoluut streepvrij!

Bij de BHV-3000 is er nog een extra kop... nr. 6 is dan een synchro kop... daarmee kan de drum extern gestuurd worden om gelijk te lopen met een multitrack audio of zelfs een celluloid film.   De 3100 heeft dit niet en daarom zit er op 6 dus een dummy in ;)

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ha, dank je, weer wat geleerd.

 

Nadat ik zonet in het 'stel je even voor'-topic je bericht had gelezen, heb ik even Gorredijk gestreetviewd. Geweldig zeg, Streetview in de sneeuw - dat ben ik in onze contreien nog niet tegengekomen. :-) Mooi om te zien zo, al kan ik me voorstellen dat het net wat minder handig is wanneer je een lange autorit moet maken.

 

Begrijp ik dat het bedrijf waar je voor werkt nogal wat opdrachten van andere opdrachtgevers dan omroepen krijgt? Ik meende begrepen te hebben dat bij Beeld & Geluid het meeste wel digitaal is. 't Verbaast me, dat er in deze tijd blijkbaar nog geld te verdienen valt met het kopiëren van banden waarvan ik als onwetende dacht dat iedereen die wel ergens in de jaren negentig had omgezet/laten omzetten. Beetje slordig, zo lang wachten...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze hebben vele klanten ja.

Echter ook bij Beeld en geluid is nog láng niet alles digitaal.

Dat nog niet alles overgezet is, is deels door falende apparatuur en deels dommigheid.

Bij de NOB hebben ze bijvoorbeeld gewoon alle B-Format machines gedumpt en jaren later tot het besef gekomen... ohja, die honderdduizend banden......

 

Deze banden bevatten voor een groot deel al een copie van Quadruplex of Umatic.... Destijds dus overgezet naar BCN (of C-Format)  

Te weinig is overgezet naar bijvoorbeeld Digibeta, maar dat heeft ook weer te maken met de speelduur.

Het bedrijf waar ik werk heeft klanten van over de hele wereld, TV, Postproduction, maar ook gewoon archiefmateriaal.

 

En ja, sneeuw kan hier ontzettend vervelend zijn... OV is in het noorden totaal niet bruikbaar, zéker iet in de winter dus je bent gewoon afhankelijk van de auto... Met sneeuw en ijs ga ik dus liever de weg niet op ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor wie zijn geluk wil beproeven....

 

$_57.JPG

 

http://www.ebay.de/itm/Ampex-VPR80-Video-Maschine-/222245858609?hash=item33bee2ad31:g:vdsAAOSwHoFXqy-0

 

Daar moet wél nog dit apparaat bij:

 

$_57.JPG

 

http://www.ebay.de/itm/Vintage-Ampex-TBC-40-NTSC-Digital-Time-Base-Corrector-Kabel-/322257551939?hash=item4b080c0243:g:FVYAAOSwdzVXqzDD

 

En het is gewoon PAL hoor ;)

 

Houd er rekening mee dat deze Ampex machines een elco (of eigenlijk tantaal) revisie moeten hebben en ook deze bakbeesten moeten een blackburst signaal hebben.

 

Ik heb zelf 2 Ampex recorders gehad... Voor mij nooit weer :P

De Sony's zijn toch een stuk betrouwbaarder ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze hebben vele klanten ja.

Echter ook bij Beeld en geluid is nog láng niet alles digitaal.

Dat nog niet alles overgezet is, is deels door falende apparatuur en deels dommigheid.

Bij de NOB hebben ze bijvoorbeeld gewoon alle B-Format machines gedumpt en jaren later tot het besef gekomen... ohja, die honderdduizend banden......

 

Deze banden bevatten voor een groot deel al een copie van Quadruplex of Umatic.... Destijds dus overgezet naar BCN (of C-Format)  

Te weinig is overgezet naar bijvoorbeeld Digibeta, maar dat heeft ook weer te maken met de speelduur.

Het bedrijf waar ik werk heeft klanten van over de hele wereld, TV, Postproduction, maar ook gewoon archiefmateriaal.

 

En ja, sneeuw kan hier ontzettend vervelend zijn... OV is in het noorden totaal niet bruikbaar, zéker iet in de winter dus je bent gewoon afhankelijk van de auto... Met sneeuw en ijs ga ik dus liever de weg niet op ;)

 

Misschien verkijk ik me to-taal op de kosten, maar als je denkt aan al die omroepen die om de zoveel jaar weer eens alles naar een nieuw systeem moesten kopiëren omdat de commerciële bedrijven oudere standaarden niet meer ondersteunden, dan vraag ik me wel eens af of het werkelijk zo onrealistisch was geweest als een samenwerkingsverband van rijke omroepen (bv. binnen EBU-verband) zelf een standaard had ontwikkeld om die dan gewoon tot in de eeuwigheid te ondersteunen. Ook maar een idee hoor, en dan is het de vraag of het ontwikkelen en produceren van een eigen systeem alles bij elkaar goedkoper zou uitkomen dan het kopiëren van een paar miljoen uur materiaal. Zo heb je het verhaal van de BBC en D3, een verhaal dat je misschien en een systeem dat je vast kent. Hopen 2" en 1" gekopieerd in de jaren negentig, en nu op een systeem waar naar verluidt Panasonic z'n handen van af getrokken heeft. Niet al te veel recorders beschikbaar, schrijven de insiders op het internet. Gevalletje oeps...

 

Toekomstgericht denken lijkt niet altijd even sterk aanwezig te zijn bij de omroeparchieven (kan ik heel lang over zeuren). Het wil me maar niet duidelijk worden waarom B&G, helaas niet echt een schoolvoorbeeld qua uitgebreid archiveren, niet ergens rond 1985 gedacht heeft: kom, laten we tenminste een half dozijn consumentenrecorders zetten en voor alles van de publieken een VHS'je laten meedraaien. Kost naar hun normen natuurlijk twee keer niks, en het had het archief een pak vollediger gemaakt...

 

Ik heb het idee dat we met z'n allen een beetje in het duister tasten over de vraag wat nu precies bij Beeld & Geluid aanwezig is op niet-digitale formaten, en wie in de catalogus neust komt af en toe van die vreemde kronkels tegen, dingen als (ik verzin even een redelijk typisch voorbeeld) een programma uit 1970 dat naar aanleiding van een overlijden in 2002 herhaald is, waarbij je uit de catalogusbeschrijving kan opmaken dat wat B&G in hun (digitale) collectie heeft een 'off-air' is van die herhaling. Wat dan natuurlijk de vraag oproept waar de oorspronkelijke opname uit 1970 vandaan komt. Niet overgedragen eigen collectie van de desbetreffende omroep? Analoge band bij B&G die niet in de catalogus staat? Enfin, alle info of suggesties over dit soort dingen is zeker welkom hier.

 

Aan de andere kant kom je dan weer dingen tegen als nog niet gedigitaliseerde magneetbanden van radioprogramma's (voornamelijk in bruikleen gegeven eigen opnames van de VPRO, heb ik de indruk) die dan weer wél gewoon in de online catalogus staan. Heel verwarrend allemaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het punt is, je kunt wel zelf een systeem bedenken en zelfs bouwen, maar voor de tape ben je afhankelijk van anderen, of in ieder geval van grondstoffen... Waarvan een deel inmiddels verboden is.... Daar gaat het plan...

Ik weet dat er bij B&G nog tienduizenden VHS banden (zichtcopiën met tijdcode in beeld)  zijn opgeslagen die allemaal nog gedigitaliseerd moeten worden. Dit zijn banden waarvan de originele masters niet meer bestaan.  Om inderdaad nog maar te zwijgen van de grote hoeveelheid celluloid, glasplaten, wasplaten en geluidsbanden.

 

De foto van mij bij de 2 2" Quadruplex machines is overigens genomen bij B&G (in de kelder, daar kom je normaal niet)

 

Voor het overzetten zit je toch al snel met een probleem... een eeuwig medium bestaat niet...  

Link naar bericht
Delen op andere sites

O, grondstoffen. Daar zeg je me zowat...

 

Heel interessant wat je schrijft over die zichtkopieën bij B&G, daar had ik nog nooit wat van gehoord!

 

Er borrelt alweer een vraagje in me op. Als je naar telerecordings van Nederlandse opnames kijkt, zie je bijna altijd behoorlijk veel drop-outs. Niet dat bekende (maar moeilijk in woorden te vatten) patroon met witte puntjes op een vaste plaats in een diagonaal patroon dat je af en toe tegenkomt bij beelden die ooit op 2" gestaan hebben, maar wel behoorlijk grote en willekeurige 'kometen'. Telerecordings van in ieder geval de VRT, BBC of de ITV-franchises hebben daar nauwelijks last van. Enig idee hoe dat komt, hadden andere omroepen destijds al een of andere drop-outcompensatie die men in Hilversum net niet had?

 

Ergens zou je denken aan veel te vaak gebruikte banden, maar (als ik als onwetende even door redeneer) dan zouden die drop-outs ook te zien moeten zijn bij heel wat opnames die op band de jaren zestig en vroege jaren zeventig overleefd hebben en waarbij je dus niet vastzit aan een transfer die wellicht kort na de opname gemaakt werd, maar dat is niet zo - die opnames zijn meestal heel keurig. Vind ik. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ha, interessante suggestie... in die hoek had ik het probleem niet verwacht!

 

Weet je ongeveer uit welke periode die 2"-machines in de kelder van B&G zijn? Puur qua uitzicht zou ik ze in de eerste helft van de jaren zestig situeren, en dan vraag je je af of latere modellen niet beter geschikt zijn voor kopieerwerk... maar misschien hebben ze deze twee eerder bijgehouden als museumstukken?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze VR-1200 kwam in 1966 op de markt.  Dus eind 60 begin 70.

Ze hebben ook nog een AVR-1 uit 1973... Eigenlijk de beste ooit gemaakt

 

avr3_1a.jpg

 

Deze machines zijn al jaren niet meer in gebruik en staan daar eigenlijk gewoon hun lot af te wachten :( 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet jij hoe het komt dat Beeld & Geluid zo'n nonchalante houding heeft tegenover het bewaren van programma's?

Ik heb ze wel eens programma's op Betacam SP-tapes aangeboden wat als niet beschikbaar in hun catalogus stond en dan was het doodleuk "nee bedankt, we hebben hier al genoeg van", zie elders in dit topic.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb geen idee, maar zo gaat het daar inderdaad... Heb ze ook wel eens materiaal aangeboden vanaf C-Format.  Geen interesse.

Komen we terug bij die Quadruplex recorders... Wáárom staan die daar nog (hebben zéker al 30 jaar geen stroom meer gezien).... 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, het is wel heel erg zonde dat die 2"-recorders daar maar staan en niet een beetje 'speelklaar' gehouden worden. Terwijl er misschien wel wat gepensioneerde technici zijn die er wel lol in zouden hebben om bijvoorbeeld een keertje per maand met die oude techniek te stoeien, zodat het tenminste allemaal een beetje in beweging blijft. Rust roest, nietwaar...

Link naar bericht
Delen op andere sites

dat is dus ook een puntje... De gepensioneerde technici hebben daar dus helemaal geen zin in.  Ze hebben een zeer diepe haat jegens de machines (2",   BCN...)

 

Ik heb een tijdje geleden mogen samenwerken met Bob Vos (oud technici)  En vele verhalen van hem gehoord...  Het liefst heeft ie er nooit weer iets mee te maken.

Alles wat in de jaren 70 of later geboren is, heeft eigenlijk totaal know how van deze machines.

De BCN (of B-format)  is ook zo'n hopeloos ding.... Ja, er bestaat een service manual, maar die klopt niet met de machines... en zet (als je ze kunt vinden) 100 BCN-52 of BCN-51 naast elkaar, dan is er inwendig niet één hetzelfde....

Ik ben zeer blij met wat ik van Bob geleerd heb, maar dus mezelf echt nog geen kenner van deze machines te noemen. Wél draag ik na 2 machines onder handen gehad te hebben, dezelfde haat voor die krengen als Bob Vos :P

De C-Format echter, dáár word ik blij van! (als het een Sony is... Ampex is wederom een hels drama)

 

Wij zien dat oude spul als nostalgie... de oud technici zien het als vervelende krengen en "werk" 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jammer dat er niet meer enthousiasme bestaat. Ik heb wel begrepen dat het bedienen van 2"-machines (en 1" misschien ook wel) net wat ingewikkelder gaat dan een recent systeem, dat het dus geen kwestie is van een band erop en draaien maar. Je schijnt behoorlijk veel dingen manueel te moeten regelen voor er een (goed) beeld uit die dingen komt...

 

Aan de overkant van het Kanaal is de interesse groter. :-) Heb de link misschien al eens gegeven, maar deze site bevat heel wat mooie info: http://www.vtoldboys.com/

 

Een aantal jaar geleden heeft een aantal liefhebbers daar een of ander evenement vastgelegd met oude technologie (zeg maar spul uit de jaren zeventig... dus camera's, videorecorder en alles wat er verder bij komt kijken). Helaas is dat te vaag om er snel even wat info over te googelen. :-)

 

Overigens volgt later dit jaar op BBC2 een aflevering van de reeks 'Inside No. 9' die wordt opgenomen met oude camera's, in 4:3 en met de video-'look'. Maar dan zijn we eerder bij camera's dan bij recorders aanbeland, want de output zal wel worden weggeschreven naar een of ander saai digitaal systeem. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een Betacam SP-camera gekocht om 80's-look-beelden te gaan maken.

Videoclipje ofzo ;)

 

Hier een demo'tje van een 2" quadruplex-machine

 

 

Dit is ook een zeer interessante video over het digitaliseren van video's (U-Matic):

 

 

Alleen nooit een wattenstaafje gebruiken voor je videokoppen, er komen stukjes katoen af en dat gaat in de kop zitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk filmpje, en tenminste een beetje stabiel gefilmd... veel van dit soort uploads zijn erg rommelig om naar te kijken.

 

De snor van die man komt ook recht uit de jaren zeventig, geloof ik!

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Dit is ook een zeer interessante video over het digitaliseren van video's (U-Matic):

 

 

Alleen nooit een wattenstaafje gebruiken voor je videokoppen, er komen stukjes katoen af en dat gaat in de kop zitten.

 

Wattanstaafje is overigens prima bruikbaar om de drum zelf schoon te maken... Maar inderdaad, NIET de kopjes zélf! ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is wel allemaal pro en broadcast... Hij zou het zelf kunnen, maar het is nogal veel en hij vind het ook geen leuk werk :P

Dus voor mij een lekker dagje kabeltrekken (en auto vullen met spullen :P )

 

Ik krijg van hem nog een TBC, een Digital-S, een koppenset van een Quadruplex (als vitrine vulling ;) ) en veel meer :P

Moet ook nog een A-Format van hem zien te reanimeren....  

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verslagje achteraf zou eigenlijk wel leuk zijn.

Stap a: je hebt wat professioneel materiaal. Stap c: je kijkt naar het prima beeld dat eruit komt.

Vraag ik me af: wat houdt de tussenstap precies in. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het hangt af wat je er mee doet, met een goed digibetadeck, SDI-kabel en een SDI-kaart hoef je helemaal geen apparatuur er tussen te hebben.

Die machines hebben zelf al TBC en DOC en je kunt alles bijvoorbeeld in DVCPRO of zelfs 10-bit uncompressed digitaliseren. Dan zie ik niet waarom daar nog extra apparatuur tussen moet, mogelijk als je er andere dingen mee wil dat het dan wel nodig is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

DVCPro gaat nooit 10 bit uncompressed ;)

 

Het systeem zelf is slechts 8 bit DV ;)

En Digibeta is leuk, maar een BVW-75 (Beta SP)  tovert méér uit een Beta SP tape, dan een DVW-A500 of A510 ;)

Maar dan moet je dus weer een goede converter hebben die YUV omzet in 10 bit SDI.

En wil je het écht goed doen, komt blackburst weer om de hoek.... Beta een lijn, converter een lijn ;)  Dan blijft de sync in takt.

Bij het bedrijf in Heiloo hangen 16 Digibeta's in het rack, allemaal via SDI => thunderbolt naar de computers.  Alle beta's hebben wél een blackburst lijn.... Niet omdat ze moeten syncen aan de computer, maar puur zodat alle interne TBC's locken op hetzelfde sygnaal, zodat reproductie van de signalen ook allemaal uniform is.  Doe je het niet, dan lockt de TBC op het gelezen sync signaal van de tape, gevolg is dat elke machine een andere timing gebruikt waardoor toch verschillen in beeld kunnen ontstaan.

 

Ook als je een kopie van Digi naar digi maakt middels de SDI is het verstandig om blackburst te gebruiken, echter kun je dat onderling linken =>  de speler maakt het aan en stuurt uit, de recorder ontvangt het en lockt daar op zodat de kopie tape identiek is!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zei ook: naar dvcpro of zelfs 10 bit uncompressed.

Voor 99% van de gebruikers is 10 bit uit een A5x0 echt meer dan zat. Jij behoort tot de andere 1% (en die moeten er ook zijn ;) )

Ik moet broadcast niveau afleveren, dus ligt de lat wel hoog.

Ik ben ook maar begonnen met een Pinnacle DC10+ in een P1 133MHz hoor ;)

(die deed overigens uncompressed AVI!  DV was 'm nog niet bekend :P )

Bij die kennis ligt de lat ook hoog, net als op het werk...  Het is inderdaad welk doel je hebt.

 

Zelf houd ik me bezig met digitaliseren van homevideo, postproduction materiaal en voormalige knip- en uitzendtapes.

Opnamen van TV gemaakt dus niet. Officieel als alles volgens de regeltjes zou zijn mág het ook niet eens, de tapes hadden al lang gewist moeten zijn... Maar ach... nu hebben mensen er hobby aan en controle is er tóch niet! (tenzij je het weer op internet gooit)

 

Er zijn in principe maar weinig gevallen waarbij de kwaliteit van een thuis opgenomen tv programma hoger is dan DV AVI. Meestal is het zelfs minder dan MPEG2.

Het nadeel van consumenten video recorders is ook nog eens dat eigenlijk alleen de recorder waar het mee is opgenomen, het signaal weer perfect weer zal geven. Alle anderen zitten er altijd iets naast. Of je daar weer iets van merkt.... Denk het niet (behalve als je signalen gaat meten, dan zie je het)

Pro recorders zijn vaak in staat iets meer uit een opname te halen, maar de prijzen gaan dan ook enorm omhoog...  Eigenlijk nutteloos als het banden betreft die van TV zijn opgenomen. De winst is dan te klein.

 

Hoewel het bij mij in principe ook hobby is, is de werkwijze gelijk aan "werk" 

Als ik voor omroepen tapes over zet, moet ik me houden aan regels wat betreft de signalen. Hiervoor heb ik de recorders en de apparatuur. Als iemand bij mij komt om een homevideo over te laten zetten, profiteert de klant van de aanwezige apparatuur ;)

 

Als ik enkel homevideo zou doen, zou ik de investeringen ook niet hebben gedaan... Want dan zou ik al snel een 100,- moeten vragen voor een VHS bandje op DVD knallen... en wie gaat dát betalen? :P    (Omroepen en videoproductie bedrijven dus wél!  Maar dan moet je er ook voor werken.  Tijdsdruk en regels)

 

Al met al ben ik blij met de hobby hoor... En omdat de spullen er tóch staan, kan ik ook mijn eigen archief aanleggen van materiaal wat ik tegenkom. ;) Soms uniek materiaal....

Zal eens kijken of ik m'n C-Format kniptape van Wubbo Ockels binnenkort kan vinden.  Beeld en Geluid wil er niets mee....   Opnamen zijn van 1985, vlak vóór hij de ruimte in ging.

Uniek materiaal.  Een deel hiervan heeft destijds in een live benefiet uitzending gezeten (zijn verder geen opnamen van, nou ja... Mogelijk door iemand thuis opgenomen :P

Eens kijken of ik toestemming kan krijgen voor publicatie.

Heb nog véééél meer materiaal, maar die verrekte copyrights he :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

De collectie beeldmateriaal?

Dat wil ik tzt best doen, maar ik moet eerst nog alles invoeren en een groot deel moet nog gedigitaliseerd worden. Ben druk bezig met de bouw van de nieuwe studio, dus zal even duren ;)  

Bepaalde fragmenten zou ik best bereid zijn te te delen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, hier nog iemand die geinteresseerd is in het lijstje per PB. :D

 Leuk verhaal dat je hier neerzet :D Ik heb me altijd al gefascineerd voor die enorme quadruplex en BCN machines... (helaas nooit een in het echt gezien) :( en alles wat met analoge video te maken heeft :) Vooralsnog kom ik niet verder dan U-Matic wat betreft semi-pro/higher end machines... maargoed, ben ook nog maar een studentje :)

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach, wie wet heb ik binnenkort nog wel wat leuks aan recorders in de aanbieding :P
 

Moet nog even kijken wat er precies staat, wat ik ga inzetten en wat er op reserve blijft... Een ding is zeker... Ik heb te veel!

Hoewel, sinds vandaag één apparaat minder. Kennis van me zocht een goede Betacam. Heb 'm een BVW-65 verkocht voor het schokkende bedrag van 30,- :P Kan hij straks z'n bandjes weer afspelen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach, wie wet heb ik binnenkort nog wel wat leuks aan recorders in de aanbieding :P

 

Moet nog even kijken wat er precies staat, wat ik ga inzetten en wat er op reserve blijft... Een ding is zeker... Ik heb te veel!

Hoewel, sinds vandaag één apparaat minder. Kennis van me zocht een goede Betacam. Heb 'm een BVW-65 verkocht voor het schokkende bedrag van 30,- :P Kan hij straks z'n bandjes weer afspelen ;)

 

Wauw :) Ik ben benieuwd :) Ben jaloers op je apparatuur :P

 

En boos op B&G (Beeld en Geluid). Ligt er een programma in hun archief op Digibeta, BCN & VHS (nou, 1 van die drie zal toch niet zo moeilijk zijn om te digitaliseren zou je zeggen), krijg ik als antwoord: Ja op dit moment kan het niet gedigitaliseerd worden, heel misschien eind volgend jaar, maar eigenlijk weten we het zelf ook niet...

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

De VHS zal een zichtkopie zijn (met tijdcode in beeld)  De DigiBeta zal een kopie van de B-Format tape zijn.  BCN machines hebben ze sowieso niet! (en de tape zelf betwijfel ik ook)

Ze zijn daar wel druk met digitaliseren en even iets tussendoor gaat dan niet... Alles moet geplanned gebeuren.

Ik kan niets beloven, maar héél misschien kan die kennis van me er iets in betekenen.

Probleem bij B&G is eigenlijk dat iedereen vrijwilliger is, er geen geld is, maar van bovenaf bepaald word wat en wanneer....  

Link naar bericht
Delen op andere sites

De VHS zal een zichtkopie zijn (met tijdcode in beeld)  De DigiBeta zal een kopie van de B-Format tape zijn.  BCN machines hebben ze sowieso niet! (en de tape zelf betwijfel ik ook)

Ze zijn daar wel druk met digitaliseren en even iets tussendoor gaat dan niet... Alles moet geplanned gebeuren.

Ik kan niets beloven, maar héél misschien kan die kennis van me er iets in betekenen.

Probleem bij B&G is eigenlijk dat iedereen vrijwilliger is, er geen geld is, maar van bovenaf bepaald word wat en wanneer....  

 

Ja die zichtkopieen ken ik. Een aantal jaar geleden viel me al op dat bij de meeste gedigitaliseerde opnamen ineens de BCN-drager verdwenen was in de dragerlijst van B&G. (En quadruplex/ampex staat er al heel lang niet meer op, hoogstens in het commentaarveld: Kopie van vierkopsband) Die hebben ze dus allemaal weggegooid (want kopie op digibeta en digitaal)... Toch zonde...

en wat te denken van al die obscure tapes... (UMatic schijnt er ook veel te liggen, en enkele betamax en video2000 banden)

Ben benieuwd :)

 

Allemaal vrijwilligers? Had ik niet verwacht bij Beeld en Geluid eigenlijk./..

Hmm, ik zou graag een aantal weekendjes helpen met digitaliseren hoor :P gratis :P

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Probleem bij B&G is eigenlijk dat iedereen vrijwilliger is, er geen geld is, maar van bovenaf bepaald word wat en wanneer....

:O Maar... Shit. Tot zover mijn gedachte dat B&G meer verschilde van RTL, Endemol en al die productiehuizen. Er wordt niks gedigitaliseerd, want er is geen poen voor.

Well, is me dat even een portie superkut.

Link naar bericht
Delen op andere sites

:O Maar... Shit. Tot zover mijn gedachte dat B&G meer verschilde van RTL, Endemol en al die productiehuizen. Er wordt niks gedigitaliseerd, want er is geen poen voor.

Well, is me dat even een portie superkut.

 

Nouja, B&G heeft tijdens  dat project beelden voor de toekomst toch ontzettend veel materiaal gedigitaliseerd :D Misschien wel 80/90% van hun collectie :D, dat doen rtl en endemol ze niet na hoor

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je komt er niet zo makkelijk tussen helaas.... 

De mensen die er digitaliseren zijn ook maar een paar....   Apparaten kosten ook geld. Ze werkend houden kost ook geld... En geld is er niet.

Erg jammer. Van al het materiaal wat er is, moet eerst worden nagegaan wat het is, wanneer de oorspronkelijke opname gemaakt is, zitten er nog rechten op...   

Bij rechten moet er toestemming gevraagd worden.  Staan er inmiddels overleden bekendheden op, dan is ook toestemming van nabestaanden nodig... 

Een heel gedoe.... Voor je een fragment van 5 minuten mag en kunt digitaliseren, ben je snel een maand of 2 bezig met het verkrijgen van de benodigde info en toestemmingen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

:O Maar... Shit. Tot zover mijn gedachte dat B&G meer verschilde van RTL, Endemol en al die productiehuizen. Er wordt niks gedigitaliseerd, want er is geen poen voor.

Well, is me dat even een portie superkut.

 

Ze krijgen wel eens betaalde digitaliseerklussen hoor... Een omroep kan namelijk belang hebben bij archiefmateriaal... Een reeks afleveringen van een bepaald programma kan dan zo het budget van B&G weer met een 10.000 euro verhoogd worden.

Maar uiteindelijk is 10.000,- ook eigenlijk niets.... Spullen werkend houden, stroom, Opslag capaciteit en alles wat er bij hoort....   Dit soort bedragen kijken wij tegenop, maar in die wereld is het echt maar kleingeld :(

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je komt er niet zo makkelijk tussen helaas.... 

De mensen die er digitaliseren zijn ook maar een paar....   Apparaten kosten ook geld. Ze werkend houden kost ook geld... En geld is er niet.

Erg jammer. Van al het materiaal wat er is, moet eerst worden nagegaan wat het is, wanneer de oorspronkelijke opname gemaakt is, zitten er nog rechten op...   

Bij rechten moet er toestemming gevraagd worden.  Staan er inmiddels overleden bekendheden op, dan is ook toestemming van nabestaanden nodig... 

Een heel gedoe.... Voor je een fragment van 5 minuten mag en kunt digitaliseren, ben je snel een maand of 2 bezig met het verkrijgen van de benodigde info en toestemmingen.

 

Rechten moeten ook al geregeld worden bij het digitaliseren? Maar waarom is B&G dan, als ik iets uit de catalogus bestel, alsnog 2 weken bezig om te achterhalen hoe het met rechten zit? Want dan gaan ze opnieuw kijken naar rechten en navragen bij de omroepen enzo? Als je het digitaliseert dan is dat toch hetzelfde als wanneer het op tape in je collectie zit?

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Rechten moeten ook al geregeld worden bij het digitaliseren? Maar waarom is B&G dan, als ik iets uit de catalogus bestel, alsnog 2 weken bezig om te achterhalen hoe het met rechten zit? Want dan gaan ze opnieuw kijken naar rechten en navragen bij de omroepen enzo? Als je het digitaliseert dan is dat toch hetzelfde als wanneer het op tape in je collecite zit?

 

Het word gedigitaliseerd met als doel: publiceren...   Het word opvraagbaar of is online te bekijken.... Of specifiek aan een enkel persoon geleverd.

B&G is géén eigenaar van het materiaal ;)  Zo lang de tape dus in de collectie zit, maar niet is overgezet, "bestaat" het dus niet, niemand kan het zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het word gedigitaliseerd met als doel: publiceren...   Het word opvraagbaar of is online te bekijken.... Of specifiek aan een enkel persoon geleverd.

B&G is géén eigenaar van het materiaal ;)  Zo lang de tape dus in de collectie zit, maar niet is overgezet, "bestaat" het dus niet, niemand kan het zien.

 

Oh, dus het doel is helemaal niet: bewaren voor de toekomst/behoeden voor verval van de originele analoge drager... nou lekkere instelling van een archiefinstelling :(

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh, dus het doel is helemaal niet: bewaren voor de toekomst/behoeden voor verval van de originele analoge drager... nou lekkere instelling van een archiefinstelling :(

 

Dat is het doel dus wél, alleen hebben ze zelf niet de financiele middelen.

Daarom krijgen door grof betalende belanghebbende aangevraagde opdrachten voorrang.

Maar alles wat ze digitaliseren moet dus worden uitgezocht, toestemming moet verkregen worden (geen toestemming, niet publiceren!) Er komt wel wat bij kijken.

Alles bij voorbaat digitaliseren en later na alle toestemmingen e.d. te publiceren is domweg niet betaalbaar (of er moet iemand met een paar miljoen aan komen zetten en 100 vrachtwagens vol met goedwerkende machines ofzo)   Het kost gewoon heel veel geld (alleen de opslag al).

 

Ik heb zelf de collectie mogen aanschouwen en het is veel. Héél erg veel! (Alleen aan zichtkopie banden al meer dan 2 miljard)  Alles is wel netjes geclimatiseerd opgeslagen, dat scheelt ;)

Het probleem zal over 50 jaar ook niet de tape zijn die zich niet meer goed laat afspelen, het zal het gebrek aan werkende apparatuur zijn....  Ook om die reden moeten er keuzes gemaakt worden welke banden prioriteit hebben en welke minder.... Het is helaas allemaal minder simpel dan men gemiddeld denkt ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ik snap het wel, alleen zo jammer toch weer, er ligt nog zoveel moois te verstoffen overal aan video- en audiomateriaal :)

 

maargoed, in ieder geval mooi dat het uberhaupt bewaard wordt :D en dan maar hopen dat over 50 jaar er nog ergens werkende machines zijn (en mensen die weten hoe ze die moeten onderhouden, waar kan ik een cursus volgen? :P )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Onderhoud zal het probleem niet zijn denk ik... onderdelen echter wel... (probeer nog maar eens koppen te vinden voor een BCN! En die gaan maar 1000 uur!  Vergeet daarbij ook niet dat je de eerste 5 minuten per tape kwijt bent aan het afregelen van de machine en signalen. En ook bij het terugspoelen slijten de koppen omdat de tape er altijd om blijft.

Link naar bericht
Delen op andere sites

1000 uur? :O wow... dus bij digitaliseren is t 1x afdraaien en daarna niet meer terugspoelen om de koppen niet teveel te laten slijten :) zijn er nog veel werkende BCN's met goeie koppen dan in NL?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...