Ga naar inhoud

Oud TV'tje repareren, waar begin ik?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, pas geleden kon ik een schattig TV'tje bij de kringloop echt niet laten staan. Hij doet het... half. Als ik m aanzet zie je ruis in beeld, maar die ruis is niet beeldvullend. Achterop zitten verticale en horizontale bijstelmogelijkheden, alleen hebben die weinig tot geen effect. Ik vermoed dat ie nog wel te repareren moet zijn (en anders vind ik m ook mooi als object in de kast) maar heb nog nooit een TV gerepareerd. Als iemand iets weet over wat er mogelijk aan de hand kan zijn/waar ik op moet letten/vooral wel of niet moet doen/wat een handige site of beginpunt is, zou ik dat erg waarderen!

 

Bovendien dacht ik dat retroforum misschien wat foto's van een oude TV wel leuk zou vinden :P Het is een 'ITC 500 T' zonder merk, na een beetje zoeken denk ik dat het mogelijk een roemeens fabrikaat is, 'sportmodel Pentru T-500' maar dat zou net zo goed niet kunnen zijn.

 

 

 

post-832-0-80306900-1413567726_thumb.png

 

post-832-0-82094600-1413567720_thumb.png

 

post-832-0-72262700-1413567715_thumb.png

 

post-832-0-83671900-1413567717_thumb.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo te zien is je vertikaal en horizontaal behoorlijk uit zijn doen. Dat kan komen omdat bijvoorbeeld de "joke" losgeschoten is, en op de verkeerde plek zit. De joke zorgt ervoor met behulp van magneten, dan het beeld uitgerekt wordt. Zijn deze magneten er niet, dan zie je alleen 1 stip, die heel snel je beeldbuis naar de eeuwige electronenvelden helpt. 

 

Het volgende kun je proberen, maar let op, Let OP, LET OP !!!! Ik kan er niet duidelijk genoeg mee zijn. Op een kleuren TV beeldbuis staat op zijn minst 20000 volt, op een zwart-wit unit zo rond de 10000 volt. Het beste is om eerst de beeldbuis te ontladen alvorens je aan het werk gaat. Zelfs als de TV een aantal uren uitstaat, kan er nog een behoorlijke bak aan vermogen in de beeldbuis zitten. Ontladen doe je met een ontlaadtool, maar deze kun je ook zelf maken, hier moet je wel zeker van zijn dat deze goed contact maakt. Zie hier: http://www.instructables.com/id/How-to-take-apart-TV/step3/The-dangerous-part/ . Let wel, het knippen van kabels op het eind is niet nodig ..... dat is als je van je tv af wilt...

 

Goed, nu we het gevaarlijke gedeelte gehad hebben....

 

De deflection joke, vrij vertaald, de afbuigingsjoke ziet er als volgt uit....in jou tv zal dit ongetwijfeld minder spectaculair zijn...

 

post-446-0-78757500-1413571603_thumb.jpg

 

Controleer of deze joke goed aangedrukt zit, en helemaal niet los zit. Meestal zit deze vast met een beugeltje om de nek van de beeldbuis. 

Mocht dit niet helpen, controleer of je slechte contacten hebt naar deze joke, naar verloop van de jaren wordt verbindingen en solderingen slecht, en kunnen soms wel eens een opknapbeurtje gebruiken. 

 

Even een idee hoe zo een joke werkt. Deze joke verandert heel vaak per seconde van voltage, om zo de beeldpunt uit te rekken tot een volledig scherm. Als de magneet wegvalt (magneet wordt gemaakt met een spoel), of minder wordt verandert het beeld.

 

post-446-0-83022900-1413572195_thumb.gif

 

Nog maals! Wees voorzichtig. Een beeldbuis bevat geen lucht, een compleet vacuum, beschadig niets, een implosie is het gevaar!

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn man denkt dat het de hoogspanning is, of de lijntrafo.

 

@ross

 

Je schreef:

>De deflection joke, vrij vertaald, de afbuigingsjoke ziet er als volgt uit

 

Hoe kom je aan die 'joke' naam? Mijn expert kent hem alleen onder de naam afbuigspoel (in het engels: deflection coil).

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb m van 't weekend opengeschroefd en ontladen, zal binnenkort wat (tijd vrijmaken om) foto's (te) plaatsen. Joke/afbuigspoel en soldeer lijkt allemaal ok... wel is er een printplaatje oid dat er verdacht aangebrand uitziet. Meer volgt! Want, om maar een bekende quote erdoorheen te gooien, 'Kennis genoeg hier!'

aangepast door Weevil
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een tvtje repareren zonder schema is, nogal, lastig. Lijkt een exotisch exemplaar. Kan de hoogspanning zijn, kan ook aansturing zijn of alleen maar potmeters die stuk zijn.
 
Een verdacht uitziend printplaatje kan ook gewoon een printplaatje zijn wat erg warm werd en in de jaren stof heeft aangetrokken wat aangekoekt is. Losse solderingen zijn met het blote oog lastig te zien, heb je een multimeter met doorpiepstand? Volg hier eens de banen rond de hoogspanning mee (terwijl tv uitstaat natuurlijk en elke keer voordat je gaat meten en testen buis ONTLADEN!) en tip aan met de soldeerbout waar nodig. Vervang hierna de boostercondensator die er denk ik wel inzit, als die doorslaat neemt ie je hoogspanningstrafo mee.

 

Pas verder op tijdens 'live' testen en meten, het chassis (die hele bouw binnenin, dus alle onderdelen, zie bijvoorbeeld Philips chassis K9, om maar een te noemen) hangt zo goed als altijd met een kant van de stekker recht in het stopcontact, dus spanningvoerend. Mocht je toch live moeten meten raad ik aan een scheidingtrafo te gebruiken van minimaal 150 watt. Niet zomaar draaien aan metertjes binnenin, dan belandt ie geheid in de kast.
 
Mocht je het leuk gaan vinden, heb op zolder een stuk of 5 schattige tvtjes die in de weg staan. :)

aangepast door v1ncer
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...