Ga naar inhoud

Wat versta je onder Fantasy?


Aanbevolen berichten

In het topic Game of Thrones stelt MarsM:

 

Bij mij zit de 'de onverschilligheid' qua beoordelen van Fantasy vaak in de aanwezigheid van bijv. trol-figuren met puntoren die ook nog kunnen praten, e.d. Lord of the Rings/Hobbit, star Trek enzo ... no, thanks ;-)

 

wat bij mij de vraag Wat versta je onder Fantasy? ontlokte. Fantasy = fantasie. Doet me aan Dungeons en Dragons denken en Advanced Dungeons en Dragons. RPG. Niet dat k daar iets mee heb, nee hoor, geef mij maar tekstadventures. Toch gaat Fantasy daar ook een grotere rol in spelen, de tegenwoordige tekstadventures. Met pratende trol-figuren en puntoren... ;)

 

Wat denken jullie? In het algemeen dan, niet persé met tekstadventures.

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Interessant topic! 

 

Bij fantasy denk ik aan: Kleurrijk, sfeervol, magisch.

 

Aangezien een plaatje meer zegt dan mijn woorden:

10475416_726692257409041_829608758771273

 

Bron: De MMO Rose Online.

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jazeker. Interessant topic wel :D

 

Fantasy is. vaker dan andere genres, gebaseerd op oude mythen en sagen  (Vaak die van oude religies). Ook is het magische element vaak aanwezig.

 

Magie is gebaseerd op TheurgieTheurgie is magie met religie aan de basis. Bijvoorbeeld de God tevoorschijn 'toveren', of door magische rituelen een actie van de God proberen te forceren.

 

Eigenlijk valt de Heilige Commune van de Kerk dus ook onder Theurgie. 

 

Ik ga hier nu niet dieper op in, maar in de 19e eeuw was er een 'magische orde' genaamd de Hermetische Orde van de Gouden Dageraad. 

Lees wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn

 

Magie is dus verbonden aan religie, want zonder het religieuze element ontbreekt de achterliggende motivatie. 

 

Ik moet wel zeggen dat ik Theurgie ontzettende onzin vind, maar iedereen zijn ding :P

 

Conclusie voor nu:

Fantasy is dus vooral gebaseerd op oude religies en zijn rituelen. Ik vind die oude religies sowieso erg interessant, dus ik lees er veel over :)

 

Ik zal later wel met wat concrete voorbeelden komen over fantasyfilms en/of games en gelijkenissen met eerdere mythen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooi topic! :)

 

Als aanvulling op de mooie definitie van Deemster: ik denk zelf dat fantasy te maken heeft met fictie, gecombineerd met een aantal 'bovennatuurlijke' elementen erin verwerkt. Ook definieert fantasy zichzelf makkelijk omdat films e.d. vaak in een bepaalde sfeer zijn gemaakt (manier van filmen, muziek, etc.) waardoor je het direct als fantasy herkent: LOTR, Pirates of the Caribbean, Harry Potter, Twilight, enz.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...