Ga naar inhoud

tap file naar tape C64


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik probeer tap files via laptop naar tape te zetten. Op zich gaat dat wel (ik gebruik AudioTap met instelling waveform Sine) en dan een mono audiokabel.

Verder heb ik dan een Philips D6350 of Philips D8734 om op te nemen.

Maar, als ik de tape laad bij de C64 wordt er geen spel herkend.

Ik haal de tap files van ftp.pokefinder.org

 

Ik heb ook FinalTap geprobeerd (tap bestand omgezet naar wav en dan dit weer afspelen en opnemen)

 

Zijn er tips te geven?

 

Thanks!  *)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gebruik je nieuwe of oude cassettes? Hoor je ook geluid als je de tape gewoon op je geluidsinstallatie afspeeld? Heb je misschien dolby b/c aangezet? Deze mag niet aanstaan. Misschien het verkeerde type tape geselecteerd op je cassette deck.

Kan natuurlijk ook zijn dat je tapestreamer defect is of uitgelijnt moet worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie wel! Nuttige tips allemaal.

@seob, nieuw cassette bandje, mono audiokabel, geen dolby op dat cassetedeck, tape type zou kunnen dat ik dat verkeerd heb gekozen. Ja ik hoor geluid en ook best hard.

Ik heb 2 taperecorders voor de C64 en op beide geen geluk ermee.

Cassetteadapter? Wat bedoel je precies @seob? Deze wellicht? http://www.indieretronews.com/2014/09/ucassette-best-tape-loader-for-c64.html

 

@keetie, dat programma ken ik niet dus ga zoeken en proberen

 

@ross tapdancer kende ik ook niet maar heb geen android. Zal kijken of het voor iphone is.

 

Ik kan weer lekker ermee aan de slag, laat nog weten hoe het afloopt :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee ik bedoelde deze.

post-889-0-50645000-1461606140_thumb.jpg

Heb die van jou nog niet gezien, maar lijkt interessant.

Dan kun je het geluid rechtstreeks vanuit de pc afspelen. heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het zou werken.

Je kunt dan evt tapDancer Virtual Datasette gebruiken, te downloaden in de appstore.

Welk commando type je in om het spel te starten?

Weet je zeker dat de file die je gebruikt niet bedoeld is om te laden met een speciale loader cartridge?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoogstwaarschijnlijk gaat dit allemaal niet werken. Het klinkt alsof je koppen niet uitgelijnd zijn. Dit is helaas een veel voorkomend probleem, en dan werken de oplossingen zoals hierboven helaas niet.

Hier het ikeen hack gevonden die wel werkt. Je zult dan een beetje moeten solderen, maar dan heb je in principe dezelfde functionaliteit als de adapter die jij zag, alleen wat goedkoper.

http://retrogamepunk.blogspot.nl/2013/08/modifying-c64-datasette-for-audio-in.html

Of deze

http://www.ebay.nl/itm/MP32C64-DIY-Kit-COMMODORE-Datassette-emulator-SD2IEC-alternative-306-games-MP3-/322086412010?hash=item4afdd89eea:g:4KEAAOSwQPlV8A~5

aangepast door seob
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de vele antwoorden! Nu even nadenken wat ik ga doen.

@seob, ik heb twee cassette spelers het lijkt me toeval dat beide de koppen niet goed uitgelijnd zijn maar ja het zou kunnen. Heb je een idee hoe ik die uitgelijnd krijg? Zal zelf ook wel even Googlen hoor.

 

Gisteren met AudioTap op 4 verschillende manieren (standaard + square, standaard + sine, inverted + square en inverted + sine) Pole Position op tape gezet maar werd niet gevonden. Ik moet eigenlijk een tape hebben waarvan ik weet dat daar een spel op staat die het doet, dan weet ik ook of het aan cassette spelers ligt. Nou eens marktplaats afstruinen.

 

Gisteren overigens Commodore Amiga 500 gekocht, hè hè heb ik die weer in mijn bezit, yes!

 

Nou wordt vervolgd!

Link naar bericht
Delen op andere sites

@rabartels, dank je wel voor de tip. Dit is voor mij misschien nog wel te doen qua solderen. Een mp3 naar tape apparaat werkt waarschijnlijk ook niet want ik denk inmiddels dat de koppen van beide cassettespelers niet goed uitgelijnd zijn. Die krijg ik zonder uitlijn programma vast niet goed.

En de diskdrive heeft ook problemen dus de c64 staat werkeloos :-(

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Een andere cassettespeler (datasette 1531) met daarbij ook veel tapes (stuk of 30) gekocht en daar gaat het gelukkig goed mee. Niet alles maar wel de meeste.

Sommige waren fast loader tapes maar met een final cartridge 3 kon ik die ook inlezen.

 

Maar... mijn project tap files naar tape gaat nog niet over rozen. Al veel geprobeerd.

Na lang zoeken las ik een tip: zet tap naar wav om en dan branden op cd en dan op cassette opslaan. Dit schijnt beter te werken dan met audiokabel.

 

 

Tap naar wav naar cd poging 1:

Met TapWAV2.5d-win (default settings) tap files omgezet naar wav en toen branden en daarna opslaan als cassette, geen geluk.

 

Tap naar wav naar cd poging 2:

Met AudioTap (sine wavevorm aangevinkt ook ergens gelezen) tap files omgezet naar wav en toen branden en daarna opslaan als cassette, dat gaat stukken beter. Eerste spel pacmania (kort spel) laad helemaal (tussendoor de leuke gekleurde balken) maar dan springt C64 naar beginscherm zo lijkt het.

 

Kortom, ben nu echt veel verder en ben een doorzetter dus wil het graag voor mekaar krijgen.

Bij AudioTap kan je ook kiezen voor "inverted waveform" en andere frequency (standaard 44100).

 

 

Nu mijn vragen, wat zijn de beste instellingen? Of "trail and error"?

En is er ander programma dat beter werkt dan die 2?

 

Thanks!

 

 

 
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Ross, dank je voor reactie. Ja dat het normaal is met die balken wist ik. Dat "de data door de colorram wordt gestuurd" is nieuw maar goed om te weten. Zal eens googlen wat dat precies doet dan.

 

Maar, na laden maar dan springt C64 naar beginscherm zo lijkt het. Of ik krijg bij andere een melding "load error".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Yes, het is gelukt! Na een hele tijd van alles uit te proberen heb ik het uiteindelijk zo opgelost.

 

0. TAP naar WAV omgezet met TapWAV2.5d-win

1. TapWAV2.5d-win standaard instellingen gebruikt (44100Hz, wave square, alleen vinkje bij force long pulses)

2. via audio uitgang laptop aangesloten met jack naar tulp kabel op ghettoblaster

3. laptop volume op 50%

4. gezorgd dat volume opnemen tussen -3dB en +3dB staat

5. wav bestand afgespeeld met windows media player

 

Met de meeste tap bestanden gaat het goed, niet met alles maar ligt misschien aan de tap bestanden? Moet ik nog uitzoeken.

 

Maar al leuk Zaxxon en andere weer gespeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...