Ga naar inhoud

Lees je nog wel eens iets...?


Aanbevolen berichten

...over gamebooks en spellen bv.

Al enige jaren heb ik een tekstadventurespel met knappe tekeningen op mijn harde schijf staan, waarvan ik pas sinds gisteren of eergisteren - ach ja, de tijd gaat snel - weet dat zoiets een gamebook heet, terwijl ik altijd dacht dat het een CYOA, een Create Your Own Adventure spel was, waarbij je een antwoord kiest uit diverse antwoorden. Zoals:

Wat ga je doen?
a - duik in het water
b - steek de brug over
c - ik wacht even af

Zoiets dus...

De Wiki meldt:

A gamebook is a work of fiction that allows the reader to participate in the story by making effective choices. The narrative branches along various paths through the use of numbered paragraphs or pages.

Maar ook:

Gamebooks are sometimes informally called choose your own adventure books or CYOA which is also the name of the Choose Your Own Adventure series published by Bantam Books.

 

post-598-0-53784900-1443103547_thumb.gif

 

Vandaar dit plaatje over het spel...

Het eigenlijke Cagney adventurespel bestaat uit een aantal HTML pagina's, ooit eens van Internet opgeslagen. Helaas ontbreken er wat kleine plaatjes op het eind die niet zo heel erg belangrijk zijn, ze spelen geen enkele rol in het spel zelf.

post-598-0-68861100-1443103656_thumb.jpg

 

Deze 'gamebook_benaming_ontdekking' heb ik gedaan toen ik via http://annarchive.com/hotu_gamebooks.html nintendo zips heb gedownload, geopend en gespeeld...

Ha, leuk!

Het zijn PDF's die je kunt spelen door op het gekozen bladzijnummer te klikken. Ze moeten dan wel geprepareerd zijn.
 

post-598-0-09232800-1443103738_thumb.jpg

 

Verschillende gamebooks zelf, de paperbacks, waarvan ik het onderwerp kies je eigen avontuur koos, zijn in het nederlands vertaald, waaronder

post-598-0-23362500-1443103833_thumb.jpg post-598-0-82954200-1443103874_thumb.jpg post-598-0-52621100-1443103933_thumb.jpg post-598-0-92189400-1443103978_thumb.jpg

 

Heeft iemand die in het nederlands soms, als PDF?

Wie in een creatieve bui eens een gamebookspel zou willen proberen te schrijven, kan daarvoor terecht bij Quest, alwaar ook een tutorial staat:

http://docs.textadventures.co.uk/quest/tutorial/creating_a_gamebook.html

Quest, met Nederlandse taalmodule.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad, een verschil van papier- en op PC te spelen. Veel boekjes zijn naar
PDF gescand en daar te lezen. Het Marioboekje bevat niet alleen tekst, maar ook
puzzels.

 

post-598-0-31969100-1443439010_thumb.gif

 

Gamebooks blijken uiteindelijk een zeer apart genre. Gisteren tikte ik op zijn
nederlands avontuurboeken in en kwam bij RPG games (Role Playing Games) uit. Ook
die zijn al heel lang op PC te spelen, maar ook life in een groep met daarbij
een spelleider, degene die het verhaal vertelt.

 

Op PC vind ik de RPG spellen niet leuk, omdat je afhankelijk bent van een random
gebeurtenis. Maar ja, in life van een dobbelsteen.

De verhalen echter vind ik wel leuk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik had in september, tijdens mijn jaarlijkse bezoek aan NL, bijna mijn jeugd PC-spellenboeken gekocht. Omdat ik al flink wat Roland modules had gekocht heb ik dit uitgesteld tot volgende keer.

 

Het Grote King's Quest boek

Het Grote Space Quest boek

Het Complete Boek SimCity

Complete SimEarth Boek

 

Ik had ook een boek over harde schijven begin jaren 90 maar ik ben de titel vergeten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Geen avonturiers meer hier?

 

Nu ik mezelf iets heb geleerd over gamebooks kom ik ze overal tegen. Zo ook hier:

http://ifarchive.giga.or.at/indexes/if-archiveXgamesXcompetition2013Xpdf.html

 

Deze eindigde op de 11de plaats in de IF competitie van 2013.

 

De auteur omschrijft het spel als CYOA, maar het is wel de bedoeling dat je deze PDF afdrukt op papier (boekje maken dus) en het spel dan gaat spelen met pen of potlood 'in de aanslag'.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...