Ga naar inhoud

Betamaxrecorder niet in orde?


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb sinds april 2014 een Betamaxrecorder in mijn bezit. Deze doet het goed, maar het geluid geeft op de achtergrond een piep, en de kwaliteit is ook niet 100%, maar dat laatste kan ook aan de bandkwaliteit liggen. Ik heb de recorder even opengemaakt, en nu blijkt wel dat er wat stof in de machine zit (zie foto's). Misschien heeft de recorder daarom wel van die kuren. Ik durft zelf alleen de electronicaplaat er niet af te halen, vanwege te weinig ervaring met het repareren van recorders. Weet iemand wat ik kan doen nu?

 

Alvast bedankt.

Groeten,

OudeTVFreak.

 

2j0gh6w.jpg

2u56tr4.jpg

1zcldl3.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb er nog nooit een in een Betamax gevonden.

Ik zie ook niet welk merk/type dit is, voor mij een onbekende.

 

Eerst de audio/CTL-kop schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol (let op: nooit de videokop schoonmaken met een wattenstaafje!) en een goed afgeschermde audiokabel gebruiken, kijken of het dan beter is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aah Bas, tof dat je op mijn advies toch even om hulp gevraagd hebt. Omdat ik weet dat je (met alle respect) zeer weinig ervaring hebt op het gebied van zelf reparaties uitvoeren en/of schoonmaken is het geen schande als je om meer informatie vraagt over wat de videokoppen en de audiokoppen zijn, in plaats van dat je je hele apparaat (nog verder) verpest ;)

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Bedankt voor alle tips! De audio - en videokop weet ik wel te vinden, ik heb namelijk al wel wat ervaring met het schoonmaken van koppen bij een VHS recorder, dus ik zal de audiokop even reinigen met een wattenstaafje en alcohol. Ik kan gelukkig makkelijk bij de audiokop zonder de electronicaplaat weg te moeten halen, dus dat komt wel goed. Ook zal ik voorzichtig nog wat stof wegnemen op de bovenkant met een stofdoekje.

Ik zal straks nog even een foto van de voor- en achterkant maken voor het merk en type. Het is in ieder geval een Sanyo.

Trouwens Samba-boy, bedankt voor de tip om mijn vraag hier even te stellen :)

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites

Stofdoekje zou ik niet doen, dat gat statische elektriciteit opwekken en dat is iets wat je niet wil.

Ik gebruik zelf altijd een kwast met natuurharen. In mijn geval is het volgens mij oorspronkelijk bedoeld als make-upkwast, maar die werken echt perfect.

Daarmee maak je het stof los, de stofzuiger hang je er boven zodat die het losse stof opvangt.

De stofzuiger niet op de print zelf zetten, dat kan ook flink misgaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ah, daar zal ik de volgende keer aan denken, gelukkig is er nu niks gebeurd.

 

Ik heb de Betamax recorder schoongemaakt, en ik moet zeggen, het resultaat is verbluffend. Het geluid is een stuk duidelijker geworden, en het beeld is nog beter: Waar er eerst allerlei storingsstrepen te zien waren zijn deze nu bijna verdwenen en het beeld is veel minder 'licht'. Ik wil Samba-boy dan ook hartelijk danken voor de tip mijn vraag hier even te stellen, en de rest danken voor alle tips!  :) Hieronder een Voor-Na video met het resultaat. Het geluid is alleen van na het schoonmaken.

 

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites

Betamaxrecorders spoelen de banden terwijl de band ingeregen is. Alles wordt dus vuil als je spoelt.

Van alle recorders zul je (naast de antieke VCR dan) de Betamax het vaakst moeten schoonmaken. Schoonmaken van de videokop doe je met een stukje koffiefilter en alcohol (mag gedenatureerde alcohol zijn, dat ligt voor onder een euro bij de drogist).
 

Nog iets om rekening mee te houden: van terugspoelen slijt de koptrommel in, die staat bij een betamax namelijk stil en heeft geen kleine inkepingen zoals VHS dat bijvoorbeeld wel heeft. Op een gegeven moment is dat hele ding gepolijst en zo glad dat een band moeite heeft te spelen en te spoelen.

Daarom een tip: gebruik een aparte recorder voor spoelen, niet je beste recorder.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Oké, daar zal ik rekening mee houden. Schoonmaken kan natuurlijk altijd, dus dat zal ik regelmatig doen. ik heb op dit moment maar 1 Betamax recorder in mijn bezit, maar als ik nog eens een goedkope recorder op Marktplaats te koop zie zal ik die wel aanschaffen, voor alleen het spoelwerk. Nogmaals dank, ook weer voor deze tips! :)

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
gepost (aangepast)

Even een kickje omhoog. Hoe raar kan iets lopen:

 

Toen ik de Betamax had schoongemaakt bleef ik nog steeds het gevoel houden dat de kwaliteit nog beter kon. Ik de videokop nog een aantal keer schoongemaakt, maar de storingstrepen bleven, en werden voor mijn gevoel ook weer erger. Ik gaf het op en gaf de schuld maar aan de bandkwaliteit. Sinds vorige week heb ik weer een nieuwe partij banden, dus het kon daaraan liggen.

 

Bij deze nieuwe partij zaten ook Scotch tapes, waar ik regelmatig verhalen over hoor, en die zijn niet positief. Ook deze tapes bewezen het weer: De recorder had hoorbaar moeite met de tapes. Ergens afgelopen week stopte ik weer een Scotch tape in het apparaat. Toen ik 'm uit wou werpen, bleef de tape haken in het apparaat. Toen ik het apparaat opende, zag ik dat de tape was gebroken en ver achter de videokop was blijven haken. Eerst het apparaat helemaal opengemaakt, tape ertussenuit gehaald. Toen dat gelukt was, bleef er nog wat tape achter in een vreemd metalen kokertje, aan de linkerzijde van de videokop (de benaming weet ik zo niet, ik heb ontzettend weinig ervaring met videorecorders ;) ). Daar moest die tape ook tussenuit, want afspelen wou niet meer, de tape in het metalen kokertje blokkeerde het afspelen. Na een tijdje pulken had ik tape beet. Voorzichtig verder uit het kokertje halen en wat bleek? Er zaten meters tape in het kokertje. Waarschijnlijk heeft er ook al tape in het apparaat vastgezeten bij de vorige eigenaar van de recorder. Al die tijd heeft de tape in het kokertje het goede afspelen belemmert. Toen ik de boel weer in elkaar had en weer afspeelde, geloofde ik mijn ogen niet: Alle storingsstrepen waren verdwenen. Er komt weer een prachtbeeld uit het apparaat!

 

Tot zover, hoe een vastgelopen tape voor een Eureka-momentje kan zorgen, en ervaring met videorecorder kan vergroten  :P

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk, dat zijn leuke verhalen!

en zo zie je ook dat je het meeste leert door het gewoon maar te gaan doen. Nergens kracht op zetten en eerst goed kijken, dan proberen.

Als de band geen goed contact maakt met de koppen (wat hier denk ik het geval is geweest) dan krijg je inderdaad nooit goed beeld.

Leuk verhaal :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...