Ga naar inhoud

C64 1541 disk drive error


Aanbevolen berichten

Hoi,

Pas een C64 gekocht en enthousiast aangesloten. Van iemand die hem niet had getest en 20 jaar geleden werkend had uitgedaan.

De disk drive heeft een probleem. Alleen ik heb van electronica niet heel veel verstand en weet ook niet waar het mis gaat.

Als ik op C64 het load commando geef zie ik wat kort draaien maar vooral rode lampje na tijdje knipperen.

Maar filmpje van gemaakt voor de duidelijkheid.

 

Zie youtube: https://www.youtube.com/watch?v=SWrbDLQqHis

 

Maar, wat zou er aan de hand zijn?

 

Als ik drive aan zet beweegt er even wat en brand groen lichtje.

 

Oh ik heb ook de kop rails heel klein beetje geolied met wattenstaafje.

 

Thanks!

aangepast door damnsharp
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi damnsharp,

Je youtube filmpje is prive, dus wij kunnen hem niet bekijken.

Hier een aantal dingen die je kunt proberen: wel engelse site

https://www.c64-wiki.com/index.php/First_Steps

Je kunt ook het volgende proberen

Eerst diskdrive aan dan de c64,

Geen diskette in de drive en het volgende ingeven

OPEN15,8,15 (Enter)

PRINT#15,"V" (Enter)

CLOSE 15 (Enter)

Hiermee kun je de koppen uitlijnen.

Tip, als iemand zegt dat het werkte toen hij het twintig jaar geleden heeft weggezet, dan is het hoogstwaarschijnlijk defect.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@seob en @djkoelkast bedankt voor reageren. Heb filmpje openbaar gemaakt, wist niet dat het prive stond.

Ja die termen was ik ook al bang voor dat het kapot betekend. Maar... hoe op te lossen zou ik graag willen weten :-)

Kunnen jullie qua expertise wat met het filmpje? Dan weet ik in welke richting ik het moet zoeken.

 

Uitlijnen koppen geprobeerd, zal het nogmaals doen.

 

Thanks!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Chips, allemaal geen gelukt ermee. Door de commando's beweegt de kop klein beetje. Zetje maakt niet uit. Hè wat jammer.

Ik ga maar met tape aan de slag nu, ook daar probleem mee maar dat zal ik in ander topic zetten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

hmm, heb dezelfde drive met exact hetzelfde probleem, de motor die de disk laat draaien werkt niet.... heb de motor getest met een 9volt voeding, die werkt.. denk dat het probleem in de drive zelf zit en niet op de printplaat met de CPU en andere chips... ook niet kunnen oplossen en heb maar een 1541-II gekocht

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...