Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hoe bekrompen is het dat wanneer je een archief van een televisiezender benadert, je een uitzenddatum nodig hebt? Dat klinkt in eerste instantie logisch, vond ik echt, maar bedenk je even dat je meestal een uitzending wil opvragen omdat je er meer informatie over wil inwinnen, omdat je research doet, of omdat je een verzamelaar bent. Het meeste wat je dan weet is 'Ja, die en die gast waren toen in die uitzending te zien', maar daar kan zo'n archief niet aan helpen. Waarom niet? Omdat archieven 9 van de 10 keer enkel een database bijhouden zonder informatie omtrent de uitzending.

 

Ja, ik wist even niet hoe ik dit topic wenste te beginnen, maar ik weet wel dat ik al een tijdje dit topic wil schrijven. Dit namelijk omdat ik afgelopen en dit jaar redelijk ben bezig geweest de jarenlange mythe van 'Opvragen uit de archieven is een ramp en duur' in de grond wilde schoppen, maar schandalig genoeg het tegendeel waar bleek. Voor mijn eigen verzamelingen, collecties etcetera ben ik bij 4 grote archieven langsgegaan om programma's op te vragen. Dit zijn mijn bevindingen. Dit zijn:

 

post-116-0-77701100-1401635173_thumb.jpg

 

BEELD EN GELUID

De start van dit onderzoek vind plaats ergens in april 2011, al kreeg ik mijn eerste Beeld & Geluid-DVD's al zo rond 2007. Kort nadat de webshop van Beeld & Geluid geopend werd kochten personen DVD's op als Bassie en Adriaan in het circus waar ik een 1 op 1 kopie van kreeg of een compilatie van de Stop en Stap Show, waar ik 50/50 de kosten deelde met iemand anders. Maar alle TV- en radio-uitzendingen in de archieven aldaar kregen definitief een vaste prijs, TV-uitzendingen bijvoorbeeld een redelijke prijs van 27,50 euro per uitzending. Daarom hakte ik in 2011 de knoop door en besloot ik de eerste uitzending van 'Herberg de Leeuw' uit het tweede seizoen op te vragen. Deels omdat mijn neef Henk Damen naar aanleiding van een geintje daarin optrad, deels omdat ik benieuwd was naar de controversiële Anneke Grönloh-persiflage. Na betaling (waarbij voor een 14-jarige 27,50 euro toch meer is dan je zou denken of zou willen) kreeg ik de uitzending thuisgestuurd, mooi in een slim-dvd doosje gestoken, geprinte DVD-cover en met DVD-opdruk. De DVD-opdruk zou jaren later absoluut geen stand houden en vocht of iets dergelijks is funest voor de opdruk die de schijf volledig plakkerig maakt (no joke), maar de uitzending was naar wens. Kwalitatief was er wel een blurlaag over de uitzending te zien, maar niet storend.

 

Vanaf dit moment kocht ik met enige regelmaat uitzendingen op en bij Beeld & Geluid maakte ik veranderingen haast in realtime mee. De prijs werd kort na mijn eerste aankoop opgehoogd naar 34,95 euro per uitzending en, zo bleek later, ging oudgediende Kees Bouwman (de man die vroeger de bestellingen afhandelde en er een vriendelijk handje in had mensen flink te matsen) met pensioen. Toen ik mailde bleek de prijsstijging te komen door de lage animo voor deze DVD's. Herberg de Leeuw, de oudjaarsspecial van Zappelin, een compilatie BOOS, All you need is love, een uitzending van Middageditie, Barend en Witteman (BOOS vanwege een reportage bij Samson, de laatste drie vanwege een interview van Frans Bauer (en ja, de laatste 2 waren miskopen, geloof me)), ik kocht vanalles. Toen ik een theatershow niet kon aankopen via de website en hierover mailde was men zo vriendelijk mij een handmatige kopie toe te zenden tegen dezelfde prijs, dát noem ik service.

 

Ten tijde van de aankopen van BOOS, All you need en B&W vond een reorganisatie plaats en dat was te merken aan de DVD's. De vage opdruk op de schijfjes was verdwenen en het oogde zakelijker, de introvideo op de DVD's was eveneens verleden tijd, maar de beeldkwaliteit van de uitzendingen viel tegen. Begrijp me niet verkeerd, het beeld was scherper en niet langer half geblurred, maar de bewegingen waren vreemd. Als ik er nu op terugkijk lijkt het te komen door een wisseling van files die op de DVD werd gezet, alsof een deïnterlaced versie op schijf werd gezet en dat zag er simpelweg niet uit op tv. Iedere keer dat ik hierover mailde kreeg ik netjes kosteloos een vervangend exemplaar wat wel interlaced op schijf stond en mocht ik de eerste versie gewoon houden (Pluspunten!), inmiddels is het zover ik weet verholpen. Op een gegeven moment ging de service zo gelikt dat ik op maandag een bestelling deed, op dinsdag hoorde dat de rechthebbenden toestemming hadden verleend en de betaling kon voldoen en op woensdag de DVD in huis had.

 

post-116-0-34095500-1401647664_thumb.jpg

 

Grotere collecties waren in het verleden handiger om aan te schaffen via Beeld & Geluid dan vandaag de dag. Rond 2012-2013 heb ik de zesdelige crimi Kats & Co aangeschaft via Beeld & Geluid, waar men zo vriendelijk was om, om kosten te drukken, meerdere uitzendingen op 1 DVD te plaatsen. Het blijft gewoon vreemd; je betaalt niet zozeer 34,95 euro voor de rechten, maar 34,95 euro voor 1 DVD. Toen in de webshop een speciale DVD van het Klokhuis met 5 afleveringen over hetzelfde onderwerp te koop stond werd hier eveneens 34,95 euro voor gevraagd. Voor ca. 75 euro kon ik de 4-delige set met alle 6 afleveringen overnemen, waarvan bleek dat 2 van de 6 afleveringen zendlijnregistraties in hoge kwaliteit betroffen. Niet slecht. Later kocht ik nog de enige 4 bewaarde afleveringen van 'Barts Straatvechters', een BNN-spelshow uit 2000 op (Schandalig maar waar, de volledige serie is niet bewaard) voor een meerprijs en was meerdere uitzendingen op 1 DVD niet langer mogelijk.

 

Recentelijk heb ik in de experimentele filevorm 'Die 2', de comedy van Spaan en Vermeegen aangeschaft. Reden van de filevorm was de hoge prijs die ik had moeten neerleggen, mocht ik de serie op DVD willen aanschaffen: 11x34,95, al is die prijs recentelijk verlaagd tot 29,95 euro, dicht tegen de prijs waar het ooit mee begon. Een file kost slechts 19,95 euro (slechts... Oh boy...) per uitzending en daar wilden ze me ook nog over matsen. Prima deal dacht ik zo. Fout op fout werd echter gemaakt bij de aankoop (teveel betaald, downloadlinks verlopen), en door het feit dat ik dus 2 euro meer betaalde dan de prijs die mij was aangeboden (hoe knullig ook) werd dat vergoed door mij geheel kosteloos 2 uitzendingen cadeau te doen (Pluspunten!) , waarna ik heb gekozen voor 'De 100.000 gulden show' en 'Doet ie het of doet ie het niet'. Nostalgie, hè :) Wat me opviel aan de files (Gigantische .MOV-files van over de gig) is dat deze eveneens deïnterlaced zijn, ik gok dat het een reëncoding is van de .MXF-files waar onder andere NPO Best (voorheen Best 24/Hilversum Best) gebruik van maakt. Misschien één dezer dagen even mailen of daar een mouw aan valt te passen.

 

Too long, didn't read:

Voordelen:

- Je kan in de archieven daadwerkelijk op onderwerpen of namen zoeken en zo de gezochte uitzending vinden

- Aardige service

- Goedkoopste prijs van het overgrote deel van het aanbod in de archieven

- Naar eigen wens kiezen voor DVD of sinds kort fileformaat

 

Nadelen:

- Fileformaat geeft deïnterlaced beeld

- Meerdere dingen ineens bestellen gaat ietwat omslachtig (tip: niet via de site meerdere dingen bestellen, vraag informatie bij de klantenservice)

 

Het opvragen van uitzendingen via Beeld & Geluid krijgt van mij, mede vanwege de nette service en de open catalogus, een mooie 8,3.

 

VRT

De Vlaamse Radio & Televisiemaatschappij, kortgezegd VRT, is de verzamelnaam voor onder andere de publieke TV-zenders één (TV1), Canvas, Ketnet, Sporza en sinds kort ook Op12. Naar aanleiding van mijn research rondom de geschiedenis van het programma Samson, wat zijn hoogtepunt bereikte in 2012, ben ik veelal op het archief van deze aangewezen. Al in 2008 is een mail verstuurd om uitzendingen op te vragen en toen was de prijs al duidelijk; 49 euro. Per uitzending. Succes ermee. En omdat toen al het woord 'Studio 100' viel kon er rechtsgewijs niets opgevraagd worden. Maargoed, wil je iets aan informatie inwinnen van een reeks waar weinig tot niets bekend van is uit de beginjaren, dan moet je investeringen willen doen. Eind 2011, begin 2012 mailden enkele kennissen simpelweg om het programma 'Samson' met een titel en (na uitzoeken) een uitzenddatum en met succes, ze kregen de benodigde uitzendingen. Ik nam de proef op de som en besloot te gaan voor de allereerste aflevering van het programma, uitgezonden op 2 september 1990. Belachelijk weinig was er tot dat moment bekend van deze aflevering, al had een klein fragment ooit op een koopvideo gestaan.

 

Op 23 februari 2012 mailde ik de informatie voor een aanvraag door en gingen er wat mails over en weer. 1 daarvan was deze met de uitleg hoe het in z'n werk gaat (als dit niet mag kunt u het weer weghalen):

 

(...)Bij VRT-Beeldarchief kunt u voor privégebruik of voor documentatiedoeleinden van een aantal VRT-programma’s onder bepaalde voorwaarden en tegen betaling een DVD-kopie verkrijgen.

 

Gelieve vooreerst te laten weten waarvoor de beelden moeten dienen: voor puur privégebruik bij u thuis, als documentatie in de culturele of openbare sector, of als bedrijfsdocumentatie. Wij laten u dan zo snel mogelijk weten of wij het gevraagde ter beschikking kunnen stellen en tegen welke voorwaarden. Vermeld duidelijk om welk programma(onderdeel) het gaat..

 

Een DVD-kopie voor privégebruik kost 49 euro per programma, 24 euro voor een fragment tot ongeveer vijf minuten.

 

Omdat zoveel kijkers om een kopie vragen, wordt er maar één kopie per aanvrager geleverd. De leveringstermijn bedraagt ongeveer drie weken. Indien u de bestelling bevestigt sturen wij u een bestelbon met alle nodige informatie.(...)

 

Na nog wat mails over en weer werd mij een bestelbon toegezonden met de post (Met een interessante 'Priority'-sticker erop met een vliegtuigsymbool; luchtpost!) die ik ondertekend moest terugzenden en kreeg ik op 12 maart de DVD binnen, de eerste van 4 uitzendingen die ik tot nu toe bij de VRT zou opvragen. Wat ik kreeg was anders dan bij Beeld & Geluid: in een glazen CD-case van Fuji met een simpel inkjet-printcovertje kreeg ik de eerste aflevering van Samson toegezonden. Wat eveneens anders was dan bij Beeld & Geluid was de DVD: deze DVD's bevatten namelijk een (tamelijk overbodig) DVD-menu.

 

post-116-0-38658400-1401648672_thumb.jpg

 

Ik drukte op afspelen en meteen was het leuk om te zien dat de Samson-uitzendingen van toen 1 grote uitzendband waren, van het wachtscherm en de TV1-leader aan het begin tot aan de leader van ASLK Bank die steevast voor en na de uitzending kwam, als sponsor van het programma in die tijd. Wel waren er meteen enkele puntjes die opvielen; zo was het aspect ratio ingesteld op 16:9 terwijl het een 4:3-programma betrof, staat er een logo'tje van de VRT linksboven in beeld en, veel storender; is er een verkeerde vorm van deïnterlacing gebruikt (die helemaal niet nodig was geweest). Door middel van merging zijn de tussenliggende velden vermaard tot een onrustig beeld wat met name bij snelle bewegingen terug te zien is. Maar dat terzijde.

 

post-116-0-84038500-1401649271_thumb.png

 

Met mijn kennissen hebben we meerdere uitzendingen opgevraagd, maar niet zonder moeite: er was AL-TIJD een uitzenddatum nodig. Ook al had het beeldarchief gewoon een document bij de hand en konden ze dus gewoon titels opzoeken zover ik weet, een uitzenddatum was altijd nodig. Heel af en toe willen ze je met een titel verderhelpen, maar that is that. Er is geen transparantheid in het archief, je moet weten wat je zoekt. En je ziet maar wat je krijgt, want ineens viel het ons op, zonder eerdere mededeling vooraf, dat uitzendingen uit eind 1992 naar ons werden toegezonden als een VHS-kopie. That is correct: 49 euro voor een VHS-KOPIE OP DVD. Zonder VRT-logo, dat dan weer wel. Maar ook zonder geluid in het rechter-stereokanaal, dus kan de ontvanger zelf alles hermonteren als die iets optimaal wil kunnen kijken.

 

Toen ik hierover even mailde was men schijnbaar beledigd en reageerde men niet meer al te enthousiast (als ze al reageerden, maar daar kom ik zo op) op andere aanvragen uit de reeks van Samson. Ik heb wel nog eenmalig een uitzending '10 jaar Kampioen!' opgevraagd, maar opvragingen van Samson zijn niet echt meer van de grond gekomen. Ik wist al uit eerdere ervaringen dat wanneer je een ietwat onduidelijke mail stuurde (al zijn ze wel zéér strikt) dat ze niet eens de moeite nemen om een reactie te sturen, maar hoe duidelijk ik ook was, mij hielpen ze niet meer. Intussen heb ik wel vernomen dat het archief andere mensen die Samson-afleveringen aanvragen weer wel helpen én dat zij nu gewoon een uitzendbandkopie krijgen, ook voor afleveringen uit 1992 (dus niet langer VHS-opnames). Ten tijde daarvan is mij daar ook over gemaild toen ik hierover om informatie vroeg en men mij aangaf dat deze uitzendingen deel uitmaakten van een grotere partij banden die in de loop van de komende jaren gedigitaliseerd zouden worden.

 

Too long, didn't read:
Voordelen:

- The place to go voor Samson-afleveringen van voor 1994 die niet meer op televisie komen, Studio 100 helpt je daar namelijk niet verder mee

- Redelijk goedkoper dan 1 archief, 1 euro goedkoper dan een ander archief

 

Nadelen:

- Prijs/kwaliteitsverhouding is echt bagger

- Totaal ontransparante catalogus. Je moet weten wat je wil en wanneer het op tv kwam, of opzouten.

- Onscreen-logo bij uitzendbandkopie

- Geluid VHS-kopie (sowieso, dat ze daar al de volle mep voor rekenen!) niet optimaal

- Belachelijk slechte service op sommige momenten, geen reactie als iets van aanvraag onduidelijk is, op z'n best redelijk te noemen

- Trage levering, lang wachten op bestelbon

 

Voor ik verderga naar het volgende archief nog één ding; voor 29 euro is het dus, zoals hierboven vermeld (tenzij het intussen weggehaald is) mogelijk ook 'een deel' uit een programma op te vragen, korter dan 5 minuten. Dit heb ik nooit gedaan maar een kennis wel, mijn bevindingen hierover zijn verder dus onbekend.

 

Het opvragen van uitzendingen uit het archief van de VRT krijgt van mij, vooral wegens de service of toch misschien het gebrek daaraan, een harde 5,2.

 

RTL

Als er 1 archief is waar ik al jaar en dag aanvragen wilde doen wegens de vele spelshows, Koffietijd en Telekids, maar uit angst voor hoge kosten toch maar van af zag (en helaas ook wel terecht), dan is dat wel het grote archief van de commerciële Nederlandse zender uit Luxemburg, het "sterrennet van Joop, deel 2"; RTL4. Onder RTL (RTL Nederland moet ik eigenlijk zeggen) vallen alle programma's van RTL4, 5, 7, 8, en het vroegere Yorin, Veronica en opnames uit de tijd van Fox Kids/TV10 (1997) zal ook nog wel in het archief te vinden zijn. Net als bij alle eerderbesproken archieven is er 1 persoon die het mailcontact onderhoudt, maar in dit geval is deze persoon, als ik het goed heb dan, ook degene die de uitzendingen op DVD zet. Mijn eigen ervaringen met deze persoon zijn zeer positief; ik werd ontzettend vriendelijk te woord gestaan, er werd meegedacht en toen ik vroeg of het mogelijk was om uitzendingen met of rondom één onderwerp/persoon (in dit geval Frans Bauer) in een lijstje te krijgen werd als eenmalige (grote!) uitzondering daar gehoor aan gegeven. Het was geen complete lijst van programma's waar Bauer in te zien was, maar dat heeft uiteraard ook weer te maken met het feit dat helaas ook bij RTL, net als bij de VRT, de uitzendingen nagenoeg niet gecatalogiseerd zijn. De uitzenddatum is wat telt.

 

Vooral hier is dat waar de schoen wringt, want jaar en dag heb ik een uitzending van 'Wat een familie' gehad met Frans Bauer die echt per abuis was opgenomen. M'n moeder nam rond 1996 steevast de nieuwe afleveringen van Baantjer op en later (nog steeds ca. 1996-1997) kwamen op deze banden de stukjes Bauer te staan die op tv waren uitgezonden en die mijn moeder toevallig meepikte. De verrassing was dan ook groot toen ze de volgende ochtend ineens na een aflevering Baantjer (de TV-première van 'De Cock en de moord met 300 getuigen', hier kom ik op terug) merkte dat ze de timer veel te lang had laten doorlopen en bijna het volledige programma erna had meegepikt, 'Wat een familie' dus. Bijna volledig maar niet helemaal, jarenlang miste ik het laatste deel (en ik wist niet hoelang dat deel was). Nadat ik een Telekids-uitzending uit eind mei 1995 had opgevraagd (gewoon een random datum omdat die het dichtste bij mijn geboorte lag (op de zomeruitzendingen na die niet in het archief bewaard waren)) en daar de resultaten van naar wens waren, ging ik op onderzoek.

 

Tussen 8 en 31 augustus 2013 werd deze order voldaan, al kan het ook iets sneller gebeurd zijn. Al met al niet héél traag. Bij ontvangst van de niet 1, niet 2, maar 3(!) DVD's van die ene uitzending Telekids keek ik meteen mijn ogen uit. Vooraf kreeg ik uiteraard ook hier weer een bestelbon ter bevestiging, maar hier stond enkel het te betalen bedrag in vermeld. Na het openen van de bubble-envelop zag ik meteen waar ik mee te maken had: weer glazen CD-cases, maar deze maal duidelijk wel speciaal vervaardigd voor RTL. De hoesjes evenals de DVD's zijn speciaal bedrukt, al is in het geval van de DVD's het woord 'bedrukt' niet van toepassing en zou ik het meer 'geperst' noemen. Hoe dan ook zéér hoogwaardige kwaliteit...

 

post-116-0-73139300-1401648745_thumb.jpg

 

...Dus des te groter de teleurstelling wanneer blijkt dat de uitzendingen van hun desbetreffende beta's met een ordinaire huis- tuin- en keuken-harddiskrecorder en een (ik geloof) scartverbinding zijn overgezet. Een harddiskrecorder gelijkwaardig aan mijn exemplaar notabene: exact dezelfde DVD-menu's! Ik geef het heel eerlijk toe, de kwaliteit is echt topnotch, nog steeds. Maar net zoals ik dat met mijn eigen recorder wist, weet ik dat de kwaliteit altijd beter kan. En voor 65 euro kun je snappen dat ik kritisch ben. Over de opnames heb ik nagenoeg niks te klagen, al was het wel een pluspunt geweest als de uitzendband van Telekids was overgezet vanaf het moment dat de band begon; ver voor uitzending startte de band al maar de DVD begint scherp waar de uitzending begint. Aan het eind van iedere DVD is te zien hoe de betacams of digibeta's (uitzendbandformaten, respectievelijk analoog en digitaal) worden teruggespoeld en zijn de backstagebeelden dus ook te zien. Ook iets wat wel tof is tussentijds; soms zit er dus een backstage momentje tussen.

 

Terug naar 'Wat een familie'. Naar aanleiding van de vriendelijke hulp van de persoon in kwestie en de goede ervaring met aanvraag nummer 1 besloot ik op onderzoek te gaan. In dit geval had ik pure mazzel; de uitzenddatum van 'De cock en de moord met 300 getuigen' stond gewoon op Wikipedia: 13 december 1996. Deze datum mailde ik door en voila, presto! Ik heb een exemplaar van deze uitzending later nog (hoewel dat niet echt de bedoeling is maargoed, soit) geschonken aan de familie Bauer en daarvan vernam ik dat ze zeer blij waren met deze uitzending, dit hadden ze zelf namelijk in jaren niet meer gezien. In de uitzending is overigens een kleine compilatie van TV-gastoptredens bij RTL4 te zien, waaronder bij De 5 uur Show (succes met dat ooit op te duiken, geen idee hoe ik dat te weten zou moeten komen... Hoe deden de programmamakers dat zelf destijds vraag ik me dan af?) en Wie Ben Ik en All You Need is Love. Ik dacht ineens aan een uitzending van Parodie Parade waar Bauer ook ooit eens in opdraafde, en daarop reageerde de persoon dat ik daarvoor het beste even contact op kon nemen met Endemol, ook zij hadden namelijk hun eigen archief.

 

PS: dit is het enige archief waar ik een beetje doordraafde en doodleuk vroeg of ik op afspraak zelf de archieven kon doorzoeken. Ja, had gekund toch? U kunt begrijpen, het antwoord was nee. :') En 'Wat een familie'? Ik miste uiteindelijk 4 minuten. 65 euro well spent!

 

post-116-0-03780300-1401648763_thumb.jpg

 

Too long, didn't read:

Voordelen:

- Zeer nette afwerking van de fysieke DVD's!

- Fantastische service, inclusief meedenken, nakijken en meteen meegeven van contactgegevens andere archieven

- Kwalitatief toch erg netjes (geen logo's onscreen bijvoorbeeld)

 

Nadelen:

- Prijs. Normaal geen issue maar met 65 euro PER UITZENDING de duurste van alle archieven tot nu toe

- Het blijft een overzetting met een harddiskrecorder

- Niet alles verkrijgbaar, al komt dat niet zozeer dankzij RTL Nederland zelf

- Iedere, uitzending, moet, steeds, opnieuw, overgezet, worden. Altijd 1 op 1 van de uitzendbanden. Digitaliseer die boel nou eens gewoon!

- Slecht gecatalogiseerd. Beter dan VRT, maar het is nog steeds geen Beeld & Geluid.

 

Ik zou zo graag een 9,5 alleen al voor de service willen geven want die is echt super, maar Beeld & Geluid doet het kwalitatief gezien beter en die kreeg een 8,3. RTL Nederland krijgt daarom van mij een wel onderbouwde en alsnog goede maar kritische 7,9. En geef die persoon eens een opslag!

 

ENDEMOL

Het zelfstandige archief van Endemol. Zoals ik dus zei, was ik eerst benieuwd naar een WNF-special van 'Parodie Parade', het programma wat enkele jaren terug ook herhaald werd op Comedy Central Family. Alle afleveringen zijn daarop herhaald, op eentje na, namelijk de extra lange uitzending uit het WNF-weekend op RTL4, waar meerdere programma's aan meewerkten. Telekids, Koffietijd (in het weekend!), en dus Parodie Parade. Tevens waren deze uitzending Carlo en Irene en Frans Bauer en Marianne Weber te gast. Een bijna compleet fragment in VHS-longplay kwaliteit van dat laatste duo had ik al jaren liggen, maar ik was uiteraard benieuwd naar de volle uitzending. RTL Nederland stuurde me door naar Endemol en gaf naast een mailadres ook een telefoonnummer, ook voor het eerst. Ik belde even met de persoon daar (weer slechts 1 iemand die alle aanvragen regelt!) en gaf door wat ik zocht. Kosten; 50 euro. Beetje VRT-achtig dus. Via mail hielden we contact en 15 januari begin dit jaar gaf ik mijn gegevens door. 16 januari werd de DVD verzonden. Snel!

 

post-116-0-60400800-1401648779_thumb.jpg

Voor het eerst kreeg ik gewoon een DVD in een echte normale breedte DVD-case. Toegegeven, die slimcases van Beeld & Geluid waren dat al deels maar dit was gewoon een 'echte'. Mooie designcover van Endemol erover en 2 DVD's in het doosje. Meteen keek ik de uitzending die bijna anderhalf uur duurde en gemixt was met een telefoonactie die avond en een speciale aflevering van ''t Is hier fantastisch' en toen bedacht ik me... Ik mis iets!

 

De kwaliteit van de uitzending was gelijkwaardig aan de DVD's van RTL, want ook hier was er sprake van een DVD recorder-overzetting. Maar zoals ik zei, er miste iets: tussen het einde van DVD 1 en DVD 2 (wat zo netjes gedaan was waar een commercial-break in zou gaan) miste, zo zag ik later, 1 programmablok. En natuurlijk was dat nou net het blokje waar onder anderen Bauer en Weber hun lied zouden vertolken. Snel gebeld met Endemol en de 22e van januari lag een vervangend exemplaar van beide DVD's op de mat, waar ik om moeite te besparen een vervanging van DVD 2 al voldoende vond. Netjes! En de kwaliteit is, zelfs voor harddisk-principes, een vooruitgang.

 

post-116-0-09993600-1401649253_thumb.png

 

Kort hierop belde ik weer even om het amusementsprogramma '10 jaar Goede tijden, slechte tijden' op te vragen, maar deze uitzendingen hadden enige toestemming nodig van de redactie van GTST. "En ik weet uit ervaring dat die nogal moeilijk kunnen doen, maar ik doe mijn best voor je", aldus de persoon van Endemol zelf. En hij had gelijk: om 1 of andere vage reden kreeg ik geen toestemming deze uitzending(en) op te vragen, wat erg jammer was. Dan maar Wie Ben Ik, ik wilde nog altijd die uitzending met Frans Bauer eens zien.

 

...Nee. Meteen nee. Dat kunnen ze helaas niet leveren. Voor Wie Ben Ik kun je het beste even contact opnemen met André van Duin Producties, die hebben daar de rechten van en RTL Nederland of Endemol mag dat niet aanleveren. Andere Joop van den Ende-producties met uitzondering van Van Duin-shows, daarvan liggen de rechten bij Endemol. Tijd om het rechten-limbo te betreden!

 

Too long, didn't read:

Voordelen:

- Hoewel RTL je op z'n tijd ook kan helpen met sommige Endemol-programma's, is Endemol gewoon goedkoper

- Goede service wanneer er iets mis is

- Je kunt ze bellen! :)

 

Nadelen:

- Weeral een harddisk/DVDrecorder-conversie met een scartaansluiting

- Weeral overgezet van de uitzendbanden... De vervanging van DVD 2 liet zelfs al een digitale bandstoring zien die DVD 2 versie 1 niet had

 

Het opvragen van uitzendingen bij Endemol gaat simpelweg lekker! Maargoed, een compleet programmablok niet meesturen voor een bedrag van 49 euro kan gewoon niet, het is immers dat ik zelf oplette. Een 7,2.

 

André van Duin Producties

Effe wachten... Effe wachten nog... Nog effe wachten... Niks dus! Op advies van Endemol zocht ik contact met AVD-producties, en daar vond ik alleen een (verouderd, zo bleek uiteindelijk) telefoonnummer van op internet. Ik belde het nieuwe nummer wat opgenoemd werd en kreeg meteen de zaakwaarneemster van Dré zelf aan de lijn. Ik legde mijn punt uit en wat ik zocht maar werd al snel afgeremd; AVD-producties levert niet aan particulieren. Bummer. Ze vroeg me toch nog precies wat ik zocht, maar omdat ik geen uitzenddatum wist en enkel wist dat in de Wie Ben Ik-aflevering in kwestie uit pak 'm beet 1995 Viola Holt en Frans Bauer te gast waren was dat hetgene wat ik noemde. En toen kwam de dooddoener. "Ik zal zien wat ik voor je doen kan maar ik geef je weinig kans." Ik heb niks meer gehoord sindsdien.

 

Een -1. Voor de moeite. Bedankt hè! Ook tof dat de tv-programma's maar vooral de revues van André van Duin inmiddels integraal en compleet op DVD uitgebracht zijn! Oh, wacht. Zoals ik zei; rechten-limbo. En dan vragen uitgevers, bedrijven en mensen zich af waarom er zoveel illegale DVD-handel is. Gek hè, ik zou het echt niet weten.

 

En dus?

En dus zitten we hier nu, juni 2014. Intussen nagenoeg alle archieven van de Nederlandse televisie wel benaderd. Ik weet dat er nog enkele publieke omroepen zijn die een eigen archief aanhouden (De TROS is daar één van en de AVRO heeft dat ook jarenlang gedaan maar die heeft recentelijk haar archief definitief geschonken aan Beeld & Geluid) en SBS heb ik nog niet benaderd, maar daarvan weet ik wel dat de mentaliteit is "Ach ja dat archief, ja dat staat allemaal nog niet uitgezocht op beta's. Heeft ook geen haast", dus dat geloof ik allemaal wel.

 

Maar tot dusver is het gewoon janken met de pet op; je moet weten waar je het over hebt als je in deze wereld van beeldmateriaal stapt, weten waar je moet wezen en weten wanneer het is uitgezonden. Vooral dat laatste, altijd. Maar de omroepen en zenders werken dat ook lekker tegen door hun archieven waar mogelijk totaal niet transparant te maken. Als ze iets missen is dat ook gewoon dom, want genoeg mensen die vroeger opnamen en als je nu kijkt naar wat er vandaag de dag nog wordt opgedoken (tot in België toe vind men in de afgelopen 5 jaar nog stukken Ja Zuster, Nee Zuster, hoe duidelijk wil je het hebben?), is dat gewoon dom, om zoiets niet openbaar te maken. Het heeft er ook grotendeels mee te maken dat de zenders niet willen dat 'mensen hun eigen archief opbouwen', maar ik vraag me dan weer af waarom niet. Beeld & Geluid kampt met plaatsgebrek, wees blij dat er mensen zijn die het ook willen zien en zelfs bewaren.

 

Maargoed, dat zal allemaal wel te logisch voor ze klinken. Het gaat om de pegels. Ik wil best bij één van deze archieven gaan werken. Gewoon op dezelfde voet verder. ...Maar misschien dat ik dan wel buiten werktijd wat extra kopietjes trek. :D

Een klein resumé:

 

TARIEVEN

Beeld & Geluid: 19,95 euro voor een file, 29,95 euro exclusief verzendkosten voor een DVD

VRT: 49 euro inclusief verzendkosten voor een uitzending op DVD

RTL Nederland: 65 euro inclusief verzendkosten voor een uitzending (ongeacht hoeveel DVD's)

Endemol: 50 euro inclusief verzendkosten voor een uitzending (ongeacht hoeveel DVD's)

 

Let wel; zowel bij VRT als Beeld & Geluid heb ik ze 'als goedmakertje' al heel simpel met die uitzendingen zien omspringen. "Foutje? Ach joh, sorry, om het goed te maken, hier heb je een vrijbrief voor een gratis uitzending of 2". Heel tof, daar niet van, maar waarom is het anders zo duur om zoiets te fabriceren als ze in zulke gevallen die zaken gratis regelen? Die DVD's zijn toch niet van goud? Of kijk ik ergens overheen?

 

Tot zover. Ik ga tv kijken, want ik heb nog genoeg liggen.

 

post-116-0-51683100-1401649217_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Wat een schitterend topic, geweldig geschreven, leuk, informatief, volledig. Echt mijn complimenten voor het werk wat je er in hebt gestoken. Met heel veel plezier gelezen ^O^ 

 

Een opmerking over de VHS-band kopieën (VRT-Archief), ik denk niet dat dat VHS-banden zijn maar U-Matics. Die werden heel vaak gebruikt voor zenderregistraties. Die werden waarschijnlijk gewoon van de ether of kabel geplukt, maar die kennen ook echt die 2 kanalen en niet zo nodig stereo. Kwestie van goed instellen tijdens het digitaliseren, maar daar nemen ze de moeite niet voor denk ik.

Ik vind het zelf allemaal belachelijk duur en de enige uitzending die ik echt graag zou willen wordt niet uitgegeven in verband met rechten. Helaas.

 

Terugspoelen op een betacam SP herken je door grijze lijnen door het beeld heen. Terugspoelen op een Digibeta gaat met blokjes en raar brabbelend geluid.

NB: terugspoelen op een U-Matic is gewoon zwart beeld, de band wordt tijdens het spoelen uitgeregen net zoals bij Video 2000 het geval is.

 

Bij de vegelijking van de Endemolbeelden zou ik denken dat links van een zenderregistratie komt en rechts van een betacam/digibeta met de uitzending. Niet alleen vanwege het logo, maar vooral vanwege het enorme verschil in scherpte en de mindere kleurverzadiging (die ze bij het uitzenden zelf toevoegen, net als dat er compressie op het geluid bij de radio zit).

 

Zoals je weet ben ik zelf ook verzamelaar van tv-beelden, programma's en meer van dat leuks en ik ben daarom begonnen aan een programma om de videobanden allemaal uit te tikken. Nu gebeurt dat nog met post-its op de band, band in de hoes, vervolgens honderden banden moeten nakijken voor je iets vindt.

In dat programma wil ik alle fragmenten inclusief tijden en opmerkingen opslaan in een database die later ook doorzoekbaar is. Als iemand me vraagt: heb jij dat en dat fragment dat ik kan zoeken in mijn programma en kan zien: dat staat op band 000312 op tijd 12:41 of bandteller 0348 bij Betamax bijvoorbeeld.

Daarmee zou mijn archief straks al beter doorzoekbaar moeten zijn dan de officiële archieven, maar ik heb het idee dat zij ook niet zo goed weten wat ze er mee aan moeten.

 

Lijkt me echt tof om eens in de archieven van SBS te duiken, zeker omdat ze er zelf nog niks mee hebben gedaan. Laat maar komen die tapes, ik zoek het wel uit :D 

 

En echt, meer van deze topics, heerlijk om te lezen _O_ 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de reactie :) Ik ga even in op een paar kleine puntjes:

 

Terugspoelen op een betacam SP herken je door grijze lijnen door het beeld heen. Terugspoelen op een Digibeta gaat met blokjes en raar brabbelend geluid.

Ik was dat tijdens het schrijven eventjes uit het oog verloren maar in dat geval gaat het hier om betacam, al hoor ik bij het terugspoelen hier ook geluid, bijna zoemend en wanneer eenmaal aan het begin der tape steeds trager en in lagere tonen.

 

 

Bij de vegelijking van de Endemolbeelden zou ik denken dat links van een zenderregistratie komt en rechts van een betacam/digibeta met de uitzending. Niet alleen vanwege het logo, maar vooral vanwege het enorme verschil in scherpte en de mindere kleurverzadiging (die ze bij het uitzenden zelf toevoegen, net als dat er compressie op het geluid bij de radio zit).

Dit had ik even moeten verduidelijken gok ik: links is mijn eigen longplay-VHS opname, rechts de opname van Endemol ;) Het was immers dat programmablok wat ik miste op de eerste versie, hè ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Komende post even snel op een smartphone uitgetikt, ik kan dus niet garanderen dat hier en daar en lelijke spelfout staat.

Prachtig topic :)! Wel een redelijk dure hobby zo te lezen.

Klopt, je moet ook weten wát je aanvraagt, of je zeker bent dát je het aanvraagt en met wie je eventuele kosten en daarmee ook uitzendingen zou kunnen delen. Niet echt de bedoeling dat laatste, maar voor de bedragen die erbij komen kijken is het op momenten een begrijpelijke strategische manier van verzamelen.

Om een schatting te geven uit mijn hoofd (nooit eerder gedaan maar ik ben nu toch bezig):

- Bij RTL 3 uitzendingen aangevraagd

- Bij Endemol 1 uitzending aangevraagd

- Bij B&G 1 uitzending voor 27,50, 9 uitzendingen voor 34,95 per stuk, 1 reeks van 6 voor ca. 74 euro, 1 reeks van 2 afl voor... 65 euro? 1 reeks van 11 uitzendingen voor ca. 180 euro, 2 uitzendingen voor 2 euro (hehe), en ik kan wat vergeten zijn

- een reeks van 9 uitzendingen uit een serie van 12 van B&G afkomstig, via via voor 20 euro (laten we het er gewoon op houden dat ik deze niet via Beeld & Geluid heb) en de laatste 4 uitzendingen uit dezelfde reeks in ruil tegen een dvd'tje :)

- bij de vrt zelf 4 uitzendingen opgekocht, naar aanleiding van dit topic momenteel bezig met een vijfde aanvraag. Bevindingen daarvan zal ik na afwikkeling uiteraard uitgebreid met u delen in dit topic.

Hafijn, u heeft nu een gedeeltelijk idee waar een particuliere verzamelaar mee te maken heeft. Want het is dit, of videobanden doorzoeken en hopen op dat ene. Wat sowieso moet gebeuren in enkele gevallen.

Tenslotte namelijk nog een kleine toevoeging; door die rechtenlimbo (AVD-shows waren daar al een goed voorbeeld van) hanteren nagenoeg alle archieven wel een eigen zwarte lijst. Door rechten, door uitzendingen die intussen verboden zijn uit te lenen aan particulieren wegens gewraakte tv-fragmenten, noem maar op. Een klein lijstje.

Alle archieven:

Andre van Duin programma's

Endemol:

Laat ze maar lachen. Dit is mij recent via via ter oren gekomen en klinkt logisch; al die bloopers van verschillende programma's en dus ook verschillende productiebedrijven.

RTL:

Telekids. Niet alles is niet opvraagbaar, maar er zijn gewoon afleveringen die niet in het archief liggen en wat er niet is kun je ook niet krijgen.

Beeld en geluid:

Veel zaken hebben in hun catalogus het begrip GEBLOKKEERD in hun beschrijving staan en dat zegt al voldoende. Vaak echter maakt het niet veel uit (Herberg de Leeuw seizoen 2, dus met de parodie op Anneke Gronloh, had het en ik had nooit gedacht dat ze me die konden toezenden, maar de NCRV gaf gewoon toestemming, evenals voor de tweede en derde. Pas bij de vierde weigerden ze, al was dat pas veel later), vaak ook weer wel en dan staat het duidelijk ergens vermeld als "voor particulieren". Heerlijk, zo'n transparante catalogus. 1 compilatieprogramma met Willem Ruis is bijvoorbeeld door het "20 vijfjes"-incident geblokkeerd voor programmamakers om te hergebruiken. En iets als Coverstory seizoen 1, alevering 1, daar geeft de NCRV geen toestemming, hoogstwaarschijnlijk wegens een incident met een gebruikte (in eerste instantie fictief bedoelde) bedrijfsnaam van een bedrijf dat (oeps!) echt bleek te bestaan. Zou graag meer info willen geven maar ik heb de aflevering nooit gezien, mede doordat deze nooit herhaald wordt wanneer de serie weer eens het scherm bereikt.

VRT:

Samson. Ook niet alles niet opvraagbaar, maar uitzendingen van na 1997 liggen riskant, vooral door productiehuis Studio100 die vanaf dat jaar de productie volledig overnam. Ik heb inmiddels nieuws ontrent seizoen 1992-1993: een hoop uit die tijd en daarvoor is niet meer in het archief opvraagbaar. En met een hoop bedoel ik een hoop; een periode van 2 maanden in 1993 leverde slechts 2 opvraagbare titels op, waar er in die 2 maanden ruim 10-15 uitzendingen (al dan niet meer, zal het morgen eens nakijken want ik heb de exacte lijsten liggen met dank aan -hoe ironisch- een archief) zouden moeten zijn uitgezonden.

Tot zover. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

25 afleveringen van Samson uit de periode april-mei 1993, waarvan 2 (TWEE) bewaard zijn in het VRT-archief. Gaat helemaal super. _O-

 

Verder heb ik mede dankzij dit topic weeral eens de proef op de som genomen: bij 3 archieven tegelijk een aanvraag gedaan. RTL, Endemol èn dus zoals eerder gezegd de VRT.

 

De VRT benaderde ik in eerste instantie met een datum waar ze geen uitzending van in het archief hadden liggen, na een vraag meldde men mij dat enkel 2 uitzendingen uit dezelfde periode als mijn aanvraag bewaard waren gebleven. Ik wilde eerst voor beiden tezamen gaan, maar ging toch maar voor 1 van de 2 (zo gek ben ik nou ook weer, uh, niet). Ik kreeg een bestelbon (voortaan via de mail) en het blijkt dat de uitzendingen met één euro duurder zijn geworden; 50 euro! Én de bestelbon moet, hoewel ik hem als doc-file krijg toegemaild, verzonden worden met de post :P De aanvraag zou zo'n 3 weken duren.

 

Endemol was daar anders in. Uit nieuwsgierigheid belde ik even de persoon aldaar over de eerste uitzending van het programma 'Hoe Verlies ik een Miljoen?' van Rolf Wouters uit '95. Ik had geen uitzenddatum en dat is het heerlijke aan Endemol; die zoeken ze daar wel even mee voor je uit. Uitzenddatum is wel handiger maar geen drama als je hem niet hebt. Alleen, het programma hadden ze niet! Oh wacht toch wel; het schijnt 'How to lose a million' te heten (https://www.youtube.com/watch?v=1dw-2Q60KkU#t=4m49s'>"In ze dutch, in ze bassey-bassey" :P) dus was even niet vindbaar. 4 juni gebeld en gemaild dat het kon, gister betaald, vandaag (6 juni) mail gehad dat hij vandaag gepost wordt. :)

 

RTL Nederland mailde ik na lange tijd ook weer en nu met een extra verzoekje voor eventuele bonuspunten. Want ja, die pre-uitzendingbeelden zijn altijd wel aardig om te zien :) Dus mailde ik voor de Telekids van 3 december 1994 (Ik gok een aflevering met Sinterklaas) en dus dat verzoekje. Helaas konden ze aan het verzoek geen gehoor geven want ze mogen geen beelden die de zender nooit bereikt hebben (zogenaamde ruwe beelden) niet naar buiten brengen. En begrijpelijk. Maar toch jammer. Dan maar de uitzending over een tijdje zonder die beelden opvragen I guess. Heeft nu even niet zo'n verdere prioriteit (Ook omdat 65 euro na zulke aankopen al wat prijzig is).

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Hoop gebeurd, hoop nieuws. Onthou even dat ik morgen een uitgebreide follow-up post maak met informatie over:

- hoe de VRT weldegelijk bijna alles van Samson heeft, maar niet goed gelabeld

- hoe Endemol's betacams en vooral digibeta's aan het afsterven zijn

- hoe RTL in 1993 een uitzendband herbruikte voor een uitzending en promo's van Telekids zonder eerst te 'zwarten' en daardoor hilarisch genoeg Frits Bom ineens op de band opdook die repeteerde voor één van zijn programma's... En hoe de plaatsvervangende heldin van RTL Nederland dat allemaal 1 op 1 op schijf kwakte _O_

Meer morgen!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is voor mij weer enige tijd geleden dat ik hier voor het laatst gekeken hebt. Allereerste complimenten voor Jordy door zijn uitmuntende bevindingen van de omroeparchieven! Enige jaren geleden ben ik op sollicitatiegesprek geweest bij SBS in Amsterdam als functie voor archiefmedewerker. Ze hebben daar zelf een groot archief met beeldmateriaal (DIGI-BETA). Mijn vraag aan Jordy is nu: wat is het mailadres van RTL Nederland archief om wat te bestellen (Program Sales). Ik zoek zelf ook nog dingen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry mensen, kwamen wat zaken tussen :P

 

post-116-0-89035700-1406484232_thumb.png

 

VRT

Alé, zenne! Wat een bende is het daar, amai! Een aantal maandjes of wat geleden heb ik zoals ik zei de VRT gemaild nadat mensen werden geholpen met Samson-uitzendingen die van uitzendband afkwamen. En dat terwijl ik met vrienden eerder werd afgescheept met VHS- (of zoals djkoelkast stelde, mogelijk U-Matic of Betamax) opnames. Ik was enthousiast toen bleek dat er een nieuw persoon het archief voortaan beheerde. Althans, iemand anders die mij mailde en nog vriendelijk overkwam ook. Ik vroeg wat informatie over de bewaarde uitzendingen uit maart en april 1993 toen ik dus die informatie kreeg dat er slechts een paar bewaarde uitzendingen beschikbaar waren (wat, zo bleek later, niet helemaal klopte), pushte ik mijn geluk en vroeg om een lijst met de uitzendingen die in het archief lagen uit 1990 en 1991 (terwijl iemand anders voor mij een lijst van 92/96 opvroeg en kreeg, bingo). Wat ik kreeg was; een teringbende.

 

Uitzendingen die 9 van de 10 keer NIET op de goede uitzenddatum bewaard waren maar vaak meermaals op 1 datum stonden (Daarom dacht de archivaris dat er maar 2 afleveringen in maart bewaard waren). Dus archiefnummer JD.19910902.1, .2, .3 enzovoort. Succes met daaruit de goede gezochte aflevering te vinden. Echter, dat succes kreeg ik. In 2011 (ja, zolang terug weer) was er namelijk iemand die meer externe informatie over enkele uitzendingen opvroeg en met succes; hij kreeg een mailtje met enkele factuele informatie. Waaronder een oud-bandnummer wat vermeld stond. Een klein voorbeeld.

 

archiefnummer: JD.19910909.1
   fragmentnummer: 1
   bandnummer: C09097899
   formaat: VPR; DAR
   itemtitel: SAMSON
   rechthebbende: VRT
   programma: SAMSON
   fragmentduur: 71.36
   tekst: 03.00 Samson (met tekenfilms) aflevering met als centrale gasten Koen Crucke en Walter De Donder.
               68.36
   digitaal archief: 5102528

 

 

Dat bandnummer wat vermeld staat. Dáár gaat het om. Waarom? In 2013 (ja, vorig jaar) kregen we van het documentatiearchief van de VRT na láng zeiken en zeuren een document in handen met alle informatie die nodig was 1990-1996; alle titels van uitzendingen met uitzenddatum erbij en op 95% van alle lijsten ook een speelduur en bandnummer vermeld. Ineens viel het samen; HETZELFDE BANDNUMMER? Ik trok deze bandnummers na en voila, presto; C09097899 bleek in de titellijst te staan als C 97 899, dus hetzelfde bandnummer minus de eerste 3 cijfers. En dat bleek bij de andere uitzendingen waar we deze externe informatie bij hadden eveneens zo, steeds klopte het nummer minus de eerste drie cijfers. Zo is te vertellen dat deze uitzending 'Open monumentendag' heet en NIET is uitgezonden op 9 september 1991, maar op 15 september 1991. Een klein verschil maar met grote gevolgen. Zo vroeg iemand dus een uitzending met uitzenddatum op en die kreeg vervolgens een totaal andere uitzending; simpelweg omdat het bij de VRT niet klopt.

 

Eigenlijk is het niet te geloven; zo'n archief eist van je dat je een uitzenddatum meegeeft, maar dan blijkt dat niet te kloppen. Een uitspraak van de huidige medewerker hierover luidt:

 

"Samson is vroeger niet gearchiveerd zoals dat voor andere programma’s nu gebeurt, vb. titels werden niet ingegeven en afleveringen niet systematisch bijgehouden. Dit maakt het meegeven van extra info er niet steeds makkelijker op. Voor 15 maart 1995 krijg ik 18 afleveringen als resultaat waarvan de eerste (JVT.19950315.1/1) ‘Bril weg’ heet. Voor 10 januari 1995 krijg ik 14 resultaten waarvan de eerste (JVT.19950110.1/1) ‘Kassa gestolen’ heet. Er worden in beide uitzendingen ook brieven en gedichten van kinderen in voorgelezen."

 

 

Leuke extra informatie, maar het bevestigt weeral wat ik zeg; het klopt voor geen meter. 18 afleveringen op één datum en niemand die dan denkt 'Goh, zouden dat losse onderdelen uit dezelfde aflevering zijn of klopt er hier iets niet?'... Door de uitzendlijst kan ik vertellen dat de Studioshow (want daar gaat het hier om, het studioprogramma met rubrieken en herhalingen van eerdere huiskamer-afleveringen) van 29 maart 1995 de Studioshow met 'Bril weg' is. Die van 22 februari 1995 bevat 'Kassa gestolen'. En zo gaat het maar door en door. Ik heb gemaild en uitgelegd dat ik dit voor ons als verzamelaars evenals voor de VRT en hun archief vrijwillig en zonder vergoeding binnen 1 week kan oplossen en zelfs uitgelegd hóe ik dit kan doen, door de documenten te matchen. Helaas heb ik hier (al hoop ik dat ik dit kan wijten aan de vakantieperiode en ontvang ik later nog een positieve mail hierop) geen reactie op mogen ontvangen.

 

Let wel, dit alles wist ik pas nádat ik hoorde van die vriend die een uitzending had aangevraagd en ik op mijn uitzending zat te wachten. Ik ging voor de uitzending van 21 april 1993, één van de uitzendingen die dus enkel bewaard was. Nakijken bracht mij uit bij 'Goud op zolder', wat een goed iets was, want die uitzending is nog niet bekend onder de researchers. Als in, er is geen opname van opgedoken in de afgelopen jaren. Toen kreeg ik echter een totaal andere aflevering, die begon als 'Het gekostumeerd bal'. Ik in paniek; 50 euro is geen pretje, en zeker niet voor iets wat je al hebt liggen :P Gelukkig had ik 'mazzel' en bleek het te gaan om 'Modeshow', in ieder geval nog een aflevering die we nog niet kenden. Maargoed, een risico en gokken blijft het wel. Hou ik niet van.

 

post-116-0-41549200-1406479700_thumb.png

 

...Maar mooie vondsten levert het wel op. _O-

 

Endemol

Over gokken gesproken, kennen jullie dat archief nog van Endemol? Ik weet het, het is een warm seizoen, en we zijn bijna 20 jaar verder sinds de meeste programma's die ik opvraag zijn uitgezonden, maar dat betekent toch niet dat hét rampenscenario waar ik jarenlang bang voor was om mee te maken met een archiefopvraging realiteit hoeft te worden...? Helaas, toch wel.

 

Kijk, Endemol heeft een zwak bij me, zelfs al ging het de eerste aanvraag met Parodie Parade een beetje mis. Kan gewoon gebeuren, no biggy. En het werd zeer netjes opgelost, chapeau. Na een hoop maanden zorgvuldig afwegen besloot ik maar eens het spelprogramma 'How to lose a million' op te vragen uit het archief. En voor wie dat niet kent heb ik wel een naam waarbij je zeer waarschijnlijk 'Oh ja' gaat: Rolf Wouters. ;) Een simpele kennisquiz waar je gewoon zo snel mogelijk je miljoenen moet zien kwijt te raken door FOUTE antwoorden te geven, en nee, herhalingen zijn niet toegestaan. Hier volgt de intro van het programma:

 

 

Ik dwaal af.

Een vriend (die samen met mij al Samson-uitzendingen binnenharkte) was namelijk bij Endemol Now or Never seizoen 1 aan het binnenharken en we dachten allebei, hier moet een nette deal in zitten. En die zat er ook in; Ik zou voor How to lose a million gaan, hij voor Now or Never. En dan rustig even files uitwisselen :D Aflevering 1 ging lekker! Aflevering 2 was meteen een fiasco. How come? Gewoon, doordat de digibeta van de uitzending van How to lose a million helemaal stuk was. :'(

 

Bij een betacam, analoog, kan dat wat storend beeld opleveren of op z'n ergst lopend beeld en wegvallend geluid (Ik zag het bij Telekids maar daar kom ik zo op). Bij digibeta is het, omdat het digitaal is, gewoon krakend geluid, blokjes in beeld (Je ziet het wel eens bij Nederlandse series op DVD) en als het écht te ernstig wordt volledig grijs beeld; dan ben je die beelden gewoon kwijt. Zie het als een kapotte DVD. En dat is wat ik kreeg na 5 minuten alle eerdergenoemde factoren: 7 minuten lang grijs. Toen eindelijk weer wát beeld met (slecht) geluid, en weer grijs. Onbekijkbaar... En dat ziet er zo uit.

 

Aan het begin van de uitzending al deze blokjes en kraaaakend geluid:

post-116-0-82312800-1406481636_thumb.png

 

Maar daarna wordt het al snel simpelweg dit:

post-116-0-65950300-1406481790_thumb.png

 

Al erg genoeg dat ik nu geen uitzending had bedacht ik me dus dat dit niet de enige uitzendband of althans, niet het enige televisie-programma in het archief aldaar KAN zijn die dit euvel heeft. En die tapes liggen maar te verslijten in het archief omdat Endemol, als productiebedrijf zijnde, vóóruit moet kijken. Schande, zonde, maar niemand die er wat aan doet. Wèl gaf de uitvoerend medewerker toe dat het erg vervelend is, ging het voor me nakijken en jup; band is kapot. Kreeg als compensatie toen maar aflevering 3 toegezonden. Ook enkele kraakjes aan het begin en eind, maar niet zo ernstig als die tweede uitzending... Zonde.

 

RTL

Ik was kwaad! Woedend, ziedend zelfs! De brutaliteit dat ze MIJ niet wilden helpen aan de backstagebeelden vóór de uitzending! Grrrrrr! ...Nee hoor :P Nee, ik vond het wel jammer (je bent een nieuwsgierige verzamelaar of je bent het niet) maar begrijpen kon ik het wel, er kunnen soms toch wel gevoelige dingetjes in gezegd worden of gebeuren (waarom denk je anders dat het zo interessant is om te zien). Toch heb ik de Sinterklaas-aflevering van Telekids die ik wilde opvragen op de lange baan geschoven en ben gegaan voor S05E02, oftewel de tweede aflevering van het vijfde seizoen (1993/1994, het eerste seizoen met Carlo). De eerste aflevering was een WNF-special, maar in de tweede, uitgezonden op 11 september 1993, werd het seizoen eigenlijk pas echt regulier ingeluid en werd de inmiddels legendarische 'Mega Blubber Power Race' voor het eerst geïntroduceerd, zo hoorde ik van een FOK!'er.

 

Dat liet ik mij geen twee keer zeggen en voor ik het wist vroeg ik of hij de uitzending tegen een kleine bijbetaling wilde zien, wat hij er gerust voor over had! Evenals een vriendin die de vorige Telekids-aankopen ook deels gefinancierd heeft en voila, zo kost een uitzending nog maar 1/3e van de prijs. Nog steeds veel maar beter dan alles zelf betalen. Ik stuurde een mailtje en kreeg na enkele dagen te horen dat de mail doorgestuurd was; de persoon van het archief ging op vakantie, maar een plaatsvervanger zou me tijdig mailen. Dat deed ze, ik betaalde de factuur en daags daarna ontving ik een envelop. 1 DVD. Met daarop een uitzending van Telekids van bijna 4 uur. Ik geef toe, ik baalde als een stekker dankzij die plaatsvervanger (vervangster moet ik zeggen), want als er iets is wat ik weet is het wel dat 4 uur op 1 single-layer DVD geen mooi beeld oplevert. Het kan wel meevallen, als de lichtval van het beeld goed is, er geen felle beelden of beelden met water langskomen (sowieso is dat een dooddoener voor je bitrate) maar over het algemeen zuigt het. Volledig.

 

Ik besloot de uitzending maar eens te gaan kijken en wat de twee mede-aankopers allebei stelden; het voelt wel héél erg proefprogramma-achtig, een beetje als een pilot, aan. Het grootste deel klopte wel meteen en zou zo minstens 3 jaar doorgaan; Carlo (nog met oorbel in de hele uitzending lang) aan het begin van de uitzending die bij Irene aan de deur staat en haar wakker maakt, waarna hij voor Irene een (al dan niet ranzig) ontbijt klaarmaakt en daarna met haar wat nieuws en zaken doorneemt evenals een lullig telefoonspelletje  speelt totdat het publiek binnenstroomt... Dat laatste gebeurde later gewoon met de schoolklassen wachtend aan de deur, in deze eerste reguliere Telekids haalt Carlo nog gewoon de hele bus met schoolkinderen in. Carlo's crisis zat er voor het eerst in, de Vraag Maar Raak-gast zat al in de oude seizoenen met alleen Irene, maar ook one off-dingetjes als Carlo die op locatie gaat om het 'wachtwoord' (wat in de uitzending voor deze is genoemd) te vragen aan kinderen om mee te mogen doen aan de Mega Blubber Power Race. Het werkte absoluut voor geen meter en is kort hierop aangepast zodat leerlingen van de schoolklas de 'gladiatoren' van het eindspel zouden zijn.

 

En ja gods, zo kan ik wel heel de uitzending uittikken maar in het kort gezegd was het al het legendarische Telekids, maar toch nog íetsje 'anders'. Hitbingo (het debacle wat Carlo en Irene 2 jaar daarvoor voor het eerst samen presenteerden) kwam een aantal maal ter sprake en hun duo-doen voelde toch nog ietwat 'off'. Irene als de statige tut en Carlo nog écht als een wilde guppie, waar hij toen nog om bekend stond. Best wel interessant om te zien, want juist in deze aflevering zag je wat er écht gewijzigd was aan het programma: deze uitzending was namelijk niet alleen de tweede voor Carlo maar ook de tweede voor Daphny Muriloff ('De buurvrouw' tot het eind van de reeks) en Jeroen van Baaren, beiden tot kort daarvoor werkzaam voor B.O.O.S. bij Veronica.

 

En ja, héél veel daarvan kwam terug in Telekids; Het Telekids-podium gevuld met B-acts (een vrouw met een duivenact die absoluut niet goed gaat), het idee van een decor als 'Bij Irene thuis' en toch ook wel het onderliggende verhaaltje van 'Carlo is stiekem verliefd op Irene', net zoals het verhaaltje dat 'Bart zijn eigen omroep heeft in de kelder van Veronica'. Erg mooi en een beetje historisch om wel te zien, zij het in mindere kwaliteit. Dit zijn toch de beelden die nooit herhaald worden in compilatie-programma's terwijl het juist déze uitzendingen en momenten zijn die alles zeggen. En hee, Carlo voor de eerste keer in Telekids te zien met een petje, dat is ook zeker een unicum! _O_

 

Maar dan denk je álles gehad te hebben, sommeert Carlo Irene aan het eind van het programma om het blubberbad uit het eindspel door te gaan. _O__O-_O_

 

post-116-0-05452600-1406485457_thumb.png

 

Na het worstelen in de modder hoor ik tweemaal "We zijn eruit!" geroepen worden waarna een fade volgt naar het decorlogo van Telekids wat achter het publiek stond, een tribune die inmiddels leeg is omdat het publiek buiten staat. Een logo wat leek alsof het nog niet helemaal afgeschilderd was; de zwarte lijnen misten nog. Wat shotwissels, medewerkers ruimen de studio op, en ineens terug naar de camera buiten :O Zijn dit... Dit kan niet... Dan toch...? Geen beelden vóór de uitzending maar... NÁ de uitzending? Mijn antwoord: JA! VOLMONDIG JA! :D Ik geef oprecht toe, het is 99% van de tijd gemute wanneer zulke beelden geschoten worden (een 3-delige repetitie van Dromen zijn bedrog geplaybackt door Marco Borsato inclusief zijn koor in winterjassen op de Telekids Megadag 1994 bevestigt dat ook nog eens, maar daar vertel ik nog wel een keer wat over), maar het is hoe dan ook leuk om te zien en toch bijna 10-12 minuten backstage spul van 21 jaar geleden. Ineens ging het geluid aan, sprong het beeld op zwart en kwam er in beeld te staan... Oh hell no. :D

 

post-116-0-58960800-1406485949_thumb.png

 

3 DIKKE VETTE programmapromo's en het lijkt niet veel bijzonders als je die collage zo ziet, maar het zijn niet alleen de promo's moet je bedenken. Het zijn namelijk ook alle foute takes en bloopers. En ja, als je met zo'n besmeurd gezicht samen met je nieuwe co-presentator in een ijskoud modderpoeltje staat terwijl je de hele tijd je co-presentator de blubber in mag tackelen, dan kan er nogal eens iets mis gaan. Leuke beelden! Daarom sluit ik hiermee af en vanuit mijn nederige stulpje bedank ik dan ook zeer hartelijk de plaatsvervangster van RTL voor het meeleveren van deze meesterlijke backstagebee~ Wacht even, als bij een ordinaire videoband komt ineens iets onder het eind-testbeeld vandaan? :O De opname van Telekids was afgelopen maar er stond dus iets ónder? ...Wow.

 

post-116-0-90387800-1406487211_thumb.png

post-116-0-11730500-1406486191_thumb.png

 

"Ja, ik vind het echt absoluut geen stijl.
- Ja? Wat vind u zelf een passende oplossing?
Hmm... Executie lijkt mij wel een gepaste straf.
- Executie... De guillotine?
Mja, mja... Of gewoon lekker ouderwets de kogel."

 

 

 

post-116-0-53417500-1406486194_thumb.png

 

"Godsamme, dat geluid van die vent aan de lijn is niet te verstaan hier. Meneer aan de telefoon, hallo, kunt u uw naam nog eens noemen?
(...)
Kunt u eens tot 10 tellen?
(...)
Bijzonder, u kunt tot 10 tellen."

 

 

post-116-0-61216100-1406486189_thumb.png

post-116-0-12863200-1406486193_thumb.png

 

...Juist, ik lul echt niet meer. Zoals ik zei, bij repetitiebeelden kun je nogal eens wat riskante of wonderlijke uitspraken tegenkomen en dit is daar een half uur lang van; repetitiebeelden en de generale repetitie van een aflevering van Frits Boms 'Elke Nederlander (wordt geacht de wet te kennen)', waarschijnlijk een paar dagen vóór Telekids opgenomen. Dit is verder niet bewaard gebleven in de archieven van RTL, waarschijnlijk weten ze zelf niet eens dat dit op die band staat. En dat zet je te denken welke verdere pareltjes nog onder andere archiefbanden staan bewaard. Tot zover wat u en ons opviel in...

De archieven van de TELEVISIE ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het 25-jarige bestaan van RTL is op 2 oktober 2014. Zie mijn kanaal voor de beelden uit de beginperiode op YT. Overigens het zal RTL goed doen om het archief over te dragen naar Beeld & Geluid (!)  :{

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is zeker interessant om te lezen hoe men met archieven omgaat. Bij Beeld en Geluid kan je in de catalogus kijken en bestellen. Vaak is het nog niet bekend of het mag ivm de rechten. In mijn beleving gaan ze altijd akkoord met het beeldmateriaal. Of het moet op film staan. Helaas is Kees Bouman met pensioen gegaan...

Link naar bericht
Delen op andere sites

(Snel geschreven op smartphone, post kan enkele lelijke typo's bevatten)

Het is zeker interessant om te lezen hoe men met archieven omgaat. Bij Beeld en Geluid kan je in de catalogus kijken en bestellen. Vaak is het nog niet bekend of het mag ivm de rechten. In mijn beleving gaan ze altijd akkoord met het beeldmateriaal. Of het moet op film staan. Helaas is Kees Bouwman met pensioen gegaan...

Zoals ik ook al in deel 1 schreef: ze doen hun best maar wat niet kan kan echt niet. Coverstory aflevering 1 is zoals djkoelkast al zegt een big fat no-no, Herberg de Leeuw seizoen 2 aflevering 4 was (na de eerste 3, jaren daarvoor) ook ineens een probleem, en André van Duin-materiaal altijd idem dito: absoluut geen toestemming.

Daarom zeg ik ook dat het van Duin-materiaal letterlijk in rechtenlimbo ligt; bij de archieven die bekend staan te kunnen distribueren mag je het niet opvragen, en AVD Producties die de rechten en toestemmingen uitlevert wil niet aan particulieren leveren. En ze brengen het zelf ook niet integraal uit op DVD ;(

Ik ga van de week nog eens bellen met AVD-produkties en maak er meteen korte metten mee. Ik vraag gewoon hoe de omroepen en bedrijven die een fragment willen zoiets aangeleverd krijgen, vraag vervolgens om een random Wie ben Ik met een random uitzenddatum (ik heb in de afgelopen 2 jaar een lijst opgesteld uit allerlei krantendata... Dus dat wordt gokken, hopen en duimen op de 1994-1995 uitzending met Frans Bauer) en vraag daarbij meteen pertinent wat normaal de kosten zijn die een omroep of bedrijf dient te betalen voor het uit het archief halen van zulke beelden waarna ik als halve zool aangeef dat bedrag (mocht het echt niet te gek zijn, licenties is een héél andere zaak dan particulier opvragen) eveneens ervoor te willen betalen.

Ben eerlijk toch wel benieuwd wat André zelf ervan vindt dat een groot deel van zijn archief zo onbereikbaar is... Hij houdt zich er niet zo mee bezig maar toch... Wat anders, wat me namelijk dan weer opvalt aan programma's als '50 jaar Van Duin - 50 Jaar TROS' is dat de digitalisatie/mastering van die beelden waar ze een originele uitzendband van hadden echt perfect is gedaan; beelden tot uit 1974/1975 (revueregistraties) die er haarscherp en netjes uitzien, inclusief de goede movement (geen stroef filmisch bewegingseffect door verkeerd deïnterlacen wat je nog wel eens op Best24/NPO Best ziet) van beelden, op de gewoonlijke en onmisbare bandstoringen na dan.

Oh, wat ik me afvraag? Wel... WIE heeft die opnames van Van Duin allemaal gedigitaliseerd? Beeld & Geluid? Kan, maar dan zouden ook alle André van Duin-shows die voor RTL4 gemaakt zijn in hun catalogus terug te vinden moeten zijn, en daar zien we er alleen een paar van terug. Vreemde situatie, een archief met uitzendingen van meerdere zenders en omroepen allemaal onderbracht bij de persoon die de hoofdrol speelt in die beelden. En daardoor ook allemaal te zien zijn in 1 compilatieprogramma, ongeacht voor welke zender het ooit geproduceerd was.

Tot zover, ik hou u op de hoogte en na de zomer ga ik sowieso weer wat nieuwe aanvragen regelen die u op de voet kunt volgen, uiteraard in dit topic. Tot dan! ;)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik zou graag de serie 'Oud Geld' nog eens willen terug zien. Zou dit ook bij Beeld en Geluid te krijgen/kopen zijn? Wat is de website om dit op te vragen en een contactpersoon? Alvast bedankt voor een reactie, Groet Bijnkers

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou graag de serie 'Oud Geld' nog eens willen terug zien. Zou dit ook bij Beeld en Geluid te krijgen/kopen zijn? Wat is de website om dit op te vragen en een contactpersoon? Alvast bedankt voor een reactie, Groet Bijnkers

 

Die is gewoon op DVD verschenen: http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeken_detail/453/132830/Oud-geld.html

 

Dit opvragen vanuit de archieven gaat heel erg duur worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een snelle update tussendoor (Hoort erbij, kijk maar naar mijn voorgaande updates):

 

Het cijfer voor Beeld & Geluid is bij deze opgehoogd naar een 9,7! Reden daarvoor is simpelweg omdat ik, maanden na aankoop, toch enkele opmerkingen had over Die 2. Ik liep er al even mee, het deïnterlacen van beelden is gewoonweg een dooddoener (naja, smaken verschillen maar ik ben van mening dat je zelf de keuze moet krijgen om iets op wat voor wijze dan ook te kunnen bekijken op de manier zoals opgenomen en uitgezonden). Ik heb echter pas gemaild na de ontdekking dat ik enkele geluidssporen had waar ik helaas niet al te blij mee was; links hoorde ik een soort van voormontage-spoor (nauwelijks achtergrondmuziek of geluidseffecten, liedjes liepen door en werden afgekapt) waar ik rechts een beter afgemixt geheel hoorde. Navraag bij tapeformaat-kenner en -kunner djkoelkast leerde me dat BCN (die grote rollen, door mij sporadisch ook wel eens 1 inch-tape genoemd (Al zijn daar meerdere soorten in)) tot 4 sporen audio kon bevatten. De grote vraag was dus of mij wel de goede sporen waren meegeleverd. Beiden twijfelden we van niet... Ik mailde even, want misschien dat de MXF-file (de archieffile) wel alle sporen bevatte en ook niet deïnterlaced was?

Welnu... JA! :D Volmondig kon ik JA roepen :D Voor ontvangst werd me wel nogmaals vermeld/verzocht deze beelden uitsluitend voor eigen gebruik te houden (geen zorgen, is ook niet mijn intentie deze uitzendingen te openbaren of te verveelvuldigen), dus ergens gók ik daarom ook dat het Instituut voor Beeld & Geluid dit topic heeft gevonden en zo ja, dan groet ik ze bij deze hartelijk en doe ik een open sollicitatie voor vrijwillig werk aldaar ;) Jullie doen fantastisch werk en ga zo door! Pardon, ik dwaal af en ga even door mijn bevindingen mede te delen ;) Bij het afspelen in VLC was meteen de movement/beweging van het beeld gelijk aan dat van iets als... Goede Tijden, Slechte Tijden op dvd. Dat gladde videobeeld. Perfect (al moet je er van houden). :D Wel viel me op dat ik géén extra audiosporen leek te hebben, maar nu ineens wel een balk bovenin beeld had met streepjes waardoor het 4:3-beeld iets werd geplet... Wacht eens, misschien eens in mijn montageprogramma openen? ...Jup, precies wat ik al dacht. Die balk was informatie en het montageprogramma toonde me 8 audiosporen waarvan 4 met geluid, en een previewbox met het beeld zonder balk _O_ _O_ _O_ De kwaliteit? Absoluut onverbeterlijk. Dit is zowat een kopie van de master. En dít is waar RTL Nederland en Endemol ook eens aan zouden moeten beginnen.

 

Daarom dat ik een paar dagen geleden ook eens naar Beeld & Geluid heb gemaild, zoals ik al had aangegeven. Naast de opnames van Endemol en RTL Nederland had een contactpersoon van me via via namelijk ook wat uitzendbanden van het EO-jeugdprogramma 'Berts Yellow Cab' opgedoken en in handen gekregen. Naast werkopnamen ook enkele uitzendingen die níet in de catalogus van Beeld & Geluid te vinden waren. Al snel kreeg ik een reactie dat men inderdaad commerciële programma's in haar catalogus hield, maar deze enkel ter voorbeeld dienden en commerciële omroepen niet binnen hun werkaandeel liggen. Helaas... Want zo vergaat er onder onze ogen(!) gewoon een gróót deel Nederlandse televisiegeschiedenis, zonder dat er iets tegen gedaan wordt. Misschien is het het geld, misschien is het de mankracht... Maar ik wéét dat het prima ingeladen kan worden. En kom op, met instanties als NLZiet (wat eigenlijk beter een onderdeel van Netflix had kunnen zijn, maar afain ik dwaal af) waar wordt gemarketeerd op het terugkijken wéét ik gewoon dat er meer dan een handjevol mensen zitten te wachten op oude amusementsshows.

 

Comedy Central Family werd op 1 oktober 2008 in het leven geroepen met een unieke overeenkomst met series van Endemol ter herhaling; uniek, want voor het eerst was er (op de oude digitale TV-zenders van Planet na, zoals Planet Prime) voor het eerst in jaren een digitale zender waarop programma's van meerdere omroepen maar zelfs ook zenders werden herhaald. Voor het eerst in jaren kwamen comedy's als SamSam terug op de buis, of grote amusementsshows als Who's talking, Boobytrap en Euh, vergeet je tandenborstel niet! Pas toen de serie SamSam zó werd onthaald op CC Family kwam er NA JAREN een dvd-uitgave van! Hoelang moeten we nog wachten tot er iets meer gedaan wordt met commerciële shows als De André van Duin Shows (AVD Produkties?), het oeuvre aan grote shows van Jos Brink, Henny Huisman, Rolf Wouters, Marc Klein Essink (Endemol?) of de talloze, talloze optredens en interviews van écht uiteenlopende gasten in programma's als Telekids (RTL???)? Kom op nou!

 

Het is 2014 en vanaf de originele uitzendbanden of archiefbanden wordt een lullige overzetting gedaan vanaf een huis-tuin- en keuken-recorder met een goedkope component- (lees: scart) aansluiting, met een prijskaartje van 50-65 euro! Dan heeft Beeld & Geluid het véél beter voor elkaar met een archief waar alles in MXF klaarligt met alle sporen bij de hand om goed te kunnen uitzoeken. En okee, dat gaat soms ook niet goed, kijk naar NPO Best en zie daar hoe oudere uitzendingen vaak overlappende audio-errors hebben; dan blijken de verkeerde sporen bij elkaar te zijn gekozen (zo is ook Oppassen!!! hierdoor in regelmatige gevallen bij afleveringen verkeerd op dvd gezet), maar het punt is; éven de moeite nemen en je hebt de goede sporen. Daarnaast; een serie als Goede tijden wordt nu ook goed op DVD gezet (naja, goed... in seizoen 5 ging de serie over op digibeta, daarvoor en met name in seizoen 4 werd weinig waarde gehecht aan de regelmatig ruisvolle betacam-tapes waardoor de lage bitrate veel compressie artefacts opleverde), met kwaliteit waar je ú tegen zegt. Hoe is dát dan overgezet, en door wíe?

Tot zover mijn geraas door de nacht, maar ik wilde het even kwijt. En wil ik me goddomme nu graag een eigen non-profit DVD-uitgeverij beginnen nu, joh.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een toelichting op de BCN-tapes, want dat is een naam die eigenlijk nooit gebruikt wordt.

Het zijn inderdaad open reel (reel to reel) videobanden met een breedte van 1". Het type waar we het hier over hebben, met 4 sporen audio is een Type C tape (er zijn ook type A en B), de modernste van de 3.

Zonder al te veel uit te wijden, dit is een Type C tape:

post-8-0-87201500-1408277187_thumb.jpg

Hier afgebeeld met de hoes.

Type A en B zien er hetzelfde uit, maar hebben een andere manier van schrijven. Type C gebruikt volledig het "helical scan" ofwel het lezen en schrijven in diagonale lijnen, waardoor er veel meer bandbreedte gebruikt kan worden. Zie het als een stokbrood: snij je rechte stukken heb je veel minder oppervlak om te besmeren dan wanneer je je stokbrood schuin snijdt.

De Type C recorders zijn groter dan een gemiddelde koelkast, maar er zijn ook portable modellen (voornamelijk om op te nemen on the road) en tafelmodellen (voor in kleine studio's/montageruimtes). Ja zo eentje staat nog wel op mijn verlanglijst:

post-8-0-52366100-1408277371_thumb.jpg

post-8-0-00748500-1408277384_thumb.jpg

Vergis je niet: deze machines verstoken tot 500W en weegt een slordige 70kg, maar het zijn wel toffe bakken :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

@DJKoelkast: BCN is toch Type B, met zulke recorders?

Hier moest je aparte modules bij kopen als je vertraagd en still-beeld wilde hebben...

 

bts%20bcn%2041%20schuin.jpg

 

Type C is vooral in engeland gebruikt bij de BBC geloof ik...

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

@DJKoelkast: BCN is toch Type B, met zulke recorders?

Hier moest je aparte modules bij kopen als je vertraagd en still-beeld wilde hebben...

 

bts%20bcn%2041%20schuin.jpg

 

Type C is vooral in engeland gebruikt bij de BBC geloof ik...

 

Type B heeft maar 3 geluidssporen en de BCN die ze bij Beeld & Geluid BCN noemen heeft er toch echt 4, en dat was Type C.

Het kan heel goed zijn dat ik me vergis, ik weet ook niet alles, het kan ook heel goed zijn dat Beeld & Geluid alles op 1" BCN noemt

Het kan ook nog dat ze gewoonweg 2 tracks met dezelfde audio vullen en zo tot een totaal van 4 komen, ik ben er nog niet voldoende in geprofessord. 

 

En welkom op Retroforum! Leuke 1e bijdrage ook :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Naar  mijn weten heeft de nederlandse televisie nooit een ander 1 inch formaat gebruikt dan BCN/Type B als opname/uitzendformaat (men had ook een contract met Fernseh/Bosch geloof ik), het was in de jaren 80 ook de enige manier om je materiaal aan te leveren aan de omroepen.

 

Overigens is dat niet helemaal goed gecatalogiseerd: het Beeld en Geluid-archief heeft bij sommige uitzendingen ook BCN Type B - 1 inch staan als drager en bij sommige andere gewoon BCN

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik haak hier even op in en wil melden dat Samson & Gert sowieso in haar eerste seizoenen werd aangeleverd en uitgezonden door de VRT vanaf 1 inch. Het blijft speculeren maar ik vermoed dat tot en met seizoen 1994/1995, dus tot de overstap naar 16:9, men gebruik heeft gemaakt van 1 inch tape. Kan ook zomaar zijn dat seizoen 5 (94/95 dus) al op betacam of digibeta werd bewaard, maar ik betwijfel het.

Link naar bericht
Delen op andere sites

BCN is gebruikt tot ongeveer 1995 als ik me niet vergis, en de opvolger was DigiBeta (bij de Nederlandse omroepen iig)

 

Dus ze hebben het hele Betacam SP-tijdperk overgeslagen? Klinkt vrij onlogisch, maar het kan ook zijn dat het los staat van het NOB, want ik heb hier diverse Betacam SP-tapes van het NOB liggen namelijk ;) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dus ze hebben het hele Betacam SP-tijdperk overgeslagen? Klinkt vrij onlogisch, maar het kan ook zijn dat het los staat van het NOB, want ik heb hier diverse Betacam SP-tapes van het NOB liggen namelijk ;)

 

Ze hebben inderdaad ook Betacam SP gebruikt, maar dat is vooral voor het Journaal (reportages). Tussen 1988 en 1992 is Betacam SP wel een enkele keer gebruikt voor televisieprogramma's maar dan stond er bijna altijd ook nog een kopie op BCN.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze hebben inderdaad ook Betacam SP gebruikt, maar dat is vooral voor het Journaal (reportages). Tussen 1988 en 1992 is Betacam SP wel een enkele keer gebruikt voor televisieprogramma's maar dan stond er bijna altijd ook nog een kopie op BCN.

Interessant! Hoe komt het dat jij er zo veel van af weet? :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Mijn gegeven cijfer aan de VRT gaat per direct omlaag, hoeveel weet ik niet, maar ik ben verbouwereerd. Zojuist maar eens gebeld (ja, het beeldarchief heeft een nummer) ter opheldering over de Samson-afleveringen en ik kreeg een absolute confrontatie met de persoon die ik niet zo heel erg beleefd vond omspringen met mailende geïnteresseerden. Ik zal de naam niet noemen (weet niet of dat wel zo netjes is als ik die naam wel noem, zal hij voor een niet eens moeite doende zoekende persoon rustig te vinden zijn) maar die persoon staat erom bekend bij mailcontact, wanneer iets niet mogelijk is dat niet te zeggen, maar gewoon per direct niet meer te beantwoorden. Juist, die kreeg ik aan de lijn en daar was ik niet op berekend :P Ik legde de situatie uit en kreeg al een drogreden als 'nja programmamakers doen niet zoveel met Samson (Vind je het gek, als de afleveringen DIE bruikbaar zijn, zoals Eddy Wally of Felice te gast, niet goed gerangschikt zijn) waardoor we de moeite niet nemen (LETTERLIJKE WOORDEN) het na te kijken'. Toen versprak ik me en viel het woord verzamelaar. Ze stikte bijna. :') Het werd steeds duidelijker en hoewel er dingen langskwamen als 'ja er is een nieuw beleid doorgevoerd' en weet ik het, het kwam meer over als 'We kunnen niet helpen, maar willen doen we ook al helemaal niet'. Het VRT-archief is een verloren zaak en voor Samson hoef ik er niet meer te komen. Bleh.

 

EDIT: Heb het gesprekje opgenomen (had een paar compagnons die hier baat aan hebben), maybe even alteren en naam eruit monteren en hier plaatsen, kun je zelf een oordeel vellen :P

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...