Ga naar inhoud

Macrosystem Casablanca video editor (1997)


Aanbevolen berichten

Macrosystem Casablanca Nonlinear Digital Video Editor (Casablanca Classic)

 

Ik ben maanden lang bezig geweest met een videoreview, of eigenlijk meer een hands-on video van de Casablanca Classic.

Korte uitleg van hoe dit in zijn werk is gegaan:

 

Ik heb met een Digital8 camera gefilmd hoe de Casablanca er van binnen en buiten uitziet, daar direct uitleg bij gegeven.

Die beelden heb ik gedigitaliseerd (via de S-Video ingang) in de Casablanca.

Toen heb ik de Casablanca + een microfoon aangesloten op een VHS-recorder en heb ik het eerste deel van de video gemaakt en gelijk uitleg gegeven.

Al deze beelden van VHS heb ik uitgetikt (want er zaten natuurlijk ook fouten in), daarna gecaptured, bijgesneden, gemonteerd.

Ik heb librarymuziek van platen gedigitaliseerd op mijn pc, op mijn ipod gezet en zo in de casablanca opgenomen. Die heb ik er ook onder gemonteerd en ik heb alle titels en effecten op de Casablanca gemaakt.

 

Vlak voor de video eindelijk klaar was heb ik met een miniDV camera (ik had geen lege digital8 bandjes meer ;) ) nog even laten zien hoe het project er uit zag vlak voor ik het ging digitaliseren om het op YouTube te zetten.

Dat heb ik ook via S-Video gedigitaliseerd, er in gemonteerd en tot slot heb ik de Casablanca op een Mac aangesloten en zo alles gedigitaliseerd. Na het digitaliseren heb ik er niets meer mee gedaan behalve op YouTube uploaden. Dus op de Mac is geen enkele bewerking meer gedaan.

De beelden zijn vanaf de Casablanca dus weer analoog naar de Mac gegaan, want de Casablanca die ik heb heeft geen DV-board.

 

Hoop tekst, maar het was ook een hoop werk! :P

 

Factlist:

 

Introductie: 1997

 

Aansluitingen (achter): DV*, Scart uit (composite + audio), audio uit, s-video uit, audio in, s-video in, SCSI (50p), seriëel (x2), 5p DIN (keyboard).

Aansluitingen (voor): DV*, S-video + audio in

*DV zit op alle Casablanca classics, alleen van binnen moet een DV-board zijn aangesloten. Dit was optioneel, dus meestal is de DV-functie niet aanwezig.

 

Processor: Motorola 68040 (25MHz MC68040RC25V of 33MHz MC68040RC33V)

Uitbreidbaar met Turbokit: Motorola 68060 (50MHz MC68LC060RC50)

Geheugen: 8mb-64mb via 72-pins SIMMS (2 sloten)

Moederbord: aangepast Amiga 3000 moederbord (zonder de custom chips die de Amiga heeft, geen OCS/ECS/AGA)

Geluidskaart: Analog Devices AD1845JST (Amiga Toccata compatible)

Custom videokaart: Casablanca Motion

Gebaseerd op: Amiga Kickstart 3.1 en AmigaOS

 

Bevat diverse chips van Zoran, Philips en QuickLogic

Real-time video-opname.

SCSI harddisk: geleverd met 4 of 9GB (goed voor 38.4 minuten video + 84.4 minuten audio)

 

En dan is hier de video:

 


 

Ik besef me dat de video verre van perfect is, maar misschien is dat ook wel de charme. Alles is op dat apparaat gedaan en die heeft soms kuren hoor. Als je een effect wil toevoegen tussen 2 video's dan verdwijnt je achtergrondmuziek. Als je een video wil verlengen of verkorten ben je ook zowat alles daarna kwijt. Enfin, het is behelpen, welkom in 1997.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is een 'je moet het even doorhebben' systeem, maar heel simpel qua opzet. Ook heel duidelijk in wat het kan. Het is leuk om mee te werken, maar het kost allemaal veel, heel veel tijd. Maargoed, in 1997 realtime door video's scrollen in full screen? Dat kon je vergeten op je pc'tje in die tijd zonder er voor 20.000 gulden aan apparatuur aan te hangen ;)

 

Ik sta nu al weer te popelen om een video van de opvolger te maken, die zal hopelijk na de zomer klaar zijn, want ook hier gaan we weer rustig aan doen. Dan ga ik wel zo veel mogelijk digitaal doen, als ik alles via firewire werkend krijg. Als. :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 11 months later...
  • 4 weeks later...

Daar heb ik nog mee gewerkt op een blauwe maandag!

 

Vlak voor het einde was er een crash en is het hele project verloren gegaan dat ik toen (mee) aan het maken was. :(

 

Afgezien daarvan was het voor die tijd redelijk indrukwekkend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar heb ik nog mee gewerkt op een blauwe maandag!

 

Vlak voor het einde was er een crash en is het hele project verloren gegaan dat ik toen (mee) aan het maken was. :(

 

Afgezien daarvan was het voor die tijd redelijk indrukwekkend.

 

Vastlopers en dingen kwijtraken is mij niet overkomen, kan ook aan de versie liggen, er zijn verschillende revisies uitgegeven.

Ik wil binnenkort eens beginnen aan de Avio, de eerste Intel-based versie van de Casablanca. Volgens mij is dat een Pentium 133 MMX, kan ook een 166 zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er was wel wat gemod aan die waar ik mee werkte om te zorgen dat ze DV-bandjes van óf naar de camera konden spelen, een van de twee was toen eigenlijk officieel niet mogelijk, meen ik. Toen =1998.

 

Was gewoon mogelijk met deze machine, alleen je moest je camera er voor modificeren, niet de Casablanca.

Ik verwacht binnenkort een nieuwe telg in de reeks Casablanca's, een Avio in een iets nieuwere uitvoering.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...