Ga naar inhoud

Pommetje Horlepiep(1976/1979)


Aanbevolen berichten

Wie kent Pommetje Horlepiep nog?? Na 20 jaar lang Swiebertje gespeeld te hebben hield Joop Doderer ermee op. Voor schrijver John Uit den Bogaard was dat de gelegenheid om een nieuwe kinderheld te introduceren: Pommetje Horlepiep, een vrolijke jongeman die niet tegen onrecht kan. Pommetje heeft een grote mond en een klein hartje, en heeft net een baan gevonden als huisknecht bij de baron. 

191854-300-301-scale.jpg

 

 

Pommetje en de baron, die al snel de bijnaam Baldi krijgt, kunnen het goed met elkaar vinden. Samen met huishoudster Hanna is Pommetje verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op het kasteel. Zijn beste vrienden zijn Gijs Kwast en herbergier Moppie Leutermans. De baron is goed bevriend met de kapiteinsvrouw Ieke Maris-van der Velde. In de allerlaatste aflevering verloofd haar dienstbode Aagje zich met Pommetje.

Van de 39 afleveringen staan er nu 12 op dvd. Een stuk of 10 van de afleveringen die nog niet op dvd staan zijn bij Beeld en Geluid in de archieven. Enkele voorbeelden zijn de eerste en laatste aflevering.

 

De bekende songtekst van de eindtune

Pom, pom, porompompompom, Pommetje Horlepiep
Pom, pom, porompompompom, Pommetje Horlepiep

Ze vragen me wel eens
Of ik me soms niet schaam
Dan zeg ik waarom zou ik nou
Het is een mooie naam
Hombertus Horlepiep, zo heet ik officieel
Dat is beter dan Jan Jansen
Want zo heten er zo veel

Pom, pom, porompompompom, Pommetje Horlepiep
Pom, pom, porompompompom, Pommetje Horlepiep

hqdefault.jpg

 

de rolverdeling uit de serie:

  • Pommetje Horlepiep - Bram Biesterveld
  • Baron Theobald "Baldi" Roos van Leeuwenborgh - Henk Molenberg
  • Ieke Maris-van der Velde - Sylvia de Leur
  • Hanna - Teddy Schaank
  • Moppie Leutermans - Paul Meyer
  • Veldwachter Geitebrei - Bert van der Linden
  • Aagje Hobbes - Johanneke van Kooten
  • Baron Sebastiaan Roos van Leeuwenborgh - Ton Lensink
  • Gijs Kwast - John Leddy
  • Seye Kientjes - Guus Hoes
  • Moeder Maaike - Caroline Stoeltie
aangepast door lolbroek
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het beste host je de afbeelding hier, want als de site via wie je hem linkt offline gaat is het weg.

Dat kan door de volledige editor te gebruiken ;)

 

En iets meer info is ook wel leuk, wie is wie bijvoorbeeld? Ik ken zelf alleen het liedje.

De info is aangepast. Ik zelf vind het zonde dat ze niet alle uitzendingen die nog bestaan in de archieven op dvd zijn gezet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van het eerste en tweede seizoen is niet meer over dan wat filmstukjes en leaders/restmateriaal. Helaas geen complete afleveringen. Vanaf afl. 15 zijn de meeste afleveringen bewaard (op 1 na geloof ik) en het is inderdaad jammer dat die niet allemaal op dvd staan (overigens heeft Beeld en Geluid ze ook nog niet allemaal gedigitaliseerd..)

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Van het eerste en tweede seizoen is niet meer over dan wat filmstukjes en leaders/restmateriaal. Helaas geen complete afleveringen. Vanaf afl. 15 zijn de meeste afleveringen bewaard (op 1 na geloof ik) en het is inderdaad jammer dat die niet allemaal op dvd staan (overigens heeft Beeld en Geluid ze ook nog niet allemaal gedigitaliseerd..)

De eerste uitzending is nog wel compleet bewaard bij Beeld en Geluid. Sommige uitzendingen staan nog op BCN banden, en zijn dus nog niet digitaal. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste uitzending is nog wel compleet bewaard bij Beeld en Geluid. Sommige uitzendingen staan nog op BCN banden, en zijn dus nog niet digitaal. 

Dat weet ik :) , alleen ik zie hem niet in de catalogus staan? Of ik kijk scheel? Ik zie alleen filminlassen en losse films...

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites
Bij die eerste staat al;

"Op de filminlassen de buitenopnamen. Op DIGI-BETA/VHS, niet chronologisch, de beginleader en buiten- en studio-opnamen (soms meerdere van één scène)."

Op digi-beta staat dus, zover ik het begrijp, de volledige(?) eerste aflevering maar onafgemonteerd. Niet chronologisch, meerdere takes... Misschien dat ik hier eens achteraan ga, puur uit productie-interesse.

Persoonlijk heb ik Pommetje Horlepiep echt nooit leuk gevonden (of Swiebertje, I know, schande), maar ik ben als kind ook nooit voor beide series goed gaan zitten. Misschien moet ik nog eens een poging wagen ofzo.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij die eerste staat al;

"Op de filminlassen de buitenopnamen. Op DIGI-BETA/VHS, niet chronologisch, de beginleader en buiten- en studio-opnamen (soms meerdere van één scène)."

Op digi-beta staat dus, zover ik het begrijp, de volledige(?) eerste aflevering maar onafgemonteerd. Niet chronologisch, meerdere takes... Misschien dat ik hier eens achteraan ga, puur uit productie-interesse.

Persoonlijk heb ik Pommetje Horlepiep echt nooit leuk gevonden (of Swiebertje, I know, schande), maar ik ben als kind ook nooit voor beide series goed gaan zitten. Misschien moet ik nog eens een poging wagen ofzo.

Nu je het zegt, dat was mij nog niet opgevallen van de eerste uitzending.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nah, het mysterie is allang ontrafeld, een quote van B&G: "In deze aflevering (ruw materiaal) is Pommetje op zoek naar werk."

De quote geeft de titel aan van de aflevering

29-10-1976    1. Pommetje zoekt een baantje 
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

En hij is binnen hoor :)

 

De eerste aflevering van Pommetje :P of nouja.... niet helemaal

Het is inderdaad een kopie van een montageband (dus een band met alle opnames erop, vaak waren het 2 banden) waaruit dan uiteindelijk de uitzendband werd gemonteerd).

 

Wat hebben we allemaal:

 

1. de beginleader

 

post-1006-0-96313900-1473530153_thumb.png

 

met de tune (heel ietsje anders dan de tune van seizoen 3, en bovendien: geen grijze achtergrond met witte trap, maar buiten opgenomen :) )

 

2. de eindleader

 

post-1006-0-21660900-1473530177_thumb.png

 

met hierbij de volledige lange tune zoals ook op LP is  verschenen (bij seizoen 3 is de eindtune wat ingekort)

 

3.

3x dezelfde scene van pommetje die sollicitatiebrieven schrijft in het cafe

 

post-1006-0-26089700-1473530190_thumb.png

 

met een klein beetje regiecommentaar erbij (schoonheidsfoutje, we doen hem nog even opnieuw :P )

 

4. Buitenopnames Pommetje die bij allerlei mensen langsgaat om een baantje te vinden

 

post-1006-0-36184600-1473530205_thumb.png

 

 

 

5. Het huis van de baron, buitenaanzicht

post-1006-0-53633400-1473530219_thumb.png

 

in totaal ongeveer driekwart aflevering, echter er ontbreekt 1 ding waarschijnlijk: de binnenopnamen bij de baron. Ik weet niet zeker wat en of er nog meer ontbreekt (de NCRV heeft de scripts niet (meer), binnenkort eens bij beeld en geluid vragen) maar helaas is de aflevering zeker niet compleet.

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

En hij is binnen hoor :)

 

De eerste aflevering van Pommetje :P of nouja.... niet helemaal

Het is inderdaad een kopie van een montageband (dus een band met alle opnames erop, vaak waren het 2 banden) waaruit dan uiteindelijk de uitzendband werd gemonteerd).

 

Wat hebben we allemaal:

 

1. de beginleader

 

 

 

met de tune (heel ietsje anders dan de tune van seizoen 3, en bovendien: geen grijze achtergrond met witte trap, maar buiten opgenomen :) )

 

2. de eindleader

 

 

 

met hierbij de volledige lange tune zoals ook op LP is  verschenen (bij seizoen 3 is de eindtune wat ingekort)

 

3.

3x dezelfde scene van pommetje die sollicitatiebrieven schrijft in het cafe

 

 

 

met een klein beetje regiecommentaar erbij (schoonheidsfoutje, we doen hem nog even opnieuw :P )

 

4. Buitenopnames Pommetje die bij allerlei mensen langsgaat om een baantje te vinden

 

 

 

 

 

5. Het huis van de baron, buitenaanzicht

 

 

in totaal ongeveer driekwart aflevering, echter er ontbreekt 1 ding waarschijnlijk: de binnenopnamen bij de baron. Ik weet niet zeker wat en of er nog meer ontbreekt (de NCRV heeft de scripts niet (meer), binnenkort eens bij beeld en geluid vragen) maar helaas is de aflevering zeker niet compleet.

 

Dus het is eigenlijk álle film-opnamen plus het grootste deel van de studio-opnamen, op de binnenopnamen van één locatie na? Die studio-opnamen had ik eigenlijk niet helemaal meer verwacht maar wat een zonde dat de opnamen van bij de baron er niet tussenzitten. Zunde maar wát een bijzondere beelden.

 

En híerom strijd ik dus al jaren voor meer transparantie in de televisie-archieven, damnit :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...