Ga naar inhoud

Mooiste woord bij verkiezing Dikke Van Dale


Aanbevolen berichten

Mooiste woord bij verkiezing Dikke Van Dale

 

Het woord 'bolleboos' is bij een verkiezing van de Dikke Van Dale gekozen tot het mooiste woord van de afgelopen anderhalve eeuw. 
 

De Dikke Van Dale bestaat 150 jaar en organiseerde daarom de verkiezing van het 'jubileumwoord'.

Mensen konden de afgelopen maand hun stem uitbrengen op 150 woorden die voor het eerst werden gebruikt tussen 1864 en 2014. In totaal is er ruim 12.500 keer gestemd.

 

'Heer des huizes'

'Bolleboos', ontstaan in 1866, is geleend uit het Hebreeuws. In die taal betekent het oorspronkelijk 'Heer des huizes'. In de Nederlandse taal wordt het als 'uitblinker' gebruikt.

 

''De kiezers zijn gegaan voor de schoonheid van de taal'', zegt Ton den Boon, een van de twee hoofdredacteuren van het woordenboek.

 

Het woord 'regelneef' (uit 1977) eindigde op de tweede plek. 'Bekokstoven' (1900) belandde op plek drie.

 

Bron: Nu.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat selfie in de top stond vond ik dan wel weer minder

 

Dat vond ik ronduit bespottelijk :P

Echt het lijkt wel of er helemaal niets meer kan zonder dit soort onzin woorden, bezigheden en alles wat ermee te maken heeft en ik maak mij ook serieus zorgen dat het onderhand (naar alle waarschijnlijkheid al binnen een aantal jaren) dat er dan ook echt niets anders meer is.

 

Ik las toevallig gisteren in de krant dat het zelfs al zo erg is dat bij een storing van het netwerk de mensen niet eens meer blijken te weten hoe een DVD-recorder ook al weer werkt en dat ze zich weer "verplicht voelden" om een gesprek met de partner aan te moeten gaan... Waar moet dat heen?! :P

 

Overigens meende ik ook al gehoord te hebben dat naar alle waarschijnlijkheid dit jaar de laatste papieren versie van het woordenboek zal verschijnen.

 

Waar zijn de echte Nederlandse woorden gebleven?

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

We leven nu gewoon in een tijd waarin dingen zich snel opvolgen, waaronder ook taalontwikkeling. Woorden als 'swaffelen', 'bokitoproof', 'project-x feest' en ook 'selfie' zijn heel erg hypegevoelig, en daardoor kun je je inderdaad afvragen of zo'n woord definitief in een woordenboek moet verschijnen. Aan de andere kant bepaal je met elkaar als volk wat de taal precies is (en niet 1 of ander instituut), dus als iedereen een bepaald woord omarmt moet je dat na verloop van tijd (dus niet te snel) serieus nemen en wellicht opnemen in een woordenboek.

Link naar bericht
Delen op andere sites

We leven nu gewoon in een tijd waarin dingen zich snel opvolgen, waaronder ook taalontwikkeling. Woorden als 'swaffelen', 'bokitoproof', 'project-x feest' en ook 'selfie' zijn heel erg hypegevoelig, en daardoor kun je je inderdaad afvragen of zo'n woord definitief in een woordenboek moet verschijnen. Aan de andere kant bepaal je met elkaar als volk wat de taal precies is (en niet 1 of ander instituut), dus als iedereen een bepaald woord omarmt moet je dat na verloop van tijd (dus niet te snel) serieus nemen en wellicht opnemen in een woordenboek.

 

Als dit werkelijk het geval is of gaat worden dan staat er straks alleen maar SMS-taal (w88 e.d.) in :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als dit werkelijk het geval is of gaat worden dan staat er straks alleen maar SMS-taal (w88 e.d.) in :P

Nou ja, dat zal hopelijk niet. :P Maar ik ken genoeg Neerlandici en taalkundigen die vinden dat de Nederlandse taal constant aan verandering onderhevig is en dat je niet standvastig aan allerlei oude (bedachte) regels moet handhaven. Zo zit de Nederlandse taal tjokvol onlogische uitzonderingen waar wel eens wat aan gedaan zou mogen worden (denk aan de bizarre regels rondom de tussen-n - schattebout i.p.v. schattenbout). Of woorden die fonetisch heel anders klinken dan hoe je ze schriftelijk noteert (enthousiast). Gelukkig zijn de naamvallen wel verdwenen en de aanvoegende wijs (dat hij lope) gelukkig ook.

 

Ik denk niet dat sms-taal de toekomst is, maar ik denk wel dat de taal steeds simpeler gaat worden in de toekomst.

 

Of dat een goede ontwikkeling is laat ik in het midden. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...