Ga naar inhoud

Spijt van de dingen die je weggooide maar mensen wilden hebben


Aanbevolen berichten

Ik heb best wel veel dingen gehad waarvan ik spijt had dat ik ze zomaar heb weggegooid. Een klein lijstje.

 

* Een echte Yamaha DB50XG Sound Daughter Card voor op een Creative Soundblaster bijvoorbeeld. Kostte toendertijd 250 euro, en in 2009 gooide ik het zo bij het vuilnis terwijl ik alles netjes in verpakking had. Zo zonde, heb er spijt van.

DB50XG-Card-2.jpg

Voorbeeld van een muziekstuk wat ik ermee heb gemaakt:

 

006-2000-11-01-Destination-Trancentral-Musicians-Dreams.mp3

 

Gelukkig is wel veel van mijn muziek bewaard gebleven aangezien ik op een dag besloot alles in .midi formaat te gaan doen, tegenwoordig gebruik ik VirtualBox met daarin een Virtuele Yamaha XG Synthesizer, maar de kwaliteit van echte hardware had bijvoorbeeld geen artefacten of ongewenste bijgeluiden, en ook een vollere bas, toch komt het redelijk in de buurt.

 

* Een echte goedwerkende Amiga 500 met ongeveer 100 diskettes met mijn muziek en spelletjes, ik zette hem bij het grofvuil neer.

 

* 3 MSX computers allemaal in goede staat, MSX1, 2x MSX2 VG8230 en VG8235

 

Natuurlijk veel meer zaken.

 

Helaas ben ik ook al mijn diploma's kwijt geraakt na een verhuizing, en toen bleek dat iemand ze had gevonden, maar ze waren helemaal nat geworden, en dus waardeloos, want het staat nu niet echt netjes om met een natgeregend diploma op je CV aan te komen bij een werkgever. Daarom heb ik de diploma's weggegooid. Bij wat vroeger de Informatie Beheer Groep was, staat gelukkig alles nog netjes, maar de originelen kan ik nooit meer terug krijgen.

 

Verder spijt het me dat ik belangrijke foto's van mijn voorouders niet heb ingescanned met een scanner en ook vrijwel alle foto's van mijn jeugd of mijn opa en oma, of vader zijn allemaal verdwenen en ook daar is wat van terug gevonden.

 

* Diefstal van een Stam Distributie Kaart uit de jaren 40 van een overleden familielid

 

Dat had een museum stuk moeten worden, maar een dief was het museum voor en heeft het waarschijnlijk gewoon gedumpt omdat er geen geld in de rugtas zat.

 

En zo zijn er fysieke dingen waar een emotionele herinnering aan zit, maar ik maak onderscheid tussen materiaal en leven, toch is dat best moeilijk.

 

Heb jij ook spijt van bepaalde dingen die je hebt weggegooid, of is er iets van je gestolen, of ben je wat kwijtgeraakt door het noodlot?

Natuurlijk staat dit in de Markplaats afdeling van Retroforum omdat ik dacht van 'ik heb zoveel dingen weggegooid waar andere mensen iets mee hadden willen of kunnen doen.' Mijn andere zaken die ik erbij haalde zoals foto's en diploma's of wat eigenlijk museum stukken hadden moeten worden noem ik als ander voorbeeld.

 

Daarnet lees ik zomaar iemand die alles van David de Kabouter wil hebben, en wat heb ik weggegooid? Ja juist jah, 'een origineel David de Kabouter bord collecters item'.

 

Als kind was ik gelukkig als het vuilnisdag was, dan ging ik op zoek naar TV's of Radio's, Platenspelers, en ik maakte ze bijna allemaal, op een gegeven moment had ik als 9 jarige dus allemaal TV's die gerepareerd waren. Hoe anders is het nu met de moderne jeugd? Kan me voorstellen dat de moderne jeugd pas ver in de toekomst dierbare herinneringen heeft aan bijvoorbeeld, je eerste mobieltje ;-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk topic :D 

Ik heb een SGI computer weggegooid omdat ie uit elkaar viel, dacht vind wel een nieuwe, maar is nog niet gebeurd.

Vroeger ook genoeg oud computerspul weggegooid, 286, 386, maar was niks meer waard toen. Had ik het maar iets langer bewaard ;)

En mijn originele GBA is gewoon ooit kwijtgeraakt incl alle spellen. Nooit meer teruggevonden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Inderdaad een leuke topic!

Gelukkig vind je tegenwoordig genoeg aan retro games ;)

 

Mijn moeder had vroeger alle afleveringen opgenomen van he-man, op een dag vroeg wat ze ermee moest aanvangen.  Gooi ze maar weg zei ik, dat was voordat ik dan ben begonnen met verzamelen van oude kinderprogramma's.  Spijt spijt!

Ik heb een jonger zusje dat ik vroeger rot verwende, ik nam afleveringen op van Ovide, Rescue Rangers, Samson en Gert en nog andere series.  Nog meer spijt van gehad :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ongeveer 15 jaar geleden een Philips Videopac G7000 de grijze in gekiept. Samen met ongeveer 50 spellen. Ik dacht die ouwe troep ga ik toch nooit meer spelen... 

 

Stom stom stom.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, samba-boy zei:

Ik kocht ooit een harddisk van iemand. Stond een berg uitzendingen 'Pisa' en 'Verona' op, maar ik had niks met die programma's en had ruimte nodig. ...En toen ze eenmaal verwijderd waren, bleek djkoelkast er naar op zoek :')

 

Ik kan me ook een zolder vol Amiga's herinneren :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad een leuk topic! :D 

 

Wat bij mij opborrelt:

  • Alle 'big box' pc spellen ooit allemaal weggegooid, alles in topstaat, maar stond in de weg en ik gaf er toen weinig om. Het ging om tientallen titels uit ~1992-2000 (totdat de keep case zijn intrede deed).
  • Eerste Headstart II 8088 (IBM compatible) met CGA-monitor weggegooid rond 2000
  • Commodore 16 van mijn pa weggegooid
  • Receiver en casettedeck van Technics uit ~1992 weggegooid, was nog in nieuwstaat toen het een jaar of 7 geleden naar de kringloop is gebracht.
  • Bassie & Adriaan spullen, waaronder een gesigneerde poster (waarvan ik toen de handtekening wel heb uitgeknipt en bewaard :'))

Ik kom vast nog wel op meer spullen binnenkort.

 

Het lastige is dat je nooit helemaal goed kunt inschatten waar je over x jaar nog wel en weinig waarde aan zult hechten. Soms heb je al jaren dingen in huis die je niet echt aan het hart gaan maar je toch blijft bewaren, terwijl andere zaken in een bepaalde levensfase je niet boeien maar je dan toch in een opruimerige bui de deur uit doet met achteraf veel spijt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Hartstikke leuk idee zeg dit topic. Vooral fijn om te zien dat ik niet de enige ben die de meest gave dingen weg heeft gedaan omdat hij dacht:

1. doe ik niets meer mee

2. scheelt ruimte

3. is verouderd

4. ....

Nou ja, later best wat dingen weer terug gekocht en nu denk ik echt goed na over wat ik weg doe. Maar lastige is dat ik hou van opgeruimd huis, dat bijt nogal.

 

Allerlei diverse Commodore computers (VIC 20, C64, C128, Amiga, et cetera), Nintendo's. Allerlei andere pc's en laptops. Gave handheld spellen (o.a. game & watch). Super gaaf metalen zwart horloge met groot scherm en spelletjes wat ik later nooit en nooit meer ergens heb gezien.

aangepast door damnsharp
Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...