Ga naar inhoud

[NL] Ik Mik Loreland - schooltelevisie


Aanbevolen berichten

Ik Mik Loreland

post-598-0-76978100-1434727284_thumb.jpg

 

Bij het doorbladeren van de tvgids van de volgende week trof ik een artikeltje over Ik Mik Loreland, een vroegere schooltv serie over letters en nog meer. Wie aan Mik denkt, denkt waarschijnlijk aan Karbonkel, waar vele kinderen destijds bang voor waren. Nu vraagt Clemens Lambermont zich af: Waarom, waarom waren de kinderen destijds zo bang voor Karbonkel ?  Hij heeft daar een documentaire over gemaakt: Makers van morgen: Het monster van groep 3, die zondag 21 juni op NPO DOC van 18.05 - 18.20 uur wordt uitgezonden.

http://www.npodoc.nl/live/makers-van-morgen.html

Ben je momenteel tussen de 20 en 25 jaar? Dan is de kans groot dat ook jij op de basisschool naar Ik Mik Loreland moest kijken. En ook doodsbang was voor Karbonkel. De slechterik uit deze serie was bij veel kinderen de reden voor slapeloze nachten. Inmiddels is Ik Mik Loreland uitgegroeid tot een cultfenomeen. In Het monster van groep 3 (Clemens Lambermont, 2015) gaat de regisseur op zoek naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor zijn nachtmerries. En die van honderden, of misschien wel duizenden anderen.

Uitzending: deel 1 op zondag 21 juni op themakanaal NPO Doc, deel 1, 2 en 3 op www.npodoc.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk onderwerp.

 

Toevallig heb ik dit een paar geleden een aantal afleveringen gezien, maar nooit toen ik op school zat.

 

Ik zocht eigenlijk naar de serie 'Kramerije', dat vergelijkbaar is met dit. 

 

Ik ga die uitzending zeker kijken. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelf was ik niet bang voor Karbonkel, maar ik was al wat ouder toen ik de serie bekeek, vandaar. Ik vond het dan ook een goede en leuke manier om kinderen letters, woorden en zinnen te leren.

 

Hierbij het eerste deel van Ik Mik Loreland:

 

https://www.youtube.com/watch?v=tzuum1BbEac

 

's Kijken of ik wat meer informatie kan vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook nooit geweten, Karin van Holst Pellekaan ken ik vooral van Loenatik als Bep Brul (heerlijk personage vind ik).

Maar ze speelde ook Freule Adelé in de Freules (1990). 

 

Foto:

 

post-1055-0-27229000-1434912586_thumb.jpg

 

Ik heb trouwens maar een stukje van de eerste aflevering gezien, mijn internetverbinding is kennelijk zo slecht,

dat het filmpje na 30 seconden stopt... 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een prachtige documentaire gezien bestaande uit 3 delen. Ze zijn alledrie te zien op www.npodoc.nl/karbonkel

 

De wiki is ook aangepast: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ik_Mik_Loreland

 

Het blijkt dat de pop Karbonkel bij Beeld en Geluid staat en dat Mik (ja, ik noem haar Mik) nog spullen heeft bewaard uit die tijd, zoals DE pet en post van kinderen die haar wel wilden helpen zoeken naar letters en woorden. Ook wordt de serie nog op sommige basisscholen vertoond, waar bepaalde kinderen op YouTube alvast gaan kijken naar de volgende aflevering; een beetje vanwege hun angst en een beetje om uit nieuwsgierigheid te weten hoe het verder gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gelukkig dat het wikipedia artikel is aangepast, eerst stond er zo'n vaag verhaal dat de bedenker van Karbonkel was geïnspireerd door Twin Peaks.

Maar de bedenker vertelde in dat interview dat zij het niet kende...  :P

 

Zie hier het oude artikel: https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Ik_Mik_Loreland&oldid=38807069

aangepast door Floris97
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...